Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

kos

Hei - har litt kjennskap til parkeringsproblemer - de løses kun med skilting og informasjon. Om det ikke virker så er det bøter. Samtidig er det kun spekulasjoner på hvorfor bilen stod på ladeplass uten å lade.
Jeg tror ikke på at dette er det rette forumet å legge ut bilder av biler som er parkert på ladeplass - de leser neppe disse sidene og tror heller ingen gir de tilbakemeldinger om at så er tilfelle. De melder seg garantert ikke in i elbilforeningen. Samtidig er disse parkeringssituasjonene ikke bra - og ingen av oss som er med i denne tråen liker dette. Det har vi til felles, men er uenig om hvordan vi skal reagere.

Tror etter hvert at det eneste som er riktig er å anmode om skilting til de som har satt opp disse ladestasjonene. De har jo tross alt satt de opp med det i øye at her skal bilene få lade.

Så er det bare å akseptere at det ikke er lov å parkere på ladeplasser, når det ikke er skiltet, og at det heller ikke er forbudt å sette bildet på nettet her. 

Her lager vi antagelig bare ris til egen ræv.

Men jeg oppfatter at ingen av oss mener at ladeplass skal brukes som parkeringsplass. Så la oss heller samle oss om skilting og la IKEA få en hint til denne tråden. Tror ikke at de ønsker denne situasjonen verken for de som ikke får lade og de som får bilde på nettet. Det handler faktisk om kunder.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: m0nkey på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:51
IKEA Forus har jo fått opp flere semi-hurtigladere, så burde være muligheter i "elbil hovedstaden" også.
Dessverre er det slik at 80-90 prosent av de som plasserer elbilen sin foran disse plassen på IKEA Forus bare parkerer - lader ikke. Uansett om de har trilling, eGolf, Soul EV, Leaf eller Tesla. Men jeg har lapp en lapp til alle jeg kommer over med Elbilforeningens lille oppfordring om ikke å parkere uten å lade.

Hvis jeg skulle lagt ut bilde av alle bilen i Stavangerområdet som parkerer på ladeplass uten å lade så hadde Elbilforumet blitt spammet av bilder, men hva hadde det hjulpet på problemet?

kos

Sitat fra: Sven-E på søndag 01. februar 2015, klokken 01:25
Sitat fra: Finnøy på søndag 01. februar 2015, klokken 00:34
Men jeg har lapp en lapp til alle jeg kommer over med Elbilforeningens lille oppfordring om ikke å parkere uten å lade.
Jeg har ofte gjort det samme, men enda oftere snakket med vedkommende når de har kommet tilbake til bilene sine.
Og jeg tror omtrent 95% av de jeg har snakket med, rett og slett ikke har forstått systemet, eller vært klar over at andre kanskje har hatt bruk for plassene.

Folk kobler ikke en i3 på Tesla SuperCharger, eller en E-UP på 22kW for å trekke 16A når det står 5 ledige 11kW ved siden av, hvis de hadde hatt rette kunnskaper.

Det er da mye bedre å hjelpe, og forklare saken for folk.
I stede for å henge dem ut, eller kjefte på de fordi de gjør noe feil, som de ikke en gang vet er feil.


Nå synser du like mye som de som du kritiserer. Du antar at de ikke vet hva de gjør. Sett at de vet hva de gjør, men bare gir blaffen. Så kritiserer man andres handlinger for akkurat det sammen som man argumenter mot. Det er et problem at når du kommer frem til en ladestasjon så er det ikke mulig å lade fordi at det står noen der som ikke skal lade. Så er spørsmålet hva gjør man. Man skilter og så er det opp til andre å reagere når skiltet ikke blir fulgt. I denne saker var det skiltet. I denne saken står det elbiler og ikke lader og 100% av de som kjører elbil vet hva en ladestasjon er.

Så kan man velge hva man både legger ut på nettet og hva man skriver. I denne sammenhengen er det to ting som er viktig om man skal kritisere andre.
1.Det var skiltet, men man valgte å ikke følle det.
2.Man står faktisk på en ladestasjon.

Alt det andre er bare spekulasjoner, beklager men begynner man å spekulere er man så mye bedre enn andre da?

kos

Hei - hva jeg mener. Man skal ikke beskylde andre for noe som man ikke har dekning for. Les tråen din og les gjerne min.

Lenger fremme i tråden er det bilde av skiltet.
Lenger fremme er det bilde av bilen på ladeplass.

Lenger fremme i tråden er du kritisk til de som har lagt ut bilde, noe som moderator har gitt klar beskjed om er ok i tidligere tråder.

Han som la ut bildet har gjort noe som flere i trådene har gjort. Jeg ville ikke gjort det. Men hadde gjort IKEA oppmerksom på problemet.
Fakta:
1. Det er lov å legge ut bilder av biler med reg nr.
2. Bilen står på ladeplass uten å lade
3. Det var skilt som sa at dette er ladeplass for elbiler.

For å si det enkelt. Det får være grenser hvor dum man skal være og inneha et sertifikat.
Det er nesten trist å måtte meddele at den eneste løsningen på slike dumheter heter bøter.

Så kan man kritisere andre for å være tesla hatere.- Jeg er selv tesla eier og for å si det flåsete. Det heter kun unnskyld når man gjør slike ting som den teslaen gjorde. Den hadde opplagt nok på batteriet og trengte ikke å lade. Han hadde  ikke noen tanker for små biler med behov for å lade. Det er akkurat slike handlinger som gjør at det til tider er utrivelig å være tesla eier. Resten taler for seg.

Men være hyggelig og behjelpelig ovenfor andre medtrafikanter støtter jeg fult ut.




kos

Svarer ikke på TROLLING lenger. Det er meg du skal ta nå?

kos

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. desember 2014, klokken 11:18
Administrator fjerner navn, ikke skilt nr i et bilde.

Navn er søkbart og identifiserer en bestemt person. Reg. nr er ikke å henge ut en person og man må betale for å finne navnet på eier. Det er en vesentlig forskjell. 

Hvem som har kjørt bilen vet vi heller ikke. Det vi vet er at denne bilen står parkert uten å lade, noe som illustrerer et kjent problem, nemmlig at elbiler (og fossilbiler) blokkerer ladeplasser i ren egoisme.

Lars


Håper at dette er svar nok

arthur

Sikkert et dumt spørsmål, men; Finnes det plasser som er skiltet parkering for el-biler, med andre ord ikke noe om lading?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Sven-E på søndag 01. februar 2015, klokken 11:02
Sitat fra: arthur på søndag 01. februar 2015, klokken 07:07
Sikkert et dumt spørsmål, men; Finnes det plasser som er skiltet parkering for el-biler, med andre ord ikke noe om lading?
Min mening er at slike parkeringsplasser BØR forbeholdes de som trenger lading.
Men man kan ikke henge ut folk som bare parkerer der, uansett om lading ikke er et krav eller ikke.

Så kritikken bør rettes til de som står ansvarlig for skiltingen og ikke de som benytter seg av den rett som skiltene gir en?

Jeg stiller spørsmål i håp om at folk tenker litt rundt problematikken og deretter hva man kan gjøre, eller bidra med, for at ting skal fungere best mulig og til felles/alles beste uten at man skal henge ut folk som faktisk ikke har gjort seg skyldig i noe som helst!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

pwb

Sitat fra: Sven-E på lørdag 31. januar 2015, klokken 19:33

Aspirerer du til å bli Tesla-hater nr. 1 i Norge?

Det var en Tesla som sto der, hadde det stått en annen elbil der så hadde jeg lagt ut bilde av den også. Hvor har jeg vært negativ til Tesla akkurat på denne? Det er vel faktisk andre som har nevnt at Tesla med sitt batteri kanskje ikke burde stått der uansett?

kos

Sitat fra: kos på søndag 01. februar 2015, klokken 02:48
Hei - hva jeg mener. Man skal ikke beskylde andre for noe som man ikke har dekning for. Les tråen din og les gjerne min.

Lenger fremme i tråden er det bilde av skiltet.

Lenger fremme er det bilde av bilen på ladeplass.

Lenger fremme i tråden er du kritisk til de som har lagt ut bilde, noe som moderator har gitt klar beskjed om er ok i tidligere tråder.

Han som la ut bildet har gjort noe som flere i trådene har gjort. Jeg ville ikke gjort det. Men hadde gjort IKEA oppmerksom på problemet.
Fakta:
1. Det er lov å legge ut bilder av biler med reg nr.
ref svar med tidligere juridisk betraktning tidligere i tråden.
2. Bilen står på ladeplass uten å lade.
Går det an å lade på denne plassen ja det gjør det
3. Det var skilt som sa at dette er ladeplass for elbiler.
ja det gjør det. Det er det IKEA også bekrefter

For å si det enkelt. Det får være grenser hvor dum man skal være og inneha et sertifikat.
Det er nesten trist å måtte meddele at den eneste løsningen på slike dumheter heter bøter.
Her slenger du bare personlig drit etter meg. usaklig. En som har elbil og velger å parkere på en lade plass med eller uten skilt er en egoist

Så er det min påstand at bøter er det eneste som hjelper. 

Så kan man kritisere andre for å være tesla hatere.- Jeg er selv tesla eier og for å si det flåsete. Det heter kun unnskyld når man gjør slike ting som den teslaen gjorde. Den hadde opplagt nok på batteriet og trengte ikke å lade. Han hadde  ikke noen tanker for små biler med behov for å lade. Det er akkurat slike handlinger som gjør at det til tider er utrivelig å være tesla eier. Resten taler for seg.
Du beskylder andre for å være Tesla hater - jeg kommer ikke med noen personangrep på deg. Kun fakta i tråden.

Om det sitter noen i bilen eller ikke  er vanskelig å se, så kan jeg som tesla eier se at speilene er knekket inn, og jeg vet hva det betyr. Da har du stått parkert en god stund og ingen har kommet inn i bilen nylig.


HVOR ER MIN TROILLING _ trolling kan du slå opp - med den påtrengte vennlighet så ser du hva som er TROLLING. Det er personangrep og vrengning av fakta for at noen skal fortsette.


Men være hyggelig og behjelpelig ovenfor andre medtrafikanter støtter jeg fult ut.
.
Om du står parkert slik at ambulansen ikke kommer frem og en du har kjør ikke får hjelp, så er det ok fordi vi må forstå at vedkommende ikke tenkte eller viste. Problemstillingen er reell og Bergen kommune har kampanjer mot dette. Det er en mer alvorlig sak en lading ,men egoismen er den samme. At noen ikke er enig med deg betyr ikke at de troller. Prøv uten å skrive DU og prøv å forholl deg til tråden.
Men nå har du fått meg utpå igjen, beklager.


emil

Sitat fra: kos på søndag 01. februar 2015, klokken 12:02
Sitat fra: kos på søndag 01. februar 2015, klokken 02:48
Hei - hva jeg mener. Man skal ikke beskylde andre for noe som man ikke har dekning for. Les tråen din og les gjerne min.

Lenger fremme i tråden er det bilde av skiltet.

Lenger fremme er det bilde av bilen på ladeplass.

Lenger fremme i tråden er du kritisk til de som har lagt ut bilde, noe som moderator har gitt klar beskjed om er ok i tidligere tråder.

Han som la ut bildet har gjort noe som flere i trådene har gjort. Jeg ville ikke gjort det. Men hadde gjort IKEA oppmerksom på problemet.
Fakta:
1. Det er lov å legge ut bilder av biler med reg nr.
ref svar med tidligere juridisk betraktning tidligere i tråden.
2. Bilen står på ladeplass uten å lade.
Går det an å lade på denne plassen ja det gjør det
3. Det var skilt som sa at dette er ladeplass for elbiler.
ja det gjør det. Det er det IKEA også bekrefter

For å si det enkelt. Det får være grenser hvor dum man skal være og inneha et sertifikat.
Det er nesten trist å måtte meddele at den eneste løsningen på slike dumheter heter bøter.
Her slenger du bare personlig drit etter meg. usaklig. En som har elbil og velger å parkere på en lade plass med eller uten skilt er en egoist

Så er det min påstand at bøter er det eneste som hjelper. 

Så kan man kritisere andre for å være tesla hatere.- Jeg er selv tesla eier og for å si det flåsete. Det heter kun unnskyld når man gjør slike ting som den teslaen gjorde. Den hadde opplagt nok på batteriet og trengte ikke å lade. Han hadde  ikke noen tanker for små biler med behov for å lade. Det er akkurat slike handlinger som gjør at det til tider er utrivelig å være tesla eier. Resten taler for seg.
Du beskylder andre for å være Tesla hater - jeg kommer ikke med noen personangrep på deg. Kun fakta i tråden.

Om det sitter noen i bilen eller ikke  er vanskelig å se, så kan jeg som tesla eier se at speilene er knekket inn, og jeg vet hva det betyr. Da har du stått parkert en god stund og ingen har kommet inn i bilen nylig.


HVOR ER MIN TROILLING _ trolling kan du slå opp - med den påtrengte vennlighet så ser du hva som er TROLLING. Det er personangrep og vrengning av fakta for at noen skal fortsette.


Men være hyggelig og behjelpelig ovenfor andre medtrafikanter støtter jeg fult ut.
.
Om du står parkert slik at ambulansen ikke kommer frem og en du har kjør ikke får hjelp, så er det ok fordi vi må forstå at vedkommende ikke tenkte eller viste. Problemstillingen er reell og Bergen kommune har kampanjer mot dette. Det er en mer alvorlig sak en lading ,men egoismen er den samme. At noen ikke er enig med deg betyr ikke at de troller. Prøv uten å skrive DU og prøv å forholl deg til tråden.
Men nå har du fått meg utpå igjen, beklager.



Siteringen her sier at du svarer deg selv og samtidig kritiserer du noen andre. Venneligst få orden på siteringen din og siter det du svarer der du svarer.

Ellers er det umulig å følge med på trollingen.

kos

Hei - Emil. Men folk som bortforklarer parkering på ladeplasser og på toppen av det hele begynner med personangrep  - den som driver med det forstår hva jeg mener. For alle andre er dette bare tull. Jeg gir meg her.  Tråden min var et svar til han. Resten av tråden min kan du lese.  Alle er vel klar over at det ikke er bra å parkere på plasser som er tiltenkt lading.
Å unnskylde dette er bare å fortsette med problemet.

Hele tråden er full av biler med bilde - dette ble avklart tidligere i tråden om det var lovlig eller ikke.
1.Bilen som det blir vist til er en tesla som står parkert på en plass som er en ladeplass. Dokumentert og bekreftet av flere
2. IKEA har avsatt stedet til parkering med LADING. Dokumentert
3. Det er fra moderator klarert at dette er lovlig - så tråden er full av slike bilder. Jeg driver ikke å legger ut bilder av andre bilister, men må akseptere at det er lov. Dokumentert
4. Så starter vedkommende en tråd med personangrep på " en " som ytrer seg. Kaller han tesla hater. Som tesla eier oppfatter jeg ikke han som tesla hater. Men en som bidrar i denne tråden med bilder av biler som står på ladeplass uten å bruke lademulighetene. På lik linje som andre her inne, uten at de er blitt tatt personlig.
Det er det siste jeg reagerer på.

emil

#342
Sitat fra: kos på søndag 01. februar 2015, klokken 13:29
2. IKEA har avsatt stedet til parkering med LADING. Dokumentert

Det har ikke blitt dokumentert med bilde av aktuell Tesla på parkeringsplass med skilt som sier parkering for ladende elbil.

Det er derimot postet screenshot fra IKEAs nettsider, men det sier ingenting om skiltingen på stedet. Det er ikke engang bevist at den aktuelle bilen står på elbilplass.

For alt jeg vet kan den aktuelle posteren ha et generellt hat mot Tesla og ha tatt bilde av en tilfeldig Tesla på IKEAs parkeringsplass for å trolle og krangle.

pwb

Sitat fra: Sven-E på søndag 01. februar 2015, klokken 13:35
Sitat fra: pwb på søndag 01. februar 2015, klokken 12:00
Sitat fra: Sven-E på lørdag 31. januar 2015, klokken 19:33

Aspirerer du til å bli Tesla-hater nr. 1 i Norge?

Det var en Tesla som sto der, hadde det stått en annen elbil der så hadde jeg lagt ut bilde av den også. Hvor har jeg vært negativ til Tesla akkurat på denne? Det er vel faktisk andre som har nevnt at Tesla med sitt batteri kanskje ikke burde stått der uansett?
Beklager.
Under redigering av opprinnelig innlegg har jeg visst slettet noe.
Jeg legger ny sitering / nytt innlegg under her:

Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 18:41
Tesla i dag på IKEA. Lader ikke, men står på ladeplass, ja ja mensen
Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 18:43
Og I-miev ved siden av lader heller ikke, men vet ikke om det er oppmerket plass for elbil, men hadde luringen parkert en annen plass så kunne man stått der og bare slengt kabelen over Teslaen.
Altså, ta bilde av Teslaen, med registreringsnummer, ikke av i-miev'en.
Og bare å slenge kabelen over Teslaen?
Disse to momentene, sammenholdt med mange av dine tidligere innlegg, (negative innlegg som for øvrig også er bemerket av flere andre her på forumet,) så er din holdning til Tesla ganske klar.

Som jeg skrev, i-mieven står der uten å lade, MEN jeg vet ikke om det er merket opp for parkering der han står, Teslaen står rett under skiltet, bilen på motsatt siden som jeg tok plassen til når han kjørte står rett under skiltet. Plassen i-mieven står på og på motsatt side står det en fosilbil vet jeg ikke om er tiltenkt ladeparkering da det ikke er mulig å se om det faktisk er oppmerket pga. snø. Kan rett og slett være at det ikke er parkering der. Lar derfor tvilen komme i-mieven tilgode og legger derfor ikke ut bilde av denne, men det er en idiotisk parkering siden man faktisk kan bruke plassen han står på for å lade, men jeg gikk ut fra at det ikke er en ladeplass siden det kun er to kontakter og disse er jo da logisk at tilhører de to plassene som har skilt rett over seg?

kos

#344
Sitat fra: Sven-E på lørdag 31. januar 2015, klokken 19:33
Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 18:41
Tesla i dag på IKEA. Lader ikke, men står på ladeplass, ja ja mensen

@pwb
nå begynner du å gå Orkelbog en høy gang.
Aspirerer du til å bli Tesla-hater nr. 1 i Norge?

Her er din reaksjon på bildet som nå etter hvert må være klart har:

1. Er ladeplass for parkerte elbiler. Bekreftet av IKEA
2. Bilen er parkert, ingen har nettopp gått inn eller ut. Se på speilene på teslaen, kun parkerte teslaer har speilene innfelt.
3. Bilen lader ikke.


Så til det som jeg reagerer på. Etter din siste innlegg har du tydelig noe imot personen på bakgrunn av hans ytringer.
1. Hva han mener om Tesla må han få lov til å mene.
2. Han har lagt ut et bilde som flere andre har gjort i denne tråden, uten at de har fått første melding med personangrep RefAspirerer du til å bli Tesla-hater nr. 1 i Norge

Hva er lov:
1. Det er lov å parkere.
2. Det er lov å legge bilder ut.

Hva er ikke lov:

1. Personangrep alla hat meldinger og tilegning  av meninger man ikke har.
2. Navngi noen på nettet.

Så kan vi lese at bildet kom opp, og alle kan se hva som stod der. Og så kan vi se hva som ble svaret.
1. Personifisering med at vedkommende hater tesla biler.
2. Navn på en person som kan verifiseres.

Anmoder deg å fjerne det innlegget. Da begge tingene kommer under trolling. Det er dette jeg reagerer på.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA