Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av TorC, onsdag 13. august 2014, klokken 20:31

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 15:07
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 14:52
Det er jo heldigvis fritt valg. Skal man ha bilen i mange år spiller det heller ikke så stor rolle. Selger man derimot en 4 år gammel bil som aldri har vært på service tror jeg kanskje det kan være litt vanskelig, jeg er i alle fall en som ikke hadde kjøpt.

Stempel i serviceheftet er ingen garanti for at bilen har blitt pent behandlet.
Nei, men det er det i alle fall ikke uten stempel heller. Større mulighet for å få en velholdt bil om den har vært til jevnlig service enn om den ikke har vært. En kjøper kan ikke vite hva du har gjort eller om du har giddet å gjøre noe i det hele tatt. :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Bruktprisene på Leaf er dårlig uansett grunnet paralellimport av biler.

Jeg tviler på at et stempel i serviceboken er mer verdt en prisen på disse servicene, i alle fall ikke serviceprisene her på Nordøæren. (Ca kr 25 000,- på 5 år)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 15:40
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 15:07
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 15. august 2014, klokken 14:52
Det er jo heldigvis fritt valg. Skal man ha bilen i mange år spiller det heller ikke så stor rolle. Selger man derimot en 4 år gammel bil som aldri har vært på service tror jeg kanskje det kan være litt vanskelig, jeg er i alle fall en som ikke hadde kjøpt.

Stempel i serviceheftet er ingen garanti for at bilen har blitt pent behandlet.
Nei, men det er det i alle fall ikke uten stempel heller. Større mulighet for å få en velholdt bil om den har vært til jevnlig service enn om den ikke har vært. En kjøper kan ikke vite hva du har gjort eller om du har giddet å gjøre noe i det hele tatt. :)

Nå har ikke jeg planer om å selge bilen, men hvis det skulle bli aktuellt vil jeg ha kvitteringer for kontroller, evt bytte av bremsevæske og kjøp av pollenfilter (kan tilogmed bytte filter ved overlevering for å vise hvor enkelt det er).

For en elbil er det mest interessant hvordan batteripakken er og hvordan den har blitt behandlet så lenge alt annet ellers er greit.

Marius Engel

#18
Kan jeg avsporr litt med noen spørsmål ang luft-/kupe-/pollenfilter?

Det filteret du skiftet nå. Er det det som kalles kupèfilter? Filtrerer det all luften som kommer inn i bilen via luftanlegget?

Pollenfilter? Er det samme filteret?

Luftfilter? Er det ett annet filter igjen?

Hvor mange filter er det i bilen?

Hvilket filter er det som kan gi dårlig lukt etter en tid? Er det dette kupèfilteret?

Siden jeg har lest at man bør bruke AC-rens to ganger i året har jeg forsøkt dette nylig på min mor sin innrøykte bil. Jeg brukte autoglym sin, og den fungerer slik at man setter ac på lav temperatur, omluft og fyrer av en boks med rensegass mot luftinntaket under hanskerommet før man smeller igjen døren og lar dette sirkulere ett kvarter. Nå lukter det kun en veldig svak lukt av frisk sitron av lufteanlegget. Det kan anbefales å gjøre som vedlikehold av luftanlegget i bilen. Koster 187,- på bilxtra ;)

Jan-Børre Olsen

Er bare et filter og det er kupefilteret på disse bilene. Ellers har jeg betalt 12000kr for 4 års service/120000km.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

Merket at det lukter litt tåfis fra ventilasjonen i bilen min, som var ny i mars 2014.

Er det normalt å få lukt så tidlig?

En Ac rens fikser nok saken, men jeg synes det var rart at det begynte å lukte etter bare ett halvt år.

Thomas Parsli

Hvis du ikke har sølt noe som lukter (f.eks melk) skal det selvfølgelig ikke lukte i en ny bil!

Lukter det tåfis når du skrur av AC?
Forsvinner lukten hvis du slår av klimaanlegget og lufter bilen godt ut?

Jeg ville snakket med forhandler hvis lukten kommer fra klimaanlegget.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Electric

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 19. august 2014, klokken 06:05
Merket at det lukter litt tåfis fra ventilasjonen i bilen min, som var ny i mars 2014.

Er det normalt å få lukt så tidlig?

En Ac rens fikser nok saken, men jeg synes det var rart at det begynte å lukte etter bare ett halvt år.

Jeg har en fra august 2013 som har samme problemet....dvs. en merkelig lukt som kommer når man setter på vifta. Jeg sjekket ventilasjonsfiltret - og jeg fant et slags hvitt ekstrafilter som lå rundt/over filterinngangen. Jeg er usikker på om dette skal være der, men jeg antar det ikke skal være det. Uansett, jeg byttet filteret og fjernet denne "matta" og da ble det mye bedre. Jeg tilsatte desinfeksjonsspray i luftinntakene når filtret var borte og kjørte vifte på full rulle for å dra igjennom desinfisering.

Marius Engel


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. august 2014, klokken 08:25
Hvis du ikke har sølt noe som lukter (f.eks melk) skal det selvfølgelig ikke lukte i en ny bil!

Lukter det tåfis når du skrur av AC?
Forsvinner lukten hvis du slår av klimaanlegget og lufter bilen godt ut?

Jeg ville snakket med forhandler hvis lukten kommer fra klimaanlegget.

Thomas

Det kommer bare en svak eim av tåfis når eg skrur på viften. Mindre når AC står på.
Autoglym sin ac rens tar bare 10 minutter mens bilen står og går, og koster 187,- Jeg tenker å prøve dette først, og skifte filter.

Marius Engel


Sitat fra: Electric på tirsdag 19. august 2014, klokken 08:26
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 19. august 2014, klokken 06:05
Merket at det lukter litt tåfis fra ventilasjonen i bilen min, som var ny i mars 2014.

Er det normalt å få lukt så tidlig?

En Ac rens fikser nok saken, men jeg synes det var rart at det begynte å lukte etter bare ett halvt år.

Jeg har en fra august 2013 som har samme problemet....dvs. en merkelig lukt som kommer når man setter på vifta. Jeg sjekket ventilasjonsfiltret - og jeg fant et slags hvitt ekstrafilter som lå rundt/over filterinngangen. Jeg er usikker på om dette skal være der, men jeg antar det ikke skal være det. Uansett, jeg byttet filteret og fjernet denne "matta" og da ble det mye bedre. Jeg tilsatte desinfeksjonsspray i luftinntakene når filtret var borte og kjørte vifte på full rulle for å dra igjennom desinfisering.

Så i tillegg til filteret som blir skiftet i videoen i denne tråden lå det ett lite ekstrafilter under lokket man fjerner for å trekke ut luftfilteret? Forstår jeg rett?

Noen som vet om luften passerer filteret når man har luften på resirkulering? I så fall kan det være lurt å ta ut filter når man fyrer av av-rensen tenker jeg.

Daeedor

#25
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 14:26
Sitat fra: Daeedor på fredag 15. august 2014, klokken 14:15
Kjære Emil , jobben tok 1,7 timer på verkstedet. Det er ganske mye jobb de gjør , faktisk. ( jeg er motorsportsutøver , bygger mine egne motorer for racing og restaurerer veteranbiler , så jeg kan absolutt å skru bil - tro ikke annet.) Om du bare vil sparke litt i dekkene dine , og spraye litt "lurium spray" på åpne smørepunkter , så får du bare gjøre det. Jeg har ved selvsyn sett at de demonterte alle bremser , tok de fra hverandre og smurte opp. Det er heller ingen 5 minutters jobb å bytte friskluftfilter. Det er alt i alt en god del jobb , dette !    8)



Går man igjennom servicepunktene er det ikke mye som skal gjøres, og endra mindre som skal byttes. Passer man på å bruke bremsene i hverdagen er ikke oppsmøringen nødvendig. Har ikke vært noe punkt på fossilbilservcene jeg har hatt før. Bemser vil normalt sett aldri gå på noen som helst garanti uansett.

Jeg brukte 20 minutter på å bytte pollenfilter første gang, andre gang tok det 5 minutter inkludert litt støvsuging av filterholder. De andre kontrollpunktene fikk jeg et lokalt verktsted til å gjøre som en eukontroll til 350kr inkludert måling av kokepunkt for bremsevæsken (godt innenfor, ikke behov for å bytte).

Dette er faktisk feil , Emil. Skru av bremsekalipere , dra ut stempler (ikke helt for da faller de ut! ) , rengjøre paknings kanter på gummikanter på stempler samt å smøre opp kaliper sleider med kobberfett og montere , det tar deg MINST  15 minutter pr hjul.  Er du supermann , eller har du ikke peiling ?    8)  ( ta høyde for at jeg setter din versjon litt på spissen her ! ) Det er en grunn til at serviceprosedyrer er laget slik de er , i vårt temperamentsfulle og saltfylte vei-land. At du ikke synes noe er nødvendig , får du jo selvsagt stå for selv !  Til opplysning så er det også en del av historien at Nissan ønsker tett oppfølging minst 1 gang pr år for å komme eventuelle problemer i forkjøpet , da de jo gir 5 år garanti !   Jeg har ingen spesiell agenda her , bortsett fra at jeg misliker at noen bagatelliserer service rutiner samt mistenkelig-gjør seriøse aktører og yrkesgrupper. Det bør man holde seg for god til ! ( jeg er ikke bilmekaniker eller ansatt i bilbransjen , men jeg ER utdannet tekniker på annet fagområde. )  :-X

Jan-Børre Olsen

Det er helt uforståelig for meg hvorfor man på en Leaf må smøre glideboltene hvert år. Ikke bruk kobberfett, det har ingenting med smøring å gjøre, det er en anti seize guffe som brukes på baksiden av klossene og på boltene som holder kaliber og andre deler fast. Det er bortimot nada med smørestoffer i kobberpasta og hele poenget med den er at etter en periode så skal bare faststoffet bli igjen(derfor bruk mye når man først skal bruke det på bolter osv ellers funker den dårlig).
Fett til å smøre glidebolter er gjerne noe superduper syntetiske greier som har laaaang levetid og høy smeltepunkt, jeg liker å bruke Molykote 111.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:56
Dette er faktisk feil , Emil. Skru av bremsekalipere , dra ut stempler (ikke helt for da faller de ut! ) , rengjøre paknings kanter på gummikanter på stempler samt å smøre opp kaliper sleider med kobberfett og montere , det tar deg MINST  15 minutter pr hjul.  Er du supermann , eller har du ikke peiling ?    8)  ( ta høyde for at jeg setter din versjon litt på spissen her ! )

Jeg har ikke kommentert tiden det tar å smøre bremsene, har bare sagt at årlig bremseservice er helt unødvendig hvis man passer på noen småting i det daglige.

Sitat
Det er en grunn til at serviceprosedyrer er laget slik de er , i vårt temperamentsfulle og saltfylte vei-land. At du ikke synes noe er nødvendig , får du jo selvsagt stå for selv !  Til opplysning så er det også en del av historien at Nissan ønsker tett oppfølging minst 1 gang pr år for å komme eventuelle problemer i forkjøpet , da de jo gir 5 år garanti !   Jeg har ingen spesiell agenda her , bortsett fra at jeg misliker at noen bagatelliserer service rutiner samt mistenkelig-gjør seriøse aktører og yrkesgrupper. Det bør man holde seg for god til ! ( jeg er ikke bilmekaniker eller ansatt i bilbransjen , men jeg ER utdannet tekniker på annet fagområde. )  :-X

Har heller ingen agenda her annet enn å få folk til å tenke seg om en ekstra gang før de slenger rundt seg med tusenlappene på ting som strengt tatt ikke er nødvendig. Fossilbilen gikk gjennom eukontroll i fjor uten noe feil med klosser/skiver som hadde rullet 150.000km på 4.5 år uten noen spesiell bremseservice og Leafen kjører under de samme forholdene så jeg ser ikke noen grunn til å gjøre noe spesiellt med den. Og uansett hvor mye bremsene har blitt smurt opp vil du normalt sett aldri få noe rust/slitasje der som garantisak.

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:20
Det er helt uforståelig for meg hvorfor man på en Leaf må smøre glideboltene hvert år. Ikke bruk kobberfett, det har ingenting med smøring å gjøre, det er en anti seize guffe som brukes på baksiden av klossene og på boltene som holder kaliber og andre deler fast. Det er bortimot nada med smørestoffer i kobberpasta og hele poenget med den er at etter en periode så skal bare faststoffet bli igjen(derfor bruk mye når man først skal bruke det på bolter osv ellers funker den dårlig).
Fett til å smøre glidebolter er gjerne noe superduper syntetiske greier som har laaaang levetid og høy smeltepunkt, jeg liker å bruke Molykote 111.

Kan jeg spørre om hvorfor man smører baksiden av klossene? Kan man bruke annet smøremiddel enn kobberpasta der?

Jeg har bremseskofett fra biltema. Det tåler høy temperatur og høyt trykk. Det er basert på silicon mener jeg det står på tuben. Kan jeg bruke dette til å smøre glidebolter med?

Når der gjelder smøring av bremsene. Nøyaktig hva skal smøres?
Skal man pusse med stålbørste nede i "sporet" i klaven?

Jan-Børre Olsen

Noen bremsekloss sett blir ikke levert med antihyle plater(tynne blikkplater) men med en liten tube med kobberpasta. Da bruker man denne pastaen til å smøre på baksiden(hvor antihyleplaten ville ha vært) sånn passe tykt og lar den tørke litt(et minutt elns) før man monterer. Pastaen fungerer da som antihyl.
Bremsesylinderfett i den lille tuben fra Biltema er vel tiltenkt å smøre selve gummimansjettene som er alfa og omega og holde hele. Sprekker de vil bremsene sette seg fast før eller senere. Bremsekaliperfettet til Biltema ser lovende ut og er uten silikon og det er nok et poeng i og med at dette fettet er i nærheten av bremser hvor man strengt tatt ikke vil ha silikoner(selv om jeg bruker Molykote 111 som er en silikonfett).

Det man smører er ganske enkelt bare glideboltene(den delen mellom ytre klave og indre kaliper), to stykk, og det er i grunn det. Kobberpasta på baksiden av klossene hvis man ikke har klosser hvor det fulgte med slike anti squile plater og kobberpasta på festeboltene og så er man ferdig. Flatene ellers hvor klossene ligger å skrubber skal ikke smøres, der skal det bare gjøres rent enten med børste eller skrape og så skal klossene på plass.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA