Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LEAF. 6.6kW eller 3.3kW?

Startet av Panduck, fredag 22. august 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

Panduck

Før jeg kjøpte LEAF leste jeg meg opp på lading og alt mulig annet. Det jeg satt igjen med var at første generasjons LEAF max kunne trekke 3,3kW, men på ny LEAF var 6,6 kW standard.

I en annen tråd hevdes det at 6,6 kW er noe man må bestille i tillegg. Etter mer grundig søk nå er jeg i tvil. Det står veldig forskjellig på forskjellige steder, og Nissan sine sider er ekstremt lite hjelpsomme. Det står iallefall ikke på listen over tilleggvalg, og jeg ble aldri presentert for dette valget hos forhandler, som ikke sa annet enn at jeg trengte type 2 til type 1 kabel for å bruke 6,6 kW. Jeg er klar over at jeg ikke får 6,6 kW fra vanlig stikkontakt...

Så, hva stemmer? Om jeg kobler min LEAF inn i en 22 kW lader, med type 2->1 kabel, vil jeg da få ladet med 3.3 eller 6.6? LEAF'en min er en Acenta.

E_S

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 09:39
Før jeg kjøpte LEAF leste jeg meg opp på lading og alt mulig annet. Det jeg satt igjen med var at første generasjons LEAF max kunne trekke 3,3kW, men på ny LEAF var 6,6 kW standard.

I en annen tråd hevdes det at 6,6 kW er noe man må bestille i tillegg. Etter mer grundig søk nå er jeg i tvil. Det står veldig forskjellig på forskjellige steder, og Nissan sine sider er ekstremt lite hjelpsomme. Det står iallefall ikke på listen over tilleggvalg, og jeg ble aldri presentert for dette valget hos forhandler, som ikke sa annet enn at jeg trengte type 2 til type 1 kabel for å bruke 6,6 kW. Jeg er klar over at jeg ikke får 6,6 kW fra vanlig stikkontakt...

Så, hva stemmer? Om jeg kobler min LEAF inn i en 22 kW lader, med type 2->1 kabel, vil jeg da få ladet med 3.3 eller 6.6? LEAF'en min er en Acenta.

På Euro-modellene må man bestille 6,6 kW som ekstra, men på USA-modellene er 6,6 kW standard. Så enkelt er det faktisk. :)
:)

Panduck

Det er mye mulig det er så enkelt, men å finne det ut er ikke vidre enkelt. Det er flott om du kan lenke til en side der dette står, å bare komme med utsagn gjør meg ikke mer klok. Som sagt, jeg har sett over "tilvalgslisten" til LEAF, der står det ikke nevnt som mulig tillegg. Jeg ble aldri presentert for dette hos LEAF forhandler, og fikk aldri noen annen info enn at det var 6.6kW lader, som også står nevnt flere steder.

Om det er så enkelt som du sier, kan du peke til offisiell side hvor dette står beskrevet, med f.eks pris på tilvalget?

Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 09:46
Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 09:39
Før jeg kjøpte LEAF leste jeg meg opp på lading og alt mulig annet. Det jeg satt igjen med var at første generasjons LEAF max kunne trekke 3,3kW, men på ny LEAF var 6,6 kW standard.

I en annen tråd hevdes det at 6,6 kW er noe man må bestille i tillegg. Etter mer grundig søk nå er jeg i tvil. Det står veldig forskjellig på forskjellige steder, og Nissan sine sider er ekstremt lite hjelpsomme. Det står iallefall ikke på listen over tilleggvalg, og jeg ble aldri presentert for dette valget hos forhandler, som ikke sa annet enn at jeg trengte type 2 til type 1 kabel for å bruke 6,6 kW. Jeg er klar over at jeg ikke får 6,6 kW fra vanlig stikkontakt...

Så, hva stemmer? Om jeg kobler min LEAF inn i en 22 kW lader, med type 2->1 kabel, vil jeg da få ladet med 3.3 eller 6.6? LEAF'en min er en Acenta.

På Euro-modellene må man bestille 6,6 kW som ekstra, men på USA-modellene er 6,6 kW standard. Så enkelt er det faktisk. :)

kakraemer

#3
http://www.nissan.no/NO/no/tool/car-builder/leaf.html
Her står det under Acenta og Tekna at dette er tilvalg.
Den koster 7500,-
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Panduck

Hm, jau. Under interiør! Men ser fremdeles ikke noe om den i LEAF brosjyren. Og for oss som ikke bygde LEAFen på nettet, men kjøpte hos forhandler, hjelper dette lite. Og annet enn at det står at det koster 7500kr, står det ingen info utover dette. Jeg påstår fremdeles at dette ikke er videre intuitivt å finne ut av... Hvordan finner jeg f.eks ut om bilen jeg har kjøpt har 3.3 eller 6.6? Dette synes jeg er dårlig av Nissan...

Sitat fra: kakraemer på fredag 22. august 2014, klokken 09:53
http://www.nissan.no/NO/no/tool/car-builder/leaf.html
Her står det under Acenta og Tekna at dette er tilvalg.
Den koster 7500,-

muggost

Da jeg kjøpte min i 2013 anbefalte faktisk nissan forhandleren meg å ikke kjøpe 6,6 KW og da var jeg helt fersk elbilist så jeg lot vær. Dette angrer jeg på i dag. Den ekstrakostnaden er for lengst tjent inn på de lave driftsutgiftene. Det har ført til at jeg har måttet bruke fossilbilen en del ganger, fordi Leafen har hatt for lang ladetid for å kunne kjøre langt på ettermiddagen også....


Panduck

Sitat fra: muggost på fredag 22. august 2014, klokken 10:10
Da jeg kjøpte min i 2013 anbefalte faktisk nissan forhandleren meg å ikke kjøpe 6,6 KW og da var jeg helt fersk elbilist så jeg lot vær. Dette angrer jeg på i dag. Den ekstrakostnaden er for lengst tjent inn på de lave driftsutgiftene. Det har ført til at jeg har måttet bruke fossilbilen en del ganger, fordi Leafen har hatt for lang ladetid for å kunne kjøre langt på ettermiddagen også....

For meg som har 10A uttak i carporten og stort sett lader med 6A for ikke å bruke kursen 100% i flere timer, betyr ikke det så mye. Men jeg ville definitivt valgt 6,6kW lader om jeg ble spurt, da det dukker opp flere og flere 11kW og 22kW ladere, som det er greit å kunne trekke iallefall 6,6kW fra. Men dette ble jeg aldri spurt om, og jeg var overbevist om at LEAF hadde 6,6kW, det hadde jeg jo lest flere steder, også norske.

Derfor vil jeg være lettere irritert dersom det viser seg å være 3,3kW max i bilen. Nå vet jeg ikke om jeg har 3.3 eller 6.6, og har lyst til å finne det ut, men vet ikke hvordan...

kakraemer

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 10:06
Hm, jau. Under interiør! Men ser fremdeles ikke noe om den i LEAF brosjyren. Og for oss som ikke bygde LEAFen på nettet, men kjøpte hos forhandler, hjelper dette lite. Og annet enn at det står at det koster 7500kr, står det ingen info utover dette. Jeg påstår fremdeles at dette ikke er videre intuitivt å finne ut av... Hvordan finner jeg f.eks ut om bilen jeg har kjøpt har 3.3 eller 6.6? Dette synes jeg er dårlig av Nissan...

Mulig Nissan forhandleren ikke var god til å informere, men etter min mening så er det tross alt kjøper som bør sette seg inn i egne behov og bestemme hva han/hun ønsker i sin nye bil. Tross alt er Leaf veldig enkel å konfigurere, det er snakk om 3 utstyrsnivåer, farge, 6.6 lader og krompakke. Skal du kjøpe
Volvo eller en tysk en er det opp mot 100 valg og ta! Og bruk av internett er et must!

Uansett, du identifiserer 6.6 lader ved at du har fått med Type2 - Type 1 kabel i stedet for (eller i tillegg til) ladekladden vi andre har. Men det letteste å se det på er at 6.6 bilene viser to oppladningstider i dashbordet.

Jeg skjønner allerede nå at du har en 3.3 bil, siden du tydeligvis ikke er klar over dette.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Allman


Panduck

Oh, men jeg brukte internett. Jeg leste over borsyrer med utstyr og tilvalgsutstyr. Det eneste "tillegget" jeg fant som kunne ha noe med dette å gjøre, var at dersom man ville lade bilen på 4 timer hjemme, måtte man kjøpe en hjemmeladestasjon.

Jeg skal ta en alvorsprat med Birger N. Haug fyren. Jeg spurte jo om jeg måtte kjøpe kabelen som skulle til for å bruke 6.6kW eller om den kom med, og fikk beskjed om at den kabelen ikke fulgte med, men var kunne kjøpes etterpå. Jeg ble presentert med en mengde ekstravalg, men dette var ikke et.

Det er muligens ikke det viktigste for meg, ChaDeMo kommer jo overalt, og jeg får ikke mer enn 10A hjemme uansett, men i enkelte tilfeller ville det vært bra å ha 6.6 :|

Sitat fra: kakraemer på fredag 22. august 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 10:06
Hm, jau. Under interiør! Men ser fremdeles ikke noe om den i LEAF brosjyren. Og for oss som ikke bygde LEAFen på nettet, men kjøpte hos forhandler, hjelper dette lite. Og annet enn at det står at det koster 7500kr, står det ingen info utover dette. Jeg påstår fremdeles at dette ikke er videre intuitivt å finne ut av... Hvordan finner jeg f.eks ut om bilen jeg har kjøpt har 3.3 eller 6.6? Dette synes jeg er dårlig av Nissan...

Mulig Nissan forhandleren ikke var god til å informere, men etter min mening så er det tross alt kjøper som bør sette seg inn i egne behov og bestemme hva han/hun ønsker i sin nye bil. Tross alt er Leaf veldig enkel å konfigurere, det er snakk om 3 utstyrsnivåer, farge, 6.6 lader og krompakke. Skal du kjøpe
Volvo eller en tysk en er det opp mot 100 valg og ta! Og bruk av internett er et must!

Uansett, du identifiserer 6.6 lader ved at du har fått med Type2 - Type 1 kabel i stedet for (eller i tillegg til) ladekladden vi andre har. Men det letteste å se det på er at 6.6 bilene viser to oppladningstider i dashbordet.

Jeg skjønner allerede nå at du har en 3.3 bil, siden du tydeligvis ikke er klar over dette.

E_S

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 10:39
Oh, men jeg brukte internett. Jeg leste over borsyrer med utstyr og tilvalgsutstyr. Det eneste "tillegget" jeg fant som kunne ha noe med dette å gjøre, var at dersom man ville lade bilen på 4 timer hjemme, måtte man kjøpe en hjemmeladestasjon.

Jeg skal ta en alvorsprat med Birger N. Haug fyren. Jeg spurte jo om jeg måtte kjøpe kabelen som skulle til for å bruke 6.6kW eller om den kom med, og fikk beskjed om at den kabelen ikke fulgte med, men var kunne kjøpes etterpå. Jeg ble presentert med en mengde ekstravalg, men dette var ikke et.

Det er muligens ikke det viktigste for meg, ChaDeMo kommer jo overalt, og jeg får ikke mer enn 10A hjemme uansett, men i enkelte tilfeller ville det vært bra å ha 6.6 :|

Sitat fra: kakraemer på fredag 22. august 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 10:06
Hm, jau. Under interiør! Men ser fremdeles ikke noe om den i LEAF brosjyren. Og for oss som ikke bygde LEAFen på nettet, men kjøpte hos forhandler, hjelper dette lite. Og annet enn at det står at det koster 7500kr, står det ingen info utover dette. Jeg påstår fremdeles at dette ikke er videre intuitivt å finne ut av... Hvordan finner jeg f.eks ut om bilen jeg har kjøpt har 3.3 eller 6.6? Dette synes jeg er dårlig av Nissan...

Mulig Nissan forhandleren ikke var god til å informere, men etter min mening så er det tross alt kjøper som bør sette seg inn i egne behov og bestemme hva han/hun ønsker i sin nye bil. Tross alt er Leaf veldig enkel å konfigurere, det er snakk om 3 utstyrsnivåer, farge, 6.6 lader og krompakke. Skal du kjøpe
Volvo eller en tysk en er det opp mot 100 valg og ta! Og bruk av internett er et must!

Uansett, du identifiserer 6.6 lader ved at du har fått med Type2 - Type 1 kabel i stedet for (eller i tillegg til) ladekladden vi andre har. Men det letteste å se det på er at 6.6 bilene viser to oppladningstider i dashbordet.

Jeg skjønner allerede nå at du har en 3.3 bil, siden du tydeligvis ikke er klar over dette.

Det virker som Nissan i Norge bevisst "skjuler" den opsjonen der som frittstående tillegg for å pushe den kun sammen med 32A hjemmeladestasjonen de også selger..

I kjørecomputeren står det med 6,6 kW-lader ihvertfall ladetid både med 3kW og 6kW. Sistnevnte er naturlig nok ca. halvparten av førstnevnte.
:)

Panduck

Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 10:50
Det virker som Nissan i Norge bevisst "skjuler" den opsjonen der som frittstående tillegg for å pushe den kun

Det virker jo relativt idiotisk! Om jeg kjøpte en 6.6kW leaf ville jeg jo ønske å kjøpe en hjemmelader dersom jeg flyttet til et sted med nok strøm i garasjen. Nå vil ikke dette være en mulighet, og Nissan går glipp av muligheten til å selge meg en hjemmelader i fremtiden.

Panduck

Jeg skulle visst ventet og kjøpt en KIA Soul EV. Den har visst 6.6kW som standard (nå er jeg jo ikke helt sikker, for jeg leste jo nøyantig det samme om LEAF også...) Etter det jeg leste kan man også få Combolader som alternativ til den.

Uansett, jeg er veldig fornøyd med LEAF'en, men jeg har lite til overs for firma som ikke liker å være ærlige. Det er en av grunnene til at jeg var storfornøyd med Toyota. Det eneste Nissan oppnår er at jeg kjøper annen elbil når vi en gang skal bytte ut denne :P

Mippen

Jeg tenker siden jeg ikke har 6,6kw lader at det blir smør på flesk. Jeg trenger ikke både hurtiglader, "semi" hurtiglading og vanlig. Klarer meg med en av to så lenge det er nok hurtigladere.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Fordelen med 6,6 kW-laderen er at man kan koble seg til f.eks. men man er på et kjøpesenter, spiser en middag, går på kino eller noe sånt og kommer tilbake til praktisk talt fulladet bil fremfor bare halvfull. Samme underveis når det ikke er hurtiglader, da er det tross alt bedre å stå 3 timer et sted enn 6 timer..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA