Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norges mest solgte i 2015?

Startet av edakcots, onsdag 13. august 2014, klokken 01:14

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Mrtiger på mandag 29. september 2014, klokken 15:38
Sitat fra: ElRune på mandag 29. september 2014, klokken 15:33
Skulle vel ikke være en avtale med Phinergy du sikter til edakcots. Vet at de er i samraler med en større europeisk produsent og levering av av deres metall-luft-batterier.

Vedlagt link til Phinergy (www.phinergy.com) og artikkel fra juni vedrørende Nissan og Renalt-samarbeid med Phinergy (http://www.hybridcars.com/renault-nissan-to-use-phinergys-aluminum-air-battery/)


Skrevet av: edakcots
« på: Søndag 31. August 2014, klokken 22:24 » Sett inn sitat


300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Er det samme fyr som poster alle de fantastiske nyhetene som skal komme?
Enten får du si noe mer, for dette begynner bare å bli dumt.
Forumtroll :-\

Nå har jo jeg blitt omtalt som troll her inne av flere, men det er en annen bruker her som det via hint i det han skriver kan tyde på at han har bein og armer innefor både bil og eventuellt ladestasjons bransjen. Han har fortsetter å skryte Zoe opp i skyene uten å si hvilke relasjoner han har til bransjen selv etter flere oppfordringer fra flere andre brukere her.

DrSpark

Jeg tror det dreier seg om et omfattende ladenettverk som skal tilby gratis lading for Zoe-eiere. Jeg var og tittet på Zoe forleden dag, og da fikk jeg noen hint i så måte. Det skulle gå ut en pressemelding "med det første", men den er vel forsinket. Jeg tipper at det er par ting som må på plass før nyheten slippes. Nå spekulerer jeg, selvsagt, men hva skal man ellers gjøre i ventetiden? :-)

For øvrig synes jeg Zoe er en meget fin, liten bil til en fornuftig pris. Mon tro hva som skjer med skrapeloddet mitt på 20.000 når tidfristen går ut? Hadde ikke tid til å kjøpe bil i september... :-)


moby666

Tror jeg heller satser på en portabel chademo lader, som er på samme størelse som bøtta til Renault, hvis jeg i fremtiden trenger å lade semihurtig på 3 fase 400 volt.

Mange lovende produkter på dette området, feks her
http://www.emotorwerks.com/tech/electronics

edakcots

Hold ut ørlite grann til, det kommer news som gjør valget enkelt... :)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

ElRune

Hei 'Mrtiger' og 'Emil', dersom dere gidder å lese mitt innlegg, fremkommer det temmelig klart at det er et spørsmål til 'edakcots', hvor jeg spør om nyhetene han til stadighet har vist til er relatert til Phinergy. I den anledning legger jeg ved linker slik at andre som leser dette enkelt og raskt kan sette seg inn i bakgrunnen for spørsmålet. Jeg har absolutt ingen forbindelse til 'edakcots'.

'Edakcots' har bl.a skrevet
Renault / Sv: verdifall zoe
« på: Tirsdag 09. September 2014, klokken 23:59 »
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...


I mine øyne bør det bety et betydelig teknologisk gjennombrudd, og da fortrinnsvis med tanke på rekkevidde. En merkevare endrer seg ikke i bevisstheten til kundene på grunn av eventuell gratis lading som det er spekulert om, da det er veldig enkelt for konkurrenter å kopiere. Selv om artikkelen jeg refererer til skriver 2016/2017 som en mulig emplementering av Phinergy-teknologien, kan det også være tåkelegging, med den hensikt å overrumple konkurrenter fullstendig. MEN, det er kun mine spekulasjoner.
Tesla Model 3 (reservert 01.04.2016)
Hyundai i40 1.7 crdi - 2011
OPEL Astra H 1.6 Twinport - 2005 (solgt)
Alfa Romeo 156 2.5V6 - 1998 (solgt)
SAAB 9-3 SS 1.8t - 2003 (solgt)
Lancia Thema Turbo i.e - 1987 (spiker)

Bosted: Drammen

Mrtiger

Hvis Zoe skal bli bestselger til året, må det være at Renault kommer med en batteripakke som øker rekkevidden betraktelig. Hvis dette er tilfellet, blir nok Zoe mitt valg. Hvis de kun er noen rare rabatter eller et eller annet nytt ladesystem, er dette ikke nok får at jeg skal velge en Zoe. Dette er dog mine meninger.
Renault har et dårlig rykte her i Norge, så også en brukertest på nettet i gå der Renault tok de tre siste plassene:( (ikke elbiler)
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Sitat fra: ElRune på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:18
Hei 'Mrtiger' og 'Emil', dersom dere gidder å lese mitt innlegg, fremkommer det temmelig klart at det er et spørsmål til 'edakcots', hvor jeg spør om nyhetene han til stadighet har vist til er relatert til Phinergy. I den anledning legger jeg ved linker slik at andre som leser dette enkelt og raskt kan sette seg inn i bakgrunnen for spørsmålet. Jeg har absolutt ingen forbindelse til 'edakcots'.

'Edakcots' har bl.a skrevet
Renault / Sv: verdifall zoe
« på: Tirsdag 09. September 2014, klokken 23:59 »
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...


I mine øyne bør det bety et betydelig teknologisk gjennombrudd, og da fortrinnsvis med tanke på rekkevidde. En merkevare endrer seg ikke i bevisstheten til kundene på grunn av eventuell gratis lading som det er spekulert om, da det er veldig enkelt for konkurrenter å kopiere. Selv om artikkelen jeg refererer til skriver 2016/2017 som en mulig emplementering av Phinergy-teknologien, kan det også være tåkelegging, med den hensikt å overrumple konkurrenter fullstendig. MEN, det er kun mine spekulasjoner.

Jada, klarer fint å skille mellom dere her, men du hadde en litt trøblete sitering av edakcots i ditt første innlegg.

Det kunne nok vært ganske interessant om det kom nye batterier, men med tanke på at Renault nå har enda en kampanje på gang så tror jeg ikke de vil ta livet av høstens bilsalg ved å si at det snart kommer Zoe med dobbelt rekkevidde. Eneste måtte være om de samtidig sa at bilene kostnadsfritt eller for en veldig lav kostnad ville oppgraderes til den nye batteripakken. Siden vi også snakker Nissan/Renault samarbeid så vil nok eventuelle batterioppgraderinger også gjelde for Nissan sine biler.

Men utifra andre poster til ryktemakeren kan det heller virke som om det er enda en landsdekende kjede av et eller annet slag (annet enn Kiwi) som også skal sette opp ladepunkter og da primært 22kW AC punkter.

emil

Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 20:00
Sitat fra: edakcots på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:46
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D

Nå er september snart over, en måned med skrapelodd og store rabatter på utstyr og andre store nyheter der Zoe skulle starte opphentingen av de andre og bli norges mest solgte elbil. Hva tror du fasiten blir i solgte biler?


Du svarte aldri, men jeg tipper selv 42-43 biler solgt i september

Sitat
Og btw:
Sitat fra: Mrtiger på søndag 07. september 2014, klokken 23:27
Sitat fra: edakcots på torsdag 04. september 2014, klokken 23:51
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Jobber du for Renault?

Snart på tide at du oppklarer dine forbindelser til Renault eller andre som pusher elbiler...

Venter i spenning.... nesten mer enn de revolusjonerende nyhetene som skal komme snart...

ladov

Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nagela

Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3  8)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Flips

Sitat fra: nagela på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:08
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3  8)
Har sett i veldig mange tester av Zoe at den sammenlignes med e-up!, men siden den har 5 seter og 338 liter bagasjerom mener jeg heller at den er med i klassen med e-Golf, Leaf og Soul. i3 syntes jeg ikke passer inn i denne klassen da den har 4 seter og et ganske lite bagasjerom.

Baard

Sitat fra: nagela på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:08
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3  8)

Golf:
Lengde: 4.270
Bredde: 1.799
Høyde: 1.450
Totalvekt: 1510

Zoe:
Lenge: 4.080
Bredde: 1.730
Høyde: 1.560
Totalvekt: 1428

Jeg vil vel dermed si at en Zoe er mye nærmere en Golf i størrelse og vekt enn den er en trilling eller e-up. Til sammenligning er en Soul 4.140 lang og 1.800 bred. Så hvorfor de ikke har tatt med Zoe er noe underlig synes jeg.
Renault Zoe, 2014

ladov

Sitat fra: Flips på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:36
Sitat
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3  8)
Har sett i veldig mange tester av Zoe at den sammenlignes med e-up!, men siden den har 5 seter og 338 liter bagasjerom mener jeg heller at den er med i klassen med e-Golf, Leaf og Soul. i3 syntes jeg ikke passer inn i denne klassen da den har 4 seter og et ganske lite bagasjerom.
Litt rart at Autofil ikke tok med zoe i den gruppa siden den er nærmest dem i pris, størrelse, rekkevidde osv. Den har jo et handikapp på bortelading..og fordelen med den innovative laderen er på ingen måte realisert i Norge ennå..

Så Renault må kvitte seg med et handikapp(bortelading) og gjøre noe drastisk for å realisere fordelen med chameleon-laderen.

Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.

Det er vel krav fra Transnova nå om at nye ladere skal støtte alle tre standardene (CHAdeMO, CCS og AC), men så jo at den nye hurtigladeplassen på Notodden kun har 22kW AC, men det kan være fordi den er bygget etter gamle krav.

Kostnaden med å utstyre ladestasjone med 43kW AC i tillegg til CHAdeMO og CCS er minimal. Kiwi laderene blir 43kW på AC i tillegg til eventuelle ekstra 22kW AC punkter. Flere steder kan man også lade med AC samtidig fra samme lader som en annen bruker til DC-lading.

Flips

Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Av alle de forskjellige hurtige/semihurtige ladestandardene er det 22 kW Type 2 det er flest av, med 148 stk. registrert i NOBIL. 43 kW Type 2 er det registrert 17 av. Det er 108 hurtige CHAdeMO-punkter og et semihurtig. Combo er det 50 hurtige av og 1 semihurtig. Det det er flest av er altså:
1. Type 2 (165)
2. CHAdeMO (109)
3. Combo (51)

Det det er aller flest av er selvsagt Schuko, men det er ikke hurtig eller semihurtig. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA