Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av titikata, torsdag 04. september 2014, klokken 21:20

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Elmar på lørdag 20. september 2014, klokken 14:22
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

sitat:
Laderen er ikke det du plugger inn i veggen, det er kontakten. Laderen er faktisk om bord i bilen Kontakten sender vekselstrøm (AC) inn i laderen. Laderen konverterer deretter strømmen til likestrøm (DC) og sender den til batteriet.


Er det slik Zoe også fungerer?
Hvis man vil lade på vanlig stikk DC?, så må man ha en lader med omformer både på Tesla og Zoe?
Hvis jeg kjøper Zoe, med hyttelader, går det å lade både på IT-nett og TN-nett?
Er IT-nett DC og TN-nett AC eller er det ikke så enkelt?

For "vanlige" elbiler skiller man mellom vanlig lading ("saktelading") og hurtiglading. Vanlig lading er rett fra stikkontakten i veggen på 10-32A 230V AC. Laderen sitter i bilen som gjør om AC til DC som batteriet tar imot

Hurtigladere man finner langs veiene tar derimot inn 400V AC og gjør dette om til 300-500V DC som den sender rett inn på batteriet (via CHAdeMO eller Combo) utenom bilens egen lader.

Tesla støtter begge deler, men i motsetning til de vanlige bilene har den flere ladere i bilen som gjør at den også støtter 3fase strøm og ikke bare enfase.

Zoe derimot støtter kun AC, men den har ikke ladere i bilen på samme måte som Tesla eller de andre, men (enkelt forklart) sender den i prinsippet strømmen fra veggen rett inn på motorkontrolleren som tar seg av regenerering når man bremser. Så lading av Zoe tilsvarer egentlig en veldig lang nedoverbakke med regenerering.
Derfor er også Zoe veldig følsom for feil i spenning/jording og har mye sikkerhet bygget inn på det.

edakcots

Joda, har greie på det, men var vel litt kjapp med å skrive her. Strøm til bil og inn på batteriet er selvfølgelig 2 forskjellige ting:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på lørdag 20. september 2014, klokken 16:17
Joda, har greie på det, men var vel litt kjapp med å skrive her. Strøm til bil og inn på batteriet er selvfølgelig 2 forskjellige ting:)

Så feil som du forklarte det virker det som mer enn bare litt kjapp på avtrekeren. Hva har du spist til frokost edakcots?  :P

Griffel

#48
En liten oppsummering:
Teslas supercharger, CHAdeMO, og Combo. Er alle DC ladere som ikke benytter bilens lader, men ladestrømmen blir kontrolert av bilens kontrollsystem. Systemene er ikke kompatible.

IT nett og TN nett er distribusjonssystemer for lavspentforsyningen i Norge. Og leverer strøm til bilens innebygde lader.

ZOE kan i prinsipp bare lades fra TN nett, men en kan forbigå dette problemet med tilleggsutstyr.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edakcots

...var nok ikke frokosten, men heller at man var litt sent i seng og ikke "kjørbar"...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Elmar

#50
Fant denne oversikten:
http://www.lilleborger.no/ekstern/wordpress/wp-content/uploads/2014/04/S%C3%B8nnico-Generell-informasjon-om-v%C3%A5re-produkter-Med-priser.pdf



Da har jeg 230v it-nett med 1-fas og ser at alternativet fra Tesla da er ny 16-32A sikring med CEE-stikk.

Hvilke andre elbiler kan kobles til CEE-stikk?

Kan Jeg installere zoe easycharge eller supercharger på 1-fas?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

emil

Sitat fra: Elmar på søndag 21. september 2014, klokken 08:16
Da har jeg 230v it-nett med 1-fas og ser at alternativet fra Tesla da er ny 16-32A sikring med CEE-stikk.

Hvilke andre elbiler kan kobles til CEE-stikk?

Ingen biler lader med kabel direkte fra CEE, må en overgang/ladekladd til uansett. Tesla lader imotsetning til Zoe fint fra enfase IT-nett og man kan kjøpe diverse overganger til forskjellige kontakttyper. Det er ingen elbiler som direkte klarer å utnytte 3fas 230V IT idag.

Har du kun enfase 230V IT tilgjengelig får du montert en trafo som gir deg 10-16A 230V TN (Easycharge som de kaller det) som Zoe kan lade fra. Skal du ha 11kW ladekontakt til Zoe fra IT-nett må du ha 3fas og ganske god kapasitet i strømtilførsel siden du må ha en stor transformator som gjør det om til 400V 3fas TN.

Elmar

#52
Takk for oppklarende svar Emil,selv om jeg fortsatt ikke har full kontroll på ladesystemene :)

Ifølge brosjyren til Zoe:
Vanlig stikkontakt: 2kw (må ha hyttelader?) er det den store gule trafoen?
Easy charge 3,6kw
Supercharge 11kw  (krever 3-fas)

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

E_S

Sitat fra: Elmar på søndag 21. september 2014, klokken 09:44

Får man ladet på 6,6kw 32A 1-fas med f.eks. Leaf

Beklager dumme spørsmål :)

Leaf kan lade med 6,6kW på 32A 1-fas om bilen har 6,6 kW-laderen. Denne er ekstrautstyr på Europa-modellene og standard på USA-modellene. :) Kia Soul har 6,6 kW-lader som standard.
:)

tinker

#54
Sitat fra: Elmar på søndag 21. september 2014, klokken 09:44
Vanlig stikkontakt: 2kw (må ha hyttelader?) er det den store gule trafoen?

Hvis det er IT nett stikkontakten er på må du ha den gule bøtta. Hvis det er TN nett holder det med en vanlig ladekladd.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

tinker

Sitat fra: nime01 på mandag 22. september 2014, klokken 20:13
Tenkte vi skulle bestille en prøvekjøring av ZOE til helgen... er det noe svar på dette med 22kW lading ennå?

Hva tenker du på da?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Flips

Sitat fra: nime01 på mandag 22. september 2014, klokken 21:48
Sitat fra: tinker på mandag 22. september 2014, klokken 21:17
Sitat fra: nime01 på mandag 22. september 2014, klokken 20:13
Tenkte vi skulle bestille en prøvekjøring av ZOE til helgen... er det noe svar på dette med 22kW lading ennå?

Hva tenker du på da?
Den store nyheten med gratis 22kW lading rundtomkring... :)
Har ikke kommet noen nyheter enda. I hvert fall ingenting på http://presse.rbinorge.no/ eller http://renault.no/media-og-presse

emil

Sitat fra: Flips på mandag 22. september 2014, klokken 22:05
Har ikke kommet noen nyheter enda. I hvert fall ingenting på http://presse.rbinorge.no/ eller http://renault.no/media-og-presse

Er vel ryktene en viss bruker her på forumet har kommet med i en periode nå:

Sitat fra: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
I tillegg kan Renault skilte med full lademulighet overalt etter å ha introdusert den nye ladekladden, samt får et landsdekkende gratis nettverk av 22KW.

...

Nå er det kun rykter om ladekladd og ladenettverk og ikke offisielt, men det er fra svært pålitelige kilder, så jeg tror elbil-morge straks får en ny vinner:)

Sitat fra: edakcots på søndag 31. august 2014, klokken 22:39
Vet om en fyr som jobber med å utplassere ladestasjoner, men som utelukkende ønsker å sette opp 22/43kw stasjoner.
Er det noen av dere som vet om "ledige" plasser for å sette opp slikt?
Jeg kan jo tipse han om plassene.

Sitat fra: edakcots på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:59
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...

Sitat fra: edakcots på torsdag 18. september 2014, klokken 23:30
Er man i modus for å kjøpe elbil nå, bør man vente noen dager til. Da kommer en nyhet som gjør det enkelt å velge, tro meg:)
Kjøper du noe annet en ZOE vil du angre dypt.
Jeg har aldri vært noen Renault fan, men denne gangen må jeg bare innse at de har gjort noe smart, allerede før september er omme er nyheten der:)


Flips

Klar over det Emil, jeg mente bare at det ikke har kommet noe offisielt fra Renault enda ;) Venter selv i spenning, både på dette nye ladenettverket og på en annonsering om bytte av dashbord.

abc

Flips; forhandleren min har fått inn en god porsjon Dashboard og er klar for å ta inn bilen min når det passer for oss begge. Ta kontakt med forhandleren din og spør om når de vil ha inn bilen for bytte  :)

Det er også en annen tung bruker her inne som har signalisert at det er noe i gjære for Zoe i nær fremtid. Men det ble ikke sagt i Renault-delen av forumet.

Det er også kommet en oppgradering av software for biler som er solgt med 11 kw-ladeløsning. Jeg regner med at forhandler oppdaterer i forbindelse med første besøk der. Jeg vet ikke hva som er endret i software - og heller ikke om det er noe vi som brukere vil merke i det hele tatt.

Selv lener jeg meg godt tilbake og slapper av. Ladeutfordringen til Zoe løser seg på en god måte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA