Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Øggen

25Tkm og 333 hver gang etter 6.0
Jeg har aldri slettet "kjørekomputern" siden den var ny. Om jeg nå slettet de, ville den da begynne å regne annerledes??
218 i snitt etter at 22" kom på, og hadde ca 200 med 20" vinterhjul på. Om jeg sletter alt når vinterhjula kommer på, vil den da regne annerledes og evt "få mere estimert" kjørelengde eller tar den ikke hensyn til det, men kun batterie tilstanden??

NegativeElectrode

Stemmer vel ikke helt for Tesla, men beregning av rekkevidde gitt bestemt destinasjon kan kanskje forbedres?
http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-data-approach-to-estimate-range-of-electric-vehicles-00007005.asp

Existing technologies estimate remaining range based on average energy consumption of the past 5 miles, 15 miles, etc.," Rahimi-Eichi says. "By plugging in the destination, our software looks at traffic data, whether you'll be on the highway or in the city, weather, road grade, and other variables. This predictive, big-data approach is a significant step forward, reducing the range estimation error to a couple of miles. In some case studies, we were able to get 95 percent range estimation accuracy.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tho

For å estimere forbruk kan jo bare Tesla samle inn data fra alle bilene de har på veiene.  Men jeg føler "Typical" stemmer veldig bra.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tstens

Hei ,har 348km på 90% m kjørelengde 36000km .Hadde det samme da bilen var ny  20 des 13. Hadde 360km en periode intil 6,0 kom på banen ,falt da ned på 348km igjen .Greit fornøyd m det .Sier meg at jeg ikke har fått noen "degrading" av kapasitet. Til info har jeg 215wh/km i snitt m 200wh/km på "sommerføre".
Terje
P85,White

sigurdi

#79
Ser mye diskusjon på TMC at ubalanserte batteripakker kan gi jevn reduksjon i estimert km.
Samt at balansering bare blir utført ved lading til 100%.
Noen anbefaler å kjøre godt ned og lade opp til 90% 10 ganger, mens andre mener 3ganger lading til 100% vil gi balansert batteri og økning i estimert.
De mener da at Tesla ikke har konstant balansering mellom cellebanken uten ved 100% lading.
Derfor siste % kan ta både en time og to.

Samtidig er de ganske enige om at dette bare vil gi deg som bruker litt mer ro i sjelen og for batteriet sin del virke litt mot sin hensikt.
Det er like bra om det viser lavere, men du får ikke utnyttet all tilgjengelig kapasitet siden minste ladede cellebank bestemmer minimums lading og cellebanken med høyest spenning bestemmer stop tidspunkt ved 80 eller 90%.
Søk etter en lignende tråd som dette på TMC, mye godt lesestoff på biler som har både gått langt og lenger en langt he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Det handler ikke om balansering når range ved 100% faller 20tkm over natten etter sw oppgradering. Da er jo cellene balansert siden de må ha blitt balanserte ved fulladingene.

sigurdi

Det er her de er uenige.
Er diskutert spesifikk mot 6.0 oppgraderingen, hvor flere fikk batteriet tilbake til opprinnelig.
Noen mener definitivt at en gang er ikke nok til å kalibrering algorithmene, så må både et stykke ned og balansere 3 ganger til 100%.
Andre mener at en gang til 100% gir ikke god nok balansering pga bleed prinsippet er for tregt og  bilen gir opp før bankene er 100% ferdig.
Men her er det mye diskusjon frem og tilbake, litt ulik info fra Tesla og fra de som har demontert pakker, samt dårlig med offesiel informasjon.

Mens alle er enige om at dette er bra for bruker ikke for batteriet he he he

Selv tror jeg de kan ha senket ladespenning litt ved 100%, men har ikke sett noe 100% volt ved Superlader før og etter oppgradering.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Olatho

Har logga litt rekkevidde og software-versjon.
Det er tydelig at det er justeringer i hvordan range regnes ut, men det virker som om dette hender utenom versjonsoppgraderingene.

Alle disse er tatt ved 90%





















TimeVersionRatedTypical
2014-09-10 07:44:55 1.64.38      
2014-09-11 15:52:22      273.42   218.73
2014-09-16 15:44:58      273.81   219.04
2014-09-20 08:48:41      274.18   219.34
2014-09-20 11:15:42   1.65.15      
2014-09-27 18:15:38      274.2   219.36
2014-10-06 09:30:54      274.2   219.36
2014-10-14 19:52:00      274.59   219.67
2014-10-15 17:40:59   1.67.43      
2014-10-15 18:23:53      274.59   219.67
2014-10-17 15:42:59      274.59   219.67
2014-10-19 03:28:19      274.59   219.67
2014-10-23 16:04:00      274.2   219.36
2014-10-28 10:25:04      274.2   219.36
2014-10-30 10:52:43      274.2   219.36
2014-10-30 17:52:23   1.67.73      
2014-10-30 20:54:31      274.2   219.36

Vet ikke helt hvordan jeg skal konkludere ut fra disse tallene.

hgs

Dette så jo usedvanlig stabilt ut. Det er mange som har mye større variasjon. Jeg har ikke testet med 90, men har 'mistet' 10-20 tkm på 100% siden bilen var ny.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Olatho

Dette er jo bare over et par måneder. Men ganske stabilt, selv om det varierer litt opp og ned.

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Olatho

Ja. Miles. Tenkte ikke på det da jeg kopierte dem

trygvelo

Sitat fra: Olatho på fredag 31. oktober 2014, klokken 07:32
Ja. Miles. Tenkte ikke på det da jeg kopierte dem

Du har altså 30tkm mer enn meg på 90% lading. Det er syns jeg er mye.

Muffinman

Og 20tkm mer enn meg. Synes også det er litt mye.

olesb

#89
348 km ved 90 % sist gang jeg målte (versjon 6.0 ).
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA