Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla - Verditap på 50% på 3år?

Startet av strommen, tirsdag 26. august 2014, klokken 21:38

« forrige - neste »

strommen

Sittet å vurdert kjøp av Tesla lenge men det er dette utsagnet jeg har lest flere steder om at Tesla vil tape seg 50% på 3år som jeg bare ikke kan fatte.
Hvis Tesla vil koste 300 000kr om 3år så vil det være en sensasjon, en luksusbil med ytelse som tilsvarer 450 hester til 300 000kr? Ja det ville drept fossilbilene 100% ihvertfall.

Hva tror dere? Med en så dyr bil så regner jeg med de fleste bruker boliglånet sitt for å finansiere den, og da er det ekstra skummelt med verditap på en såpass dyr bil. Jeg sitter veldig gunstig til med ekstremt lavt boliglån men likevel får jeg litt bange anelser av å kjøpe en så dyr bil, likevel ser jeg Tesla overalt ........

sigurdi

Er 8 års garanti med ubegrenset km på batteri og drivverk, 5 år på bilen, Tesla klarer ikke å produsere nok til å etterkomme markedet.

Regjeringa truer med å innføre mva eller andre avgifter som vil gi prisøkning både på nye biler og også brukte pga dette.

Prisene på 1 år gamle biler holder seg høyere en tilsvarende biler i markedet.
Hadde vært mer bekymret for prisfall på en tilsvarende bensin/diesel bil om tre år når prisene på drivstoff har steget ennå mer.
Horten
Model X90D (18.03.17)

pwb

1. Det er IKKE en luksus bil
2. Det virker som om det ikke finnes fnugg av fornuft blant kjøpere av brukte elbiler. En elbil bør inntil man får mer erfaring settes med restverdi til nesten 0 ved batterigarantins utløp. Men folk kjøper jo til nesten hvilken som helst pris så det går nok bra.

torlie

Vil anta 40-50% verditap er et ok estimat, men vil selvsagt avhenge av flere faktorer.

Om noen år vil kanskje VW, Audi og MB tilby noe tilsvarende som Tesla gjør. Om valget stod mellom en elektrisk Audi A5 med samme rekkevidde og fartsressurser som Tesla tror jeg 9 av 10 ville valgt A5.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Mippen

Det er helt umulig å spå markedet. Slik det er nå selger folk som fikk bilen sin i 13 til like mye eller mer enn de betalte for den. Slik kommer det ikke til å være og det er ekstra spenning knyttet til hva som vil skje med model s når model x kommer og hvis regjeringen velger å gjøre noen endringer med moms eller avgifter. Moms er snakk om alt fra 2016. Det kan slå både positivt og negativt ut. Du må tenke at dersom du kjøper bilen at du skal ha råd til å ha den lenge hvis markedet snur seg slik at den ikke er lett å få solgt til rett pris for deg.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Verditap på Tesla Roadster kan kanskje være en pekepinn? Den har nå holdt seg godt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:44
Er 8 års garanti med ubegrenset km på batteri og drivverk, 5 år på bilen, Tesla klarer ikke å produsere nok til å etterkomme markedet.

Jeg er villig til å inngå et veddemål med deg på at det bare er et tidsspørsmål før produksjon holder tritt med etterspørselen og vel så det! Det vi ser i dag er et unntakstilfelle!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

50% verditap er fullt mulig. Men om dette slår til - forvent ~60% verditap på tilsvarende fossile premiumbiler.

Om Model S taper seg med 50%, så har det kommet veldig mye bedre elbiler på markedet, og ingen vil ønske seg en gammel fossilbil.

Å kjøpe seg bil i dag er risikabelt. Vi står foran en revolusjon som kan utradere bruktbilprisene. (Men trolig vil vi reddes av at det er for liten produksjonskapasitet, så personlig vil jeg forvente i området ~25% verditap på Model S.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

edyrli

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. august 2014, klokken 09:04
Verditap på Tesla Roadster kan kanskje være en pekepinn? Den har nå holdt seg godt.
Godt og godt....
Jeg ser tesla Roadster 2011 ligger på rundt 450.000 på finn. Den kostet vel 749.000 ny i 2011.
Det blir rundt 40% verditap på 3 år. Da er anslagene på oppmot 50% ikke så langt unna. Men hvordan elbil markedet ser ut om 3 år er ellers veldig vanskelig å spå.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Mippen

#9
Som sagt er det helt umulig å spå bruktbilpriser på tesle eler andre el-biler. Teknologien utvikler seg hele tiden og plutselig kan en annen produsent komme med en mer value for money bil som gjør at folk velger den i stedet. For å ikke snakke om "insentiv spøkelset" som hele tiden henger over oss. Skjer noe med avgifter eller fordeler kan det få store konsekvenser for bilsalget nytt og brukt. Slike ting rammer ofte bilene som er dyrest først. Blir spennende å se hva som blir gjort i statsbudsjettet snart og om det blir mva i 2016.

Eneste grunnen til at Tesla selger godt nå er at etterspørselen er større enn tilbudet. Så snart dette endres vil sannsynligvis prisene falle. Det er helt unaturlig at folk betaler like mye for en 1 år gammel bil som en helt ny. Når model x kommer vil også prisene på model s falle da flere ønsker 4wd. Når "folke" utgaven av tesla kommer om et par år vil garantert prisene på model s falle pga hvem vil betale like mye eller mer for en 4-5 år gammel bil når du kan få en ny bil med nesten samme rekkevidden til 250.000kr?

På samme tid snakker tesla om oppgradere rekkevidden på batteripakkene. Det er også noe som kan være med å redusere prisen på de bilene som alt har dagens rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: edyrli på onsdag 27. august 2014, klokken 09:55
Sitat fra: tomrh på onsdag 27. august 2014, klokken 09:04
Verditap på Tesla Roadster kan kanskje være en pekepinn? Den har nå holdt seg godt.
Godt og godt....
Jeg ser tesla Roadster 2011 ligger på rundt 450.000 på finn.
Ja løp og kjøp før den blir revet bort. ;) For jeg så på de to 2009-modellene som også selges til ca. 450k. De er sikkert grovt overpriset de da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på onsdag 27. august 2014, klokken 10:20Som sagt er det helt umulig å spå brutbilpriser på elbiler. Teknologien utvikler seg hele tiden og plutselig kan en annen produsent komme med en mer value for money bil som gjør at folk velger den i stedet. For å ikke snakke om "insentiv spøkelset" som hele tiden henger over oss. Skjer noe med avgifter eller fordeler kan det få store konsekvenser for bilsalget nytt og brukt. Slike ting rammer ofte bilene som er dyrest først.

Eneste grunnen til at Tesla selger godt nå er at etterspørselen er større enn tilbudet. Så snart dette endres vil sannsynligvis prisene falle. Når model x kommer kan det også være prisene på model s vil falle. Når "folke" utgaven av tesla kommer om et par år vil garantert prisene på model s falle pga hvem vil betale like mye eller mer for en 4-5 år gammel bil når du kan få en ny bil med nesten samme rekkevidden til 250.000kr?
Sant. Men det viktige å huske er at om man skal kjøpe bil i dag, så er det ingen trygge havner (untatt veteranbiler). Bare se for deg hva som skjer med bruktbilprisene på fossilbil-siden om en veldig bra Model 3 kommer på markedet...

Hva skal man velge:

Alternativ A, 3 år gammel diesel Golf
Kjøpspris: 200.000 kroner
Drivstoffutgifter per år, 13.000 km: 10.000 kroner
0-100 km/t: ~10 sekunder
Gjenstående garanti: 2 år
Kjørefølelse: Tja
Ekstrautstyr: Alt som er vanlig i 2014.

Alternativ B, splitter ny Model 3
Kjøpspris: 250.000 kroner
Drivstoffutgifter per år, 13.000 km: 2.000 kroner (pluss gratis langkjøring)
0-100 km/t: ~6 sekunder
Gjenstående garanti: 5 år på bilen, 8 år på batteri og drivlinje
Kjørefølelse: Ja
Ekstrautstyr: Alt som er vanlig i 2017.

En eller begge av disse innkjøpsprisene er gale. Om man er elbil-optimist kan man ta utgangspunkt i at Golfen vil være betydelig lavere i pris. Kanskje 100.000 kroner?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Jeg tenker at de neste 2-3 årene blir svært spennende for elbiler. Det kommer til å komme flere nye elbiler. Nissan har hintet om en Leaf med mer rekkevidde. Audi skal komme og flere andre. Tesla Model X kommer, og den mer folkelige modellen skal komme.  På same tid henger avgift spøkelset og insentiv spøkelset i luften. Det er mange X faktorer som kan slå positivt og negativt ut. Det eneste som er sikkert er at prisene vil falle etter hvert men hvor mye er en helt umulig sak å spå.

Hvis insentivene forsvinner og avgifter blir helt eller delvis innført vil nok mange dessverre gå til fossilbiler igjen, eventuelt hybrider. Det vil være en katastrofe for markedet og ikke minst miljøet.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

#13
Problemet frem til nå og noen år fremover er batteritilgang, selve produksjonen kan økes ganske raskt.
Tesla har begrenset etterspørselen bevist og setter opp salgs steder i et rolig tempo for å ikke få for stort etterslep.
Samtidig expanderer Tesla til nye markeder og nye modeller er på trappene.
Bare Kina som får 10 000 offisielle ladestasjoner, (som Tesla blir kompatibel med) og har det største markedet på denne typer biler i verden.
Som Elon sa i helgen at Norge ikke lengre er det nest største markedet, betyr at salget har begynt å ta seg opp i Kina og har passert Norges 5000 biler allerede. (Første butikk i Kina åpnet vel i år?)
Blir det intensivert fra kinesiske regjeringen også, vil dette gi ennå mer salg og Kina har potensialet til å selge mer en de andre markedene tilsammen.

Til neste år når X kommer blir det ennå mer press på batteri tilgang, så uten å vedde vil jeg tro at batteri tilgang kommer å begrense produksjonen frem til Giga fabrikken er ferdig.

X har allerede ca 20 000 reservasjoner (World Wide) og det er før priser eller ferdig produksjons utgave er vist.
Med samme tempo som nå, vil hele produksjonen av model X for 2015, være utsolgt før første kundene får bilene sine. :-)
(Samme tempo på reservasjoner som nå, vil Nord Amerika passere 25000 reservasjoner ved årsskiftet)
Tesla har gått ut med at de håper å klare en produksjon på 30 000 X i 2015 og samme for S, skulle S salg går ned kan de produsere mer X.

Da kan det like godt være Model 3 som går utover Model S sin bruktbil pris, for en kan få en mindre men helt super bil ny, med full garanti til lavere pris en brukt model S. :-)
Men dette blir ikke før 2017-2018, så kort sikt kan X gi lavere pris på S pga mulig noen går over og selger S slik at det blir flere S er på bruktmarkedet.

Dersom en ser på markedet for dyre SUV i klassen Q7, X5/X6, XC90 kan Model X selge mer en batterileverandørene klarer å levere.
Men dette er helt avhengig av pris og den må stjele markedsandeler fra konkurrentene i samme segment, noe som analytikerene mener den kommer til å gjøre.
Dersom salget går ned har Tesla store nok marginer (som blir større for hvert år) og kan redusere prisen for å få etterspørselen opp.
Dette vil kunne gi redusert bruktbilpris.
Men 50% på tre år er mye på kort tid og det skal mye til, siden det er mindre slitedeler, bilen er for det meste Aliminium og som sakt 8 år og ubegrenset km på drivverk og batteri.
Hadde BMW innført 8 år ubegrenset km, på motor og drivverk hadde nok bruktprisen holdt seg endel bedre på de modellene som ble dekket av dette.

De fleste som kjøper og kjører Model S, tjener så mye på drifstoff utgiftene og fordelene som er i dag, at verditapet spiller en mindre rolle.

Hadde som sakt vært mer redd for å kjøpe en BMW 5 serie til 500 000 og skal selge den om 4-5 år og den må konkurrere på både brukt importerte like biler og elbiler som har 1/4 av drivstoff utgiftene.
(Den marginene blir større med årene siden oljeprisene bare kan stige på lang sikt, koster mer og mer for å hente ut samme mengde som tidligere, samt produksjonen går sakte men sikkert ned, samtidig som bruksområder øker for oljeprodukter.
Horten
Model X90D (18.03.17)

arthur

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. august 2014, klokken 10:27
Sitat fra: edyrli på onsdag 27. august 2014, klokken 09:55
Sitat fra: tomrh på onsdag 27. august 2014, klokken 09:04
Verditap på Tesla Roadster kan kanskje være en pekepinn? Den har nå holdt seg godt.
Godt og godt....
Jeg ser tesla Roadster 2011 ligger på rundt 450.000 på finn.
Ja løp og kjøp før den blir revet bort. ;) For jeg så på de to 2009-modellene som også selges til ca. 450k. De er sikkert grovt overpriset de da?

De annonseres vel til 450' og hva de selges for vet man ikke før de er solgt. Som alt annet er de verdt hva noen er villig til å betale, ikke hva selger håper på å få for de!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA