Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyrstråden

Startet av Gordon Retriever, mandag 11. august 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

stefse

Hvordan er det med rattvarme, leste noe om at de skulle få med dette.
Kan dette bestilles nå?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Trulswh

Noen erfaringer med lane-assist? Blir det mye alarmer og slikt? Kan jo være greit å ha hvis man holder på å sovne bak rattet og legger seg inn mot midten av veien..


Sirup

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:43
Sitat fra: Askøy på lørdag 06. desember 2014, klokken 01:15Siden jeg og har parkeringsassistenten, så er det p-sensorer rundt hele bilen.

Parkeringsassistent gir vel ikke flere sensorer enn biler med parkeringssensorer men uten assistent?

Jo, man får flere sensorer. Man får sensorer som "passer på" siden av bilen. Disse er plassert på siden av støtfangerene foran og bak, helt mot hjulbuene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

torgrand

Sitat fra: Trulswh på søndag 07. desember 2014, klokken 20:28
Noen erfaringer med lane-assist? Blir det mye alarmer og slikt? Kan jo være greit å ha hvis man holder på å sovne bak rattet og legger seg inn mot midten av veien..
Jeg må si denne har overrasket meg mest. Trodde dette var bare tull som jeg kom til å skru av.
Men denne er veldig bra. Ingen alarmer, bare en lett hjelp til å følge fila di. Eneste alarmen er hvis du prøver å la den ta over styringen helt og du slipper rattet, da protesterer den høylydt og sier at litt må du gjøre selv også...

Hvis du er uenig med plasseringen oppleves det bare som lett sporing, men ingen risting, piping eller nøkking i setebeltet.
Er veldig glad jeg fikk med denne pakken, alle tre assistentene er rosinene i pølsa som gir noe av det lille ekstra.

Flehan

Flott og høre, var litt usikker på om den skulle bestilles. Med nå er jeg glad for at jeg bestilte det meste☺️
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

np

Sitat fra: stefse på søndag 07. desember 2014, klokken 13:06
Hvordan er det med rattvarme, leste noe om at de skulle få med dette.
Kan dette bestilles nå?

Ikke ennå. :(
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Gordon Retriever

Sitat fra: Askøy på søndag 07. desember 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:43
Sitat fra: Askøy på lørdag 06. desember 2014, klokken 01:15Siden jeg og har parkeringsassistenten, så er det p-sensorer rundt hele bilen.

Parkeringsassistent gir vel ikke flere sensorer enn biler med parkeringssensorer men uten assistent?

Jo, man får flere sensorer. Man får sensorer som "passer på" siden av bilen. Disse er plassert på siden av støtfangerene foran og bak, helt mot hjulbuene.

Stemmer, men jeg trodde disse sensorene primært ble brukt til å måle opp om luker man passerer er store nok for lukeparkering.
Gir de også ekstra optisk og akustisk hjelp ved vanlig parkering, sammenlignet med en vil uten parkeringsassistent?


Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på mandag 01. desember 2014, klokken 22:48
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 30. november 2014, klokken 23:52
Et spørsmål til dere som har fjernlysassistent: Er dere fornøyde?

Prisen for assistenten er ikke akkurat avskrekkende, men det er likevel greit å styre utenom utstyr man ikke liker. Tidligere erfaringer med av/på-assistenter som den i e-Golf har etterlatt et inntrykk av at de ofte er litt overivrige etter å blende ned.
Tror det bare er tull. Mye enklere å ordne det selv og bare irriterende å vente på elektronikken.

Jeg hadde den ubetingede gleden å kjøre fra syddanmark her en natt med dynamisk lysassistent på xenon. Det er Guds gave til bilistene. Jeg slo på fjernlyset ved avgang og rørte ikke hendelen etterpå. Bilen ordnet lyskeglen hele tiden. Alltid godt lys og ingen blinkende bilister. Fabelaktig. Bare så synd at den (assistenten) ikke er lagt til Norge med så mye gatelys, 40-soner og svinger.

Da virker det som at det er enstemmighet for Rådes syn på at fjernlysassistenten i e-Golf er noe man fint klarer seg uten. :)

Sirup

#68
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 03. januar 2015, klokken 22:53
Sitat fra: Askøy på søndag 07. desember 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:43
Sitat fra: Askøy på lørdag 06. desember 2014, klokken 01:15Siden jeg og har parkeringsassistenten, så er det p-sensorer rundt hele bilen.

Parkeringsassistent gir vel ikke flere sensorer enn biler med parkeringssensorer men uten assistent?

Jo, man får flere sensorer. Man får sensorer som "passer på" siden av bilen. Disse er plassert på siden av støtfangerene foran og bak, helt mot hjulbuene.

Stemmer, men jeg trodde disse sensorene primært ble brukt til å måle opp om luker man passerer er store nok for lukeparkering.
Gir de også ekstra optisk og akustisk hjelp ved vanlig parkering, sammenlignet med en vil uten parkeringsassistent?



Disse ekstra sensorene gir både ekstra optisk og akustisk hjelp ved vanlig parkering. Siden prisøkningen er så beskjeden ved å gå fra p-sensorer foran og bak til p-assistent som inkluderer p-sensorer foran og bak + på sidene, så er jeg svært glad for at jeg valgte assistenten. Har og ryggekamera, ville ikke vært noe foruten, det er meget gode hjelpemidler og de er svært "avhengighetsskapende":-)

Slik ser skjermen ut når man rygger, som du ser så blir hele bilen dekket av sensorene. Jeg har her hindringer i veien for bilen på nesten alle sider.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Flehan

Ser bra ut! Gleder meg som en unge til å få min golf med dette tilbehøret
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Bigmac

#70
Hva synes dere egentlig om Line Assist? Da jeg prøvekjørte en eGolf i desember reagerte jeg på at bilen sporet mye på motorveien. Var ikke imponert, og begynte å tvile på om eGolf var at lurt kjøp (hater biler som er følsomme for hjulspor i asfalten). Jeg hadde bilen hele helgen, og neste dag lekte jeg meg litt med assistentsystemene - det var da jeg oppdaget at "sporingen" var Line Assist funksjonen som ville hjelpe meg å holde bilen midt i kjørebanen. Ved deaktivering av Line Assist forsvant "sporingen". Jeg har nå bestilt eGolf uten Line Assist.
Er det bare meg eller er det flere som reagerer negativt på hvordan denne assistenten oppleves?

Fjernlysassistent og skiltgjennkjenning er jo en del av pakken; det med skilt fungerte OK, men er ikke særlig viktig i lokal kjøring (jeg vet fartsgrensene her i nærheten). Fjernlys assistent er heller ikke særlig nyttig så lenge jeg kjører i bymiljo/tettbebygd strøk. Fjernlysassistenten testet jeg likevel en del på landeveien: Min konklusjon var at systemet er nokså følsomt; det dimmer ned til nærlys på lyktestoper, utelys til garasjer og reflekterende veiskilt. Det brukte også litt tid før det satt på fjernlys igjen etter at møtende bil hadde passert. Jeg liker mye lys og kjører derfor så ofte som mulig med fjernlys - jeg ville derfor vært skeptisk til dette systemet også på en bil som skal brukes primært til langkjøring. Kanskje hadde jeg likt systemet bedre etter noe mer tilvenning, men dette er nå mine vurderinger.

Sirup

Lane Assist valgte vi bort på akkurat det grunnlaget som du beskriver, det kjennes ut som om bilen sporer.
Det som var dumt med å velge vekk Lane Assist var at skiltgjenkjenningsfunksjonen var i samme pakke. Det er et utstyr som hadde vært kjekt å ha.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Gordon Retriever

Limt inn fra en tråd i et annet delforum:

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 15. januar 2015, klokken 10:34Jeg bruker lane assist sammen med adaptiv cruise daglig på min diesel golf stv og kan ikke tenke meg å kjøre uten. Utrolig komfortabelt å cruise av gårde mens bilen holder seg i feltet på egen hånd samt at den jo holder avstanden. Styrebevegelsene man behøver å gjøre er svært lette og bilen gjør jobben selv.

Når man så prøver en bil etterpå uten lane assist og acc så føler man at man er nærmest er tilbake i steinalderen. Føles da rart at bilen ikke holder seg i feltet selv.

Til info kan man slippe rattet i 12 sekunder og i den perioden styrer bilen 100% helt selv. Men så slår automatikken av systemet med et pip, pga sikkerhet regner jeg med, for å sjekke om sjåføren har sovnet  ;)

Så jeg vil veldig sterkt anbefale alle som er interesserte i lane assist å faktisk prøve en bil med det og ta en tur på landeveien / motorvei. Vanskelig å forklare komfort-følelsen. Men husk å slå på acc også.

Til info leveres nå samme system på nye Passat og det fungerer akkurat like bra i den. Jeg var og prøvde en slik og sannsynligheten er stor for at jeg bytter inn golfen med enten en Passat GTE eller Golf GTE (forutsatt at den kommer i stv-utførelse), når leasingen går ut i starten av 2017.

Interessant. Jeg har lest flere kommentere at sideassistenten føles uvant og det virker som bilen sporer. Dette er faktisk første gang noen beskriver egne erfaringer med  funksjonaliteten på en slik måte at jeg får lyst på dette utstyret selv.


http://youtu.be/8teDSVkrZbU

poskare

Selv om man velger pakken med lane assist og skiltgjenkjenning, kan man selv velge om funksjonen skal være aktive eller ikke...

Sonus

De ekstra 1300 kronene fra å gå fra kun parkeringsensorer til parkeringsassistenten er verdt hver eneste krone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA