Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør Transnova gi Ishavsveien flere utsettelser?

Startet av goggo, tirsdag 02. september 2014, klokken 12:02

« forrige - neste »

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:02

Vennligst les dette før dere avgir stemme.

http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

HUgo

Jeg er bare glad til for at Fortum ikke har fått noe, med så mange problem de har. Ishavsveien har rett i en ting, bedre å vente, enn å sette opp ustabile ladere :|

emil

Hvis Ishavsveien faktisk prøver men ikke klarer å skaffe feilfrie ladere bør de jo får utsettelse, men da regner jeg med at det vil gjelde alle utbyggere.

Forutsigbarhet er viktig og med Ishavsveien i dag vet jeg at det ikker er ladere så da kan jeg ta fossilbilen. I motsatt tilfelle kunne jeg tatt Leafen og blitt stående med 5t saktelading for å komme meg fram fordi en montert hurtiglader ikke virker.

fredag

Ishavsveien har et poeng.

Løsningen er: Sette opp minst to multistandard ladere hvert sted. Pluss et par 22kW type2 ladestolper. Hvis en multistandard-lader er nede, så blir det bare dobbelt så lang kø på den andre. Dette blir noe dyrere selvfølgelig, men det blir vesentlig mye mer driftssikkert.

Dessuten bør det være et stort tak over, slik som feks Fastned gjør i Nederland, for å beskytte elektronikken mot regn og snø.

Jeg mistenker at det største problemet egentlig kan være manglende økonomi hos Ishavsveien. Og at norske elbileiere er så lei Ishavsveien at de har negativ goodwill. Hvor lenge har vi vært uten hurtiglading på E18 pga Ishavsveien allerede?

Når Transnova fordeler pengene så tynt utover som mulig, så maksimerer de kaoset med forskjellige ladekort for brukerne, samtidig som de forskjellige aktørene blir små og har mindre økonomi til å ha en lader stående i reserve som beredskap hvis noe går istykker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Avh

Spørsmålet koker vel ned til om man vil ha en lader nå som kanskje virker eller om man vil vente til man har en lader som faktisk virker ... Historikken før dette kjenner jeg ikke til.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sven erik

disse er o alerede flere år på etter skudd  en må ha en plan som funker og abb laderne har hvert omtrent  feilfrie  men med den prisen de tar for  lading innimellom på 100 og 120 er det like greit de ikke setter opp for da får de ikke kunder og derme ikke intening de må ned på tunt 50 for lading eller runt der

goggo

Jeg takker for mange saklige argumenter og mange stemmer.
Siden jeg startet denne tråden så skal jeg avholde meg fra å kommentere selv akkurat her.

Jeg håper på flere stemmer og saklige kommentarer, og jeg planlegger å ta med meg input fra denne tråden og de andre hurtiglader trådene for videre diskusjoner på Elbilforeningens landsråd kommende helg der jeg har blitt invitert til å være med.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

E_S

Stykkpris på lading er en uting som gjør at folk står til batteriet er helt fullt for å få mest mulig valuta på pengene. I tillegg er det prisnivået Ishavsveien har lagt seg på for drop-in så høyt at det blir dyrere å kjøre elektrisk enn å kjøre fossilbil, og da har man ihvertfall bommet totalt. Man kan ikke basere seg på abonnementsløsninger - jeg har ikke årskort med bussen når jeg en uke tar buss fem ganger og så de påfølgende fem ukene ikke tar buss en eneste gang, og jeg tegner ikke noen abonnementsavtale for en tjeneste jeg plutselig trenger to ganger på en dag og så ikke trenger før flere måneder senere.

Optimalt sett pris pr. kWh, alternativt er minuttpris også gangbart. Ingen ågerpriser på drop-in og ikke noen abonnmentsløsning med etableringsgebyr eller behov for forskuddsbetaling. Etter min oppfatning har Fortum den beste betalingsløsningen pr. i dag selv om en avregning pr. kWh hadde vært enda bedre.
:)

sven erik

noe må gøres med alle prisene   utenom abonomang da der ligger de fleste ok  men  det er det at de og gerne vil tene penger men det er bedre å tene 10 kr på 10 i timen en å tene 30 på 1  per time  men virker ikke som om de vil at en skal bruke det 

Thomas Parsli

Min erfaring med Ishavsveien er:

* hurtiglader som ikke fungerer
* hurtiglader som krever abonnement
* hurtiglader som er skrudd av og låst med hengelås (uten informasjon om hvorfor)
* hurtiglader som er skrudd av  (uten informasjon om hvorfor)

Jeg har gitt opp både Ishavsveien og muligheten til å kjører E6 sørover (fra Oslo) med elbil...

Hvis jeg har god tid kan jeg kjøre Oslofjordtunellen fra Asker til Drøbak, nordover til Fortums lader ved Nygårdskrysset (laderen ved BNH Ski som reserve), nedover igjenn til Sarpsborg og Fortums lader ved McDonalds (laderen ved Brennes Auto som reserve).
Men normalt har jeg ikke flere timer til overs, så jeg tar heller fossilbilen.

Thomas
brent barn skyr ilden (Ishavsveien)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Etter en (litt for) lang telefonsamtale med Ishavsveien vil jeg gjerne endre svaret mitt fra "Nei" til "Ja".

Ishavsveien har gjort en elendig jobb i å informere kundene (og skattebetalerene som finansierer Transnova) om kompleksiteten i utbyggingen, problemene med laderene og de faktisk kostnadene (utbygging, drift og avgifter).

Jeg synes også Elbilforeningen har gjort en dårlig jobb i å informere både medlemmer og ikke-medlemmer om utfordringene rundt hurtigladere.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

muggost

@Thomas Parsli:

Jeg synes du bør utdype den forrige posten din litt mer....

Thomas Parsli

For all del, det skal jeg gjøre :)

Nå må jeg få noe ferdig (jobber), men dette dreier seg om kostnader ved (fornuftig) utbygging, hurtigladere ikke fungerer, høye avgifter og høye kostnader rundt betalingshåndtering.
Men først og fremst elendige hurtigladere.

Hverken Ishavsveien eller Elbilforeningen har fortalt om disse problemene -og manglende fakta har gjort at mye av kritikken har vært unyansert.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ona IX

Selvom det er vanskelig å sette opp en lader og prisen etc som du ramser opp Parsli, så klarer de andre operatørene å rekke fristene. Er ikke sånn at Ishavsveien får kortere frister. De har også fått utrolig mange utsettelser, gang på gang.
Jeg syntes at transnova burde sette en grense, f.eks. 9 måneder, fra de får innvilget søknad til hurtigladeren skal være klar. Uansett hvilken operatør.

Rilum

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. september 2014, klokken 16:39
Etter en (litt for) lang telefonsamtale med Ishavsveien vil jeg gjerne endre svaret mitt fra "Nei" til "Ja".

Jeg ønsker også en god forklaring på den..

Det er kun en leverandør som har klart å bygge ut hurtigladere i Norge, og det er Tesla. De gjør alt riktig og har klart det i rekord fart. De har bevist at det er mulig å få til veldig mye i løpet av veldig kort tid. De andre leverandørene burde skamme seg med alle de dårlige unnskyldningene sine !!

All statistikk viser at det ikke er mulig å tjene penger på hurtiglading alene pr i dag. Så Ishavsveien er nok veldig avhengig av noen snille investorer som er klare for å investere MYE penger for at dette skal kunne realiseres. Mens de venter på det bruker de tydeligvis energien sin på unnskyldninger.

Nå har Transnova satt krav til at hurtigladerne skal være operative i løpet av 6 mnd.
Ishavsveien har til 31 okt på sine 2012 søknader. Jeg vil gjerne vite hvilken grunnlag de har for mere utsettelse.
ref: http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar

Sitatkostnader ved (fornuftig) utbygging
Nå i starten er man nok avhengig av å bygge der det er strøm tilgjengelig for å spare kostnader. Å sette opp flere ladere sånn de har gjort ved Svinesundparken og Vestby koster unødvendig mye. (selv om redundans er relativt nødvendig)
Man bør nok også få med seg noen som driver "butikk" der man etablerer seg, og få med dem på litt av kostnaden.

Sitathurtigladere ikke fungerer
Dette er noe de må ta med sin leverandør og få dem til å fikse. De kan vel umulig å kjøpt disse uten noen form for garanti eller SLA avtale ?

Sitathøye avgifter og høye kostnader rundt betalingshåndtering.
Her har de nok rett. Løsningen her er RFID brikke, og et system som Autopass har. Dette må være Transnovas neste krav.
Ved kortbetaling så vil jeg tro de betaler mere i årsavgift til kortselskapet en det folk betaler for all ladning i løpet av et året med dagens volum. Ved SMS så tipper jeg teleselskapet tjener "like mye" pr ladning som selger.




Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA