Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Sigurd på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:33
Jeg blir så glad for kommuner som har skjønt formålet med elbilfordelene, og støtter opp under dette.  ::)

Og så var det de som trodde at de skulle få stå å lade gratis på schuko - nåer det snart over og man får betaling for parkeringsplasser bare at de nå heter ladeplasser og prisen blir Grønn kontakt og helt sikkert dyrere enn å parkere på parkeringsplass

Rio

Det er en del som må lese lovverket.
De har ikke lov å ta betalt for elbilparkering på kommunale plasser (unntak for områder som er satt ut til private). De kan sikkert ta betalt for å lade (på en eller annen måte), men det vil fremdeles være gratis å stå der uten å lade...

Som tidligere påpekt til det kjedsommelige: løsningen er å bygge ut flere normalladepunkter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For øvrig er det skremmende hvor ivrige enkelte er å bli kvitt elbilfordelen med gratis lading - det er jo nettopp en del av fordelene og insentivene man bruker for å få flest mulig til å bruke elbil.
Både parkeringen og strømmen er gratis av god grunn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ebe

Det er jo ikke fratis lading man i utgangspunktet vil til livs, det er tilgangen til en ledig lader man vil ha. Skal man oppnå dette må man skillr mellom rene ladeplasser (som man kan ta betalt lading på) og vanlige gratis parkeringsplasser for elbil.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

K S

#529
Sitat fra: Rio på fredag 27. mars 2015, klokken 23:03
For øvrig er det skremmende hvor ivrige enkelte er å bli kvitt elbilfordelen med gratis lading - det er jo nettopp en del av fordelene og insentivene man bruker for å få flest mulig til å bruke elbil.
Både parkeringen og strømmen er gratis av god grunn.

Viktigste elbilfordelen er avgiftsfritak. Deretter må utbygging av hurtigladeladestasjoner skyte fart, 100-150 km mellom hver er drøyt!
Gratis parkering, ferjer osv er kjekt det, men det viktigste er at elbilen er konkurransedyktig på innkjøpspris.

Betaling for lading vil føre til at folk ikke parkerer på ladeplasser når de ikke trenger å lade. Da finner kanskje jeg også ladeplass, når jeg har behov!

Panduck

Kiwi Bjerke i går. LEAF sto parkert foran en hurtiglader, ikke plugget inn. Det sto en feilmelding på displayet, så det er mulig laderen ikke fungerer. Men mener folk det er ok å forladet elbilen sin foran en hurtiglader, bare fordi man ikke klarer å lade? Kanskje likeretteren var ødelagt, isåfall vil AC uttaket fungere bra. Kanskje laderen hadde problemer med å kontakte sentralen, isåfall kan problemet bli løst nårsomhelst.

Dette er tredje gang jeg ser en elbil parkert foran en hurtiglader, som de nok ikke klarte å lade fra, men det betyr uansett ikke at dette er en "for anledningen gratis parkeringsplass" med mindre laderen kommer til å være i ustand så lenge at de har skiltet at det er ok å parkere der.

Rødkleiv

Jeg skiller mellom dedikert ladeplass/ladestasjon og parkeringsplass for elbil.

Ladestasjoner kan man selvfølgelig ikke okkupere uten å lade. Det blir som å parkere ved en bensinpumpe.

Parkeringsplasser for elbil er noe annet i mine øyne. Jeg tenker på plasser som typisk finnes på kjøpesentre, som regel strategisk plassert rett ved inngangen. Selv om det nesten alltid er strømuttak her, så opplever jeg at tilretteleggingen vel så mye har til formål å gi prioritet slik at det blir enklere å parkere og kortere å gå inn i butikkene. På kjøpesentre spesielt er det parkering for at folk skal handle. Man kan snu på problemstillingen i denne tråden og spørre om det er riktig at elbiler skal oppta parkeringsplasser på kjøpesenter kun for å lade. Det er jo ikke alltid krav til at man handler, og det er i hvert fall vanskelig å kontrollere.

Panduck

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 29. mars 2015, klokken 11:37
Jeg skiller mellom dedikert ladeplass/ladestasjon og parkeringsplass for elbil.

Selvfølgelig er det to forskjellige ting. Det var bare en observasjon fra min side, når hurtigladeren ikke fungerer der og da, virker det som en del tror dette er "parkeringsplass for elbil", på samme måte som jeg har observert at flere fossilbilister tror at "parkeringsplass for elbil" er for alle dersom ladestolpen ikke virker.

Leon

Sitat fra: Panduck på søndag 29. mars 2015, klokken 11:01
Kiwi Bjerke i går. LEAF sto parkert foran en hurtiglader, ikke plugget inn. Det sto en feilmelding på displayet, så det er mulig laderen ikke fungerer. Men mener folk det er ok å forladet elbilen sin foran en hurtiglader, bare fordi man ikke klarer å lade?
Opplevde akkurat det samme, samme sted, for en drøy uke siden. Da jeg kom ut fra butikken så jeg en ung jente akkurat sette seg inn i bilen og kjøre vekk. Virket som hun kom fra studentboligene rett bak ladestasjonen. Var også en Leaf, så kanskje samme bil?

Sjekket, og det var ingen feilmelding på displayet. Forsøkte også denne laderen, ladet i 5 minutter, og det var ingen feil med den. Ble litt nysgjerrig på om hun ikke visste bedre, eller hvorfor hun parkerte der. Kanskje hun trodde at hun slapp å trekke gratis parkeringslapp hvis hun sto der... Det er i så fall feil i følge skiltingen!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Er det greit å flire når en notorisk ladeplassmisbruker1 får parkeringsgebyr fordi hun hadde glemt å justere parkeringsuret sitt?

[1] Parkerer på ladeplass rett utenfor jobben sin. I starten uten å koble til ladekabel, men etter en liten samtale om å la ladeplasser være for de som trenger å lade så begynnte hun å koble til ladekabel på tilnærmet fulladet bil. 500m gange eller 1 minutt på tilkobling av ladekabel gjør valget enkelt for hennes del.

Marius Engel

Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:27
Er det greit å flire når en notorisk ladeplassmisbruker1 får parkeringsgebyr fordi hun hadde glemt å justere parkeringsuret sitt?

[1] Parkerer på ladeplass rett utenfor jobben sin. I starten uten å koble til ladekabel, men etter en liten samtale om å la ladeplasser være for de som trenger å lade så begynnte hun å koble til ladekabel på tilnærmet fulladet bil. 500m gange eller 1 minutt på tilkobling av ladekabel gjør valget enkelt for hennes del.

Ja, hvorfor ta hensyn til andre når man kan la vær?...

Og det er greit å LE RÅTT! :)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:27
Er det greit å flire når en notorisk ladeplassmisbruker1 får parkeringsgebyr fordi hun hadde glemt å justere parkeringsuret sitt?
Da er det faktisk lov å rigge opp projektor og surroundanlegg og vise henne dette klippet.
http://youtu.be/rX7wtNOkuHo
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Kent

Sitat fra: sn0le på onsdag 01. april 2015, klokken 16:37
Da er det faktisk lov å rigge opp projektor og surroundanlegg og vise henne dette klippet.

Det tviler jeg på er lov altså, er nok noen i copyrightindustrien som hadde vifta litt med fjærene da :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

emil

#539
Jeg har ingenting imot pluginhybrider på ladeplass, ikke-ladende elbiler er et mye større problem, men når man opptar to plasser blir det litt drøyt synes jeg.

Han lader jo, så det passer kanskje ikke inn i tråden her, men på den annen side lader han bare for en av plassene han okkuperer, så han står forsåvidt på en ladeplass uten å lade...

Edit:
Skiltingen på stedet sier ladbar motorvogn, så hadde han stått parkert riktig hadde det ikke vært noe galt annet enn mangel på urskive.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA