Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny og fornuftig elbil ladeplass skilting

Startet av Olemann, søndag 31. august 2014, klokken 12:13

« forrige - neste »

Olemann


En honnør til Sandvika Storsenter som har skjønt det.  Nettopp kommet opp nye skilt på ladeplass for elbil der det står:  For elbil under lading og med parkeringsbillett.

Dermed slipper vi kanskje de ego'ene som tar lade-plassene som kjapp og lettvint parkering, både fordi man slapp ta lapp (kunne stå hele dagen) og slapp plugge i kabelen.....

Håper flere følge denne veien!

Mvh Ole

Trafikkbestyrer

Hei, hvor mange ladeplasser har de? Er det ofte ledig? Er det 2 timer gratis eller noe sånt?

Mippen

Sitat fra: Olemann på søndag 31. august 2014, klokken 12:13

En honnør til Sandvika Storsenter som har skjønt det.  Nettopp kommet opp nye skilt på ladeplass for elbil der det står:  For elbil under lading og med parkeringsbillett.
7
Dermed slipper vi kanskje de ego'ene som tar lade-plassene som kjapp og lettvint parkering, både fordi man slapp ta lapp (kunne stå hele dagen) og slapp plugge i
Håper flere følge denne veien!

Mvh Ole

Betyr det også at man må betale der?
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Sitat fra: Mippen på søndag 31. august 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Olemann på søndag 31. august 2014, klokken 12:13

En honnør til Sandvika Storsenter som har skjønt det.  Nettopp kommet opp nye skilt på ladeplass for elbil der det står:  For elbil under lading og med parkeringsbillett.
7
Dermed slipper vi kanskje de ego'ene som tar lade-plassene som kjapp og lettvint parkering, både fordi man slapp ta lapp (kunne stå hele dagen) og slapp plugge i
Håper flere følge denne veien!

Mvh Ole

Betyr det også at man må betale der?

3 timer gratis, så i praksis så må man ikke betale, med mindre man ønsker en helaften på kjøpesenter :p
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Mippen

Ok, samme som her da. Fornuftig ordning i forhold til rullering på parkeringsplasser og ladeplasser. :) Er imidlertid noen som har startet med å ta betalt for ladingen også her i Bergens-området selv om det er 2-3 timer gratis parkering.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Olemann på søndag 31. august 2014, klokken 12:13

En honnør til Sandvika Storsenter som har skjønt det.  Nettopp kommet opp nye skilt på ladeplass for elbil der det står:  For elbil under lading og med parkeringsbillett.

Dermed slipper vi kanskje de ego'ene som tar lade-plassene som kjapp og lettvint parkering, både fordi man slapp ta lapp (kunne stå hele dagen) og slapp plugge i kabelen.....

Håper flere følge denne veien!

Mvh Ole

Jeg parkerer uansett ikke uten å lade, men siden jeg har Mode 1 biler (uten ladekladd, men med "trekk ut ledning og kontakt") tar det uansett kun sekunder å plugge kontakten i veggen og lade. Eller "lade" dersom man allerede er fulladet.

Det er nok en langt bedre strategi å plassere ladeplassene langt fra inngangen, og ha nok av dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann


Ser ut som dette fungerer, hadde vært helt ok med betaling også, da ville man nok fått luket vekk enda flere som ikke trengte strøm, men fortrenger de som gjør det for selv å spare 30 sekunder på å finne en annen vanlig park.plass.

Litt merkelig dette, at ikke elbilister oppfører seg mer kollektivt ansvarlig, gitt altså at miljø en er grunn til bilkjøpet, men som diskutert i andre tråder må man vel se i øynene at det om en tid ikke lenger er igjen noen elbilkultur, det er bare et kjekt kjøretøy som tiltrekker seg folk flest, og dermed med ditto kultur. Altså parkerings og kjørekultur som biler flest.
-   det er nok ikke alle med Tesla, eGolf, i3, Leaf  som har gått veien via Reva og Buddy.....og er vant til og lever godt med å være sist... :)

Ole

Rio

Sitat fra: Olemann på mandag 01. september 2014, klokken 09:58
Altså parkerings og kjørekultur som biler flest.
-   det er nok ikke alle med Tesla, eGolf, i3, Leaf  som har gått veien via Reva og Buddy.....og er vant til og lever godt med å være sist... :)

Ole

Jeg ser ned på noen offentlige ladeplasser fra leiligheten, og en HC-parkering ved siden av. Det er regelmessig en Kewet/Buddy som parkerer på HC-plassen (for å få strøm, men noen ganger uten oppkobling), en annen som lar bilen stå i dagevis (og har så farlige "skjøteledninger" (les: lampettskjøteledninger) at de holder på å smelte), en tredje som også hadde blitt henrettet (!) av elektroinspektører og som parkerer for å ta opp 2 plasser.

Flere av disse har også 3,6 kW ladere, som trekker 16 A, men har alt fra 0,75 til 1,5 mm2 ledninger.

Ting var ikke alltid bedre før! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Jeg var innom Sandvika Storsenter forrige uke (ladet) og snakket med en parkeringsvakt som stakk brosjyrer under vinduet på to elbiler. Han kunne fortelle at det var et problem at enkelte brukte mer enn tre timer på ladeplassene og at de hadde fått klager fra andre elbileiere (som ikke fikk ladet). De to bilene hadde altså stått i mer enn tre timer (men trukket ny billett).
Han fortalte også at de foreløpig var "snille" og ga informasjon istedenfor bøter :)

Jeg har ventet på denne type skilting i snart ti år. Å kjøre en P106 med dårlige batterier var en prøvelse når ladeplassene stort sett var opptatt av mentalt handicappede elbileiere. Jeg ladet like ofte på ikke-ladeplasser som ladeplasser i parkeringshusene...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

E_S

Sitat fra: Olemann på mandag 01. september 2014, klokken 09:58

-   det er nok ikke alle med Tesla, eGolf, i3, Leaf  som har gått veien via Reva og Buddy.....og er vant til og lever godt med å være sist... :)

Ole

Har ikke eid noen elbil før jeg kjøpte Leaf, men å parkere på ladeplass uten å lade er utenkelig med mindre det er f.eks. i Oslo sentrum på sen kveldstid hvor det meste uansett står ledig (er min erfaring) slik at man ikke risikerer å hindre for noen andre som faktisk trenger den strømmen. Det jeg derimot ikke har tålmodighet til er å kjøre i 80-90 på motorvei for å spare strøm, der har jeg bare innsett at lengre rekkevidde enn 8-10 mil når det er motorvei kan jeg bare glemme.. ;)
:)

Olemann


Veldig bra at dette endelig kommer ja.  Håper flere følger opp.

Til annen kommentar; Neida, alt var ikke bedre før, men det som er et faktum er at før var ulempene med elbil så store at man måtte være entusiast for å orke holde på.  Nå slipper man disse ulempene, og det er da ikke mer enn naturlig at også eiere som ikke har denne entusiast-holdningen til miljøvennlig saktegående transport melder seg på.  Selvsagt finnes ego'er også blant Buddy/Reva eiererne, det disse dog måtte leve med var at ting tar tid.....(og også de som var så uheldige å befinne seg bak dem i motbakker...:)
I dag finnes elbiler som slett ikke krever tid, men som sparer mye tid, da er det ikke så rart at også det å spare 30 sekunder på en frekk ego-parkering i et kjøpesenter ved å rappe en ladeplass når man ikke trenger lade, lett kan bli et modus operandi.

Poenget var ikke at alle elbileiere før var altruister og dagens er egoister, kun noen refleksjoner rundt hva biltype og muligheter gir av mulige konsekvenser, og jeg tror fortsatt at en genuin elbilkultur der det kollektive er i fokus står for fall, jo mer "vanlige", raske, praktiske og komfortable elbilene blir. 

Ole


Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. september 2014, klokken 10:14
Jeg var innom Sandvika Storsenter forrige uke (ladet) og snakket med en parkeringsvakt som stakk brosjyrer under vinduet på to elbiler. Han kunne fortelle at det var et problem at enkelte brukte mer enn tre timer på ladeplassene og at de hadde fått klager fra andre elbileiere (som ikke fikk ladet). De to bilene hadde altså stått i mer enn tre timer (men trukket ny billett).
Han fortalte også at de foreløpig var "snille" og ga informasjon istedenfor bøter :)

Jeg har ventet på denne type skilting i snart ti år. Å kjøre en P106 med dårlige batterier var en prøvelse når ladeplassene stort sett var opptatt av mentalt handicappede elbileiere. Jeg ladet like ofte på ikke-ladeplasser som ladeplasser i parkeringshusene...

Thomas

Panduck

Sitat fra: Olemann på søndag 31. august 2014, klokken 12:13
En honnør til Sandvika Storsenter som har skjønt det.  Nettopp kommet opp nye skilt på ladeplass for elbil der det står:  For elbil under lading og med parkeringsbillett.

Dette er vel som strømmen storsenter. "Synlig lading skal foregå". Med type2 kontakter som låser fast kabel. 10 plasser. Det er noe annet enn jessheim storsenter, med plass beregnet til buddy eller think, der leafen min er alt for lang. Håper det snart blir standard med 30-40 ladeplasser på slike sentre, minst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA