Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Moms på elbiler fra 2016.. LØP og KJØP :-)

Startet av Teslanewbie, mandag 25. august 2014, klokken 09:50

« forrige - neste »

kos

Morna - kan vi stole på tante pose. Siste 24 timer så er det blitt feiret fra annet hold med morna siv.....så der venter vi ingenting av noe som ser ut som en politiker med sine ord i behold.

pwb

Mva på elbiler er fornuftig. Hvorfor skal det ikke være det? Hvorfor er det mva på sykkel?

emil

Sitat fra: pwb på mandag 26. januar 2015, klokken 22:22
Mva på elbiler er fornuftig. Hvorfor skal det ikke være det? Hvorfor er det mva på sykkel?

Eller mva på sko?
Eller mva på vann kjøpt på butikken?


pwb

Sitat fra: emil på mandag 26. januar 2015, klokken 22:26
Sitat fra: pwb på mandag 26. januar 2015, klokken 22:22
Mva på elbiler er fornuftig. Hvorfor skal det ikke være det? Hvorfor er det mva på sykkel?

Eller mva på sko?
Eller mva på vann kjøpt på butikken?
Ikke sant, derfor er vi jo helt enige i at det må være det på elbiler også.

sigurdi

Eller halv mva på mat, eller junifood om du tar det med deg, eller på varer under 350kr ink frakt fra utlandet, 8% på transport som taxi, fly, buss osv.

Mva er et svært kraftig virkemiddel for å styre oss forbrukere i et annet mønster en det vi normalt følger, så ønsker ikke politikerene at vi skal kjøpe elbiler lengre er det bare å innføre 25% mva 01.07.15.
Problemet er at politikerene ønsker å holde EUs retningslinjer og da må det være høy elbilsalg i 2015, 2016....
Pr idag er det for liten produksjon til at de kan selges på samme premisser som tilsvarende diesel og bensin biler.
Er bare å se utenfor Norge hvor bilavgiftene er mer normale og elbilene har MVA på lik linje som sine konkurrenter, de selges ikke.
Så null tru på innføring av mva før etter valget i 2017, men på at en plan blir lagt frem nå, slik at debatten kan legges død og vi får en forutsigbar bilpolitikk.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hgs

Sitat fra: pej på mandag 26. januar 2015, klokken 22:00
Det ryktes nå om mva på Elbiler fra 1.Juni 2015, noen som vet mer om dette?

Hvor kommer dette ryktet fra?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på mandag 26. januar 2015, klokken 22:58
Mva er et svært kraftig virkemiddel for å styre oss forbrukere i et annet mønster en det vi normalt følger, så ønsker ikke politikerene at vi skal kjøpe elbiler lengre er det bare å innføre 25% mva 01.07.15.

Hva er det som gjør at akkurat 0-mva er riktig virkemiddel? Hvorfor ikke gi en kontantrabatt i tillegg på, la oss si, 100000kr per solgte elbil? Det bør gi et godt boost i salget skulle en tro. Kanskje en gratis barnehageplass på kjøpet også? Og gratis strøm til evig tid, amen.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

jkirkebo

#157
Sitat fra: TorAtle på mandag 26. januar 2015, klokken 23:40
Sitat fra: sigurdi på mandag 26. januar 2015, klokken 22:58
Mva er et svært kraftig virkemiddel for å styre oss forbrukere i et annet mønster en det vi normalt følger, så ønsker ikke politikerene at vi skal kjøpe elbiler lengre er det bare å innføre 25% mva 01.07.15.

Hva er det som gjør at akkurat 0-mva er riktig virkemiddel? Hvorfor ikke gi en kontantrabatt i tillegg på, la oss si, 100000kr per solgte elbil? Det bør gi et godt boost i salget skulle en tro. Kanskje en gratis barnehageplass på kjøpet også? Og gratis strøm til evig tid, amen.

Med 100k i rabatt vil en rimelig elbil (f.eks nye Smart ED) koste nesten ingenting. Det vil øke etterspørselen ekstremt, og koste svært mye penger. Målet er vel ikke å få de som ikke eier bil til å kjøpe elbil, eller å få andre til å kjøpe bil nr 3,4 eller 5?

Skal det være en fast kontantrabatt må den altså være scært mye lavere. Jeg anslår maks 30-40k, eller det som spares i mva. på en trilling i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pwb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:45
Sitat fra: TorAtle på mandag 26. januar 2015, klokken 23:40
Sitat fra: sigurdi på mandag 26. januar 2015, klokken 22:58
Mva er et svært kraftig virkemiddel for å styre oss forbrukere i et annet mønster en det vi normalt følger, så ønsker ikke politikerene at vi skal kjøpe elbiler lengre er det bare å innføre 25% mva 01.07.15.

Hva er det som gjør at akkurat 0-mva er riktig virkemiddel? Hvorfor ikke gi en kontantrabatt i tillegg på, la oss si, 100000kr per solgte elbil? Det bør gi et godt boost i salget skulle en tro. Kanskje en gratis barnehageplass på kjøpet også? Og gratis strøm til evig tid, amen.

Med 100k i rabatt vil en rimelig elbil (f.eks nye Smart ED) koste nesten ingenting. Det vil øke etterspørselen ekstremt, og koste svært mye penger. Målet er vel ikke å få de som ikke eier bil til å kjøpe elbil, eller å få andre til å kjøpe bil nr 3,4 eller 5?

Skal det være en fast kontantrabatt må den altså være scært mye lavere. Jeg anslår maks 30-40k, eller det som spares i mva. på en trilling i dag.
Jepp, da begynner man å komme på rett vei.

elektrolux

30-40 KNOK tilsvarer prisavslaget regjeringen innvilget på min nye store motorsykkel, så trenden er klar: Styr salget over fra miljøvennlige 0 utslipps kjøretøy til råskinn som forbrenner opp siste restene av fossilt drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sigurdi

Kontant "rabatt" eller subsidier, siden det er penger staten gir ut havner inn under subsidiering og er vel mer på kanten av EU's direktiver en at en slipper å betale in mva.
USA så får en trekke av på skatten og de som betaler mest tjener mest på dette.
Det kan og fort bli mer jobb med å overvåke og følge opp systemet, om det blir differensiert.
Samme med mva på ekstra utstyr som da bilprodusentene kan putte mer inn i basis prisen.
Det spørst og om staten ønsker mersalg av små elbiler som erstatter små biler med lavt CO2 utslipp eller få leverandørene til å lage større elbiler som kan erstatte de større diesel bilene som har vesentlig høyere CO2 utslipp.
Horten
Model X90D (18.03.17)

arnkl

#161
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:45
Skal det være en fast kontantrabatt må den altså være scært mye lavere. Jeg anslår maks 30-40k, eller det som spares i mva. på en trilling i dag.
Jepp, da begynner man å komme på rett vei.

Så du meiner at elbil berre skal vere aktuell som liten bybil med kort rekkevidde? Toyota har sikkert ein jobb til deg  :)

Heldigvis virkar det som vi har meir framsynte politikarar, som med ein vellykka avgiftspolitikk har gjort elektriske bilar konkurransedyktige i fleire segment.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

pwb

Sitat fra: arnkl på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:49
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:45
Skal det være en fast kontantrabatt må den altså være scært mye lavere. Jeg anslår maks 30-40k, eller det som spares i mva. på en trilling i dag.
Jepp, da begynner man å komme på rett vei.

Så du meiner at elbil berre skal vere aktuell som liten bybil med kort rekkevidde? Heldigvis virkar det som vi har meir framsynte politikarar, som med ein vellykka avgiftspolitikk har gjort elektriske bilar konkurransedyktige i fleire segment.

Vil man ha en stor "flott" bil med lang rekkevidde så må man betale mer og bidra mer til samfunnet. Bilavgiftene er egentlig en veldig fin måte å hente inn penger til fellesskapet på. Vil man ha en svær bil med masse hk (fosilbil) så må man betale for det. Vil man ikke betale så mye så kjøper man seg en liten fiat eller corsa. Så det er ikke noe problem om Tesla blir avgiftsbelagt med 200%, det finnes fortsatt de som da ville kjøpt den, MEN flere ville kjøpt miljøvennlige små elbiler og brukt de lokalt. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne kjøpe en Tesla avgiftsfritt, INGEN. Smell på med fulle avgifter på alle bilene og gi en fast kontantrabatt ved kjøp av elbil, det er det eneste som er fornuftig med mindre man vil at alle andre skal betale mer for at statskassa skal få inn like mye penger.

Mippen

Husk at formålene med 0 avgifter og incentiver er for å selge elbiler siden de fortsatt har en del "ulemper" i forhold til vanlige biler. Til og med varebilene som er elektrisk er dyrere enn sine fossile søsken. Det bør ikke gjøres noe med avgifter på elbiler før bilene er billig nok til å konkurrere med vanlige biler. Nå kommer også hydrogen bilene. De må også subsidieres. Hvis det blir avgifter på elbiler og hydrogenbilene blir subsidiert trenger man ikke å være spåkone for å skjønne hva som skjer. Hydrogenbilene er også mye dyrere enn elbiler og trenger større subsidier for å konkurrere med vanlige biler og elbiler. Ikke minst er hydrogen svært dyrt å produsere.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#164
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:57
Sitat fra: arnkl på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:49
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 05:45
Skal det være en fast kontantrabatt må den altså være scært mye lavere. Jeg anslår maks 30-40k, eller det som spares i mva. på en trilling i dag.
Jepp, da begynner man å komme på rett vei.

Så du meiner at elbil berre skal vere aktuell som liten bybil med kort rekkevidde? Heldigvis virkar det som vi har meir framsynte politikarar, som med ein vellykka avgiftspolitikk har gjort elektriske bilar konkurransedyktige i fleire segment.

Vil man ha en stor "flott" bil med lang rekkevidde så må man betale mer og bidra mer til samfunnet. Bilavgiftene er egentlig en veldig fin måte å hente inn penger til fellesskapet på. Vil man ha en svær bil med masse hk (fosilbil) så må man betale for det. Vil man ikke betale så mye så kjøper man seg en liten fiat eller corsa. Så det er ikke noe problem om Tesla blir avgiftsbelagt med 200%, det finnes fortsatt de som da ville kjøpt den, MEN flere ville kjøpt miljøvennlige små elbiler og brukt de lokalt. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne kjøpe en Tesla avgiftsfritt, INGEN. Smell på med fulle avgifter på alle bilene og gi en fast kontantrabatt ved kjøp av elbil, det er det eneste som er fornuftig med mindre man vil at alle andre skal betale mer for at statskassa skal få inn like mye penger.

Det er helt feil måte å tenke på. Man betaler alt mer for en større bil med større motor også i dag selv uten avgift. Avgiftsystemet på fossiler er laget slik at det slår negativt ut for biler med mye kraftig motor, høy vekt osv pga økte utslipp. En elbil slipper ikke ut mer når den er større derfor er det meningsløst at den skal straffes. De som trenger plass skal måtte klare seg med en liten fiat? Elbiler og god rekkevidde gir også større vekt. Da må man i prinsippet klare seg med en kort distanse elbil. At de som har råd til å kjøpe for eksempel en tesla skal måtte betale flere ganger så mye siden alle fortjener å kjøre rundt i en er bare tull og fjas. Hvorfor er det så farlig med store elbiler egentlig? Når en bil koster fra ca 560-900.000kr er det likevel få som tar seg råd til å kjøp en. Å innføre egne "tesla avgifter" er å ødelegge for at mange bytter ut disel dyret sitt med en elektrisk bil. Er det ikke miljø som er poenget? Skaper Tesla til og med motstand i elbil kretsen pga ikke alle vil ta seg råd til en? Tesla er pr. I dag den eneste elbilen for mange som fullt ut kan erstatte en vanlig bil.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA