Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Servo død

Startet av Arzkikkr, tirsdag 26. august 2014, klokken 23:05

« forrige - neste »

Arzkikkr

Kom ut til bilen ikveld, og fikk beskjed om at car needs service... Restartet begge skjermer i håp om at dette skulle hjelpe, men ingen endring.

Satt bilen i drive og prøvde å svinge ut av innkjørselen med mine 21"... Ikke f... Teste supporten til Tesla... Tar ikke mange sekundene før bilen er fjerndiagnostisert, og de sier at servo er død...

Kan ikke si jeg gleder meg til å kjøre den ut til Tesla imorgen, men har jo ikke noe reelt valg, da hele nabolaget ville godtet seg hvis den blir hentet på flatbed...

Noen andre som har hatt problem med død servo? Vet at klikking og den slags har forekommet, men har ikke lest om noen som har tatt helt kveld?
P85 Sølv m/alt utenom sikkerhetspakke. Grå 21".

Mr.Hansen

Det er bare og si at den skal til service. Da Tesla henter og leverer bilen så du slipper og kjøre den dit.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Amoss

Sitat fra: Mr.Hansen på onsdag 27. august 2014, klokken 00:10
Det er bare og si at den skal til service. Da Tesla henter og leverer bilen så du slipper og kjøre den dit.

... og får du dem til å levere lånebil på døra samtidig så tviler jeg på at naboene dine ville "godte seg" så veldig på dine vegne ;)
Model S 85D

Arzkikkr

Oppdatering:

08:05 imorges ringte min rep i Tesla Stavanger meg og ba om å få komme og hente bilen. En halv time senere ble bilen hentet av han personlig, og jeg ble gitt en P85+ "loaner".

Takk Tesla!



P85 Sølv m/alt utenom sikkerhetspakke. Grå 21".

Car-El

KA?

Du har ikke ringt dem, men skrevet på forumet her. Dem ringer deg, kommer å henter bilen og avleverer en lånebil av typen Tesla Model S!

Dette er det jeg vil kalle: Skremmende god servise!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Arzkikkr

Ringte til Tesla på 24hr assistance linjen deres igår kveld klokken 21:30 for å se om de kunne finne problemet ved å kjøre fjerndiagnose.
P85 Sølv m/alt utenom sikkerhetspakke. Grå 21".

Car-El

Ja vel.

Uansett så er det skremmende bra.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Henning76

Sitat fra: Car-El på onsdag 27. august 2014, klokken 09:46
Ja vel.

Uansett så er det skremmende bra.

Tesla overrasker meg stadig med servicenivået sitt. Jeg kan ikke huske å ha eid en bil der jeg får lånebil uten å ta dette på forsikring, at Tesla kjører meg frem og tilbake fra servicesenteret, leverer bilen på jobben hos meg hvis jeg ønsker, også videre, også videre.

Og alt dette uten å betale en krone. Jeg har aldri opplevd maken til service.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

snurrehue

Sitat fra: Henning76 på onsdag 27. august 2014, klokken 11:58
Og alt dette uten å betale en krone. Jeg har aldri opplevd maken til service.

Nåja, husk tross alt på at prisen du betaler til Tesla for en Model S er skyhøy, tatt i betraktning at du får den uten en eneste krone i støtte til fellesskapet.

Til den prisen jeg betaler for Model S forventer jeg eksepsjonell service. De tar seg SVÆRT godt betalt for hver enkelt Model S de selger, og står dermed i særstilling i forhold til øvrige biler på markedet. Og når slike feil oppstår, hvor bilen er tilnærmet ubrukelig (om servo er død og muskelservo må til for å ratte en bil på 2,2 tonn), så hadde jeg blitt ekstremt skuffet om Tesla ikke hadde hentet bilen og gitt leiebil.

NegativeElectrode

Sitat fra: snurrehue på onsdag 27. august 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Henning76 på onsdag 27. august 2014, klokken 11:58
Og alt dette uten å betale en krone. Jeg har aldri opplevd maken til service.

Nåja, husk tross alt på at prisen du betaler til Tesla for en Model S er skyhøy, tatt i betraktning at du får den uten en eneste krone i støtte til fellesskapet.

Til den prisen jeg betaler for Model S forventer jeg eksepsjonell service. De tar seg SVÆRT godt betalt for hver enkelt Model S de selger, og står dermed i særstilling i forhold til øvrige biler på markedet. Og når slike feil oppstår, hvor bilen er tilnærmet ubrukelig (om servo er død og muskelservo må til for å ratte en bil på 2,2 tonn), så hadde jeg blitt ekstremt skuffet om Tesla ikke hadde hentet bilen og gitt leiebil.

Hvorvidt man har betalt til felleskapet (eller sett fra en annen vinkel: sparer fellesskapet for penger på sikt) spiller vel egentlig ingen rolle. Det relevante er om andre bilmerker yter samme service, og om Tesla setter en ny standard her. Om Tesla har høy margin per bil, har de også mye høyere utviklingskost å dekke per bil enn konkurrentene. En differensieringsfaktor som de kan tilby uten store investeringer er nettopp denne type service som vekker positiv oppmerksomhet. De fleste andre bilmerker (særlig for 10 år siden) klarte stort sett å vikle seg inn i svært mye negativ oppmerksomhet når produktet ikke virket. De forhandlere jeg har vært bort har hatt en klar forbedring de siste 10 år, men ikke på det nivået Tesla ser ut til operere med.

Jeg eier pt ingen Tesla selv, dette er kun ut i fra hva eiere forteller her på forumet.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 27. august 2014, klokken 13:47
Hvorvidt man har betalt til felleskapet (eller sett fra en annen vinkel: sparer fellesskapet for penger på sikt) spiller vel egentlig ingen rolle. Det relevante er om andre bilmerker yter samme service, og om Tesla setter en ny standard her. Om Tesla har høy margin per bil, har de også mye høyere utviklingskost å dekke per bil enn konkurrentene.

Utviklingskost, ja. Men det har jo vitterlig fossilprodusentene også. Alltids noe nytt design, stadig motorforbedringer, ny teknologi. Det er hard konkurranse, og stort sett ganske lav margin.

Tesla står spesielt her til lands i en særstilling hvor de kan ta seg meget godt betalt for bilene da de ikke har noen direkte konkurranse samt slipper alt av statsbidrag på sine biler. De kan dermed avsette mer penger til et høyt servicenivå.

Men her bør man være forsiktig med å forvente for mye. Men hva skjer med Tesla om ett år? Om fem år? Vil de kunne yte samme servicenivå?
Og for edruelighetens skyld: hvilket servicenivå er det når man må vente i flere måneder på en verkstedtime? Og hva med Sven-Erik som måtte reise fra Finland til Stockholm med sin Model S for å få fikset soltaket, og fikk en, for ham, lusen S60 som leiebil? 

Skapes store forventninger blir fallhøyden desto større. Og det er vel nok av de som selv må bringe sin Model S til verkstedet? 

Teslaeier

Sitat fra: snurrehue på onsdag 27. august 2014, klokken 15:04
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 27. august 2014, klokken 13:47
Hvorvidt man har betalt til felleskapet (eller sett fra en annen vinkel: sparer fellesskapet for penger på sikt) spiller vel egentlig ingen rolle. Det relevante er om andre bilmerker yter samme service, og om Tesla setter en ny standard her. Om Tesla har høy margin per bil, har de også mye høyere utviklingskost å dekke per bil enn konkurrentene.

Utviklingskost, ja. Men det har jo vitterlig fossilprodusentene også. Alltids noe nytt design, stadig motorforbedringer, ny teknologi. Det er hard konkurranse, og stort sett ganske lav margin.

Tesla står spesielt her til lands i en særstilling hvor de kan ta seg meget godt betalt for bilene da de ikke har noen direkte konkurranse samt slipper alt av statsbidrag på sine biler. De kan dermed avsette mer penger til et høyt servicenivå.

Men her bør man være forsiktig med å forvente for mye. Men hva skjer med Tesla om ett år? Om fem år? Vil de kunne yte samme servicenivå?
Og for edruelighetens skyld: hvilket servicenivå er det når man må vente i flere måneder på en verkstedtime? Og hva med Sven-Erik som måtte reise fra Finland til Stockholm med sin Model S for å få fikset soltaket, og fikk en, for ham, lusen S60 som leiebil? 

Skapes store forventninger blir fallhøyden desto større. Og det er vel nok av de som selv må bringe sin Model S til verkstedet?

Skjønner ikke helt hva du mener her.
Mener du at tesla tjener mer på bilene de selger i Norge?
Hvis det ikke har skjedd endringer den siste tiden har vel ikke tesla noe større fortjeneste på bilene de selger i Norge enn i andre land. Prisen på bilen her er den samme som i USA pluss fraktkostnader. Eller?

Bilen koster mye penger, men biler med tilsvarende ytelse og plass koster vel omtrent det samme som tesla koster hvis man hadde lagt på moms og engangsavgift? Hvor mye koster en Porsche panamera med 400+ hk og plass til 7 personer om dagen?
At en bil er dyr er ikke ensbetydende med at man får bedre service av forhandler når noe går galt. Får man feks bedre service på en 7 serie enn en 3 serie BMW?

Utviklingskostnadene per model hos BMW, Mercedes osv er nok langt lavere enn for tesla siden de har omfangsrike delelagere de kan plukke fra når de lager "nye" modeller. Tror ikke du ser en eneste "ny" bil fra disse hvor alle delene er unike for den modellen.

Jeg tror tesla strekker seg langt fordi de er nye i bransjen og mye negativ omtale/ misfornøyde kunder kan bety kroken på døra. De har et helt nytt produkt som naturlig nok har mer feil enn et produkt som er forbedret over flere tiår. Får å minimerie høylydt klaging fra kundene gjør de så godt de kan for å ordne opp når feil oppstår. At man må krysse landegrenser for å levere bilen på service når man befinner seg i et land som ikke har noe verksted som kan hjelpe deg synes jeg ikke er veldig rart, så lenge bilen er kjørbar. Kommer BMW forhandler å henter bilen din hjem til Norge fra Polen hvis du er der når soltaket må ordnes?
Greit at enkelte kanskje har en noe overdrevet begeistring for alt med tesla, men tror nok de fleste som har hatt behov for service på sin tesla har hatt en svært god erfaring. Min erfaring var hvertfall overveldende positiv.

NegativeElectrode

Sitat
Utviklingskost, ja. Men det har jo vitterlig fossilprodusentene også. Alltids noe nytt design, stadig motorforbedringer, ny teknologi. Det er hard konkurranse, og stort sett ganske lav margin.

Tesla står spesielt her til lands i en særstilling hvor de kan ta seg meget godt betalt for bilene da de ikke har noen direkte konkurranse samt slipper alt av statsbidrag på sine biler. De kan dermed avsette mer penger til et høyt servicenivå.
Tesla har mye lavere volum enn konkurrentene, så jo utviklingskost per bil er mye høyere.

Tesla har omtrent samme pris for bilen i USA ettersom jeg kan se, så lurer på hvor du har det fra at de utnytter de norske reglene.

Hvis Tesla utnytter situasjonen til å lære så raskt som mulig om forbedringspunkter (noe Musk har gjentatt mange ganger at de bestreber seg på) skal behovet for å yte slik type service avta når nye biler ikke har disse feilene. Med relativt små volumer er dette noe enklere enn å endre en produksjonslinje som produserer 10-100 ganger flere biler om dagen. Tiden vil vise om dette lykkes.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Car-El

Og æ ser ingen andre bilmerker bygge opp et nettverk av "energi-fylle-stasjoner". Og gir "gratis" drivstoff.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cobos

Trekker man fra avgifter OG mva og legger til litt utstyr utover rippet mistenker jeg en 535dx fort kommer opp i de samme ca 600 000,- i direkte kostnad til BMW. Spørsmålet da blir pleier BMW å hente bilen din og levere en lånebil hjem til deg?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA