Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommer med leafen :)

Startet av Mippen, søndag 27. juli 2014, klokken 16:02

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Hyggelig at hjemturen gikk bra. Da gleder vi oss til å lese oppsummering og refleksjoner om noen dager. :)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#47
Her kommer en liten analyse av tur/retur Halsa på Nordmøre og Askøy utenfor Bergen.=)

På veien opp stoppet jeg innom Hurtigladeren på Knarvik for å være sikker på at jeg kom meg til hurtigladeren på Oppedal. På veien hjem stoppet jeg ikke på Knarvik., men kjørte direkte uten å lade mer.

Til Oppedal brukte jeg tilsvarende 101%, på 136,2km, så skulle ha kjørt svært forsiktig dit for å klare det uten å hurtiglade på Knarvik. Tilsvarer 0,74% pr km.
Hjem igjen brukte jeg 78% på 124,4km uten å stoppe på Knarvik, noe som tilsvarer 0,62% pr km. Kjørte en mil mer på veien opp for å gjøre noen småting på veien.

Til neste hurtiglading på  Jølstraholmen brukte jeg 62% på ca. 80km.  Det tilsvarer 0,775% pr km. På veien hjemover brukte vi 48% fra Jølstraholmen til Lavik fergekai. Det tilsvarer 0,6% pr km.

Til hytten vi overnattet på oppover og nedover i Bjørkedalen/Volda var det 100km fra Jølster. Vi brukte 62% kapasitet på å komme oss dit. Det tilsvarer 0,62% pr km. På veien hjem brukte vi 70,4% av kapasiteten.  Det tilsvarer 0,70% pr km. Det regnet på veien hjem til dels kraftig også hadde vi en lastebil som presset oss på det bratteste partiet over fjellet.

Fra Volda til Molde brukte jeg 92% Kapasitet på 134,6km, noe som tilsvarer 0,67% pr km. På veien hjem kjørte vi litt lenger da vi svingte innom Akvariet i Ålesund. Totalt kjørelengde var da 159,5 og forbruket var da 112% prosent. Det vil si at jeg hadde ikke klart turen uten å hurtiglade i Ålesund. Det tilsvarer 0,70% pr km. Det kan  stemme bra med køkjøring og mye regn.

Siste etappen fra Molde til Halsa brukte jeg 62% på 77,3km. Det tilsvarer 0,80% pr km. Kanskje jeg var litt uforsiktig da jeg viste målet ikke var langt unna. Hjem igjen brukte jeg 50% på samme distansen. Det tilsvarer 0,64% pr km.  Det til tross for lav temperatur (13 grader) og regn.


Så totalt har vi brukt 379% opp og 358,4 ned.

Oppover kjørte vi 530km og ned 575km

Oppover har vi da brukt 1,05% pr km
Nedover har vi brukt 1,06% pr km

Konklusjon: E39 fungerer greit å kjøre med elbil, så lenge man har en elbil med japansk hurtiglade plugg. Da kan man kjøre opp og ned til Kristiansund og eventuelt Trondheim. Tar litt ekstra tid med alle ladestoppene, men det er mulig å klare på en dag fra Bergen. Problemene oppstår dersom en lader er ute av drift eller temperaturen synker. Eller man kjører en europeisk elbil. Da skal det holde hardt på deler av ruten, og det er kanskje ikke mulig på kaldeste vinteren. Det går også mye strøm på svingete vestlandsveier og det er mye fjell som skal forseres. Det positive er at det kommer en ny hurtiglader i Førde, og det er også en på Jølster, og det kommer vel forhåpentligvis flere på e39 etter hvert slik at alle elbiler kan lade. Håper det kommer i Nordfjord og i Stryn. Det hadde vært flott. Nordfjord mener jeg skal komme.


Bilder som illustrerer litt av veien. Siste er fra jurassictest. Ikke helt nøyaktig da noen steder er det tunnel, men det viser fortsatt at det er mye stigning på ruten.


Edit: I følge carwings på nett brukte jeg 14.1kwh/100km første dagen oppover og 13,4kwh/100km andre dagen. Første etappen havnet vi i litt i rushet siden det var fredag og utfartsdag.

Ned igjen brukte jeg 13,3kwh/100km og 13,4kwh/100km.

Måtte bruke AC mye både oppover og nedover. Opp pga varmen og ned pga det dogget.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Da har du gjennomført en slik type langtur som jeg selv kunne tenkt meg å legge ut på. Ikke minst for å bevise at den lar seg gjennomføre - bevise både for meg selv og andre.

Men så er spørsmålet; er det en reiseform jeg kunne tenkt meg å gjenta flere ganger?  Lange ladepauser med få timers mellomrom tvinger deg til en litt annen reiserytme og får deg til å planlegge reisen på en annen måte. Innlagte spise- og lesepauser eller severdighetsbesøk harmonerer bedre enn å gå og sparke i grusen mens bilen står og lader. Enten blir det en livsstil, eller så går man fort lei.

Så hva sier du; blir det langtur med Leafen neste ferie også, eller finner du på noe annet i stedet? ;)


Mippen

#49
Vel, neste Sommer er lenge til for mitt vedkommende. Kanskje jeg har en helt annen bil da.  :P Har imidlertid ikke noe problem med å kjøre opp og ned igjen med leafen. Vi hadde planlagt godt så ble ikke så mye dødtid egentlig. Noen steder gikk vi å spiste, andre steder shoppet vi, også fikk vi med oss litt ting på veien. Fikk på en måte en litt annen ro over seg.

Minuset var at vi også måtte bruke ekstra tid med å vente på fergene. Stort sett kunne vi kjøre omtrent rett ombord, men med 6 ferger hver vei sier det seg selv at det ikke treffer en eller to ganger. Derfor var det egentlig greit å ta en overnatting i stedet for å kjøre på en dag. Vi kunne for eksempel ha hurtigladet i Volda og kjørt direkte, men overnattet i stedet og fikk hygget oss litt mens bilen ladet over natten. Da ble ikke turen så lang. Vi bruker vanligvis mellom 10 og 12 timer på turen en vei uten spes. med stopp med fossilbil.


Skulle vi kjørt direkte måtte vi ha beregnet minst 2,5 time ekstra pga lading.  Vi måtte heldigvis aldri vente mer enn kanskje 1 time til sammen på hele turen på hurtiglading oppover og nedover, men det er også noe man må legge med i planene. Vi brukte sikkert også et par timer med venting på ferger, men de måtte vi uansett ha gjort om vi kjørte med fossilbil.

Det var svært få vanlige elbiler å se på e39 med unntak av rundt større plasser. Folk så litt rart på oss enkelte ganger når vi kom med en fullastet Leaf i fergekøen. Vi så bare en og annen tesla ellers. Derfor var det ikke noe problem å komme til på hurtiglading.

Som sagt er det mulig å gjennomføre en slik tur, men det er også en viss risiko hvis en hurtiglader ikke virker eller det er mye kø på de ulike laderne. Det er derfor lurt å ha en plan og ha god tid. Så lenge man har det siste er ikke noe umulig. =) Kjører man en rute uten ferger så blir det ikke så mye venting egentlig.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

En liten tilleggsopplysning til sommer med leafen. Vi kjørte som nevnt fra Askøy utenfor (før) Bergen til Halsa på Nordmøre og hjem igjen. Bilen har også utelukkende blitt brukt til en del dagsturer fra hytten minus tur til butikken og et par turer på stranden. Alt i alt har jeg kjørt 2207,1 km på tur med Leafen i sommer hvis vi trekker fra småkjøring. Har for eksempel vært på tur til Smøla, Atlanterhavsveien og Todalen. Har også vært noen turer til Kristiansund og i og rundt på Aure. Hadde også planer om å kjøre til Asker men på grunn av tiden vi hadde igjen av ferien og mangel på hurtiglading over fjellet valgte vi å låne en liten iq av svigers. Har derfor kjørt over 3500km i ferien og 2207,1 av de + all småkjøringen elektrisk.

Neste år kunne det være gøy å kjøre rundtur slik at vi kan reise på besøk østpå fra Nordmøre over fjellet og kjøre hjem via Hallingdal. Nå var det tilbake til Nordmøre fra Asker også var vi på hytten et par dager før vi måtte hjem. Greit det, men hadde sikkert spart litt tid på å reise fra Asker til Bergen. 
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA