Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på standard ladekabel

Startet av Hanzo, tirsdag 02. september 2014, klokken 12:31

« forrige - neste »

Hanzo

Noen som har peiling på hva Kia skal ha for ladekabel til Soul? Tenker den standard som følger med bilen, ser prisene på disse varierer sterkt fra leverandør til leverandør. Du kan vel ikke låse kabelen på Soul'en heller, så greit å vite.

Kianus

Usikker på pris, men kan bekrefte at kabelen ikke kan låses dessverre.
Jeg kommer nok til å få laget et system med en hengelås eller noe slikt.

lostfields

#2
Selgeren jeg snakka med visste ikke hundre prosent, men antok at det var oppmot 2000 kr for CHAdeMO greia 32A kabelen.


Redigert: Jeg skrev CHAdeMO greia men selgeren sa den hurtigladerkabelen på 32A og da misforstod jeg. Det er kun den 10-16A kabelen som følger med bilen.


pottle

#3
Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:13
Selgeren jeg snakka med visste ikke hundre prosent, men antok at det var oppmot 2000 kr for CHAdeMo greia.

"CHAdeMO-greia" har ikke noe med CHAdeMO å gjøre. Du snakker om en ladekabel som ikke har en kontrollboks. Denne ladekabelen heter på fagspråket "Mode 3 - Type 2 til Type 1". Sjekk her for detaljer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15368.msg237814.html#msg237814

Mode 2 finner du på ettersalgsmarkedet for under kr 2.000,-. Kia Soul EV har en 6,6 kw-lader så du kan bruke 32A-versjonen.

Du trenger ingen ekstra kabel til CHAdeMO da du bruker kabelen som allerede er på hurtigladestasjonene. Her er det dessverre en selger som ikke vet hva han/hun snakker om. Dessverre så skjer dette oftere hos bilforhandlere som ikke har levert elbil før.

En normal ladekabel som passer til KIA får du for kr 3.000,- hos EV-Institute.no Du trenger ikke kjøpe denne fra merkeforhandler.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

nagela

Ettersom Kia skal ha 1955.- (Pluss eventuell moms hvis den ikke kjøpes sammen med bilen) for en Mode 3 -Type 1 til Type 2 ladekabel, vil nok "standard ladekabel med kontrollboks" (Den som lader med 10A, bruker "vanlig" støpsel og følger med bilen) koste endel mere. 
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

pottle

#5
Her er prisene fra tidligere i år for 10A-ladekabler kjøpt hos bilmerkeforhandler:
http://www.dinside.no/925945/svindyre-ladekabler

Ford Focus Electric:   Kr. 2.800
VW e-UP!                  Kr. 4.593
BMW i3:                   Kr. 4.850 (kan variere avhengig av modell)
Tesla Model S:           Kr. 5.144 (inkludert adapteret)
Nissan Leaf:           Kr. 6.080
Mitsubishi(5/10 m):   Kr. 6.875 / 8.125
Renault:               Kr. 7.438
Peugeot i-On           Kr. 7.500
Citroën C-Zero:           Kr. 7.604

Jeg tror ikke at Kia sin ladekabel blir billigere enn dette.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

K S

Sitat fra: nagela på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:32
Ettersom Kia skal ha 1955.- (Pluss eventuell moms hvis den ikke kjøpes sammen med bilen) for en Mode 3 -Type 1 til Type 2 ladekabel, vil nok "standard ladekabel med kontrollboks" (Den som lader med 10A, bruker "vanlig" støpsel og følger med bilen) koste endel mere.

Fikk overgangen på kjøpet ved bestilling....

lostfields

Men, hvis man har en "Mode 3 -Type 1 til Type 2" kabel på 32A, hvordan kan man bruke denne hjemme? Den passer antageligvis ikke til stikket hjemme og må ha en kontrollboks da elektronikken ikke lengre er i kabelen?

Så, man kan ikke bare kjøre på med 32A på en 3-fas kontakt?

VW sa at man enten kunne ha den kontrollboksen til e-Golf eller lade på 3-fas kontakt. Trodde det skulle gå på SOUL også men nå ble jeg usikker etter å ha lest den lenken med Mode3 Type 1-2 hvor elektronikken sitter i ladestolpen.

emil

Sitat fra: lostfields på onsdag 03. september 2014, klokken 10:08
Men, hvis man har en "Mode 3 -Type 1 til Type 2" kabel på 32A, hvordan kan man bruke denne hjemme? Den passer antageligvis ikke til stikket hjemme og må ha en kontrollboks da elektronikken ikke lengre er i kabelen?

Så, man kan ikke bare kjøre på med 32A på en 3-fas kontakt?

VW sa at man enten kunne ha den kontrollboksen til e-Golf eller lade på 3-fas kontakt. Trodde det skulle gå på SOUL også men nå ble jeg usikker etter å ha lest den lenken med Mode3 Type 1-2 hvor elektronikken sitter i ladestolpen.

En hvilken som helst boks med Type2 kontakt (ikke fastmontert kabel) vil kunne brukes, og da helst en med 32A. Laderen til Soul er som de fleste andre elbiler kun enfase.

nagela

Sitat fra: lostfields på onsdag 03. september 2014, klokken 10:08
Men, hvis man har en "Mode 3 -Type 1 til Type 2" kabel på 32A, hvordan kan man bruke denne hjemme? Den passer antageligvis ikke til stikket hjemme og må ha en kontrollboks da elektronikken ikke lengre er i kabelen?

Så, man kan ikke bare kjøre på med 32A på en 3-fas kontakt?

VW sa at man enten kunne ha den kontrollboksen til e-Golf eller lade på 3-fas kontakt. Trodde det skulle gå på SOUL også men nå ble jeg usikker etter å ha lest den lenken med Mode3 Type 1-2 hvor elektronikken sitter i ladestolpen.
Hvis VW selger sa dette, så vet han ikke hva han snakker om. e-Golf kan kun lade via "kontrollboks" på veggen (max 16A), medfølgende ladekabel (10A), 3-part ladekabel (16A) eller Combo hurtiglader. Bortsett ifra hurtiglader så har ingenting av dette med 3-fas å gjøre.
Soul er omtrent det samme, men der e-Golf bare lader med 16A, kan Soul lade med 32A. (Og ChaDeMo istedet for Combo hurtiglader)
Og det stemmer at for å kunne lade Soul med 32A hjemme må du enten ha en veggboks (Enten med fast type 1 kabel eller Type 2 kontakt som brukes sammen med kabelen du nevner) eller ha en av 3-part ladekablene som kan benytte 32A. Disse er 1-fas, men kan benyttes mot 3-fas stikkkontakt via overgang (Skal egentlig ikke benytte overgang som fast løsning, bare ved behov  8) )
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

K S

Sitat fra: nime01 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:46
Lønner det seg å kjøpe Type2->Type1 32A kabel hos Kia?

Hvor lang er den? Ser for meg at det er kjekt med en 5-7m kabel..

Er usikker på lengde, men den jeg fikk med bilen er av topp kvalitet, det synes jeg er greit. Du slipper moms hvis du får den på samme faktura som bilen....

birkeland

Bare et tips. Jeg har bestilt en Type1-holder som jeg skal skru fast i veggen for å sette ladepluggen i når jeg ikke lader bilen. $13 inklusive frakt.

http://www.aliexpress.com/item/SAE-J1772-Plug-Holder-Dock-for-EV-Charging-Station/2029061354.html#feedback

emil

Sitat fra: K S på lørdag 11. oktober 2014, klokken 17:33
Sitat fra: nime01 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:46
Lønner det seg å kjøpe Type2->Type1 32A kabel hos Kia?

Hvor lang er den? Ser for meg at det er kjekt med en 5-7m kabel..

Er usikker på lengde, men den jeg fikk med bilen er av topp kvalitet, det synes jeg er greit. Du slipper moms hvis du får den på samme faktura som bilen....

Men hva er billigst av 2000kr pluss mva (og så slipper du å betale mva når den leveres med bilen) eller 1700kr inkl mva (men ikke mva fritt)?  :o

K S

Sitat fra: emil på lørdag 11. oktober 2014, klokken 18:52
Sitat fra: K S på lørdag 11. oktober 2014, klokken 17:33
Sitat fra: nime01 på lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:46
Lønner det seg å kjøpe Type2->Type1 32A kabel hos Kia?

Hvor lang er den? Ser for meg at det er kjekt med en 5-7m kabel..

Er usikker på lengde, men den jeg fikk med bilen er av topp kvalitet, det synes jeg er greit. Du slipper moms hvis du får den på samme faktura som bilen....

Men hva er billigst av 2000kr pluss mva (og så slipper du å betale mva når den leveres med bilen) eller 1700kr inkl mva (men ikke mva fritt)?  :o

Det billigste er den til kr 1700! Er den sammenlignbar med Phoenix kabelen Kia leverer? Eller sammenligner du epler med pærer?

Som jeg skrev, er kabelen Kia leverer av topp kvalitet, hvis det betyr noe da.

emil

Sitat fra: K S på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:47
Det billigste er den til kr 1700! Er den sammenlignbar med Phoenix kabelen Kia leverer? Eller sammenligner du epler med pærer?

Som jeg skrev, er kabelen Kia leverer av topp kvalitet, hvis det betyr noe da.

Kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har Type2 kabel selv enda, men det var priseksempel fra elbilhjelpen.no sin 32A Type2-Type1 kabel.

Er heldigvis ikke som med HIFI kabler at man "merker" forskjell på kabler til 1000-lappen og 100.000-lappen så lenge kabel og kontakter ikke går i stykker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA