Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Moms på elbiler fra 2016.. LØP og KJØP :-)

Startet av Teslanewbie, mandag 25. august 2014, klokken 09:50

« forrige - neste »

Gordon Retriever

VG skriver  NAF oppfordrer politikerne til å holde seg unna moms på elbiler. Zero er enig.
Link

TorAtle

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:37
Du synes insentivene fungerer for godt?
Du ønsker å redusere veksten i antallet elbiler?

Jøss  :o
Jeg ønsker meg en mer rettferdig fordeling, hvilket (for meg) betyr å fase inn mva på elbiler og samtidig sterkt redusere HK-avgiften som ikke er annet enn en misunnelsesavgift.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 26. august 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:37
Du synes insentivene fungerer for godt?
Du ønsker å redusere veksten i antallet elbiler?

Jøss  :o
Jeg ønsker meg en mer rettferdig fordeling, hvilket (for meg) betyr å fase inn mva på elbiler og samtidig sterkt redusere HK-avgiften som ikke er annet enn en misunnelsesavgift.

Bevares, ingenting forhindrer deg i å sende et beløp tilsvarende mva til statskassen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

#49
En liten kuriositet: Da jeg kjøpte min første elbil betalte jeg faktisk merverdiavgift. Det var før insentivene i Norge var kommet skikkelig igang. Den gangen kjente de fleste elbilførerne i Oslo hverandre.

Håper ikke FrP klarer å bringe utviklingen tilbake til nittitallet igjen slik Ap gjorde da de drepte biodieselalternativet.

Noe som forundrer meg er at det legges ned så mye innsats i å stoppe et av de få klimatiltakene som virker, mens regjeringen ikke makter å legge noe innsats i å få flere klimatiltak på plass.

Er det KrF og V som må gjøre jobben?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Med elbiler snart 20 % av nybilsalget  og raskt økende blir det så mange ferre bilmilliarder inn i statskassa at budsjettdekningen blir et problem. Siden Erna vetoer dekning fra onkel skrue bingen, må Siv skaffe de fra andre avgifter/skatter eller lavere bevilgninger.

Økte skatter/avgifter er neppe politisk mulig for nåværende regjering.
Heller ikke er det lett å finne områder de kan/våger redusere bevilgningene til.

Det er ingen farbar løsning å øke avgiftene på fossilbilparken slik at ferre biler gir samme totale inntekt.
For det aksellererer overgangen til elbil med ny omgang inntektssvikt med resultat enda lavere totalsum.

BTW
N skal ikke importere mye av de dårlige tidene ellers i Europa før både bilsektoren og de fleste andre
vil måtte tåle både økede avgifter/skatter og lavere bevilgninger. Samme dersom/når olje- og gassprisen
tar et betydelig dykk nedover.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arthur

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 26. august 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:37
Du synes insentivene fungerer for godt?
Du ønsker å redusere veksten i antallet elbiler?

Jøss  :o
Jeg ønsker meg en mer rettferdig fordeling, hvilket (for meg) betyr å fase inn mva på elbiler og samtidig sterkt redusere HK-avgiften som ikke er annet enn en misunnelsesavgift.

Et klassisk eksempel på den enkeltes oppfatning av rettferdighet? Rettferdighet er hva som passer meg best i den aktuelle situasjonen? Og når man slipper opp for ytterligere argumenter så er det jo greit å vise til Janteloven og si noe sånt som at; misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften? Lurer på hva opphavsmannen til Janteloven mener om folks tolkning av denne Janteloven, men trolig vrir han seg i sin grav!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas Parsli

Nå er det jo stor forskjell på miljø og rettferdighet, men for all del...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

NegativeElectrode

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:56
Med elbiler snart 20 % av nybilsalget  og raskt økende blir det så mange ferre bilmilliarder inn i statskassa at budsjettdekningen blir et problem. Siden Erna vetoer dekning fra onkel skrue bingen, må Siv skaffe de fra andre avgifter/skatter eller lavere bevilgninger.

Økte skatter/avgifter er neppe politisk mulig for nåværende regjering.
Heller ikke er det lett å finne områder de kan/våger redusere bevilgningene til.

Det er ingen farbar løsning å øke avgiftene på fossilbilparken slik at ferre biler gir samme totale inntekt.
For det aksellererer overgangen til elbil med ny omgang inntektssvikt med resultat enda lavere totalsum.

BTW
N skal ikke importere mye av de dårlige tidene ellers i Europa før både bilsektoren og de fleste andre
vil måtte tåle både økede avgifter/skatter og lavere bevilgninger. Samme dersom/når olje- og gassprisen
tar et betydelig dykk nedover.

Norge bør for sin egen del begynne arbeidet med å frigjøre seg fra oljeøkonomien. Det vil sikkert ta 30-40 år, men jo lengre man venter jo større blir problemet den dagen råvareprisene faller. Viktig å huske på at Norge er en råvareleverandør, og råvaren vil bli mindre konkurransedyktig mot andre energikilder. De fleste land vil også styre mot mindre forurensning og avhengighet til olje (og sikkert gass på lengre sikt).
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cra

Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2014, klokken 09:23
men trolig vrir han seg i sin grav!

Det tror jeg det er mange som gjør. Synd vi ikke kan koble en turbin på dem - da kunne vi nok forsynt verden med ren energi. ;)

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 27. august 2014, klokken 10:05
Norge bør for sin egen del begynne arbeidet med å frigjøre seg fra oljeøkonomien. Det vil sikkert ta 30-40 år, men jo lengre man venter jo større blir problemet den dagen råvareprisene faller.

Ja, jeg synes det er merkelig at det ikke jobbes mye mer med dette. Thorium er trukket fram som et av områdene vi burde satse på; det kan visstnok bli "den nye oljen". Og vi sitter på store forekomster av dette også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorAtle

Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2014, klokken 09:23
Et klassisk eksempel på den enkeltes oppfatning av rettferdighet? Rettferdighet er hva som passer meg best i den aktuelle situasjonen?
Hvordan kan HK-avgiften rettferdiggjøres mener du? Vi har allerede en CO2-avgift, så miljø kan ikke være et argument.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

NegativeElectrode

#56
Frankrike gir støtte tilsvarende $13000 ved bytte fra diesel til elektrisk http://www.greencarreports.com/news/1094039_diesel-drivers-would-you-take-13000-to-switch-to-electric-cars
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på onsdag 27. august 2014, klokken 11:37
Sitat fra: arthur på onsdag 27. august 2014, klokken 09:23
Et klassisk eksempel på den enkeltes oppfatning av rettferdighet? Rettferdighet er hva som passer meg best i den aktuelle situasjonen?
Hvordan kan HK-avgiften rettferdiggjøres mener du? Vi har allerede en CO2-avgift, så miljø kan ikke være et argument.

Enig, effektavgiften har gått ut på dato. Bør fjernes og legges over på CO2-avgiften. Det samme gjelder egentlig også vektavgiften.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. august 2014, klokken 09:49
Nå er det jo stor forskjell på miljø og rettferdighet, men for all del...

Det er heller ikke rettferdig å la det gå ut over miljøet :=)
Model S 85D

Thomas Parsli

I Norge er vi mer opptatt av prisen på bil, bensin, sprit og om man kan kjøre Segway til 50.000,- enn miljø...

Mens Kina vurderer å brenne av 100 milliarder (http://www.bloomberg.com/news/2014-08-26/china-said-to-consider-16-billion-ev-charging-funding.html) vurderer vi å kutte insentiver på elbil samtidig som det skal bli billigere med fossilbil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA