Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av skjøteledning på Leaf

Startet av bestorp, torsdag 24. juli 2014, klokken 10:59

« forrige - neste »

bestorp

Søkte meg litt opp på elbilforumet angånde bruk av skjøteledning til Leaf ved ladning. I mitt tilfelle så har jeg en standard 10AMP lader, men kunne godt tenkte meg å bruke en skjøteledning fordi jeg veit at behovet vil melde seg.

Men igjen er dette trygt å bruke? Isåfall hvor og hva bør jeg kjøpe? tenkte noe fra Biltema eller Classern.

Beklager hvis dette teamaet er svart på tidligere.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

pottle

#2
"Til glede for nye lesere:"

Det anbefales å bruke 2,5 kvadrat på ledningene. Det koster litt mer, men gir en tryggere løsning.

http://www.jula.no/skjoteledning-25m-ip44-403151

Linken viser til en 25 meter, men det finnes en tilsvarende 10 meter.

Edit: Prisen til Biltema var mye bedre :D
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

ingolfzp

#4
Jeg har også kjøpt 20m 2,5mm2 på Biltema.

Nyttig kalkulator for beregning av spenningstap: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Kevz

Jeg har kjøpt  10m 2,5mm2 fra clas Ohlson, den fungerer bra til std 10 amp lader  :D

knnygar

Spenningstap er ein ting, men varmeutvikling er det farligaste.
Heng den på veggfeste som Jula sin, kan det bli varmt inne i kveilen.

Og spesielt kabeltromlar som denne blir fort varme:

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Mippen

Lurt med skjøteledning hvis man skal på langtur :)
Fremtiden er elektrisk.

emil

20M kabelen fra Biltema passer fint i ladekabelveska til Leaf sammen med en Charge-Amps ladekabel...

MrMastodon

Har testet ut lading ved hjelp av 3x25 meter 1,5 kvadrat skjøteledning på hytten. På en 10 ampere sikring som også dekker lys på kjøkkenet og soverom og en og annen stikkontakt regnet jeg med at å lade på 10 ampere var dødfødt, så jeg holdt meg til 6 ampere.
Det funket som bare det! Når jeg ikke har brukt for å kjøre veldig mye når jeg er på hytten gjør det ikke noe at det tar litt lang tid å lade, det eneste som er viktig et at batteriet er fullt når jeg skal hjem, og det var det ☺
Skjøteledningene vet selvfølgelig rullet helt ut, og ip44. Skjøtene vart hengt opp slik at støpselet gikk oppover i stikkontakten, tålte fint en regnskur.
Anbefalt? Neppe. Fungerer det? Ja

emil

Hvis du hadde hatt LeafSpy kunne du sjekket hva spenningen inn på bilen ble til slutt etter alle kablene når den ladet. Har selv ladet med 16A fra en ladestolpe med litt for dårlig dimensjonert tilførsel så jeg var nede i litt under 210V uten noen problemer (229V uten last).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA