Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa

Startet av Akob, mandag 28. juli 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

bromm

#15
Sitat fra: Olemann på tirsdag 29. juli 2014, klokken 16:11

Interessant tråd. Klassisk psykologi dette. Nesten ingen som står fram med hva de angrer på at de droppet,  - som var spørsmålet - men metervis med lesning av hva folk er glad for at de valgte, altså hvor lure de var, ikke hvor dumme de var.... :)

Ole
Jeg tok det meste med på min i3 (346k inkl. 427 vinterhjul). Det eneste jeg ikke tok med var soltak, sotavinduer, concierge services og comfort access - så jeg angrer meg faktisk ikke i det hele tatt ;)

Men hadde jeg virkelig hatt kniven på strupen, så hadde jeg garantert tatt med 5AT + Stor navigasjon + DAB + alle Connected Drive-tjenestene (unntatt den ene 6AN Concierge Services som veldig få har bruk for)... Og kanskje hadde jeg samlet inn noen tomflasker for HiFi-systemet også (for det å kunne nyte musikk i HD-oppløsning samtidig som bilen ruller lydløst avgårde på ACC, er faktisk en aldri så liten "sjelebot" :D )

Men det som uansett drar i vei mest, i forhold til hva man får igjen er 20"-felgene og skinninteriøret. (20"ene er nyre-rystende på hullete vei/brostein - og dessuten er alle de andre felgene flotte IRL inkl. "kumlokkene", faktisk)

Jeg tror forresten det er veldig få som angrer seg så veldig mye med sin i3 - så det at ikke flere melder seg på i negativ retning er ikke så veldig overraskende ;)

Klykken

Sitat fra: Akob på tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:44
Tror jeg dropper oppgradert interiør og den pakka...

Hvorfor er stemningslys så bra?
gjør interiøret "lunere" og stemningsfullt. Har ikke det selv, men skulle ønske det. Samme med soltak, husker jeg nå.
Men for all del, jeg er strålende fornøyd med bilen likevel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

#17
Sitat fra: bromm på tirsdag 29. juli 2014, klokken 15:25
Du har vel verken i3 eller ACC, jkirkebo - så du angrer vel helst på at du droppa hele i3'en - siden du hele tiden melder deg på i i3-spesifikke diskusjoner som disse ;)

Om man skal bestille en bil med ACC eller ikke anser ikke jeg for å være en i3-spesifikk diskusjon, selv om det tilfeldigvis var denne bilen det var snakk om nå.

Når Tesla kommer med ACC (sannsynligvis ganske så snart) får vi sikkert de samme diskusjonene der, om ACC blir tilleggsutstyr.

Sitat fra: bromm på tirsdag 29. juli 2014, klokken 15:25
Og ja, Akob - man får CC uten 5AT. Dvs. den "gammeldagse" typen som ikke kan sammenlignes med ACC i det hele tatt, når det gjelder kjørekomfort. Det som er mest påtagende er at bilen oppfører seg mye mer "stakato" med den uten adaptiv kontroll (ikke så rart med det momentet og regenereringen som elbiler har), og det er derfor stor forskjell mellom de to utgavene - og spesielt på kupperte veier, der CC blir som en berg og dalbane sammenlignet med ACC som har en helt annen terskelstruktur for hastighetsreguleringen - den tillater mye mer sving i hastighet, samtidig som den alltid forsøker å "glide" så mye som mulig, noe som gjør den mye mer energieffektiv. Vi som har ACC har jo anledning til å teste begge deler siden vi kan slå av distance control, men den kommer jaggu fort på igjen ;)

Det er i så fall en i3-spesifikk sak, om ACC er mye bedre i de tilfellene der man kjører alene på veien. Det er ikke noe i veien for å implementere samme terskelstruktur med vanlig CC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TrondW

Sitat fra: Olemann på tirsdag 29. juli 2014, klokken 16:11

Interessant tråd. Klassisk psykologi dette. Nesten ingen som står fram med hva de angrer på at de droppet,  - som var spørsmålet - men metervis med lesning av hva folk er glad for at de valgte, altså hvor lure de var, ikke hvor dumme de var.... :)

Ole

Droppet parkeringspakka. Det angrer jeg på. Ikke pga parkeringsassistenten, men fordi jeg ikke har sensorer forran. Vanskelig å vite hvor fronten er når du skal kline bilen så langt som mulig inn i garasjen (kunne jo selvsagt ryddet i garasjen...).
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Olemann

Blir gøy når Tesla ev. kommer med ACC.  Man trenger ikke være rakett-forsker for å gjette at da kommer Tesla Forum til å bli stinn av gode argumenter for at dette er noe tull, skrevet av alle dem som bestilte og fikk bil før denne muligheten dukker opp....

Et annet problem med slike utstyrstråder er at alternativ anvendelsen av de pengene man sparer på å IKKE kjøpe f.eks. ACC og litt større skjerm, ikke kommer fram.
Fordi det har liten interesse for folk flest at en familie f.eks. mener at en weekend i London med full pakke for hele familien er viktigere enn å få litt andre felger, eller å få litt større kart i Navien etc.

Jeg tilhører gruppen som begrenset utstyrsmengen (ca 60k som jeg mener holder) for å anvende de sparte 40k på andre ting.

Ole


bromm

#20
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:17
Om man skal bestille en bil med ACC eller ikke anser ikke jeg for å være en i3-spesifikk diskusjon, selv om det tilfeldigvis var denne bilen det var snakk om nå.

Når Tesla kommer med ACC (sannsynligvis ganske så snart) får vi sikkert de samme diskusjonene der, om ACC blir tilleggsutstyr.


Det er i så fall en i3-spesifikk sak, om ACC er mye bedre i de tilfellene der man kjører alene på veien. Det er ikke noe i veien for å implementere samme terskelstruktur med vanlig CC.
Du bør lese emnet i trådene, jkirkebo - denne heter f.eks "Bestilling av i3 - hva angrer dere på at dere droppa" - og det betyr ganske enkelt at du ikke bør uttale deg (av den enkle grunn at du ikke har i3 - eller har bestilt en, så vidt jeg vet)

Når det gjelder ACC så er i3 ganske alene om dette blant Elbiler (det ryktes vel at eGolf kommer med det), så her på Elbilforum er det faktisk ganske i3-spesifikt inntil videre ;) )

Og så er det slik da at terskelverdiene OG KJØREFØLELSEN er langt bedre med ACC på i3 enn det er uten (ref. brukere som nærmer seg 10.000 km). At du påstår at de kunne ha vært tilnærmet det samme på CC-varianten er FULLSTENDIG uinteressant - for det er de IKKE !

(sist jeg diskuterte med deg hadde du verken vært inni en i3 eller hadde noen særlig tro på at den ville være noe mer effektiv enn andre elbiler (ref. min påstand om at ladefart er mye høyere på i3 og høyest av alle Elbiler) - i dag vet vi svaret: den slår både Leaf og eGolf ned i bøtta på effektivitet og slår begge i de fleste rekkeviddetester. I disse dager går min på mellom 0,95 og 1,1 kWh per mil - og den er allerede kåret til den mest energieffektive bilen noensinne (124 MPGe)) Tesla....? sorry, men huff og huff

pberg

SitatOg ja, Akob - man får CC uten 5AT. Dvs. den "gammeldagse" typen som ikke kan sammenlignes med ACC i det hele tatt, når det gjelder kjørekomfort. Det som er mest påtagende er at bilen oppfører seg mye mer "stakato" med den uten adaptiv kontroll (ikke så rart med det momentet og regenereringen som elbiler har)

Nuvel, kan ikke akkurat si at den er plagsom "stakato". Synes at den regulerer veldig fint både opp og ned. Ikke helt ulikt en forbrennings-BMW av nyere type. Ja, den regulerer veldig nøye, og holder farten med lite avvik både opp og ned, men rykking? Nei.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ganton

Man angrer vel sjeldent på noe man ikke har i bilen - kanskje helt til man venner seg til å bruke det i en annen bil ;-)

Nå har ikke jeg fått min i3 ennå men prioriterte ikke ACC, tanken bak det er: 90% av min kjøring er fram/tilbake jobb som går over landlige lite traffikerte veier, lite køkjøring. De ytterst få gangene jeg kommer til å bruke bilen til langkjøring på E6 el. klarer jeg meg fint uten. Det samme gjelder parkassist, hadde brukt det et par ganger for å teste men klart meg fint uten. Men: hadde vært veldig kult med denne teknologien :-)

(Tror det er lurt å sette seg ned å tenke sjæl på hva som er ens eget bruksmønster, for selvfølgelig har man lyst på alt som finnes av ekstrautstyr, gutter er jo gutter ;-) )

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

pberg

Når det gjelder parkassist, er det noen som bruker det, eller har det bare blitt testet at det virker, og så blitt med det?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

GelpMan


LMOR

Sitat fra: pberg på onsdag 30. juli 2014, klokken 08:48
Når det gjelder parkassist, er det noen som bruker det, eller har det bare blitt testet at det virker, og så blitt med det?
Har brukt det flere ganger (alltid der den kan brukes). Nyttig, og like gøy hver gang :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sirka

#26
Samme her, har brukt den mye - selv om jeg i utgangspunktet trodde den aldri ville bli brukt. Kjøpte pakken pga. ryggekamera /sensorer.

Ellers er det vel naturlig at det ikke kommer overveldende mange svar her - det man ikke har, savner man sjelden, vel? :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Øybil

Angrer på at jeg ikke bestilte bluetooth pro pakken som nå endres til smartphone enabled ettereller annet da dette er en dingse bil og bt pro ikke koster så mye.

Men uansett kjøpte jeg bilen mine brukt da jeg ikke ville vente 5 mnd på ny bil, så hadde ingen innvirkning på valget :) men fornøyd med bilen :) bil nr 2 en fossilbil har ikke blitt brukt siden innkjøp av i3.

Bgk

Hvis jeg hadde bestilt i dag så hadde jeg tatt med takluke da jeg synes den
gjør bilen litt finere, men er uansett veldig fornøyd :) acc er fantastisk så veldig glad jeg tok
det med :D

AndesiteSilver_i3

Angrer veldig på at jeg valgte bort stor navi. Hadde da fått "split-screen-funksjon" og bedre "look" inne i bilen.
Men lever fint med 606 også men tenker på 609 hver gang jeg setter meg inn i bilen...

Skulle ellers gjerne ha hatt:
-Sorte ruter bak.
-Parksensor fram.
Og kanskje soltak + H K lyd....

Bruker bilen daglig til/fra jobb + annen småkjøring og er egentlig godt fornøyd med bilen som den er.
- - - - - - - - -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA