Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: Teslamats på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:05
Spetalen har i dag solgt alle aksjene han kan selge. Resten er låst en stund til.
http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/05/25/1058/Brskommentar/det-er-ikke-lov--klage-p-at-en-ulv-spiser-kjtt

Dette til tross for at aksjekursen er ned 30 % i år. Man selger ikke da, hvis man har tro på selskapets fremtid.
Riktig  :P

Øyvind.h

Sitat fra: epsilone6 på onsdag 25. mai 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:30
Jeg hadde egentlig forventet at han ville fortsette å melke godtroende investorer en stund til. Men han innså vel at han ikke ville klare å opprettholde fasaden, så lenge det ikke kommer fyllestasjoner og heller ikke hydrogenbiler.

Han kommer til å melke godtroende investorer en stund til, han sitter fortsatt på en betydelig post som ikke kan selges før i 2017  :-[
Det kommer en hydrogenstasjon vest for Oslo snart. Prislapp ca 30 millioner. Usikker på om det var den som kunne fylle fem biler før den var tom, men stasjoner er på vei. Bare å løpe til nærmeste Toyota-forhandler!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: tomrh på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:14
Sitat fra: Teslamats på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:05
Dette til tross for at aksjekursen er ned 30 % i år. Man selger ikke da, hvis man har tro på selskapets fremtid.
Spetalen har alltid vært flink til å kutte tapene i tide. ;)

Vel, jeg tror Spetalen har gjort ei kule i NEL uansett. Jeg vet ikke inngangen hans, men det er aldri feil å ta gevinst. Det er ikke overraskende at han selger seg ut, men mer overraskende at noen synes å ha trodd at Spetalen var inne her som langsiktig investor.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

PokerFjes

2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bno

[url][http://www.tu.no/artikler/tesla-grunder-mener-hydrogen-er-en-svindel/347430?utm_source=newsletter-2016-05-26&utm_medium=email&utm_campaign=newsletterurl]

bno

#1685

– Omtrent halvparten av risikoinvestorene stoppet oss da vi kom til det lysbildet, og sa «hopp over dette, vi vet det, vi vet det er en svindel». Den andre halvparten ble stille, og stilte oss mange spørsmål. Fordi de hadde selvsagt investert i [brenselcelleselskaper]. Som alle er lagt ned.

http://www.tu.no/artikler/tesla-grunder-mener-hydrogen-er-en-svindel/347430?utm_source=newsletter-2016-05-26&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

TrondT

#1686
Sitat fra: hgs på onsdag 25. mai 2016, klokken 23:42
Sitat fra: tomrh på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:14
Sitat fra: Teslamats på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:05
Dette til tross for at aksjekursen er ned 30 % i år. Man selger ikke da, hvis man har tro på selskapets fremtid.
Spetalen har alltid vært flink til å kutte tapene i tide. ;)
Vel, jeg tror Spetalen har gjort ei kule i NEL uansett. Jeg vet ikke inngangen hans, men det er aldri feil å ta gevinst. Det er ikke overraskende at han selger seg ut, men mer overraskende at noen synes å ha trodd at Spetalen var inne her som langsiktig investor.

Tidligere:
Hydrogenselskapet Nel har gjennomført en rettet emisjon på 51,3 millioner nye aksjer, til kurs 1,35 kroner.

Selv om Spetalen tidligere kjøpte 1 mill aksjer til 3,60, og nå solgte for 2,70, har han sikkert en god fortjeneste etter sikkert å ha deltatt i emisjonen.

Boblen som sprakk? Over og ut for Hydrogenbilene? Mange som føler seg lurt nå?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

PokerFjes

Spetalen er en aksjetrader, med et frynsete rykte når det gjelder langsiktighet. At mannen er flink til å tjene penger er det derimot ingen tvil om. Problemet er at det går heftig på bekostning av andre.
At han har snakket opp investeringen sin burde vel ikke komme som noe sjokk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tomrh

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 25. mai 2016, klokken 23:48
Det koker på Hegnar Online :)

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2324757
Ser at han anklages for å være kortsiktig. Men han satt da ganske lenge i Aktiv Kapital i sin tid? Det måtte være et selskap han hadde trua på, og han kæsja inn en ganske stor gevinst også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno

#1689
Sitat fra: PokerFjes på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:08
Spetalen er en aksjetrader, med et frynsete rykte når det gjelder langsiktighet. At mannen er flink til å tjene penger er det derimot ingen tvil om. Problemet er at det går heftig på bekostning av andre.
At han har snakket opp investeringen sin burde vel ikke komme som noe sjokk.

Han har jo god hjelp av kameratene i DN og Hegnar Finansavisen

bno

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:09
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 25. mai 2016, klokken 23:48
Det koker på Hegnar Online :)

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2324757
Ser at han anklages for å være kortsiktig. Men han satt da ganske lenge i Aktiv Kapital i sin tid? Det måtte være et selskap han hadde trua på, og han kæsja inn en ganske stor gevinst også.

Det var ikke vanskelig å sitte lenge der nå det var kameraten Fredriksen som trakk i trådene....

hgs

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mai 2016, klokken 09:09
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 25. mai 2016, klokken 23:48
Det koker på Hegnar Online :)

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2324757
Ser at han anklages for å være kortsiktig. Men han satt da ganske lenge i Aktiv Kapital i sin tid? Det måtte være et selskap han hadde trua på, og han kæsja inn en ganske stor gevinst også.

Aktiv Kapital var vel en pengemaskin for Spetalen? Det er verre å ha pengene stående i et firma som knapt har omsetning, og som bare har en begrensa mulighet til å begynne å tjene penger. I beste fall mange år fram i tid.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

knut3448

#1692
Er det så sikkert at utslipp av store mengder H2O fra transportsektoren er en god idé?

Sitat fra: grida.no - DrivhusgasseneVanndamp og CO2 er de viktigste naturlige drivhusgassene i atmosfæren, og er avgjørende for klimabalansen. (Vanndampmengden i atmosfæren er den desidert viktigste drivhusgassen, men påvirkes i liten grad av menneskelig aktivitet, og holdes derfor utenfor her.)
http://www.grida.no/inF/kurs/themes/nor/climate/ghg.htm

Som vi vet er det ubegrenset tilgang med H2 i verdensrommet. Vi kan dermed potensielt brenne H2 i veldig stor skala, dette vil vel forstyrre balansen i atmosfæren? Jeg har prøvd å søke litt på dette, men er ikke i stand til å avgjøre om dette er en reell problemstilling. Dette temaet må jo være belyst et sted!? Det virker ikke for å være en god idé å erstatte CO2 i atmosfæren med vanndamp iallefall.

Warlock

#1693
Vann er nok en betydelig klimagass, og ved temperaturøkning av kloden vil den ha en reell forsterkende effekt. Likevel vil det kondenseres en god del vann dersom det er nok svevestøv (aerosoler) i samme området, altså mer regn. Vannet vil dermed også ha en viss luftrensende (og avkjølende?) effekt. Hvor mye vanndamp luften kan inneholde før denne vil kondensere som dugg, tåke, regn, skyer etc (mettningstrykket) er vel bortimot lineær med lufttemperaturen, så om det blir temperaturøkning av denne klimagassen alene er vel kanskje avhengig av rekkefølgen endringene skjer i? Likevel, levetiden for vanndamp i atmosfæren er vel svært mye kortere enn levetiden for CO2. Man kan vel også anta at like mye vann blir spaltet til oksygen og hydrogen som den mengden vann hydrogenbilene vil tilføre. Altså et nullregnskap, det er jo tross alt bare snakk om en energibærer.

Griffel

Sitat fra: knut7 på lørdag 28. mai 2016, klokken 19:57
Som vi vet er det ubegrenset tilgang med H2 i verdensrommet. Vi kan dermed potensielt brenne H2 i veldig stor skala.
I verdensrommet er det «ubegrenset» med det aller meste, men heldig vis er det ikke en aktuell problestilling å hente H2 der. Mest miljøvennlig er spalting av vann med strøm fra vindmøller ol. Når et brennes kommer vanndampen ned som regn. H2finnes ikke naturlig på jorden.

Sitat fra: knut7 på lørdag 28. mai 2016, klokken 19:57Det virker ikke for å være en god idé å erstatte CO2 i atmosfæren med vanndamp iallefall.
Reduseres CO2 i atmosfæren vil den miste noe av evnen til å holde på vanndamp, så en får nok finne noe annet å bekymre seg over.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA