Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring fra tur med e-Golf Asker - Oppdal

Startet av SHN, tirsdag 19. august 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

SHN

Foreldrene fikk sin e-Golf på fredag i Asker. Jeg var med faren min under overleveringen,. Sammen kjørte vi e-Golfen oppover til Oppdal samme dag. På forhånd hadde jeg benyttet Jurassictest til å beregne reiserute og ladestopp.

Turen

Planen var å ha ladestopp på Skjetten, Rudshøgda og Kvam før Oppdal. Den første strekningen ble kjørt i normal mode med en halvtimes stopp på Møller Romerike.

Neste strekning kjørte vi i eco mode. Jurassictest hadde beregnet at vi skulle ha 11% igjen når vi kom frem på Rudshøgda, og det stemte. Der hadde vi en ladestopp og matpause på en time.

Deretter avvek fra planen vi på strekningen til Kvam, og stoppet på Ringebu i stedet. Vi lå bedre an enn hva Jurassictest hadde beregnet i eco mode. Så etter en halvtimes kaffepause tok vi sjansen på å kjøre Venabygdsfjellet over til Folldal. Jurrasictest hadde beregnet at vi ville mangle -3% til Oppdal, så vi bestemte oss for å  besøke noen slektninger i Folldal for å vise frem den nye bilen og låne litt strøm. Deretter skulle vi ta siste strekningen til Oppdal. På denne strekningen kjørte vi i eco+.

Da vi kjørte oppover fra Folldal til Hjerkinn kl. 9 om kvelden, begynte jeg å få ladeangst - hadde vi ladet nok hos våre behjelpelige slektninger? For å være på den sikre siden stoppet vi på Fjellstua og fikk låne litt strøm der. Først kl. 11 om kvelden startet vi på den siste strekningen. Den også i eco mode. Da vi kom frem halv tolv om kvelden, hadde vi litt under en kvart "tank" igjen.

Den neste turen mellom Bærum og  Oppdal blir nok ikke over Venabygdsfjellet. Da holder vi oss til opprinnelig plan og kjører E6 hele turen. Det blir nok en stund til det, for jeg liker best å ta tog. Det tar 5 timer, 2-3 timer kortere enn med e-Golf.

Erfaringer med ladestasjoner

Vi hadde ingen problemer med ladestasjonen hos Møller Romerike. Vi benyttet RFID-brikken, og ladingen (99%) ble gjort unna på under halvtimen.

Det var ingen problemer med ladestasjonen ved Coop som Grønn kontakt drifter. Riktig nok var ikke menyen helt selvforklarende på ladestasjonen. Å sette i gang ladingen var enkelt, men å komme tilbake for å se status var misvisende. Skjermen var i pause modus, og vi var bedt om å holde ladekortet mot ladestasjonen. Det var også greit. Når skjermen viste status, var det uklart om ladingen hadde stoppet. Det var menyvalget for å fortsette som var misvisende. Jeg prøvde det noen ganger og måtte vise ladekortet for hver gang. Etter å ha testet dette skjønte jeg at ladingen ikke hadde stoppet, og det var unødvendig å trykke "fortsette".

Ladestasjonen på Ringebu var  av samme type som på Rudshøgda. Det var ingen problemer med den. Nå som jeg hadde blitt kjent med menyen var all tvil borte.

Kjøreopplevelsen

Mitt inntrykk av e-Golf har blitt forsterket etter turen til Oppdal. D1-3 og B  ble stort sett ikke brukt. Hele veien benyttet vi ACC, og det er en funksjon som jeg har blitt svært glad i. Det var en del veiarbeid og kø på strekningen sør for Hamar og der kom den til sin fulle rett.

Kjørekonsollet virker oversiktlig, og muligheten for endre visning av informasjonskilde er et pluss. Det var sjelden jeg hadde behov for å se ned på skjermen.

Foreldrene mine har standard seter og de virket svært så behagelig å sitte i.

Fjæringen på bilen er ikke for stram og gir en bra komfort for lengre kjøreturer.

Tilbakemeldingene fra mine foreldre etter at de hatt bilen noen dager, er at de er svært fornøyd. Det å kunne lade i garasjen er en begivenhet for to godt voksne mennesker i siste halvdel av 70-årene. E-Golf blir nok den siste bilen i rekken for dem, forhåpentligvis i mange år fremover.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA