Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Ålesund.

Startet av buylove, fredag 29. august 2014, klokken 14:19

« forrige - neste »

buylove

Hei!
Jeg hadde tenkt meg en tur til Ålesund i morgen. Hadde håpet og kunne kjøre Tesla men jeg finner svært lite om lade muligheter der på ladestasjoner.no etc. Er det noen som kjenner til lade muligheter der, helst litt kraftige saker så jeg slipper å lade i timesvis. Jeg trenger og lade bare en 8-10 mil for å komme meg videre til Dombås og superchargeren der.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Breezec

Dårlig i selve Ålesund, men 22kw i Molde og Volda, så det kommer litt an på hvilken vei du kommer fra?
2022 Model 3 Performance

cra

har 32A enfase rtilgjengelig i Sykkylven, hvis du kommer den veien (evt. tar omvei)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Nordtroms

Ja Ålesund er tragisk hvis du tenker på lading. Kun 16 A chuko i parkeringshuset og i sentrum. Hurtigladeren på Nissan har ikke type 2 heller. Hold avstand!!! Var der i sommer. For øvrig en fantastisk by men som sagt. Noe å gå på når det gjelder lading.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

cstromme

4x 16A/230V i Torghallen i sentrum. Innendørs og gratis
4x 16A/230V på utstillingsplassen i sentrum. Utendørs og gratis.
4x 16A/230V på sankten i sentrum. Utendørs og gratis.
2x 16A/230V i kjelleren på Moa (kjøpesenter). Innendørs og gratis

Alle plassene i sentrum har skilt om makstid på 3 timer, men i følge parkeringsvaktene har de tilgode å gi bot for det og kommer kun til å håndheve det hvis de ser noen begynner å okkupere ladeplassene hele dagene igjen.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Muffinman

#5
Hmm....mener det var en rød 16A i kjelleren ved elbilparkeringen under Burgerking:

https://www.google.no/maps/place/Burger+King+%C3%85lesund/@62.4652475,6.3477996,17z/data=!4m2!3m1!1s0x4616c5a0aea44851:0xc292ddcba11f8369

Uansett er det enkelte bedrifter som bruker elbilparkeringene som fast parkerings/fylleplass for bilene sine. Posten ved et av p-husene nede i byen, og en ladbar Prius med firmalogo på førstnevnte sted. Best Western Hotell på Moa tilbyr vel også blå 32A trefase (må ha overgang) for sine gjester.

Men enig i at Alesund framstår som et uland mtp lading om man er ukjent. Vet ikke hvilken retning du kommer fra, men Grønn Kontakt har 22KW ladere i Molde og Volda. Videre er det jo noen ladekamerater i området.

http://www.ladekameratene.no/

buylove

Takk for tilbakemeldingene.
Ser ut til at jeg må ta tog og buss. Skal hente en fossilbil og fikk ikke noen til å være med å kjøre i dag.
Vanskelig når en kommer utenfra byene som ikke har hurtigladere. Det er greit å kjøre fra by til by men skal en til en by og ut igjen samme dagen så er det ofte problemer. Skulle vert en SC i utkanten av hver by.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

jkirkebo

Sitat fra: buylove på lørdag 30. august 2014, klokken 09:56
Takk for tilbakemeldingene.
Ser ut til at jeg må ta tog og buss. Skal hente en fossilbil og fikk ikke noen til å være med å kjøre i dag.
Vanskelig når en kommer utenfra byene som ikke har hurtigladere. Det er greit å kjøre fra by til by men skal en til en by og ut igjen samme dagen så er det ofte problemer. Skulle vert en SC i utkanten av hver by.

Jepp, nettopp derfor trengs en SC på E6 nord for Oslo også. Tenk om du skal kjøre f.eks Lillehammer-Ski-Lillehammer uten veldig lang pause i Ski. Det er 414km og vil være umulig vinterstid. Omveien om Lier er på hele 7 mil.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Hvis noen finner en god kandidat til en TOCN-lader eller to i Ålesund så gi meg beskjed.
De må ha 400V og være positivt innstilt til konseptet vårt.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Real EoN

Grønn Kontakt skal opp med samme type ladestasjon som i molde i løpet av høsten. Ble utsatt grunnet ombygginger på moa, så Ålesund kommer nok om ikke alt for lenge  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OddB

Moa ligger vel litt utenfor sentrum ? Det beste hadde vel vært en sentralt plassert lader ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

Stemmer, Moa ligger ca ei mil utenfor sentrum. Det er et handlesenter, så "de fleste som skal handle" reiser dit, ikek minst fordi parkering i Ålesund kan være en utfordring, for ikke å snakke om trafikken i rushtida. (Men trafikken er sikkert peanuts i forhold til store byer.)

Skal bli spennende å se hvor mange ladeplasser det blir i den nye P-plassen i fjellet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

VigdisA

Moa ER jo sentralt det da? Det kommer jo massevis av folk dit fra områdene rundt (øyene) for å storhandle i helgene og er vel en destinasjon i seg selv.
I forhold til overnatting og lading i nærheten av hotellene i sentrum av byen er det fint lite som før nevnt.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

cra

Joda, som destinasjon for oss som bor rundt Ålesund er Moa vel så sentralt som Ålesund sentrum. For turiseter er Ålesund antakelig mer interessant å spasere i enn Moa. Det trengs definitivt mer ladeplasser både i Ålesund sentrum og på Moa. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Veldig kjekt med flere tregladere på vanlige parkeringsplasser i Ålesund Sentrum, men når det gjelder hurtigladere er jeg forsåvidt enig i at Moa kan være en vel så god plassering - kanskje til og med bedre.

Sitat fra: cra på søndag 31. august 2014, klokken 15:33
Skal bli spennende å se hvor mange ladeplasser det blir i den nye P-plassen i fjellet.

Ja, kanskje vi skulle vært litt proaktiv her og sjekket opp nå hva som er planlagt? Vet aldri hva de tenker, og er nok lettere å få utvidet antall ladeplasser nå enn etter at de er åpnet og ferdig.

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. august 2014, klokken 22:00
Uansett er det enkelte bedrifter som bruker elbilparkeringene som fast parkerings/fylleplass for bilene sine. Posten ved et av p-husene nede i byen, og en ladbar Prius med firmalogo på førstnevnte sted. Best Western Hotell på Moa tilbyr vel også blå 32A trefase (må ha overgang) for sine gjester.

Posten har sluttet å bruke parkeringsplassene i sentrum etter at jeg snakket med de. Har ikke sett de stå der på lenge.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA