Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av TorC, onsdag 13. august 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:17
Noen bremsekloss sett blir ikke levert med antihyle plater(tynne blikkplater) men med en liten tube med kobberpasta. Da bruker man denne pastaen til å smøre på baksiden(hvor antihyleplaten ville ha vært) sånn passe tykt og lar den tørke litt(et minutt elns) før man monterer. Pastaen fungerer da som antihyl.
Bremsesylinderfett i den lille tuben fra Biltema er vel tiltenkt å smøre selve gummimansjettene som er alfa og omega og holde hele. Sprekker de vil bremsene sette seg fast før eller senere. Bremsekaliperfettet til Biltema ser lovende ut og er uten silikon og det er nok et poeng i og med at dette fettet er i nærheten av bremser hvor man strengt tatt ikke vil ha silikoner(selv om jeg bruker Molykote 111 som er en silikonfett).

Det man smører er ganske enkelt bare glideboltene(den delen mellom ytre klave og indre kaliper), to stykk, og det er i grunn det. Kobberpasta på baksiden av klossene hvis man ikke har klosser hvor det fulgte med slike anti squile plater og kobberpasta på festeboltene og så er man ferdig. Flatene ellers hvor klossene ligger å skrubber skal ikke smøres, der skal det bare gjøres rent enten med børste eller skrape og så skal klossene på plass.

Takk for godt svar :)

Marius Engel


TorC

Sitat fra: Daeedor på fredag 15. august 2014, klokken 13:09
Sitat fra: BE på fredag 15. august 2014, klokken 11:03
Nissan tester heller ikke batteriet...

De testet mitt batteri ihvertfall !  (offisiell Nissan forhandler) -  Dessuten fikk bilen ny programvare samtidig , enda min er en 2013 modell og var inne til varmeapparat fix rett før jul. Åpenbart en ny SW versjon ute nå.

De tester ikke batteriet, men tar ut en rapport. Denne forteller deg om du lader "riktig" og om ditt batteri er over eller under 80%. Jeg mistenker at de aller fleste selv merker at de er under 80%. Ikke bare fordi man mister "barer", men også i rekkevidde. Så den rapporten er ikke engang verdt det papiret den er skrevet på.

SW oppdateringer skal være gratis, så når dette gjøres i forbindelse med service betaler du for det.

Smøring av bremser og bytte av filter er vel det eneste som er verdt å betale for.

Resten av punktene er sjekk av at dørene fortsatt henger på, samt smøring av dørhengsler etc.

For mitt vedkommende klarer jeg å smøre hengslene, sjekke at alle dørene fortsatt er der, bytte filter, og sjekke for skader helt uten å betale for det. Smøring av bremsene gidder jeg ikke siden jeg tror det er tull. I verste fall ender jeg opp med å bytte både skiver, klosser og kalipere. Jeg har alt liggende på lager. Men selv om jeg måtte kjøpe det fra Nissan ville det blitt billigere enn å ta service. Dette er jo uansett ikke dekket av garantien.

Folk må få lov til å kaste bort pengene sine på hva enn de vil, men for mitt vedkommende bruker jeg mindre tid på servicen enn det tar å kjøre bilen til forhandler og hente den igjen. Så tidsmessig er det ett fett. Pengemessig må jeg med min lønn jobbe nesten en hel dag inkludert skatt for å kunne betale for en slik service. Så hvis valget står mellom å ta en ekstra feriedag eller å ta bilen til Nissan er det ikke så vanskelig...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

Jeg er stort sett helt enig med deg TorC, og spesielt siden det er en US Leaf du har, som ikke har garanti fra Nissan, men det med smøring av bremse kaliperne er ikke nødvendigvis for å hindre at de blir ødelagt, men for å hindre at de skal bli trege og ende opp med å ha klossene hengende innpå bremseskivene som vil redusere rekkevidden på bilen. Det er jo ikke så greit når en allerede har ganske begrenset rekkevidde på Leafen.
Jeg har en gammel Mondeo som jeg må smøre bakre kalipere hver vår. Hvis ikke henger bremsene litt og felgene på bakhjulene blir varme. Waste of energy. Dette er jo valg som den enkelte må gjøre selv. Personlig kommer jeg til å betale for service i 5 år, for så å gjøre alt vedlikehold selv. Hadde jeg hatt en US Leaf som deg, hadde saken vært annerledes.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Marius Engel

Så hvis jeg bildedokumenterer at jeg smører bremse selv, skifter kupèfilter og smører dørhengsler, for å så gå innom nissan å bestille service. Vil jeg da ikke få utført resten av servicen, eller må de gjøre alt på nytt igjen for at jeg skal få stempel i boken?

Vil jeg miste noen garanti på dette (norsk leaf 2014)??

På vanlige fossilbiler skifter mange oljen og oljefilter selv. Hva sier du til forhandler dersom motoren skjærer seg etter 4 år og du har skiftet oljen selv hver gang?

Daeedor

Du må nok få et verksted til å gjøre dette for deg , ellers blir det nok en eller annen diskusjon. Men du KAN selvsagt gjøre det selv !  Det er ikke veldig vanskelig - du bruker bare litt tid. Hvis din tid er tilnærmet gratis , vel da gir svaret seg nesten selv. ( min tid er dyr, så det gidder jeg ikke da det ikke er spesielt gøy.)

Daeedor

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:17
Noen bremsekloss sett blir ikke levert med antihyle plater(tynne blikkplater) men med en liten tube med kobberpasta. Da bruker man denne pastaen til å smøre på baksiden(hvor antihyleplaten ville ha vært) sånn passe tykt og lar den tørke litt(et minutt elns) før man monterer. Pastaen fungerer da som antihyl.
Bremsesylinderfett i den lille tuben fra Biltema er vel tiltenkt å smøre selve gummimansjettene som er alfa og omega og holde hele. Sprekker de vil bremsene sette seg fast før eller senere. Bremsekaliperfettet til Biltema ser lovende ut og er uten silikon og det er nok et poeng i og med at dette fettet er i nærheten av bremser hvor man strengt tatt ikke vil ha silikoner(selv om jeg bruker Molykote 111 som er en silikonfett).

Kobber smører helt fint på sleidebolter, etter at fettet er tørket....bare pass på at det er rengjort skikkelig. Kobber har den fine egenskap at det er selvsmørende , og at det ikke rekker å korrodere/slites bort om man gjør dette en gang i året. Man kan selvsagt bruke annet fett som du nevner , men på 1 års intervall ser jeg ikke helt poenget. Dette kan sikkert diskuteres i det vide og brede.... ;D

Det man smører er ganske enkelt bare glideboltene(den delen mellom ytre klave og indre kaliper), to stykk, og det er i grunn det. Kobberpasta på baksiden av klossene hvis man ikke har klosser hvor det fulgte med slike anti squile plater og kobberpasta på festeboltene og så er man ferdig. Flatene ellers hvor klossene ligger å skrubber skal ikke smøres, der skal det bare gjøres rent enten med børste eller skrape og så skal klossene på plass.

Ladefabrikken

Jeg spurte Nissan litt om dette med garantien og service. Han sa at man ikke mister garantien på bilen hvis man ikke tar servicen. Men man kan miste garantien på de delene som står at skal ha service. Han sa de må følge norsk kjøpslov. Hvis bremsene skulle sette seg helt fast etter noen år så får du ikke dekket det på garantien, men batteripakken som det ikke er noe service på uten å lese ut noe data fra BMSen mister man ikke garantien selv om man ikke tar service.

Jeg fant en Norsk nettside som har pollenfilter til 86kr http://www.dindel.no/component/virtuemart/?car_id=650&groupnodeid=100263&flag_v=1
Hva tror du om dette TorC
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Marius Engel


Sitat fra: 2EL på onsdag 20. august 2014, klokken 16:23
Jeg spurte Nissan litt om dette med garantien og service. Han sa at man ikke mister garantien på bilen hvis man ikke tar servicen. Men man kan miste garantien på de delene som står at skal ha service. Han sa de må følge norsk kjøpslov. Hvis bremsene skulle sette seg helt fast etter noen år så får du ikke dekket det på garantien, men batteripakken som det ikke er noe service på uten å lese ut noe data fra BMSen mister man ikke garantien selv om man ikke tar service.

Jeg fant en Norsk nettside som har pollenfilter til 86kr http://www.dindel.no/component/virtuemart/?car_id=650&groupnodeid=100263&flag_v=1
Hva tror du om dette TorC

På bilxtra koster filteret ca 160,-. På hellanor med BKK rabatt 320,-...

Er det mulig å få kjøpt en servicemanual til Leaf?
Forutenom smøring av bremser skal vel bremsevæske skiftes annethvert år, og så er det vel noe frostvæske i bilen som skal sjekkes og skiftes med visse intervall?

Smøring av dører. Hvilket smøremiddel bør man bruke? Finnes det noen guide for hvordan man smører dører? (Youtube)?

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:17
Noen bremsekloss sett blir ikke levert med antihyle plater(tynne blikkplater) men med en liten tube med kobberpasta. Da bruker man denne pastaen til å smøre på baksiden(hvor antihyleplaten ville ha vært) sånn passe tykt og lar den tørke litt(et minutt elns) før man monterer. Pastaen fungerer da som antihyl.
Bremsesylinderfett i den lille tuben fra Biltema er vel tiltenkt å smøre selve gummimansjettene som er alfa og omega og holde hele. Sprekker de vil bremsene sette seg fast før eller senere. Bremsekaliperfettet til Biltema ser lovende ut og er uten silikon og det er nok et poeng i og med at dette fettet er i nærheten av bremser hvor man strengt tatt ikke vil ha silikoner(selv om jeg bruker Molykote 111 som er en silikonfett).

Det man smører er ganske enkelt bare glideboltene(den delen mellom ytre klave og indre kaliper), to stykk, og det er i grunn det. Kobberpasta på baksiden av klossene hvis man ikke har klosser hvor det fulgte med slike anti squile plater og kobberpasta på festeboltene og så er man ferdig. Flatene ellers hvor klossene ligger å skrubber skal ikke smøres, der skal det bare gjøres rent enten med børste eller skrape og så skal klossene på plass.

Har sett noen filmer på youtube som tilsynelatende er lager av mekanikere, og på verksted.

Jeg ser at de bruker fett basert på silicon til å smøre glideboltene. Det blir poengtert at dette må være med silicon. Vet ikke hvorfor.

På baksiden an klossene smøres det også, da har de brukt ett slags smøremiddel som i de fleste videoene har en kost på enden av flasken.

Sporet i klaven som klossene glir i blir alltid smurt etter det har blitt pusset. De har da brukt samme middel som på baksiden av klossene.

Gummimansjetten rundt sylinderen, blir ikke denne tilstrekkelig smurt av bremsevæsken? Bør denne smøres?

Når vi først er inne på biltema har de:
- Bremseskofett
- Bremsesylinderfett
- Bremsecaliperfett
- Kobberpasta.
Jeg sliter litt med å forstå hva man skal bruke alt dette til, eller om man klarer seg uten alle disse forsjellige fettypene.

TorC

Sitat fra: 2EL på onsdag 20. august 2014, klokken 16:23
Jeg spurte Nissan litt om dette med garantien og service. Han sa at man ikke mister garantien på bilen hvis man ikke tar servicen. Men man kan miste garantien på de delene som står at skal ha service. Han sa de må følge norsk kjøpslov. Hvis bremsene skulle sette seg helt fast etter noen år så får du ikke dekket det på garantien, men batteripakken som det ikke er noe service på uten å lese ut noe data fra BMSen mister man ikke garantien selv om man ikke tar service.

Jeg fant en Norsk nettside som har pollenfilter til 86kr http://www.dindel.no/component/virtuemart/?car_id=650&groupnodeid=100263&flag_v=1
Hva tror du om dette TorC

Hvis bremsene setter seg fast så dekkes ikke dette av garantien såvidt jeg kan forstå av garantibetingelsene.

Ser man på "sjekklisten" for service på LEAF kan man se at det er svært få ting som egentlig har med garanti å gjøre annet enn bremsevæske. Det er klart at dørhengslene kan sette seg fast pga manglende smøring, og låsene kan sette seg av samme grunn. De fleste andre punkter må sjekkes på PKK, eller går istykker grunnet ytre påvirkning som ikke dekkes av garanti.

86,- kroner for et filter er jo kjempebillig frem til man ser at de skal ha 78,- i frakt... da blir det jo ett fett. Jeg tror jeg har hørt om Wix, men noen andre kan sikkert svare på om dette er kvalitet eller ikke.

Har man bare bruk for ett filter så er jo sikkert det en god pris. Jeg kjøper inn for to, så da blir de billigere å kjøpe det slik jeg gjorde.

Marius Engel opplyser jo om at Bilextra har filter til Leaf for 160,- og da er det kanskje ikke så mye å spare på å kjøpe på nett. Jeg sjekket Bilextra for noen måneder siden, og da hadde de ikke filter til LEAF, men da har de åpenbart fått det inn i sortimentet. Bra!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Man kan jo evt. kjøpe filter til de 2-3 neste skiftene, og evt. være flere som bestiller sammen. Dette er jo kjente triks. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 18:00

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. august 2014, klokken 21:17
Noen bremsekloss sett blir ikke levert med antihyle plater(tynne blikkplater) men med en liten tube med kobberpasta. Da bruker man denne pastaen til å smøre på baksiden(hvor antihyleplaten ville ha vært) sånn passe tykt og lar den tørke litt(et minutt elns) før man monterer. Pastaen fungerer da som antihyl.
Bremsesylinderfett i den lille tuben fra Biltema er vel tiltenkt å smøre selve gummimansjettene som er alfa og omega og holde hele. Sprekker de vil bremsene sette seg fast før eller senere. Bremsekaliperfettet til Biltema ser lovende ut og er uten silikon og det er nok et poeng i og med at dette fettet er i nærheten av bremser hvor man strengt tatt ikke vil ha silikoner(selv om jeg bruker Molykote 111 som er en silikonfett).

Det man smører er ganske enkelt bare glideboltene(den delen mellom ytre klave og indre kaliper), to stykk, og det er i grunn det. Kobberpasta på baksiden av klossene hvis man ikke har klosser hvor det fulgte med slike anti squile plater og kobberpasta på festeboltene og så er man ferdig. Flatene ellers hvor klossene ligger å skrubber skal ikke smøres, der skal det bare gjøres rent enten med børste eller skrape og så skal klossene på plass.

Har sett noen filmer på youtube som tilsynelatende er lager av mekanikere, og på verksted.

Jeg ser at de bruker fett basert på silicon til å smøre glideboltene. Det blir poengtert at dette må være med silicon. Vet ikke hvorfor.

På baksiden an klossene smøres det også, da har de brukt ett slags smøremiddel som i de fleste videoene har en kost på enden av flasken.

Sporet i klaven som klossene glir i blir alltid smurt etter det har blitt pusset. De har da brukt samme middel som på baksiden av klossene.

Gummimansjetten rundt sylinderen, blir ikke denne tilstrekkelig smurt av bremsevæsken? Bør denne smøres?

Når vi først er inne på biltema har de:
- Bremseskofett
- Bremsesylinderfett
- Bremsecaliperfett
- Kobberpasta.
Jeg sliter litt med å forstå hva man skal bruke alt dette til, eller om man klarer seg uten alle disse forsjellige fettypene.
Bremseskofett er vel fett som skal være på kontaktflatene mellom stempel/håndbrekk/selvstrammer og bremsesko. Bremsesko er på trommelbremser og i Leafs tilfelle bare til parkbremsen bak.
Bremsesylinderfett er vel den silikongreia deres til å smøre opp gummimansjettene så de holder seg myke og fine og bremsekaliperfett er fett for å smøre glidebolter osv.
Jeg liker ikke å smøre sporet til bremseklossene på klaven siden jeg synes da at fettet er faretruende nært selve bremseflaten. Jeg liker å gjøre det rent og skrape bort rusk og rask og bare passe på at klossene løper fritt i sporet.
Nå er ikke bare kobberfett det samme bare det står kobberfett på boksen. Jeg sverger til Copaslip(helst den gamle med bly men den får man ikke kjøpt nå) eller Locktite sin på stift til bolter. Biltema sin kobberfett har jeg brukt under frivilig tvang og måtte ta opp igjen etter mindre enn et år(ikke bremser og ikke relatert til dårlig kobberfett) og la merke til at det var som om kobberfettet var bare blitt borte. Usikker hvor mye kobber det faktisk er i den guffa.

Gummimansjetten rundt bremsestempelet er ikke i kontakt med bremsevæske i det hele tatt. Den er kun en barriere mot støv og vann. Inni caliperet er det en firkantgummiring(i motsetning til en o-ring) som har to misjoner. Det ene er å fungere som forsegling mot bremsevæsken og det andre er å fungere som fjær for å dra tilbake stempelet når man slipper bremsen. Hvis man opplever at bremsen henger på, er det denne ringen som ikke gjør jobben sin...eller det kan  være glideboltene som henger også. Ofte på biler hvor bremsen bare henger på bittelitt så er det firkant gummiringen som er dårlig og har mistet spensten sin.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Balrog

Har noen funnet noe på yoube som enkelt viser hvordan man smører opp bremsene på Leaf?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Marius Engel


Sitat fra: Balrog på torsdag 21. august 2014, klokken 23:46
Har noen funnet noe på yoube som enkelt viser hvordan man smører opp bremsene på Leaf?

Nei. Mye halvveis greier..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA