Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinter, regenerering og fart!

Startet av Gondron, tirsdag 26. august 2014, klokken 12:46

« forrige - neste »

Gondron

Hei, Eg har lyst å forberede meg til vinteren og sjekke ut ein del ting.

Der som eg bor så er vi plaget med klinkis på vei,(speilbankt) og ein kommune som ikkje har nok strøbiler til å ta seg av alle veier, Kan eg stille bilen inn så den ikkje begynner å skli pga eg slepper gassen?

Kan eg stille max fart i bilen sjølv om den er i Comfort mode?

Om eg går i innstillinger til bilen og går på traction controll. Hvordan fungerer det her? er traction på "Normal" eller er den av når eg går på "traction controll"

Klykken

#1
Hvis bilen "låser" hjulene bak ved regenerering på glatt is har BMW et enormt problem. Dette velger jeg å tro jeg de har tenkt på, og at bilen ikke regenererer mer enn at du har feste på drivhjula. Jeg har ikke prøvd bilen på glattis, så skal ikke være alt for bastant her, men det er krise hvis dette skjer.

Traction control er alltid på med mindre du velger å slå det av i innstillingene, og det er på igjen neste gang du starter bilen, hvis du glemmer å slå det på igjen før du stopper.

Maks hastighet stiller du med høyrefoten, og du kan sette på varsel hvis du passerer en viss hastighet (mener jeg). I Eco Pro kan du forøvrig overstyre hastighetsbegrensningen du har satt med såkalt "kickdown" (fartspedalen trykkes i bunn).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Det står en del i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10696.0.html
Regenerering kobler ut hvis det slipper bak, og da må du flytte foten til bremsen. Bromm skriver en del om det i nevnte tråd.

Vind

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:56
Hvis bilen "låser" hjulene bak ved regenerering på glatt is har BMW et enormt problem. Dette velger jeg å tro jeg de har tenkt på, og at bilen ikke regenererer mer enn at du har feste på drivhjula. Jeg har ikke prøvd bilen på glattis, så skal ikke være alt for bastant her, men det er krise hvis dette skjer.

Traction control er alltid på med mindre du velger å slå det av i innstillingene, og det er på igjen neste gang du starter bilen, hvis du glemmer å slå det på igjen før du stopper.

Maks hastighet stiller du med høyrefoten, og du kan sette på varsel hvis du passerer en viss hastighet (mener jeg). I Eco Pro kan du forøvrig overstyre hastighetsbegrensningen du har satt med såkalt "kickdown" (fartspedalen trykkes i bunn).
Det er ikke noe problem med regenerering på vinterføre. Har kjørt bilen mye både på glatt is og i dyp snø - og den fungerer glimrende.  I stor fart og glatt rundkjøring bryter stabilitetskontrollen litt brutalt inn, men regenerering er ikke noe problem - den forårsaker ikke spinn - eller hjulslipp.

Maks hastighet er bare slik at gasspedalen blir tyngre når den er nådd, men tråkker man den i gulvet så fyker bilen over hastigheten - men man er veldig klar over at det skjer - både med tyngde på pedal og varsel i display.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Regnet med at regen fungerte slik ja. Noe annet hadde jo vært livsfarlig, og pinlig dyrt for BMW. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Har merket at i sving, om man kjører litt hardt OG kommer i en dump eller får et kast på bakhjulene, så bilen "letter litt",  så reduseres/stoppes regen.   Dette kan komme brått på og en bør være forberedt da bremsingen selvsagt må gjøres manuelt.

Ole

Gondron

Noen som har fått testet dette nå, Hvordan bilen reagerer med å sleppe gassen og regenerere over frost/is på vei?

Klykken

Jepp. Flere ganger. Det er null stress, og den låser aldri hjulene. Selv ikke i sving. :)

Men det har ikke vært speilblank is her enda, så ikke fått testet på det underlaget. Synes bilen er fabelaktig på vinterføre så langt i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Det skjer veldig gradvis og kontrollert. Jeg har prøvd å framprovosere fenomenet ved å bråslippe pedalen på glatta, men det bare ruller litt lettere. Så langt imponerer bilen på glatt føre. Forleden dag kjørte jeg opp en ganske bratt asfaltert bakke som tilsynelatende ikke var glatt. Jeg kunne hverken se at det var glatt, eller merke det på bilen. Jeg stoppet øverst i kneika for å åpne en port, og fikk nesten angst da jeg gikk ut. Det var så vidt det gikk an å holde seg på beina, og jeg frykta at bilen kunne skli avgårde når som helst. Jeg satte meg forsiktig inn og kjørte videre opp så lett som bare det. Seinere prøvde jeg jeg å kjøre opp og ned den samme bakken, stoppe midt i og ta igang igjen. Elmotor gir så god kontroll, at en må nærmest avlære gamle ferdigheter. Med fossilmotor og kløtsj må en jo både passe seg for å svi kløtsjen, ruse motoren, holde en viss minimumsfart osv.

esselt

Summa summarium er bilen nesten pinlig "kjedlig" på vinterføre. Lav vekt, lavt tyngdepunkt, meget god vektfordeling og umiddelbar respons i elmotoren gjør sitt til at bilen er skremmende forutsigbar og god til å krafse seg fram til og med på speilblanke oppoverbakker. Regenereringen avtar gradvis alt etter feste til bakdekkene som kan være litt uvant de første gangene, men noe man blir vant med relativt raskt.

Virker også som om vinterdekkene er godt tilpasset is og sørpeforholdene vi har i Trøndelag store deler av vinteren, noe som jo er positivt.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Gondron

Dette hørres veldi lovende ut :)
Bor sånn plass at vi er sist om vi det heile tatt får salt på veien, og har fleire ganger nesten kjørt av veien pga klinkis.

Yttertorjen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:56
Hvis bilen "låser" hjulene bak ved regenerering på glatt is har BMW et enormt problem. Dette velger jeg å tro jeg de har tenkt på, og at bilen ikke regenererer mer enn at du har feste på drivhjula. Jeg har ikke prøvd bilen på glattis, så skal ikke være alt for bastant her, men det er krise hvis dette skjer.

Traction control er alltid på med mindre du velger å slå det av i innstillingene, og det er på igjen neste gang du starter bilen, hvis du glemmer å slå det på igjen før du stopper.

Maks hastighet stiller du med høyrefoten, og du kan sette på varsel hvis du passerer en viss hastighet (mener jeg). I Eco Pro kan du forøvrig overstyre hastighetsbegrensningen du har satt med såkalt "kickdown" (fartspedalen trykkes i bunn).

Har stusset og lest mye rundt dette med DSC/DTC.  Har forstått det slik:  Ved oppstart står den alltid i DSC, som er stabilitetskontroll - normal vises i vinduet.  Ved skifting til DTC - traction, reduseres (deaktiveres) stabilitetskontrollen, men gir bedre forutsetninger for ren fremdrift, for eksempel i dyp snø/gjørme.

Har prøvd å provosere frem spin/slip, men uten hell - utrolig kjapp.  :) :)

Er også kraftig imponert over vinterdekkenes feste på glatt føre  :) :) :)

LMOR

Riktig forstått  :D
Det er ikke mulig å slå av Traction Control på i3. (som er det tredje valget på en "normal" BMW)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Er dere helt sikker på at det fungerer slik? Det høres ikke riktig ut at stabilitetskontrollen kobles ut, mens traction control (antispinn) fremdeles er på. Det logiske er å ha det motsatt. På enkelte typer føre kan det være nyttig med en viss hjulspinn, f.eks. for å spinne gjennom snø og ned på grus. Å slå av stabilitetskontroll og muligjøre uønsket rotasjon av bilen høres alt annet enn nyttig ut. Jeg kjørte sirkler på en stor isdekket plass, det var ikke mulig å få sladd eller hjulspinn. Det bare gikk rundt i ring med en og annen korreksjon.

bromm

Her var det mye synsing og antagelser... Man kan ikke deaktivere DSC på i3 (som man kan ved å holde inn den dedikerte knappen på andre BMW'er). Man kan imidlertid aktivere DTC, som i realiteten endrer oppførselen til DSC, slik at man får bedre "forward momentum" og litt redusert stabilitetskontroll (tillater litt mer sidesleng og mye mer hjulspinn). Det finnes bare to alternativer: "Traction Control ON" eller "Normal".

NB! Varsellampen som indikerer at TSC er aktivert viser pussig nok teksten "DSC Off" og burde derfor egentlig ha vist "DTC On" (IMHO).

Har vedlagt et utklipp fra manualen som beskriver DTC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA