Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf vs brukt diesel Golf - hva er mest lønnsomt?

Startet av Arto78, tirsdag 05. august 2014, klokken 13:01

« forrige - neste »

Arto78

Hei,

Jeg er ute etter en bil #2 og vurderer å kjøpe en eGolf. Jeg vil gjerne få noe innspill fra forumet om dette.

Det som jeg lurer på er hvilden deal er best av disse to:
- tilbud om siste eGolf som finnes i Norge nå på ca kr 270K
- tilbud om brukt diesel Golf Trendline (med henegerfeste) som er kjørt ca 42K m til ca.kr 179K

Bakgrunnsinfo:
Trenger bilen nå,
Må være i Golf/Focus/Auris-klasse størrelse siden det må ha plass til to voksner og to små barn (med bilseter) og et babyvogn i baggasjerommet,
Skal brukes mest til å kjøre fra Lillestrøm til Helsfyr (ca. 18,5km hver vei) i jobb sammenheng.
Kan hende vi må selge bilen innen 3år grunnet flytting til utlandet

Hva høres mest lønnsomt/fornuftig ut å kjøpe? Jeg takker veldig på forhånd for fornuftige svar! :-)

emil

Jeg ville valgt brukt Leaf hvis japansk bil eller utseendet ikke skremmer deg. Får pent brukte importbiler for ca 150k som kan leveres på dagen.

For en så kort eiertid ville jeg ikke kjøpt noen ny bil. Bestiller du eGolf fra forhandler nå kan du forvente levering rundt påsketider (?) neste år og det har vært noe diskusjon rundt bilene som ligger ute på finn nå om at de ikke er veldig gode kjøp i forhold til pris/utstyr/garantier.

E_S

Støttes. Ikke kjøp ny bil for å ha den så kort tid. En facelift (2013+) Leaf får man brukt slik at noen andre har tatt det store nybilverditapet, og det er "ordentlig" bil med komfort og plass som en vanlig bil. :)
:)

Arto78

@ Emil og E_S:

Takk til begge dere for svar - har ikke vært inne på forumet på en stund før nå, så beklager at jeg har ikke takket dere tidligere!  :)

Vi kanskje har vært litt 'dum' i og med at vi kjøpte eGolfen (fikk en - kanskje den siste - som var ledig til levering nå) og er veldig fornøyd så langt.

Jeg ser at vi må nok beholde bilen en stund for at det skal være lønnsomt på sikt, men etter å ha regnet ut litt så vi at vi går ihvertfall ikke så mye i minus og gleden av en ny bil kan også verdsettes! ;)

Forresten, så valgte vi vekk Leaf grunnet utseende, samt interiør til Nissan - byggkvalitet på VW føles mye bedre enn Nissan etter vårt syn. Svigers har kjøpt en ny Leaf så vi får 'eksperimentere' på bruktbil verdien på sikt! ;)

emil

Gratulerer med ny bil og flott at det ikke ble disesel-golf :)

Synes golfen er helt fin å kjøre, men synes Leaf virker en liten tanke sprekere når man gir bånn gass ut fra lyskrysset. I tillegg liker jeg bl.a Nissan og andre japanere sin måte å organisere lys/vindusviskere o.l. rundt rattet på og har egentlig aldri likt golf (eller polo) noe særlig. En del løsninger var bedre enn Leaf, en del andre dårligere. Glemte å teste om hundeburet jeg har i Leafen passet i eGolfen. Uansett er tror jeg begge bilene er solide stykker arbeid som kommer til å gi problemfritt bilhold i mange år.

E_S

Ja, opplevd kvalitet på Golf er milevis over Leaf, det er helt klart. Interiør og sånt er i en annen klasse - japsebil er japsebil uansett hvordan man vrir og vender på det. Ellers tror jeg nok verditapet på e-Golf blir lavere på sikt om det ikke dukker opp alvorlige barnesykdommer, ganske enkelt fordi det er en Golf. VW har med Golf klart noe som ingen andre har fått til. Om man er deltidsarbeidende kassadame eller om man er konsernsjef - begge to kan kjøre Golf uten at det blir "feil".

For min del var det avgjørende at jeg kunne få en Leaf til under 200k mens en e-Golf sånn jeg ville hatt den måtte kjøpes ny og ville da koste 320k.. :)
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA