Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dere lese av forbruk dirkete i bilen?

Startet av muggost, lørdag 30. august 2014, klokken 12:01

« forrige - neste »

muggost

Hei!
Jeg kjører Nissan Leaf og venter i spenning på at Model X skal fase ut dieselbilen neste år. Med Leafen har jeg et litt irriterende problem; Jeg kan ikke lese av korrekte verdier for forbruk og lading noe sted. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16221.msg253279.html#msg253279

Kan dere det på S'en? Har dere inntrykk av at verdiene stemmer med faktisk forbruk?


Snorreholberg

Svaret er nei. Jeg har egen kwt avleser til bilen (egen kurs). Når jeg sammenlikner dette med antall kWt bilen oppgir jeg har brukt - så stemmer ikke dette. Bilen underestimerer hvor mye strøm som du faktisk har brukt. Jeg skulle ønske at det hadde vært en avleser i bilen som hadde vist eksakt hvor mye strøm du har foret den med.

muggost


Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Snorreholberg

Avviket er større enn at det bare er tap under lading.

elbilforum.no/forum/index.php/topic,14683.msg224552.html#msg224552

Som sagt så kunne det vært interessant å hatt en måler som hadde vist eksakt hvor mye strøm som en har ladet bilen med.

Snorreholberg

Jeg målte at under lading så forsvant 9,1 prosent av strømmen (varmetap etc). I tillegg så hadde jeg et tap på 26 prosent til (når bilen står i ro + andre uforklarlige ting) - som ikke bilen registrerer.

Altså er strømforbruket på bilen endel høyere enn det displayet i bilen viser.

sn0le

Forvarming/forkjøling av Model S vises ikke i forbrukt energi siden forbrukt energi når bilen er av ikke telles med.
Så har man ca 10% tap i ladingen, som er normalt for de fleste strømforsyninger.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: Snorreholberg på lørdag 30. august 2014, klokken 16:52
Jeg målte at under lading så forsvant 9,1 prosent av strømmen (varmetap etc). I tillegg så hadde jeg et tap på 26 prosent til (når bilen står i ro + andre uforklarlige ting) - som ikke bilen registrerer.

Altså er strømforbruket på bilen endel høyere enn det displayet i bilen viser.

26 kWh forsvant? Over hvor mange uker?

Det er jo en signifikant mengde varme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman


Rio

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. august 2014, klokken 18:17
Litt forskjell på % og kwh da...

Nei, hvis man vet at bilen har 21,5 kWh kapasitet på batteriet, så er prosentvisning og kWh-visning jevngodt. Tidlige Leaf har ingen av delene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman


Snorreholberg

Kjører Tesla. Som dere ser ut fra regnestykket mitt så hadde jeg ett uregistrert tap (differansen mellom det strøm-måleren i garasjen min registrerte VS det som Teslaen registrerte) på hele 36 prosent (da er det inkludert tapet på 9,1 prosent under lading).

Havebigfun

Ved å la bilen være tilkoblet samtidig som man bruker diverse funksjoner som klima, varme osv kan man drive "tapet" så høyt man vil- bilen registrerer aktuell strømtrekk men angir ikke hvor mange kWh den har trukket totalt. Hvis man vil ha det med må man trekke ut kabelen og trekke alt forbruk fra batteriet- da vet man at totalforbruk er bilens verdi + ladetap, ca 9%. Bilen angir kun det som er puttet på batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA