Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prosjekt solcellepanel

Startet av muggost, fredag 22. august 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

muggost

Etter å ha lest en meget interessant tråd her på forumet, er jeg blitt bitt av solcellebasillen. Desverre :-)

Jeg kjører en 2013 Nissan Leaf og har ambisjoner om å bestille meg en Tesla X hvis den fyller forventningene (og de praktiske behovene) våre. Fruen er ikke helt negativ til det, men solcelleanlegg må jeg nok jobbe litt for å få gjennom!

Jeg jobber skift og lader derfor bilen relativt ofte hjemme på dagtid. Det hadde jo vært kjekt å si at jeg kjører på hjemmebakt strøm, i stedet for butikkstrøm (fra det mest forurensende kullkraftverket i Tyskland). Jeg aner ikke hva et slikt anlegg vil koste, hvor stort det må være og hvor mye jeg kan gjøre med egeninnsats. Mitt mål med denne tråden er å finne konkrete produkter med priser, slik at jeg kan sette opp et budsjett for senere presentasjon til fruen. Investeringskostnaden bør være slik at jeg slipper å låne pengene, da blir det dårlig økonomi i regnestykket! Jeg er ikke rik, så det totale beløpet bør inneholde færre enn 6 sifre  ;)

Jeg har plass til noen svære greier på taket til huset, jeg har vel grovt regnet 110-120 m2 med tak i 7-graders vinkel som kan benyttes. Jeg ønsker derimot ikke et anlegg som bryr naboene i vesentlig grad, og jeg er heller ikke rik - så 120 m2 med solceller blir det ikke snakk om :-)

Men hvor stort er stort nok (for saktelading av èn bil om gangen)? Jeg sliter med å finne informasjonen jeg trenger på internett, så kanskje dere her inne kan hjelpe meg litt ut? Jeg har sett i en annen tråd her en link til et sted der man kan beregne hvor mange KWh et gitt anlegg kan produsere, men jeg skjønte ikke alle begrepene og tingene jeg skulle fylle ut.

Så langt har jeg forstått følgende:

- Jeg må ha solcellepaneler fra èn eller flere leverandører-
- Jeg må ha braketter til å holde panelene på plass i taket, i riktig vinkel.
- Jeg må ha kabler fra panelene til... en inverter? (hva er egentlig det?)
- Jeg må ha inverteren (flere?) koblet til en strømmåler med timesavlesning for forbruk og produksjon
- Jeg må ha et plusskundeabonnement hos fjordkraft/skagerak energi. Dette har jeg allerede sjekket ut og er ikke noe problem.

Legger ved et par bilder av taket for å gi dere en idè av hvordan det ser ut her. Dette blir et langsiktig prosjekt. Hvis det er enkelt og billig, kanskje 2015. Hvis ikke - 2016/2017? Kommer an på om fruen går med på det :-)

offpist

Antar det er taket som heller mot nord vi ser her?
Da er jeg redd for at overbygget mot sør vil lage alt for mye skygge inn over taket.

Ideelt bør du ha et tak som heller mot sør eller i det minste i sørlig retning.

Invertere er en transformator som gjør likespenningen fra panelene om til vekselstrøm og dytter det inn i strømnettet. Valget av Inverter avhenger av størrelse på anlegget. Det finnes mange merker å velge mellom så det er litt smak og behag hva man trenger av finesser. Men det viktigste er tross alt holdbarhet. Panelene har levetid på 30+ år, men elektronikken i inverteren er gjerne den som ryker først. Selv sverger jeg til tyske SMA. De er verdens største leverandør av invertere, og har et rikt utvalg.  Bare merk at alle 3 fase invertere er bygget for TN nett, og kan ikke brukes på IT nett. Da må man i stedet ha en eller flere en-fase invertere.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

muggost

Overbygget er ikke så høyt. Det går kanskje ikke klart frem av bildene, men det overbygget er faktisk taket i 3etg (eller 2,5 etg hvis du vil...) Der jeg står og tar bildene er taket i 2etg, begge deler skulle gi meg plass til en installasjon på ca 60 m2, om jeg skulle ønske å ha det så stort.

I øverste etasje er det fall mot nord og i 2 etasje er det fall mot øst. 7 grader. Så jeg antar av svaret ditt og det jeg har lest meg til andre steder, at det er liten vits å installere solcellepaneler i annet enn optimal vinkel, pga kostnaden på installasjonen? Da går jeg ut fra at jeg må ha en form for festeanordning, stativ, brakett eller liknende som gjør at panelene kommer i riktig vinkel.

Har du noen tips?

Hva med andelen egeninnsats her, så lenge jeg ikke har 25 tommeltotter, kan jeg gjøre alt selv frem til montering av inverter og fremføring til sikringsskap?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA