Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: kodalse på lørdag 28. november 2015, klokken 02:27
Den etablerte bilindustrien er en flaskehals, ja dere BMW og Mercedes entusiaster inkludert. Her er det faktisk ingenting  hente.
For ordens skyld, den jeg selv kjører, Nissan Leaf burde allerede i dag vært klar for ny rekkevidde og teknologi.
Skuffende er det jeg sitter igjen med, uavhengig av bilmerke, inkludert det bilmerket jeg selv kjørerr.

Alle bilfabrikkenne må begynne et sted. Ingenting er bedre enn at de starter, og begynner å samle egne erfaringer med elbil.

VW har forsøkt en retning, og BMW har forsøkt en annen. Begge kan ha noe for seg. VW har laget en ny platform for feks Golf, som kan brukes både for bensin, diesel, hybrid og elbil. Og det virker som mange kunder setter pris på elbiler som er visuelt helt identiske som bensin og dieselbilene til VW. BMW har laget en helt ny plattform spesielt for elbil, med et revolusjonerende lettvekts selvbærende karbonfiber-karosseri. BMW kommer sannsynligvis til å produsere elbilen til Apple i karbonfiber.

Renault har på fransk vis forsøkt seg på spesielle lade-teknologier som er interessante, men kanskje ikke helt vellykkete i praksis: Batterskifte på Fluence, noe som gikk rett i dass da Better Place gikk konkurs. Og mulighet for veldig billige hurtigladere på Zoe (noe som desverre ikke har ført til storstilt utbygging av slike rimelige AC-hurtigladere), men som har ført til at Zoe desverre er noe kresen på kvaliteten på strømnettet.

Mercedes og Ford virker som kun produserer compliance-elbil, uten hurtiglading.

Men uansett, jo flere elbiler som blir produsert, jo større blir storskalafordelene. Batteriene blir billigere, underleverandørene som feks Bosch og LG bruker enda mer ressurser på forskning og utvikling for elbil osv.

LG prøver nå å selge WebOS-basert bilinfotainment sammen med sine batteripakker til GMs nye Bolt, noe som kan bli et spennende alternativ til Tesla sin skjerm. WebOS er glimrende på LG sine TVer, så dette kan bli bra.

Men ting tar tid i bilbransjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

e-curious

Man kan jo også håpe at bilfabrikkene "blir inspirert av" de beste konseptene til hverandre, og på den måten gjør hverandre bedre.  Fks så sa vel en BMW-fyr at de fremover kom til å tenke litt som VW; en bil, flere drivlinjer.

I bunn må det nok ligge en form for utsikt til økomomisk fortjeneste, det gjelder nok alle bilfabrikkene.  Jo mer lukrativt, jo raskere utvikling.

Taffelman

#962
Men nå snur VW og lager en ny plattform kun for elbil:

http://evobsession.com/new-volkswagen-ceo-new-platform-specifically-electric-vehicles/

Men så hører det med til historien av den nye VW sjefen var utviklingssjef hos BMW når de utviklet i3.

Hans siste kommentar i artikkelen er også ganske relevant i forhold til hydrogen hypen:

Sitat..., so the rationale for investing in electric cars gets better every month.
X75D
TM3 LR AWD

eivhelle

#963
Et av argumentene for hydrogen fuel celle biler skal være at man på sikt kan klare å lage disse billigere enn en batteri elbil. Dette på grunn av den høye kostprisen på batterier. Det virker som det er en gjengs oppfatning at en rekkevidde på 4-500 km er tilstrekkelig. Dermed vil referansen typisk være 60KWh for en mindre elbil (Leaf/Bolt) eller 90KWh for en større bil som Tesla S/X.

Kostprisen for batterier er i dag på 145$/KWh i følge GM på battericellene som skal brukes i Bolt. Og det er forventet at prisen skal falle til 100$/KWh innen 2022.

Til sammenligning regner DOE at prisen på en 80KW fuel celle vil kunne havne på 47$/KW hvis man regner med et produksjonsvolum på 500K enheter. Altså en estimert pris på 3760$.

Hvis man da skal lage samme bil i en versjon med batteri og en versjon med fuel cell, vil eneste forskjell være prisen på et stort batteri sammenlignet med et hybrid system med et lite batteri, fuel cell og hydrogen tanker.

Tar vi utgangspunkt i et 60KWh batteri vil dette i 2022 koste 6000$. En 80KW fuel celle sammen med et 10KWh batteri vil koste 4760$. Dermed er differansen 1240$ før vi regner med kostnaden ved to stk skuddsikre hydrogentanker som neppe er gratis. Du kommer da ut med en kostpris som i beste fall er tilnærmet den samme.

Men sammenligner du driftsutgiftene til de to bilene, vil batteribilen koste 2 kroner/mil mens hydrogenbilen i beste fall vil koste 7-8 kroner/mil. Over en kjørelengde på 150000 km vil differansen være på 75000kr tilsvarende 8600$ med dagens kurs.

Ut fra dette kan jeg ikke se hvordan en hydrogen fuel cell bil noensinne vil kunne bli konkurransedyktig, sammenlignet med en ren batteribil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: eivhelle på søndag 29. november 2015, klokken 12:10
Til sammenligning regner DOE at prisen på en 80KW fuel celle vil kunne havne på 47$/KW hvis man regner med et produksjonsvolum på 500K enheter. Altså en estimert pris på 3760$.

Dagens vits: En halv million hydrogenbiler...

Toyota planlegger å produsere kun 2000 stk Mirai i 2016, og 3000 stk i 2017.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eivhelle

Sitat fra: fredag på søndag 29. november 2015, klokken 12:34
Sitat fra: eivhelle på søndag 29. november 2015, klokken 12:10
Til sammenligning regner DOE at prisen på en 80KW fuel celle vil kunne havne på 47$/KW hvis man regner med et produksjonsvolum på 500K enheter. Altså en estimert pris på 3760$.

Dagens vits: En halv million hydrogenbiler...

Toyota planlegger å produsere kun 2000 stk Mirai i 2016, og 3000 stk i 2017.

Det viktigste poenget her er, at selv om man satser maksimalt på hydrogen, vil man ikke klare å konkurrere med batteribiler på pris. Og prisen på fuel celler, er bare estimert. Man har mye bedre kontroll over prisen på batterier.

Og når man også da tar hensyn til driftsutgifter. Hvem vil egentlig kjøpe en bil som er 4 ganger dyrere å kjøre hvis den koster like mye og ellers dekker samme behov?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

goggo

Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. desember 2015, klokken 11:26
http://www.tu.no/samferdsel/2015/12/03/skal-bygge-20-hydrogen-stasjoner-i-norge?utm_source=newsletter-2015-12-03&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

20 stasjoner innen 2020.

Det som er supertrist er at Elbilforeningen (og derved jeg :o, som valgt styremedlem i en lokalavdeling av Elbilforeningen? ) støtter dette hydrogentullet, og ikke har guts nok til å stå imot.

Herregud, politikerne har jo snakket om dette hydrogentullet i over 15 år nå, det har jo vært stor lobby virksomhet fra oljeselskaper og andre for å snakke om hydrogen i et forsøk på å stjele fokus fra elbil utviklingen som før eller siden vil bety døden for dem.

Jeg var med å etablere et firma tidlig på 2000 tallet, og vi satte opp et avdelingskontor i Lyngdal.  På den tiden husker jeg at Lyngdals lokalpolitikere skrøt av at de skulle få en av Norges (eller var det verdens??) første hydrogenstasjon for personbiler, og se hva som skjedde. Jo, Lyngdal fikk en av verdens første ladestasjoner for batteribiler av merket Tesla. Disse ladestasjonene ble etablert uten offentlig støtte tilogmed.

HYNOR het prosjektet.
For å lese om HYNOR sin status i dag, se her :)  http://hynor.no/


Litt mer om HYNOR her:  https://en.wikipedia.org/wiki/HyNor
Se spesiellt på hvem som startet HYNOR....
Statoil har siden hatt vett nok til å trekke seg helt ut av sine hydrogensatsninger så langt jeg vet.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arnkl

Eg har tidlegare argumentert både med kostnadar og energiutnytting som grunnar til ikkje å satse på hydrogenbilar.

Men bilder seier meir enn tusen ord. Sjå derfor på bilde nr. 5 i denne lenka. Det viser tydeleg grunnen til at hydrogenbilen aldri kan bli ein suksess :)

http://autoweek.com/article/green-cars/2016-honda-clarity-hydrogen-fuel-cell-sedan-first-impressions
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

fredag

Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:38
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 25. august 2014, klokken 22:52
En taxi kjører vanligvis ikke mer en 200-300 km på ett skift.
holder i bøtter og spann med en Tesla.

Stikkordet her er ett skift, på dagtid, i ukedagene.
Ladingen tar noen timer, så det er ikke mulig å bruke dem så mye mere enn ett skift i døgnet. Når du ser en Tesla som drosje, kan du være ganske sikker på at det er eieren av bilen som kjører, og at den ikke kjører noe særlig på natten i helgene.

Ladbare hydrogenbiler med god rekkevidde på batterier og hydrogen for rekkevidde kan være et godt alternativ, siden det betyr at man ikke må lade i mange timer hver dag. De fleste drosjer står noen timer på natten i ukedagene og på dagen i helgene, så de ville gått hovedsaklig på strøm. Man hadde da sluppet rekkeviddeangsten som er langt mere fremtredent hos drosjesjåfører som ikke vet hvor de skal neste tur, enn hos privatpersoner som kan planlegge mere.

Dersom man ønsker flere elbil-taxier i feks Oslo, så kan man få til dette ved å kjøpe to-tre Tesla fastchargere (en litt rimeligere variant av superchargerne), og feks sette de opp på Bryn/Ryen (knutepunkt for taxier i Oslo), Gardermoen og Sandvika/Skøyen, kun til bruk for taxi.

Slike fastchargere kan anskaffes til brøkdelen av prisen for en hydrogenfyllestasjon.

Samtidig må man se på subsidieringen av fossilbiler for taxinæringen. Siden det ikke er mva på elbiler er det ikke så gunstig for drosjeeierne å kjøpe elbil. Vil vi ha flere nullutslippstaxier, så må vi slutte å subsidiere innkjøp av eksosbiler.

http://www.tv2.no/a/7699384

http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)


fredag

Sitat fra: ludo på torsdag 03. desember 2015, klokken 17:46
http://www.dinside.no/935460/naa-kommer-hydrogenstasjonene

Se kommentarfeltet. :-)

"Klima har blitt storbutikk, og trekker til seg lykkejegere og folk som søker makt, penger og politiske posisjoner betalt av skattebetalere" - Øystein Stray Spetalen i 2009, nå eier av NEL Hydrogen

http://e24.no/makro-og-politikk/oeystein-stray-spetalen-klimadebatten-lokker-til-seg-lykkejegere-og-maktkaate/3429895

Venstre vet virkelig hvilke mennesker / holdninger de skal kaste skattebetalernes penger til.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ludo

#972
Okey, så det er den samme fyren.... Forstår fortsatt ikke det med hydrogen, men begynner å lure om det er noe jeg ikke har forstått, som andre har forstått... Eller kanskje det er bare Spetalen som har forstått...

LMOR

Det er vel ikke enten eller, det er både og?
Vi trenger hydrogen for nyttekjøring, men det vil aldri kunne erstatte en elbil for en gjennomsnitts privatbilist.

En kan lade 40 000km per år hjemme med 10A om natt. En gjennomsnittsbilist i Norge kjører 14 000km.

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Porsgrunn

Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 20:14
Vi trenger hydrogen for nyttekjøring

Gjør vi egentlig det?

En vanlig ting å gjøre for de som kjemper for hydrogen er ekstrem faktaplukking kombinert med å ikke sammenligne likt med likt.

Med det mener jeg de snakker veldig fort om hva som skal komme om 5-10 år. De blander også sammen produkter som er under utvikling med produkter som det håpes å utvikle og også pågående grunnforskning med dennes håp om gjennombrudd.

For batteribiler gjør de gjerne det motsatte snakker kun om hva som brukes i dagens og gårsdagens biler.

Dersom vi sammenligner likt med likt


  • Dagens med dagens
  • Produkter under utvikling for begge
  • Håp om forskningsgjennombrudd for begge

så mener jeg batterier fremstår som det klart beste valget for alle tre. Det fremstår også som det valget vi kan være sikre på at skalerer og fungerer for denne generasjonen.

Det hjelper lite i denne sammenhengen hva som fungerer i laben eller i små serier. Skalerer det ikke teknisk, økonomisk, pga behovet for sjeldne råstoffer eller annet så fungerer det ikke som en løsning på global eller lokal forurensing for denne generasjonen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA