Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla parkering. Samling bilder der Tesla breier seg ut.

Startet av elektrolux, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09

« forrige - neste »

elektrolux

Vi har sett det noen ganger allerede, og jeg tenkte det kunne være artig å samle de verste eksempler i en tråd.

Her er dagens bilde fra parkeringshus i Stavanger
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Leif1

Var nå den så ille da? Ser ut til å være plass til to stk Morris mini der. Av gamletypen vel og merke. Hva er meningen med denne tråden egentlig?
Konvertitt fra S til X

Philip Marlowe

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:34
Var nå den så ille da? Ser ut til å være plass til to stk Morris mini der. Av gamletypen vel og merke. Hva er meningen med denne tråden egentlig?
+1  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Klykken

Tror sjåføren hadde behov for å åpne førerdøren uten å klappe den i veggen. Norske parkeringsplasser må forøvrig ha en minimumsbredde på 2,3m og lengde på 5. Dette er i absolutt grenseland for en Tesla.

Uansett, alle merker har førere som "tar seg til rette", enten med vilje og viten eller fordi de ikke har annen mulighet, slik som det mest sannsynlig er her (om man lar tvilen komme til gode).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emil

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:49
Norske parkeringsplasser må forøvrig ha en minimumsbredde på 2,3m og lengde på 5.

Tror jeg skal ta med meg målebånd på et par av de kommunale plassene her i byn. Synes noen er så smale at jeg sliter med å komme ut av Leafen selv om jeg står midt mellom stripene og naboen også gjør det.

cra

Kan legge ut ett jeg tok i sommer. Det er min egen bil, og jeg vil tørre å påstå at her er det ikke bare min feil at jeg breier meg. Det var som dere ser ikke mye plass å bruke for å komme seg inn i luka, og plassen er i alle fall ikke på fem meter lang! (Tesla Model S er oppgitt til 4970mm lengde.)  Jeg kunne kanskje ha klart å lirke meg litt nærmere fortauskanten (som går omtrent i ett med markisa på bildet), men jeg er sannelig ikke sikker på at jeg hadde kommet meg innenfor stripa likevel.

Edit: la til bilde.


Å ha med målebånd er kanskje ikke så dumt. En liten kartlegging av størrelsen på norske P-plasser (eller i alle fall ladeplasser) kunne være artig.

Forøvrig er det lenge siden en bredde på 230cm ble for lite. Bilene har blitt mye større, og 230 er ikke godt nok til at man skal kunen åpne dørene på en trygg måte i tillegg til å få palss til bilen innenfor stripa.

Kanskje et tips til myndighetene som vil gjøre det vanskeligere å parkere for å få ned trafikken ( ::) ) kan være å øke bredden på P-plassene med 20-30 cm slik at det blir plass til å gå inn og ut. Da blir det litt færre plasser, men de som blir igjen blir bedre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Tror du glemte bilde. :)

Uansett merkelig å la dette bli en tråd om Tesla, for det der er langt ifra merkespesifikt å ta seg til rette ved parkering.. Et annet eksempel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15908.0.html
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Interessant.  Samme på Storsenteret i Sandvika.  Der er det ikke plass til mer enn en bil om en Tesla står på ladeplassen.  Det går fint 2 trillinger, det går også 2 Leaf eller 2 i3 om begge parkerer fornuftig.

Konsekvensen av dette må bli at de som eier Tesla dropper å stå her, siden de ellers fortrenger en annen bil. På samme måte som de som eier en Reva ikke kan holde seg i venstre felt på E18.

Ikke annet enn en konsekvens av bilvalget, om man ikke tar slike hensyn så vil intern-krangelen i elbilverdenen bare øke på.

Så håper alle Tesla eiere ser poenget med at de ikke skal okkupere en dobbelt plass, bare fordi de har vært så dumme å velge en bred bil ELLER skylde på arkitekten som tegnet plassen smalere enn hennes Tesla.

Mvh Ole

cra

Troller du, Olemann? Selvsagt lader man om man trenger det. At det ikke er plass til to normalt store biler på en dobbeltplass kan man ikke lastes for, og der har de som tilbyr oppstillingsplasser (det være seg med eller uten mulighet for lading) en jobb å gjøre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Dumme å velge en bred bil??
Hvilke alternativer har man på familiebilfronten med mindre man skal spy ut eksos??

En Tesla i ladenød er like nøden som en trilling eller Leaf. Men alle, uansett bilmerke og bostedsadresse, bør selvsagt passe på å parkere mest mulig hensiktsmessig ut fra forutsetningene.

Synes egentlig tråden er svært stigmatiserende i utgangspunktet, og totalt unødvendig. Ekstra pussig at den startes av en moderator...

Klykken

Sitat fra: Olemann på onsdag 20. august 2014, klokken 13:17
Så håper alle Tesla eiere ser poenget med at de ikke skal okkupere en dobbelt plass, bare fordi de har vært så dumme å velge en bred bil ELLER skylde på arkitekten som tegnet plassen smalere enn hennes Tesla.
Det er bestemmelser i forskriftene når det gjelder minimumsbredde- og lengde på parkeringsplasser. Hverken Tesla, sjåføren av teslaen eller arkitekten er å skylde på for det.

Ellers enig i de fleste andre her ang. temaet i denne tråden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rio

Man skal selvsagt ikke oppta to parkeringsplasser hvis bilen man kjører er for stor for de som er oppmerket. Helt uavhengig av hvilken type bil det er.

Derimot så kan man klage til eierne/ansvarlige for å få store nok plasser.

Har man valgt en stor bil (enten fossil eller elektrisk) så reduseres utvalget av steder man kan parkere. Sånn er det bare.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Hadde bilen i bildet til TS parkert på ene siden istedenfor midten, så hadde det vært plass til en mindre bil ved siden av.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Rio

Det er ikke bare Tesla som parkerer slik - foran leiligheten min stod det en Kewet og en Tesla på ladeplasser. Mellom seg delte de 3 ladeplasser i over et døgn, uten at noen av dem var tilkoblet. Begge to var like idiotisk parkert.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

Enig i at Tesla ikke har noe i Subject felt å gjøre. Dette burde ikke være snakk om mobbing av et bilmerke.  Det hører ikke hjemme på et seriøst Forum. Det handler om eier-kultur

Poenget er at man må ta konsekvensene av sine valg.  Når jeg kjørte Reva kunne jeg ikke bruke venstre fila på E18.  Når jeg nå kjører i3 så kan jeg det, men jeg kan ikke kjøre 50 mil  uten å lade.  Det er en konsekvens av mitt valg.

Har man valgt en bil som er for bred for oppmerket parkeringsplass så kan man selvsagt ikke parkere så man spiser av plassen på siden og dermed fortrenger en annen.  Blir bare pussig om man da kommer med forskrifter om minste bredde etc, poenget er at 2 biler får plass til å lade, bare de ikke er for brede.

Jeg trodde dette ikke var så vanskelig......man velger bil, og bærer konsekvensene (parkering, lån, topphastighet, kjørelengde, antall passasjerer +++)

Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA