Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løst og fast - rykter -synsing

Startet av TMX2523, torsdag 28. august 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

satheesh.net

Disse bilene (TMS og TMX) er ikke ment til "massene". Disse skal selges for å få inn kapital til utvikling/produksjon av Model 3. At TMS og TMX er litt "spesielle" og ikke appellerer til absolutt alle er naturlig.

Det er ingen som tvinger folk til å kjøpe disse bilene, problemet er bare at det ikke finnes så mange elektriske alternativer - ennå.

Tesla er forøvrig et selskap som ønsker å lage noe som ikke alle andre lager. Derfor synes enkelte at både design og løsninger er litt "uortodokse og upraktiske". Personlig er jeg glad for at noen bryter normen og gjør noe helt annet. Friskt og modig!

Øyvind.h

Model X er en anti-jantelov bil :) Eller kaninbil som datteren min kaller den (forfra ser dørene ut som kaninører).

Jeg vil heller ha dører som gir knallgod ut/innlastingsplass og tak over hodet når jeg fester unger i setene i regnvær, enn et kamera bak som skal la meg slippe å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil. Betale for å slippe? Nei takk!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:11
Disse bilene (TMS og TMX) er ikke ment til "massene". Disse skal selges for å få inn kapital til utvikling/produksjon av Model 3. At TMS og TMX er litt "spesielle" og ikke appellerer til absolutt alle er naturlig.

Det er ingen som tvinger folk til å kjøpe disse bilene, problemet er bare at det ikke finnes så mange elektriske alternativer - ennå.

Tesla er forøvrig et selskap som ønsker å lage noe som ikke alle andre lager. Derfor synes enkelte at både design og løsninger er litt "uortodokse og upraktiske". Personlig er jeg glad for at noen bryter normen og gjør noe helt annet. Friskt og modig!

Ja . Synes også at det er greit å gå "out of the box" men med model s fasit i hånd med endløse reklamasjoner og der kunder må vente mer enn 6 måneder for å få en utbedringstime  ved SC så er det kanskje ikke det lureste å introdusere en ennå mer avansert ikke utprøvet teknologi ? Spørsmål er jo også hva alle DU bytte / utbedringer koster tesla i etterkant?

Model X kan være greit for å markere seg men falcon-dørene er i mine øyne ikke  optimal prioritering .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:15
Jeg vil heller ha dører som gir knallgod ut/innlastingsplass og tak over hodet når jeg fester unger i setene i regnvær, enn et kamera bak som skal la meg slippe å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil. Betale for å slippe? Nei takk!

Akkurat det første punktet var en av de tyngre veiende argumentene som gjorde at jeg IKKE vurderer Model X som særlig gunstig. Ved lett regn som faller rett ned vil dørene fungere som en noenlunde dekkende paraply. Men så snart elementet vind kommer inn i bildet, og/eller regnet er litt kraftigere, tviler jeg sterkt på at det er særlig gunstig at du har en åpning i taket på 40% av bilens bredde og ca en meter av bilens lengde, hvor regnet (og sludd og snø) vil komme inn. Da er det ikke bare ryggen din som blir våt, men også barnet du er i ferd med å feste, samt seter og annet interiør.

Teslanewbie

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:15
Jeg vil heller ha dører som gir knallgod ut/innlastingsplass og tak over hodet når jeg fester unger i setene i regnvær, enn et kamera bak som skal la meg slippe å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil. Betale for å slippe? Nei takk!

Akkurat det første punktet var en av de tyngre veiende argumentene som gjorde at jeg IKKE vurderer Model X som særlig gunstig. Ved lett regn som faller rett ned vil dørene fungere som en noenlunde dekkende paraply. Men så snart elementet vind kommer inn i bildet, og/eller regnet er litt kraftigere, tviler jeg sterkt på at det er særlig gunstig at du har en åpning i taket på 40% av bilens bredde og ca en meter av bilens lengde, hvor regnet (og sludd og snø) vil komme inn. Da er det ikke bare ryggen din som blir våt, men også barnet du er i ferd med å feste, samt seter og annet interiør.

Slik det er med vanlige dører så har man mulighet å parkere slik at dørene skjermer vind og horisontalt regn :-) vi får se . Blir spennende når de første norske objektive brukerne får bilen og gir rapport :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:38
Model X kan være greit for å markere seg men falcon-dørene er i mine øyne ikke  optimal prioritering .

Det kommer jo ann på hvordan Tesla ser for seg fremtiden vs hvordan du ser den for deg. Elon har jo nå sagt at de vil/ønsker å "gjenbruke" disse dørene på Model Y som jo er en CUV beregnet på massene. Greit da å ha "testet ut" teknologien på "smalere" modell med en lavere produksjon først, så man kan se om dette faktisk fungerer i praksis, og finne ut hvilke praktiske og/eller tekniske problemer disse utgjør. Kanskje de erfarer at de er nødt til å droppe dem på Model Y? Eller endre dem på ett eller annet vis. Kanskje løsningen er mest praktisk dersom hele siden åpnes som en falkon-vinge-dør?
Model S 85D

Øyvind.h

#291
Sitat fra: StianSalG på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:15
Jeg vil heller ha dører som gir knallgod ut/innlastingsplass og tak over hodet når jeg fester unger i setene i regnvær, enn et kamera bak som skal la meg slippe å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil. Betale for å slippe? Nei takk!

Akkurat det første punktet var en av de tyngre veiende argumentene som gjorde at jeg IKKE vurderer Model X som særlig gunstig. Ved lett regn som faller rett ned vil dørene fungere som en noenlunde dekkende paraply. Men så snart elementet vind kommer inn i bildet, og/eller regnet er litt kraftigere, tviler jeg sterkt på at det er særlig gunstig at du har en åpning i taket på 40% av bilens bredde og ca en meter av bilens lengde, hvor regnet (og sludd og snø) vil komme inn. Da er det ikke bare ryggen din som blir våt, men også barnet du er i ferd med å feste, samt seter og annet interiør.

Glad jeg bor i Oslo hvor ekstremt sideveis regn ikke er dagligdags :) Men klart, det vil sikkert oppstå enkelte situasjoner hvor ordinærer dører hadde vært bedre. For meg er dog de situasjonene så sjeldne og så lite relevante at fordelene overskygger dem. I hvert fall såvidt jeg kan se per i dag.
Så vil jeg se om noen måneder om jeg tok feil, men jeg gleder meg veldig til å teste disse dørene i praksis. Gedigen innlastingsplass med tak over hodet blir deilig for en småbarnsfar.

Men er de håpløse i praksis kommer jeg naturligvis til å ta opp dette på forumet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

satheesh.net

Enig med Øyvind.h. Kan selvsagt ikke svare for alle folks behov eller kjøremønster, men for mitt eget synes jeg dette kan bli meget spennende og ønsker både dørene og andre ting (som autopresent av dører etc.) velkommen.

Blir sikkert også litt mer gjennomtrekk når dørene åpner såpass mye, så kan være det fort blir regn/snø og annet som kommer inn. Enda godt interiøret er hydrofobisk behandlet fra fabrikk! ;)

pberg

SitatDerfor synes enkelte at både design og løsninger er litt "uortodokse og upraktiske".

Designet er jo ikke spesiet uortodoks bortsett fra bakdørene. Resten er jo i grunnen et ekstremt kjedelig såpestykke. Det er jo ikke en eneste spennede vinkel eller linje på hele bilen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

satheesh.net

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:39
SitatDerfor synes enkelte at både design og løsninger er litt "uortodokse og upraktiske".

Designet er jo ikke spesiet uortodoks bortsett fra bakdørene. Resten er jo i grunnen et ekstremt kjedelig såpestykke. Det er jo ikke en eneste spennede vinkel eller linje på hele bilen.

Derfor jeg skrev at enkelte synes det. ;)

Epleskreller

#295
Tipper jeg ganske raskt kommer til å skru av automatisk åpning av dører. Går ganske ofte forbi bilen i andre ærender. Kun når jeg skal vise frem bilen vil det være på :-P

Håper det blir mulig å åpne bakdører med app. La merke til at EM måtte inn i bilen for å åpne dem. Det aller beste ville naturligvis vært sideknapper på nøkkelen, en for hver bakdør.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Cookie Monster

Ser ut som Elon bekreftet nå nylig at Model X vil ha akkurat samme autopilot hw som Model S.

https://twitter.com/danielsparks/with_replies

SitatElon: "Model X will have identical capability of the S [as far as autopilot]."
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

0dB

Model X90D - Mottatt 20.09.2016

satheesh.net

Sitat fra: 0dB på torsdag 15. oktober 2015, klokken 08:13
En kort video om test av autopilot i Model S
https://www.youtube.com/watch?v=3yCAZWdqX_Y&feature=youtu.be

Han oppsummerer det ganske nøyaktig etter egne erfaringer også; dritkult og skremmende på en gang ... ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA