Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av Flips, tirsdag 19. august 2014, klokken 07:43

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. august 2014, klokken 12:13
Når ChaDeMO laderen til stadig er ødelagt, er det lite man kan gjøre om man har LEAF og må lade. LEAF'en (iallefall den nye) lader iallefall med 6kW, ikke 3kW som VW og en del andre gjør.

Standard Leaf, eGolf og eUp! i Norge trekker maks 16A fra kontakt. USA utgavene av Leaf og eGolf kan derimot trekke det dobbelte som standard. Norsk Leaf kan imotsetning til eGolf velges med 32A lader ved bestilling, men det er et tilvalg de færreste forhandlere nevner.

Alle BMW i3 med hurtiglademulighet (= sansynligvis alle solgt i Norge) kan lade med 32A, samme gjelder Focusen som det knapt er solgt noe av.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Panduck på torsdag 21. august 2014, klokken 12:13
Når ChaDeMO laderen til stadig er ødelagt, er det lite man kan gjøre om man har LEAF og må lade. LEAF'en (iallefall den nye) lader iallefall med 6kW, ikke 3kW som VW og en del andre gjør.

Standard Leaf, eGolf og eUp! i Norge trekker maks 16A fra kontakt. USA utgavene av Leaf og eGolf kan derimot trekke det dobbelte som standard. Norsk Leaf kan imotsetning til eGolf velges med 32A lader ved bestilling, men det er et tilvalg de færreste forhandlere nevner.

Alle BMW i3 med hurtiglademulighet (= sansynligvis alle solgt i Norge) kan lade med 32A, samme gjelder Focusen som det knapt er solgt noe av.

Hvor har du dette fra? Etter alt jeg leser kom den første generasjons LEAF som har 3.3kW lader, mens andre generasjons har 6.6kW. Når jeg søker nå finner jeg veldig motstridende informasjon, enkelte steder sier at det er ekstrautstyr, andre sier det er standard. Jeg har aldri blitt presentert for 6.6 kW som mulig tilvalg, og det er heller ikke nevnt som tilleggsutstyr. Det eneste jeg finner er at dersom man ønsker å lade 6.6 kW hjemme, må man kjøpe en "hjemmeladestasjon".

På Grønt kort sine prissider står første generasjons LEAF som 3kW, mens andre generasjons LEAF står som 6kW. Tesla Model S, som kan ha både 11kW og 22kW, står i begge disse kategoriene.

Det er altså snakk om å lade 6,6 kW fra en type-2 kontakt, ikke en vanlig kontakt. 22kW laderen ved Gardermoen er selvfølgelig type2.

Griffel

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 09:11
Hvor har du dette fra? Etter alt jeg leser kom den første generasjons LEAF som har 3.3kW lader, mens andre generasjons har 6.6kW. Når jeg søker nå finner jeg veldig motstridende informasjon, enkelte steder sier at det er ekstrautstyr, andre sier det er standard. Jeg har aldri blitt presentert for 6.6 kW som mulig tilvalg, og det er heller ikke nevnt som tilleggsutstyr. Det eneste jeg finner er at dersom man ønsker å lade 6.6 kW hjemme, må man kjøpe en "hjemmeladestasjon".
Konfigurator på Nissans hjemmeside oppgir 6,6kW lader som mulig tillvalg på Tekna.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på fredag 22. august 2014, klokken 09:36
Konfigurator på Nissans hjemmeside oppgir 6,6kW lader som mulig tillvalg på Tekna.

Ja det er til nå eneste stedet jeg har sett noe om det. Men kjøpte jo LEAF'en fra forhandler, og brukte aldri "bilbyggeren". Og det står jo heller ikke noe mer info om denne enn at det koster 7500kr. Nå lurer jeg bare på hvordan jeg finner ut om jeg har 3.3 eller 6.6, og hvorfor Birger N. Haug ikke har sagt noe om dette...

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 09:11
Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Panduck på torsdag 21. august 2014, klokken 12:13
Når ChaDeMO laderen til stadig er ødelagt, er det lite man kan gjøre om man har LEAF og må lade. LEAF'en (iallefall den nye) lader iallefall med 6kW, ikke 3kW som VW og en del andre gjør.

Standard Leaf, eGolf og eUp! i Norge trekker maks 16A fra kontakt. USA utgavene av Leaf og eGolf kan derimot trekke det dobbelte som standard. Norsk Leaf kan imotsetning til eGolf velges med 32A lader ved bestilling, men det er et tilvalg de færreste forhandlere nevner.

Alle BMW i3 med hurtiglademulighet (= sansynligvis alle solgt i Norge) kan lade med 32A, samme gjelder Focusen som det knapt er solgt noe av.

Hvor har du dette fra? Etter alt jeg leser kom den første generasjons LEAF som har 3.3kW lader, mens andre generasjons har 6.6kW. Når jeg søker nå finner jeg veldig motstridende informasjon, enkelte steder sier at det er ekstrautstyr, andre sier det er standard. Jeg har aldri blitt presentert for 6.6 kW som mulig tilvalg, og det er heller ikke nevnt som tilleggsutstyr. Det eneste jeg finner er at dersom man ønsker å lade 6.6 kW hjemme, må man kjøpe en "hjemmeladestasjon".

Les deg opp på konfigurasjonene til Nissan i Norge og i USA på deres respektive nettsider eller ta en alvorsprat med forhandleren din.

For ny (mid 2013 og nyere) Leaf i Europa er 6.6kW et tillegg på Actenta/Tekna (men ikke Visia) som må fabrikkmonteres, i USA er det standard på SV/SL (men ikke tilgjengelig på S).

Har du ikke bedt om det har du ikke fått 6.6kW lader. Forhandleren sier ikke noe om dette tillegget da han ikke tjener noe på det og heller vil at du skal bruke pengene på noen chrome lister eller andre ting han tjener mye på.

edyrli

Jeg vil heller ikke ha noe problem med å lade på 22 kw ladepunkt dersom jeg trenger det for å komme meg videre. Ser hos grønn kontakt så betaler man også mindre for mindre effekt på type 2 laderene (Flexilading).
Biler med ladeeffekt: 0 - 5 kW:Pris pr time: Kr 10,-
Biler med ladeeffekt: 5 - 10 kW:Pris pr time: Kr 20,-
Biler med ladeeffekt: 10 - 15 kW:Pris pr time: Kr 30,-
Biler med ladeeffekt: 15 - 22 kW:Pris pr time: Kr 40,-
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Car-El

Om en elbil må lade i en time for å nå fram, eller to timer, eller TRE timer!!! Så gjør han/hun/dem det!!! 

Den dagen du kommer disse pinglete 2x11kW laderene på et Mode3 punkt som leverer 63A, da kan det hende du er i veien for en Renault Zoe. Skal du da pakke sammen lekene og flytte for å ikke plage han/hun/dem som har tatt seg råd til bil med skikkelig lader?

Diskusjonen her er for DUM!

Man bruker ladepunkt til å lade bilen. Og betaler man for det så e det da knakende revnende likegyldig hvorfort det lades eller hvor mye det lades.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Flips

Psst, jeg skrev ikke dette innlegget for å kritisere noen, jeg ville bare vite hva andre elbilister syntes om dette, og jeg er selv enig i at folk kan få lade hvor som helst hvis de trenger det.

tomrh

#23
Btw - det er faktisk mulig at opptil 3 elbiler saktelader samtidig på et 22 kW type2 uttak. Det fås å få kjøpt dummy overgang fra type2 til 400V 3-fas rød industrikontakt (bl.a. fra elbilhjelpen). Og fra dette kan det enkelt deles inn i 3 stk 230V 16A enfas vha. grenkontak fra f.eks. Biltema.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA