Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bråstopp for Elbiler og hybridsalg i Holland etter at incentiver ble fjernet

Startet av elektrolux, lørdag 26. juli 2014, klokken 09:35

« forrige - neste »

E_S

Jeg har eller disponerer ingen hytte og har heller aldri hatt noe behov for det, så det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg mener ihvertfall at hurtigladere bør bygges ut langs de største veiene først og fremst slik at man kan kjøre lengre turer også med de mindre el-bilene. Sånn det er nå må man ha en elbil som økonomisk er utenfor rekkevidde for flertallet for å kunne kjøre lengre turer med mindre man er særdeles positivt innstilt til å stoppe for lading både titt og ofte.

Få på plass hurtigladere (som virker!) langs hovedtransportaksene, gjerne samlokalisert med bensinstasjoner langs veien, så hadde plutselig selv en Leaf, e-Golf, i3 eller lignende vært et aktuelt transportmiddel på en 40 mils kjøretur..
:)

Mippen

Sitat fra: 02jan på mandag 28. juli 2014, klokken 18:09
Hva med de som ikke har behov for hytte ?  Skal de belastes med at de A : ikke utbygget hurtigladestasjoner pga de med hytte/fritidshus har 2 og 3 tonns el- biler.

Eller B : alle skal skaffe seg 3 tonns elbiler siden det er behov for å kjøre t/r Oslo Vestlandet på en tank ( slik jeg kan med min gamle fosilbil.).


Verden er ikke sort/hvit. Det er ikke bare noen som kjører til hytten og noen som kjører i/rundt byen. Mange kjører mye også i hverdagen i forbindelser med møter, sende unger til og fra trening mm. Selv om mange klarer seg med en vanlig elbil ofte, er det mange som ofte ikke klarer seg med en vanlig elbil. Det er ganske mange biler på veien i Norge. Bare en liten prosentandel av alle bilene er elbiler - selv om det noen steder er mye elbiler. Det er 2,5mill biler på Norske veier pr 12.2013 og i underkant av dette var det ca 180000 elbiler. Det er med andre ord lang vei å gå for at "alle" skal kjøre elektrisk. Hvis tesla med lang rekkevidde kan hjelpe flere folk til å velge en elbil så er det supert. Jeg klarer meg mesteparten av tiden med rekkevidden på min bil, men hadde jeg hatt en elbil med lengre rekkevidde kunne jeg kjørt mer med el-bilen og kuttet ut noen reiser med fly og fossil leiebil.

Elbiler med større batteripakker gjør at man ikke trenger å lade så ofte for å kjøre langt. De fleste som har hytte/reiser på langtur kjører gjerne ikke mer enn 2-3 hundre km. Da kan man lade på hytten/hotellet i stedet. Det er mest vanlige elbiler som står å venter på lading på ordinære hurtigladere. Snart har også tesla bygget ut nok hurtigladere til å kjøre rundt hele landet uten å oppta en eneste vanlig hurtiglader. Hvis en elbil kan erstatte en elbil og en fossilbil er det supert. Hadde det kommet en vanlig elbil med samme rekkevidden som tesla så hadde den nok slått knockout på de fleste andre elbilene. Poenget er at man har ulikt behov og for de fleste jeg har pratet med er akkurat den korte rekkevidden en av hovedtingene til at de sitter på rekkverket å venter på billigere biler med lang rekkevidde. Ikke alle har råd/lyst til å bruke så mye penger på en bil som en tesla koster. Noen syns den også er for stor, men det er en subjektiv vurdering.
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

Ingen (i alle fall ikke jeg) har tatt til orde for å IKKE bygge ut hurtigladere. Men siden denne debatten i alle fall sprang ut fra en diskusjon om incentivene burde være forbeholdt små biler (underforstått med kort rekkevidde) var det vesentlig for meg å påpeke at for OSS var ikke en leaf (eller i3 eller noe annet lignende) et alternativ, da det hadde betydd at vi enten måtte basere oss på låne/leiebil i nesten like stor grad som i dag, eller gått vesentlig ned på "brukervennligheten".  Og all verdens hurtigladere hadde ikke hjulpet på det siste, da det som nevnt uansett ville vært nødvendig med flere ladestopp på de vanligste turene vi kjører - og som vi i dag normalt kjører uten stopp.
Og jeg tror ikke vi er alene blant Tesla-kjøpere om å tenke sånn. 

Lading underveis bør ideelt sett gå like raskt, og være minst like tilgjengelig som det er å fylle bensin i dag.  I tillegg til at man kan lade hjemme og alle andre steder man parkerer.
Men det er også en stor fordel om bilen har en rekkevidde som under langkjøring er litt lenger enn det man normalt ville kjørt uten pause.  Så man kan være sikker på at man kan hurtiglade der man uansett stopper for å spise, handle, gå på do og strekke på beina. 
Men i alle fall for egen del er et normalt transportstrekk med bil i dag lenger enn det man kan forvente av rekkevidde av alle andre elbiler enn Tesla.

Dessverre. 
Jeg skulle gjerne kjøpt en vesentlig mindre bil, til en vesentlig lavere pris, om den hadde hatt i nærheten av samme rekkevidde.  Det alternativet finnes ikke i dag, og inntil det er på plass mener jeg det er riktig å fortsette å gi incentiver også til andre i "vår situasjon", selv om vi må bruke en obskøn mengde penger på en bil som bare så vidt får plass i garasjen...

02jan

Det mangler en bilstørrelse mellom eGolf og tesla. Type mellomklasse stv ( audi A4,  ford Mondeo) og mellomklasse SUV (honda crv/audi q5).

Ville anta at disse biltypene kunne ha god nok batteripakke, samtidig omtrent dagens plass invendig.

Om disse bilen f.eks hadde toppfart på 130 og ca 400 kg batteri - med ca 20-25 mils re'el rekkevidde. Ville nok disse være meget aktuelle her i Norge - men ikke nødvendigvis for resten av Europa - da det kan tenkes at de har krav om å kunne suse i minst 160 kmt i timesvis.

Tenker nok at vi ser de første bilene fra USA, da de har tradisjon om lavere fart på motorvei - og muligens ikke så mye normalkjøring by til by - men mer kjøring i og rundt byene i eget område ?

I mellomtiden må det sørger for at hurtigladere mellom de store byene bygges ut og settes i drift , slik at jeg som ikke elbil entusiast kan kjøre elbil lengre en 7 mil fra eget hjem. ( strengt tatt trodde jeg at dette var på plass i 2014...., ).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mippen

Sitat fra: 02jan på mandag 28. juli 2014, klokken 20:33
Det mangler en bilstørrelse mellom eGolf og tesla. Type mellomklasse stv ( audi A4,  ford Mondeo) og mellomklasse SUV (honda crv/audi q5)....

...I mellomtiden må det sørger for at hurtigladere mellom de store byene bygges ut og settes i drift , slik at jeg som ikke elbil entusiast kan kjøre elbil lengre en 7 mil fra eget hjem. ( strengt tatt trodde jeg at dette var på plass i 2014...., ).

Ja, det burde være en størrelse mellom tesla og golf/leaf. Nå kommer imidlertid Nissan med en eNV200 kassebill med plass til 5 stykker og mye bagasje, så litt mer "normal" bil med størrelse er akkurat kommet. Ikke en mondeo eller A4, men fortsatt mindre bil enn en tesla. Minuset er rekkevidden som er ca 2 mil kortere enn en på en leaf. Burde heller være motsatt eller minst like lang.


Ja, det burde være på plass i 2014. Problemet er vel at salget har eksplodert etter det kom mer normale elbiler enn de klassiske elbilene. Husker jeg så en elbil på slutten av 90-tallet og tenkte "hadde den bare hatt minst dobbel rekkevidde og bakseter".

Salget de siste par årene har gått over alle forventninger slik at man ikke har klart å bygge ut fort nok. På den andre siden har Tesla som har eksistert kortere klart å bygge ut mye mer effektivt. Dessuten hadde myndighetene kalkulert med 50.000 elbiler eller 2017 som sitt tak før eventuelle avgifter. Da burde de også legge til rette for minst 50.000 elbiler - derfor burde egentlig ikke det være noe overaskelse. Eneste er teknologien som har forandret seg fra vanlig schuko lading til ulike standarder. 

Fremtiden er elektrisk.

Bent

Mitt tips er at elbil med lang rekkevidde vil komme ned i pris lenge før sidrompa Norge klarer å bygge ut hurtigladere i hvert et tettsted. Om ti år vil vi alle humre litt over den overgangsperioden da vi trodde at elbil med under 400km rekkevidde kunne være en god idé.
Tesla Roadster, 25Mm

Mippen

Sitat fra: Bent på mandag 28. juli 2014, klokken 21:36
Mitt tips er at elbil med lang rekkevidde vil komme ned i pris lenge før sidrompa Norge klarer å bygge ut hurtigladere i hvert et tettsted. Om ti år vil vi alle humre litt over den overgangsperioden da vi trodde at elbil med under 400km rekkevidde kunne være en god idé.

8)
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 28. juli 2014, klokken 18:35
Hadde det kommet en vanlig elbil med samme rekkevidden som tesla så hadde den nok slått knockout på de fleste andre elbilene. Poenget er at man har ulikt behov og for de fleste jeg har pratet med er akkurat den korte rekkevidden en av hovedtingene til at de sitter på rekkverket å venter på billigere biler med lang rekkevidde. Ikke alle har råd/lyst til å bruke så mye penger på en bil som en tesla koster. Noen syns den også er for stor, men det er en subjektiv vurdering.

Den bilen kommer i løpet av en 3 års tid og heter Tesla Model 3...
Størrelse som en BMW 3-serie og antatt (av meg) startpris rundt 230k før evt. avgifter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. juli 2014, klokken 02:11
Sitat fra: Mippen på mandag 28. juli 2014, klokken 18:35
Hadde det kommet en vanlig elbil med samme rekkevidden som tesla så hadde den nok slått knockout på de fleste andre elbilene. Poenget er at man har ulikt behov og for de fleste jeg har pratet med er akkurat den korte rekkevidden en av hovedtingene til at de sitter på rekkverket å venter på billigere biler med lang rekkevidde. Ikke alle har råd/lyst til å bruke så mye penger på en bil som en tesla koster. Noen syns den også er for stor, men det er en subjektiv vurdering.

Den bilen kommer i løpet av en 3 års tid og heter Tesla Model 3...
Størrelse som en BMW 3-serie og antatt (av meg) startpris rundt 230k før evt. avgifter.

Ja, er klar over denne. Nevnte den innledningsvis. :) Det er ikke så mye info om den ennå, og ikke bygget noe prototype meg bekjent, så den henger fortsatt litt i luften for meg. Men den skal komme og det er den eneste bilen jeg vet om som kommer til å fylle det hullet i den klassen. Håper naturligvis at andre biler henger seg på.  :)
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:18
Håper naturligvis at andre biler henger seg på.  :)

... og det er jo nettopp det "den hemmelige planen" til Tesla går ut på.

Og bare som en liten apropos ang. det med å klare seg med små elbiler:
Jeg kan så klart bare uttale meg om eget bruk, men for meg vil en "vanlig" liten elbil med dagens rekkevidder dekke mindre enn 5% av mitt bruk. (Dette er ett enkelt overslag. Kan så klart ha bommet litt, men ikke mye).En bil med like lang rekkevidde som selv det minste batterivalget til Tesla vil selv uten superchager dekke ca 90%++ av mitt bruk. Med superchagernettverket så er det tett på 100%, og for de få prosentene som er igjen så kan jeg sikkert klare meg med vanlig (semi-)hurtigladning. - og nei, jeg har ikke noen hytte, og reiser ikke ofte på langturer. Turer på 10->30 mil er for meg "normalen i (ett noe utvidet) nærmiljøet".

Elbiler med kort rekkevidde har helt sikkert sin plass de også, er sikkert en god del som kan klare seg med den som eneste bil, eller som kan ha stor nytte av den som en bil #2 - pendlerbil eller "konebil" etc. Men disse er ikke beregnet for å kjøre land og strand rundt. Joda, entusiaster kan sikkert kjøre på langturer med disse og fint er det, men forvent ikke at det blir mange som ønsker det. Det å sette opp skikkelige hurtigladere med 2->4 mils avstand mellom slik at man kan kjøre disse bilene rundt over hele landet er en utopi, og kommer fortsatt til å ta for lang tid nær sagt uansett hvor kjapp ladingen skulle være.

Hvor lang rekkevidde trengs det? Vel, si det... Det vil det helt klart være delte meninger om, alt etter hvilket behov man har. Selv mener jeg Tesla har truffet blink med sine biler - ca 25/30 mils realistisk rekkevidde (60kWt batteriet) selv på vinteren bør etter min mening være ett minimum. Med en slik rekkevidde er det mulig å kunne bygge ut ett hurtigladenettverk med en fornuftig avstand mellom ladestasjonene, og gi en god dekning over det meste av landet. Man vil heller ikke tape for mye tid på langtur (gitt ladehastigheter som med Teslas superladere) i forhold til å kjøre en fossilbil.

Nei, dette er ikke en debatt "Tesla mot røkla", men en konstatering av at Tesla har satt lista, så gjenstår det å se når andre klarer å komme seg over denne lista. Ja, jeg ser med glede frem til at Tesla Model 3, eller en konkurrent med tilsvarende rekkevidde/pris kommer på markedet. Håper virkelig de rekker det før initiativene for elbiler tar slutt...
Model S 85D

02jan

For min del så har blitt forklart av kjente og ukjente at jeg kjører rundt i en sirkusvogn, konebil, småbil etc.   Når jeg er ute å kjører ,sitter jeg kun i et sete , og har bedre plass til kroppen min enn min gamle audi a6.
Har ingen problem med at mange har behov for stor bil, men realiteten er at de mindre og kompakte bilen idag er vesentlig mer bil en kanskje mange har erfart tidligere ?

Når en bilprodusent dekker langdistanse ladebehov her i landet for sitt bilmerke , forstår jeg ikke at det samme skulle være muligheter å få til for 10-15 mils bilene , som til det daglige brukes privat mindre en 10 mil pr. Døgn.
Hvis tesla klarer seg med feks 10 hurtigladeplasser i Norge , hvorfor skal ikke det høre mulig å triple dette antall ?

Er det ikke strøm over hele landet ,eller er ikke dette bygget ut ennå ?

Er det veldig mange store byer i Norge ? Oslo - Kristiansand = 4 ladepunkter.
Trondheim - Kristiansund = 2 ?
Stavanger - Bergen = 3
Trondheim - Oslo = 4.

Det er allerede en del ladepunkter i diverse byer og tettsteder , elbileier bør kunne basere seg å lade fra egen bopel.

Hvis det skulle la seg gjøre å få opp de mest brukte veiene mellom de store byene med ladepunkter - kunne det vært mange  som kunne klare seg med elbil med lette batterier.
Det betyr ikke at bilene MÅ være små - kunne godt tenkt meg mellomklassebil med letter/mindre/rimeligere batteri på bekostning av lang rekkevidde.
Tunge og store batteri , gjør også bilene dyrere å produsere, samt økt vekt.

Er klar over tesla gen3, men ikke at det finnes alternativ hverken som prototypen eller planer.  Relaliteten er de bil og batterimodeller vi har idag.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mippen

Syns vi bør ha elbiler med grei rekkevidde og godt utbygget ladenettverk. Hvem ville til sammenligning ha kjørt en bil med 10-15 liters bensintank og måtte fylle etter et 15-20 mil og bruke en halvtime på dette. De fleste biler i dag kan kjøre 400-1000km på en fylling og for at elbiler skal være et reelt alternativ for mange må man ha biler som er lettest mulig å eie og kan kjøre lengst mulig. Hvis ikke blir aldri elbilen et reelt alternativ. Hvis også avgiftene forandres så blir det enda mindre folk som vil kjøpe elektrisk.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

I diskusjonen stor/liten elbil er det nok en bagatellisering av forskjellen mellom liten og stor bil.
Det gjelder både økonomi og økologi. Både produksjonen av bilen og driften av den.
Det er nok også et ureelt hvit/svart syn på elbil/fossilbil.
Det beklagelige faktum er alle biler er negative for miljøet.
Store mer enn små. Fossile mer en el forutsatt samme bilklasse.

Langvarig gjeldende bilpolitikk i Norge har vært progressive avgifter for størrelse, motorkraft og "luksus".
Denne forskjellsbehandlingen er opphevet for elbilene i og med de alle er totalfritatt for progresjonen.

Det er ikke uten videre gitt rent generelt en eneste stor elbil i klassen S85 er å foretrekke framfor
en liten elbil + en eldre, nedskreven fossilbil. Det gjelder både økonomi og økologi.
Avgjørende her vil være prosentdelen av daglig kortkjøring og av enkelte langturer.

Elbilens suksess er elbilens akilleshæl.
For reduseres fossilbilsalget vesentlig,
- forsvinner altfor mange statlige inntektsmilliarder
- går bompengeselskapene  konkurs fordi inntektene svinner bort
- med null veibygging som resultat
- .......
. .......

som i sum nødvendigvis fører til nedjustering/avskaffing av særfordelene.

BTW
Hurtiglading på alle bensinstasjoner løser ikke problemet med langkjøring av elbiler med kort rekkevidde.
80% lading vil jo bety ladestopp hver 60-90 km. Og du skal ikke langt, før det blir altfor tidkrevende og kjedelig.

I tillegg skal det godt gjøres å drive kommersiell hurtiglading med pris pr ladet km kjøring lavere enn
pris diesel per kjørt km.

Husk investeringene må for sikkerhets skyld avskrives mye hurtigere enn lik teknisk levetid.
For du risikerer allerede etter få år nye batterityper med lengre rekkevidde som reduserer/eliminerer
hele ladebehovet utenfor egen garasje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PerBear

Sitat fra: elektrolux på lørdag 26. juli 2014, klokken 09:35
Snakket med Ratio og de kunne fortelle om en endring fra 20 000 solgte til 100 solgte etter at staten fjernet skattefordel for El og Hybridbiler...

Det er kun hybridbiler som har gått tilbake i Nederland. Og Mitsubishi leverte omtrent hele årsproduksjonen av Outlander PHEV til Nederland ved årsslutt for å få levert dem innen skatten ble innskjerpet for hybrider. Politikerne reagerte på at det var nesten bare hybridbiler som ble solgt, derfor ble skattefordelene endret, her er statistikken fra Nederland (kilde http://www.rvo.nl/sites/default/files/2014/04/Electromobility%20in%20the%20Netherlands%20Highlights%202013.pdf:
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Amoss

Sitat fra: 02jan på onsdag 30. juli 2014, klokken 16:17
Når en bilprodusent dekker langdistanse ladebehov her i landet for sitt bilmerke , forstår jeg ikke at det samme skulle være muligheter å få til for 10-15 mils bilene , som til det daglige brukes privat mindre en 10 mil pr. Døgn.
Hvis tesla klarer seg med feks 10 hurtigladeplasser i Norge , hvorfor skal ikke det høre mulig å triple dette antall ?

Vel, for det første snakker vi ikke om å dekke en strekning, men ett areale. Da blir det "litt" mer enn tre-gangen bare der... :p 

For å sammenligne med den "bilprodusenten som dekker langdistanse ladebehov her i landet for sitt bilmerke" så har de ca 30 mils reel rekkevidde for den minste modellen vinterstid (litt under ved ekstreme tilfeller) om jeg har forstått det rett. Likevel satser de på å plasserer ut stasjonene sine med ca 20 mils avstand. Så de har forstått at de ikke kan sette dem opp akkurat på rekkeviddegrensen. Så da kan heller ikke hurtigladere for kortrekkende elbiler stå med 10-15mils avstand. Nå er jeg litt usikker på hva som er en reel rekkevidde man kan forvente en vinterdag med disse bilene uten å presse batteriene fra 100% til 0? 5 mil?  8 mil? Vel, finn ut hvor langt det er, og del "20" med det tallet. Svaret du får er potensen du skal bruke på antall hurtigladere fra denne fabrikanten. Sånn ca grovt regnet...   Og nei, de gir seg ikke med 10 nei. De har 10 åpne i dag, de to neste åpner hvilken dag som helst. Innen neste vår ser det ut til at de skal ha minst 23 stasjoner åpene, og jeg tviler på at de regner seg som ferdige med det.

Så, for å bruke litt grove tall så kommer jeg til at du trenger 234 hurtigladestasjoner for å få like god dekning for de kortrekkende elbilene. Men klart, kanskje du bare vil ta med de som går lengst av de kortrekkende elbilene?  I så fall slipper du kanskje unna med 232 hurtigladestasjoner med 10 mil mellom hver. Og jeg gjentar altså igjen at dette er svært grove tall. Finregner du litt (og tar hensyn til at landet er langstrakt og ikke kvadratisk), og velger bort områder som kanskje ikke er relevante å dekke etc, så kan sikkert tallet reduseres kraftig. Men langt over 23*3.

Klart, om du bare ønsker å dekke strekket mellom noen få de aller største byene i landet - og dropper de som ligger ubeleilig til (Tromsø) - så blir det nok noe mindre ja.

Dernest, å måtte stoppe så ofte (hver 5. - 6. - 7. eller 8. mil eller hvor ofte det blir) for en halvtime hver gang, så tror nok jeg at jeg heller hadde valgt en fossilbil for den turen. En halvtime hver 20. mil hadde jeg lett taklet. Men klart, andre kan så klart velge andeledes enn meg :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA