Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat - optimalisering ved å isolere slanger i motorrommet

Startet av Ohm, mandag 18. august 2014, klokken 14:49

« forrige - neste »

stefse

#15
Hei igjen. Jeg sparte kvitteringene fra Jula, det er snakk om 28mm på de uisolerte rørene og 35mm på slangene.
Jeg brukte en drøy hundrelapp og ca. en time i garasjen.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/rorisolasjon/rorisolering-450782/
I tillegg surret jeg noe Glava jeg hadde liggende rundt den runde "kolben" nede ved utløpet av pumpen. Endel forsviner nok allerede her jeg, da den står midt i blåsten fra radiatorvifta, og det er litt mer enn bagatellmessig overflate. (Obs på at dette kun er rør/deler som har med varmepumpa å gjøre)


Man kan sikkert regne på det, en differanse temp på 60°C rør-luft, jevn lav luftstrøm, ca 0,1m2 overflate på den sylinderen, kanskje nærmere 0,3m2 totalt for alle metalloverflater med høytemperatur. Da havner man på minimum 180W for en jevn lav luftstrøm, men hvis man øker luftstrømmen, hvilket er tilfellet her, øker faktoren vesentlig, faktisk så mye som 10 ganger i worst case og enda mer for sylinderen. Det er altså over 1800W! En god del av rørene ligger dog mer beskyttet bak motoren, så det vil være naturlig å ta utgangspunkt i en mellomting. Men en besparelse på 300-500W stemmer bra med min ukvalifiserte "feeling" og da har jeg ikke tatt hardt i.

Varmeledningskoeffisienter fant jeg her:
http://www.engineersedge.com/heat_transfer/convective_heat_transfer_coefficients__13378.htm


Jeg har kjørt med dette i noen dager nå, og jeg er helt overbevist om at de funker, fordi turtallet på varmepumpa er lavere, og lufta fra dysene føles varmere. Hadde selvsagt vært interessant å kjørt noen mer vitenskapelige før og etter målinger, men kanskje noen andre tar opp tråden :)

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eivhelle

Sitat fra: stefse på mandag 30. november 2015, klokken 20:50

Man kan sikkert regne på det, en differanse temp på 60°C rør-luft, jevn lav luftstrøm, ca 0,1m2 overflate på den sylinderen, kanskje nærmere 0,3m2 totalt for alle metalloverflater med høytemperatur. Da havner man på minimum 180W for en jevn lav luftstrøm, men hvis man øker luftstrømmen, hvilket er tilfellet her, øker faktoren vesentlig, faktisk så mye som 10 ganger i worst case og enda mer for sylinderen. Det er altså over 1800W! En god del av rørene ligger dog mer beskyttet bak motoren, så det vil være naturlig å ta utgangspunkt i en mellomting. Men en besparelse på 300-500W stemmer bra med min ukvalifiserte "feeling" og da har jeg ikke tatt hardt i.

En aluminiums heatsink jeg har benyttet i tidligere prosjekter har en overflate på 0.275 kvadratmeter og en oppgitt termisk resistans på 0.4 K/W. Noe som innebærer at hvis man beregner en temperatur differanse på 60 grader vil man kunne transportere 150W. For å klare å komme opp i effekter på 300-500W vil det innebære at man må ha en ganske kraftig luftstrøm for å sirkulere luften tilstrekkelig for å få dette til eller betydelig større overflate. Og jeg tviler på at metal og gummidelene som er benytte i varmeanlegget har en termisk varmeledningsevne i nærheten av det du får for aluminium. Og det er heller ikke spesielt mye luftgjennomstrømning i motorrommet.

Hvis du har tap på i størrelsesorden 3-500W for varmepumpe løsningen, vil mestparten av meningen med varmepumpe være bortkastet. Og hvis man også tar i betraktning at du neppe klarer å isolere bort alt av varmetap, så vil i så tilfelle kanskje reelt tap være 4-600W. Det er mulig at du merker en forskjell, men jeg tviler sterkt på at man har tap i denne størrelsesorden. Det vil i så fall være en designfeil av dimensjoner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Søker man på Nissan Leaf-sidene her så finner man identiske diskusjoner for et par år siden! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jan Grindheim

#18
Andre  med god erfaring å isolere og  :-)
Fant 2  tråder her om å fobedre varmeaperatet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.135.html
og
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18644.msg314705.html#msg314705
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

eivhelle

Nå er det jo egentlig veldig enkelt å finne ut hvor mye man eventuelt sparer på å isolere ekstra.

Det er bare å starte opp bilen og sjekke effektforbruket mens den står stille. Da leser du av forbrukt effekt i Watt. Etter 5 minutter vil du ha omtrent stabilt forbruk. Og da er det bare å sammenligne forbruk før og etter isolering.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Jan Grindheim

Onlin  Watt.   forbruk?

For 1 mnd.  siden dukket det opp  W  forbruk,  som oppdaterte seg kvart cek. 

Veit ikkje kva eg har trykt på men får dette ikkje fram igjen..
Nåken så veit korleis ein setter dette på igjen?

Veldig kjekt å teste ut kor mykje varmeapperatet bruker  online, for eks.
( viste frå -4  kw  til  over 100  Kw.  med  desimaler...)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

eivhelle

Du kan få opp avlesning av KWh/100km i displayet (to hakk over hastighetsvisning). Denne skifter til KWh/h når bilen står stille (KWh/h = KW). Så du kan enkelt lese av forbruket når bilen står stille. Avlesning av effektforbruk i Watt når bilen er i bevegelse kan jeg ikke huske å ha sett.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: eivhelle på mandag 30. november 2015, klokken 23:50
Sitat fra: stefse på mandag 30. november 2015, klokken 20:50

Man kan sikkert regne på det, en differanse temp på 60°C rør-luft, jevn lav luftstrøm, ca 0,1m2 overflate på den sylinderen, kanskje nærmere 0,3m2 totalt for alle metalloverflater med høytemperatur. Da havner man på minimum 180W for en jevn lav luftstrøm, men hvis man øker luftstrømmen, hvilket er tilfellet her, øker faktoren vesentlig, faktisk så mye som 10 ganger i worst case og enda mer for sylinderen. Det er altså over 1800W! En god del av rørene ligger dog mer beskyttet bak motoren, så det vil være naturlig å ta utgangspunkt i en mellomting. Men en besparelse på 300-500W stemmer bra med min ukvalifiserte "feeling" og da har jeg ikke tatt hardt i.

En aluminiums heatsink jeg har benyttet i tidligere prosjekter har en overflate på 0.275 kvadratmeter og en oppgitt termisk resistans på 0.4 K/W. Noe som innebærer at hvis man beregner en temperatur differanse på 60 grader vil man kunne transportere 150W. For å klare å komme opp i effekter på 300-500W vil det innebære at man må ha en ganske kraftig luftstrøm for å sirkulere luften tilstrekkelig for å få dette til eller betydelig større overflate. Og jeg tviler på at metal og gummidelene som er benytte i varmeanlegget har en termisk varmeledningsevne i nærheten av det du får for aluminium. Og det er heller ikke spesielt mye luftgjennomstrømning i motorrommet.

Hvis du har tap på i størrelsesorden 3-500W for varmepumpe løsningen, vil mestparten av meningen med varmepumpe være bortkastet. Og hvis man også tar i betraktning at du neppe klarer å isolere bort alt av varmetap, så vil i så tilfelle kanskje reelt tap være 4-600W. Det er mulig at du merker en forskjell, men jeg tviler sterkt på at man har tap i denne størrelsesorden. Det vil i så fall være en designfeil av dimensjoner.

Det som er greia med luft er at den isolerer veldig godt når den er i ro. Men når den er i bevegelse og spesielt turbulent så øker varmetapet enormt. Sjekk linken jeg la inn. Den sylinderen på utløpet alene er kanskje rundt 0,2m2 og den står midt i luftstrømmen. Metallet som er brukt er godt mulig aluminium.

Anbefaler å slå på systemet og ta en kikk under panseret mens man føler på hvor det er varme metalldeler og kald luft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

eivhelle

Jeg har bil uten varmepumpe. Og hos meg er det bare rundt 0.5m med gummislange som blir varm, og de er plassert på et lunt sted helt bak ved torpedoveggen. Så jeg antar at dette i så fall er en problemstilling først og fremst for de som har bil med varmepumpe.

Men som tidligere nevnt, kan man greit finne ut hvor mye kan vinne ved å la bilen stå noen minutter i ro med klimaanlegget i gang og se hvilken effekt den stabiliserer seg på, før og etter isolering og under tilsvarende temperaturforhold.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Otto

Har nettopp kjøpt (brukt) e-Golf uten VP. Men hvordan ser denne ut, og hvor sitter den?

Otto
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Jan Grindheim

#25
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:25
Du kan få opp avlesning av KWh/100km i displayet (to hakk over hastighetsvisning). Denne skifter til KWh/h når bilen står stille (KWh/h = KW). Så du kan enkelt lese av forbruket når bilen står stille. Avlesning av effektforbruk i Watt når bilen er i bevegelse kan jeg ikke huske å ha sett.

Takk for tipset, å fant nå ut av den bryteren til høgre på rattet til å bla opp å ner med :-)
Takker :-)

Er nå ferdig med å isolere røra på 22mm. å alle vinkler å T  koblinger..
Har nå isolert ca. 1 m.  med vinkler å T  stykke til sammen. +  den litle slangen på ca. 15mm.
Blei   mykje varmare luft blås, når varmepperatet går på fult.....  :D
E-Golf uten varmepumpe.

Denne Rørisolasjonsteipen på  5 m
  på Jula var veldig kjekk: (Art.nr: 452299)
http://www.jula.no/search/?query=isolasjon



Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

stefse

Tror det er biler med VP som har mest å tjene på dette tiltaket ja. Gummislangene fra PTC elementet har jeg foreløpig ikke brydd meg med å isolere, de ble heller ikke varme da jeg holdt på med jobben.

Jeg sjekket forbruket på "tomgang" bilen i ro, 22 grader inni, 3,5 grader ute, normal mode. Stabiliserte seg på 0,6-0,7kW/h. Radiatorvifta var knapt hørbar.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Råde

Sitat fra: Rio på mandag 30. november 2015, klokken 23:52
Søker man på Nissan Leaf-sidene her så finner man identiske diskusjoner for et par år siden! :D
Må ikke ødelegge gnisten, Rio. Det er jo disse diskusjonene som er gleden ved forumet og ikke alt det andre. (Vi ble vel aldri enige om årsaken til at økt last gir merkbart økt forbruk på elbil kontra fossil. Det er de 'never ending' diskusjonene som er gleden ved livet :))

PS! Jeg holder med isoleringsfolka, men hører hva eivhelle sier og det er kanskje noe i det...
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 21:46
Tror det er biler med VP som har mest å tjene på dette tiltaket ja. Gummislangene fra PTC elementet har jeg foreløpig ikke brydd meg med å isolere, de ble heller ikke varme da jeg holdt på med jobben.

Jeg sjekket forbruket på "tomgang" bilen i ro, 22 grader inni, 3,5 grader ute, normal mode. Stabiliserte seg på 0,6-0,7kW/h. Radiatorvifta var knapt hørbar.
Det er nærme forbruket jeg hadde under varmepumpetesten i februar som man kan se graf av i varmepumpetråden. Har du vp? Hvis ikke er det nok en forbedring på rundt 0,5kW/h.
e-Golf | X75D

stefse

Sitat fra: Råde på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:47
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 21:46
Tror det er biler med VP som har mest å tjene på dette tiltaket ja. Gummislangene fra PTC elementet har jeg foreløpig ikke brydd meg med å isolere, de ble heller ikke varme da jeg holdt på med jobben.

Jeg sjekket forbruket på "tomgang" bilen i ro, 22 grader inni, 3,5 grader ute, normal mode. Stabiliserte seg på 0,6-0,7kW/h. Radiatorvifta var knapt hørbar.
Det er nærme forbruket jeg hadde under varmepumpetesten i februar som man kan se graf av i varmepumpetråden. Har du vp? Hvis ikke er det nok en forbedring på rundt 0,5kW/h.

Tror nesten du må lenke til den tråden. Jeg har varmepumpe ja. Holder fast på at effektapet må være i str orden flere hundre watt i worst case. Mindre effekt av tiltaket når bilen står i ro, da er luften under panseret mindre i bevegelse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA