Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Størrelse på dekk og felg?

Startet av Brorson, søndag 17. august 2014, klokken 13:53

« forrige - neste »

Brorson

Henta min rav4/Tesla i Oslo på fredag, en del kjøring i Oslo sentrum og så hjem til Kråkerøy etterpå, uten rekkevidde angst, herlig følelse.
Men hva er det mest effektive dekk/ felg å bruke på en slik bil?

E_S

Gode dekk av anerkjent merke med lav rullemotstand og helst ikke så veldig mye bredere enn originalt, da bredere dekk virkelig spiser rekkevidde i forhold til hva det utgjør på fossilbil (forsvinnende lite).
:)

Malawi

Se i vognkortet. ;-)

De fleste biler (Tesla Inkludert?) blir levert med felger og dekk som er maxet ut for hva bilen har lov til å ha. Kjøreegenskapene i normal fart og på normalt dekke blir langt bedre når man går litt ned i felgdiameter og setter på dekk med høyere profil. I tillegg gir smalere dekk mindre sporing og minsker rullemotstanden.

Som en ekstra bonus blir dekkene mest sansynlig billigere å kjøpe og er litt mindre følsome for om du har helt riktig trykk til enhver tid.

ganton

Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:09
... Kjøreegenskapene i normal fart og på normalt dekke blir langt bedre når man går litt ned i felgdiameter og setter på dekk med høyere profil. I tillegg gir smalere dekk mindre sporing og minsker rullemotstanden.


Interessant. Hva med rullemotsand og diameter? Ref. BMW i3 som har 19" felger (smale) standard.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

larssto

Hvis det er snakk om dekk og felg til Tesla så har vel Cowboystrekk laget en god guide:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.0.html
Model S, Stavanger

Brorson

Det er vell en lov som sier hva en kan gå ned på dekk/ felg størrelse ut fra hva som står i vognkortet.
En ting er vell også støyen av dekka?
De sommerdekkene som står på nå, som er dekk som var på bilen fra USA, lager litt støy?

E_S

Rulleomkrets skal ikke avvike mer enn 5% fra originalt, innpress skal kun endres max 15 mm pr. aksel (7,5 mm pr. felg), hjulene skal ikke subbe eller stikke utenfor skjermene. Loadindex og hastighetsmerking på dekket skal minst være tilsvarende originalt. Er disse kravene oppfylt er det bare tut-og-kjør.. :)
:)

Malawi

Sitat fra: ganton på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:32
Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:09
... Kjøreegenskapene i normal fart og på normalt dekke blir langt bedre når man går litt ned i felgdiameter og setter på dekk med høyere profil. I tillegg gir smalere dekk mindre sporing og minsker rullemotstanden.


Interessant. Hva med rullemotsand og diameter? Ref. BMW i3 som har 19" felger (smale) standard.

Når du går ned i felgdiameter går du samtidig opp i profil på dekkene, slik at rullediameteren blir mye den samme.

Diameteren har vel først og fremst innvirkning på kraftoverføringen. Går man ned i diameter vil akslingen gå rundt flere ganger pr km, mens nødvendig kraft pr omdreining går ned. Tror ikke det har noe å si på rullemotstand.

Rullemotstand er vel avhengig av bredden på dekket, hvilket dekk det er og hvor høyt trykk det har. I praksis er rullemotstanden lavere jo mindre flate av dekket som er i kontakt med underlaget til enhver tid, så det må veies opp mot sikkerheten og hvor stødig bilen er i høyere hastigheter.

Når det gjelder dekk er det vel ett utsagn som stemmer uansett. :-) "There will not be one to rule them all!"

Brorson

Ble litt oppmerksom på utveksling når jeg kjørte Rav'n til Uddevalla,den likte seg på en høyre hastighet enn Leaf'n ang forbruket av strøm, best på 90/95km
Da kjørte jeg på 93/100 over lengre strekninger.

timingbeltkiller

Alle biler gir lavest forbruk  (el eller fossilt)  og minst gummislitasje med så små og smale dekk som mulig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sonus

For å redusere effekten økt luftmotstand på grunn av bredere dekk kan man jo senke bilen.

Rullemotstanden er det vel derimot vanskelig å gjøre med når man velger bredere dekk bortsett fra å velge dekkene med best klassifisering på rullemotstand.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA