Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det mulig for meg å bruke Elbil?

Startet av marjusen, søndag 14. september 2014, klokken 15:59

« forrige - neste »

Alfano

Hei, syntes dere ser dere litt blinde på kun el bil.
Det finnes gode alternativer for deg.

Vi har som bil nr. 1 en Opel ampera Hybrid, den kjører vi på ren strømm sommer opp til 80 mil og vinter 4 mil. Resten går den på vanlig 85, og bilen har nå kjøre 15000 kilimeter og ett forbruk på 0,27 pr. mil.
Så det finnes veldig gode alternativer. Husk en Ampera får du fra 250.000 og opp til 350.000.
Kjøper du en Tesla, ja du har jo sett hva de andre skriver for den billigste fra kr. 470.000,-, og det blir fort godt over 500.000,- med litt utstyr.

Så argumentet med og spare penger på elbil i forhold til andre biler er veldig sjelden bra, ihvert fall om du går for en Tesla.

Men lykke til  :).
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

Espen Hugaas Andersen

Det er jo flere grunner for å ikke gå for Ampera:

- De skal slutte å selge Ampera i Europa. Ikke sikkert det blir lett å få gjort service etter hvert.
- Med 135 km x 2 per dag, så vil bilen gå 50-75% på bensin, med ca 0,7 l/mil, altså totalt i området 0,35-0,525 l/mil. Det er ikke revolusjonerende akkurat. Hvis vi antar 0,4 l/mil i snitt, så vil man betale i området 3000 kr/mnd i drivstoff.
- Man må betale bompenger som en hvilken som helst annen fossilbil.
- Høyere årsavgift.
- Ikke kjøring i kollektivfelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

#32
1.
Hvor viktig er Gjøvik som bolig og Fornebu som arbeidsplass?

Hva med å kjøpe ny bolig på Fornebu (i gåavstand fra jobben)?
Eller skaffe seg jobb i Gjøvik (med gåavstand til bolig)?

2.
Hvor viktig er det å unngå langsomkjøring?
Fra Minnesund har du motorvei hvor du kan kjøre helt ned i 60 uten å irritere eller hindre medtrafikkantene.
Med langsomkjøring vil du om sommeren lett oppnå oppgitt max rekkevidde lik 200 km for elbilene i  Leaf-klassen.

3.
Hvor viktig er det å slippe toget i 2014 og ikke noen år senere?
Med 2017 kan du satse på Tesla Gen III med vinterrekkevidde  godt i pluss.

4.
Hvor viktig er det å møte opp på jobb hver eneste arbeidsdag?
Kan bety du er nødt til å ha backup bil de dagene elbilen streiker (lik de fleste bilene gjør en gang i blant).
Eller du får noen dyre togreiser med enkeltbillett.

5.
Dersom/når bompenger kommer også for elbiler, blir du sjakk matt uansett?
Du bør i det minste vurdere risikoen her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: Alfano på søndag 21. september 2014, klokken 09:31
Så det finnes veldig gode alternativer. Husk en Ampera får du fra 250.000 og opp til 350.000.

Øh, på Opel sine sider står kampanjeprisen oppført med kr. 359.900,-. En god del mer enn 250k...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alfano

#34
Hei, nå var mitt eksempel på en opel Ampera, sorry....men det finnes da andre hybrider.
Og til alle som ikke vet det, kjøper dere bil og en bilfabrikat slutter og tilverke bilen, så må fabrikken uansett merke tilverke deler i 10 år - og de fleste har vell ikke sin bil så lenge, så garantisaker/verksted osv er det ingen problemer med selv om bil merket har sluttet og produsere din type.

Og det var ikke ment og fornærme noen, kun og gi informasjon til trådstarter att det finnes andre gode alternativer.
Og som jeg sa i mitt tilfelle så har det funket knall bra med en Ampera, og denne bilen får du desverre ikke kjøpt ny idag, mulig fra 2015 i ny versjon, men du får den brukt fra 250 og oppover, og en bil som ikke har gått mere enn 10000 er som nytt.

Jeg er absolutt for elbil, da jeg har kjøpt som bil nr. 2 en Kia Soul, men det funker knall med bil nr. 1 som i mitt tilfelle er en hybrid Ampere, og snitt forbruk på 0,27 pr mil (foreløpig) etter 15.000 kilometer.
Men lykke til til trådstarter..
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA