Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type-2-lading i Bergen sentrum?

Startet av Quintilian, fredag 25. juli 2014, klokken 23:10

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Skal kjøre til Bergen fra Stavanger på Neil Young (& Crazy horse!) konsert neste fredag.... 198 KM hver vei... Fire i bilen, og skal kjøre hjem dagen etterpå.... Ser for meg at jeg bør toppe opp ihvertfall 50 KM bare for sikkerhets skyld...

Kan noen anbefale et trygt og godt type-2 punkt i tilknytning til sentrum jeg kan bruke? Hvor det "alltid" er ledig kapasitet...? Eventuelt hvor jeg kan la bilen stå over natta og lade (hvor man ikke må betale timepris...?)

Konserten er forøvrig på "Bergenhus, Kongen"... Regner med at det er festningen... Midt i sentrum håper jeg :-)

krister461

Koengen er i sentrum ja. Noen alternativer:
Bygarasjen - gratis parkering om du registrerer din autopassbrikke i forkant. Treg schuko-lading med 6 timers makstid.
Klostergarasjen - parkering koster peng. Treg lading med type 2 kontakt.
Lagunen - hurtiglader "på veien", dvs ikke i sentrum.

Dog går jo Bergen - Stavanger tur retur vanligvis uten lading. Har du regnet med fergestrekkene?

Quintilian

Takk for gode innspill Krister!

Jeg bor et stykke sør for Sandnes, så det blir 3ish mil ekstra hver vei. I tillegg er det omkjøring på E39 rundt flyplassen her, og vi skal kjøre midt i rushet... Så med litt start-stopp-kjøring og ellers fartsgrensa+7 km/t (vi har jo en konsert å rekke!) er jeg redd for at det blir litt snaut på tilbaketuren.... Har ikke lyst til å være i en situasjon hvor jeg må stoppe og saktelade for å komme meg hjem... :-)

Men jeg trenger jo ikke så mye strøm, så bygarasjen hørtes jo ut som et fint alternativ... Er det slik at det "alltid" er ledige plasser der; eller kan man være uheldig å ikke få lade i det hele tatt?


Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

krister461

Tesla Bergen ligger utenfor sentrum og er ikke særlig praktisk å bruke. Da er det bedre å stoppe en stund på kjøpesenteret Lagunen.

Jeg har aldri ladet i Bygarasjen, men blir veldig overrasket om alle ladestolpene skulle være opptatt på kveldstid. Men, man vet jo aldri. :-)

Anders Heibø

Registrer autopassbrikken din her:
http://bergenparkering.no/parkeringshus/bygarasjen/registrering-av-ladbare-kjoretoy-for-privatkunder/
Så får du gratis parkering på Bygarasjen. Vær obs på at det er noen ladeplasser en etasje opp hvis det ser fullt ut nede. 6 timers begrensningen gjelder i arbeidstiden, sist jeg sjekket.

Hvis det er fullt der, finnes det en Type2 hos Sønnico i Fyllingsdalen som er åpen for fri bruk utenom arbeidstid, men det er ikke plassen å vente en halvtime...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på lørdag 26. juli 2014, klokken 10:41
Tesla Bergen ligger utenfor sentrum og er ikke særlig praktisk å bruke. Da er det bedre å stoppe en stund på kjøpesenteret Lagunen.

Jeg har aldri ladet i Bygarasjen, men blir veldig overrasket om alle ladestolpene skulle være opptatt på kveldstid. Men, man vet jo aldri. :-)

De var opptatt på dagtid i dag ihvertfall, men jeg fikk en plass på Plan 2 når en rød Tesla dro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: krister461 på lørdag 26. juli 2014, klokken 10:41
Tesla Bergen ligger utenfor sentrum og er ikke særlig praktisk å bruke. Da er det bedre å stoppe en stund på kjøpesenteret Lagunen.

Jeg har aldri ladet i Bygarasjen, men blir veldig overrasket om alle ladestolpene skulle være opptatt på kveldstid. Men, man vet jo aldri. :-)
Tja... Kommer an på hvordan du ser det. Jeg hadde glatt stoppet på Tesla Bergen hvis man kan få tilgang til punktene utenedørs. Det er strengt tatt gangavstand fra Tesla Bergen til Koengen. Lagunen er i mine øyne et helvete uansett. Beveger meg aldri inn der hvis jeg ikke må. Dessuten er det ikke gangavstand til byn.... Men disse vurderingene er selvfølgelig subjektive.... :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

krister461

Sitat fra: Harlex på lørdag 26. juli 2014, klokken 22:37
Tja... Kommer an på hvordan du ser det. Jeg hadde glatt stoppet på Tesla Bergen hvis man kan få tilgang til punktene utenedørs. Det er strengt tatt gangavstand fra Tesla Bergen til Koengen.
Gangavstand er subjektivt ja. Det er vel bortimot en mil å gå tur/retur, så da får man litt trim også ;-)

Harlex

Sitat fra: krister461 på mandag 28. juli 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Harlex på lørdag 26. juli 2014, klokken 22:37
Tja... Kommer an på hvordan du ser det. Jeg hadde glatt stoppet på Tesla Bergen hvis man kan få tilgang til punktene utenedørs. Det er strengt tatt gangavstand fra Tesla Bergen til Koengen.
Gangavstand er subjektivt ja. Det er vel bortimot en mil å gå tur/retur, så da får man litt trim også ;-)
Noe "på lommen" og hvis man lukker øynene når man passerer Danmarksplass så blir det en koselig tur  ;) Eller ta bybanen ned...hvordan ligger det an med ladeutbygging på Danmarksplass forresten? Her skal jo Europas (?) eller var det Skandinavias største ladestarsjon åpnes....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Quintilian

#10
Takk for resten av responsen gutta boys (og jenter?)! Får se hva det blir til når vi nærmer oss..

Ellers var jeg i Kongeparken Dyreparken i dag... 7 Teslaer på lading når vi dro; og to leafer... :)


Edit: Dyreparken, ikke Kongeparken :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA