Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor utbredt er "slakke i tranmisjonen"?

Startet av mrm, mandag 28. juli 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

mrm

Har inntrykk av at mange har fått feilen, som gir relativt høy klunke lyd når man går fra litt gass til regenerering. 
Men hvor utrbredt er det egentlig?
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Muffinman

Dette er nok adskillig mer nyansert enn slakke/klunk eller ikke. Økende hvining fra tannhjul og ulyd fra inverter er eksempler på andre symptomer.

Bjoris

Så det er folk som ikke har klunkelyd, men andre ulyder?

Muffinman

Jepp. Hos meg startet det med økende slakke fra 19K. Deretter lagerlyd i lav fart, økende i styrke med kjørelengde. Etterhvert kom summing/sirkelsaglyd ved en bestemt hastighet. Den har økt i styrke og høres nå stort sett i alle hastigheter. Elektrisk brumming i rund 60 ved svakt pådrag. Høres nå i stort sett alle hastigheter.  "Ballongfiselyden" som er normal høres nå ved svært lite pådrag fra 50-60% soc. I tillegg høres den ofte ved regen. Tannhjulshvining fra 60 og oppover i det siste. De fleste symtomene tiltar i styrke.

Det nyeste for min del er at det såvidt høres et lite dunk i svært lav fart mellom regen og pådrag. Bilen er nå bikket 34K, men fremdeles ingen "klunk".

Bjoris

Hmm, jeg trodde alle med sirkelsag og andre ulyder også hadde slakk. Men er det ikke slakke som er utbredt? Snakker vi enkelt tilfelle som deg eller er det mange som har det som i din også?

Foleson

Sirkelsag ved 15-20 km/t og litt ekstra lyd rundt 50-60. Det siste er jeg ikke sikker på om har kommet i det senere, men sirkelsagen har jeg hatt mer eller mindre siden bilen var ny uten at det har tiltatt noe. Har kjørt 7.000 Km.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Høgis

Hørte svak "klakkelyd" med ca. 5000 km på teller'n og kommenterte dette på service i April, fikk beskjed at dette var normalt. Lyden har vært stadig økende og er nå plagsom helt opp til ca. 50 km/t. Har ikke passert 10000 km enda. Etter service for et par uker siden fikk jeg godkjent bytte av drive-unit  "Vehicle makes clicking or clunking noises when accelerating. Change Drive unit - has been confirmed."
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

mrm

Har hatt klunke lyden fra ca 7000km (9000 i dag), men ikke noen annen ulyd (ref sirkelsag).
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Trustno1

Jeg hadde klunkelyden fra rundt 3000km og fikk driveunit byttet på 15000km. Har blitt mye kjøring nå i sommer, og telleren står nå på overkant av 18000km og jeg begynner å høre antydning til den igjen allerede.

Må si dette bekymrer meg litt, spesielt siden at det mer eller mindre utelukkende har vært langkjøring siden driveunit ble skiftet, og den knapt har vært akselerert maks etter skiftet.

OleJA

Undersøkelsen så langt viser:
- Av de som ikke har klunkelyd så er det en overvekt av biler som har kjørt over 10k.
- Av de som har klunkelyd så opplevde flesteparten at den begynte før 10k.

Vi kan vel utfra dette konkludere at dersom du passerer 10k uten ulyder, så reduseres sjansen for at du får dette på din bil?

Snorreholberg

Jeg har kjørt 15.000 og har ikke antydning til lyd. Pratet med Tesla idag i forbindelse med kontroll på bilen - og de sa at problemet med "slakk i tranmisjonen" er ett problem som er/kan være på de første modellene + noen produserte i en annen tidsperiode. Altså ikke noe problem som vil komme på alle Teslaer som er produsert.

petersv

Leveringsdato skulle vært med i pollen. Jeg har en av de første bilene i Norge, men ikke slakke etter 12kkm, har heller inntrykk at det er de som ble levert rundt årsskiftet som har mest problemer.

jkm

Jeg har lest her på forumet at noen får ulyder ved pådrag. I løpet av de siste 3000km har min S85 fått en kombinert sirkelsag og flydur. Sirkelsagduren er den samme om pådraget er lite eller stort. Jeg hører det godt når vinduene er nede og jeg kjører langs autovern eller en vegg.  Bilen gir ingen klakkelyder. Jeg har stort sett kjørt rolig og konservativt, ja nesten som en prest. Kilometerstanden er 23000km med et energiforbruk på 190 wh/km.

Jeg funderer på hvorfor ulydene oppstår. Jeg har en mistanke til at det kan være kjørestilen. Jeg kjørte lenge på minimum regenererering. Nå bruker jeg full regenerering kombinert med aktiv bruk av Neutral. Jeg savner muligheten til å ta helt av regenereringen. Tesla burde legge inn en Regen-Off funksjon i menyen, regenerering kunne så aktiveres med en liten touch på bremsene. Tilbakestilling til Regen-Off kunne f.eks. skje ved å kicke inn Drive, selv om bilen allerede er i Drive. Slik kunne man enkelt svitsje mellom regen og regen-off.

Uansett, jeg stakk innom Tesla Skøyen i dag for å ta opp ulydproblematikken. Jeg ble veldig godt mottatt på service senteret. En tekniker ble med på en 5-minutters biltur. Han logget turen med en lyd og vibrasjonsmåler plassert mot frontveggen i bunn av bagasjerommet. Teknikeren fra Tesla kunne høre ulyden godt, dog det var en helt ny lyd for ham, hadde ikke hørt denne før.

Lyd og vibrasjonsmålingen vil bli sendt til Tesla i USA for nærmere analyse. Tesla kjører nok en FFT av tidsserien fra opptaket. Så tar de en nærmere analyse av responsspekteret. Jeg skulle få tilbakemelding om en ukes tid.

pej

Jepp...uling mellom 50-60km/t under akselerasjon. Blir verre og verre...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA