Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hybriddiskusjon midlertidig tråd

Startet av Rio, søndag 20. juli 2014, klokken 13:49

« forrige - neste »

ofn

Tja, ifølge diverse statistikker i ulike land for feil på bilmodeller, så kommer Toyota Prius ekstremt godt ut, så det at drivlinjen er kompleks trenger ikke bety flere feil.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Bowers

Skal man kjøre 800km på en lading så må fremdeles strømmen inn i batteriene... og det klarer ikke en vanlig stikkontakt å levere uansett batteritype iløpet av en natt med infrastrukturen vi vil ha i overskuelig fremtid.

Jeg er heller ingen utmerket elbil-fantast så for min del spiller det ingen som helst rolle hvordan jeg "fyller" tanken sålenge jeg kan "fylle" noen hundre km rekkevidde uten å måtte gå i sirkel rundt bilen i mer enn et par minutter ;)

Så om det sitter en bensinmotor direkte koblet til drivverket eller som en generator til batteriene så er det knekkende likegyldig for min del. Forurensning osv må stoppes på et mye mer globalt nivå enn en og annen el-bil i bittelille norge sånn jeg ser det.
Det jeg personlig ser etter er en bil som ikke gir meg noe som helst "hassle" med ledninger, planlegging av langturer osv osv... samt en skikkelig solid kvalitetsfølelse... jeg vil kjøre dit jeg vil når jeg vil ;)
Uansett blir det spennende å se hva som dukker opp på markedet de neste 10 årene :)

Jeg legger mer enn gjerne stempelmotoren bak meg sålenge jeg ikke må gå på kompromiss med friheten jeg har i dag.

(Bannet jeg for mye i kirken nå?) ;)


Rio

Sitat fra: ofn på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:26
Tja, ifølge diverse statistikker i ulike land for feil på bilmodeller, så kommer Toyota Prius ekstremt godt ut, så det at drivlinjen er kompleks trenger ikke bety flere feil.

Men det er flere feil enn om man fjerner bensinmotoren, girkassen, generatoren og alt det andre unødvendige rælet. :)

Det er bare masse unødig komplikasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Bowers på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:37
Skal man kjøre 800km på en lading så må fremdeles strømmen inn i batteriene... og det klarer ikke en vanlig stikkontakt å levere uansett batteritype iløpet av en natt med infrastrukturen vi vil ha i overskuelig fremtid.

Jeg er heller ingen utmerket elbil-fantast så for min del spiller det ingen som helst rolle hvordan jeg "fyller" tanken sålenge jeg kan "fylle" noen hundre km rekkevidde uten å måtte gå i sirkel rundt bilen i mer enn et par minutter ;)

Så om det sitter en bensinmotor direkte koblet til drivverket eller som en generator til batteriene så er det knekkende likegyldig for min del. Forurensning osv må stoppes på et mye mer globalt nivå enn en og annen el-bil i bittelille norge sånn jeg ser det.
Det jeg personlig ser etter er en bil som ikke gir meg noe som helst "hassle" med ledninger, planlegging av langturer osv osv... samt en skikkelig solid kvalitetsfølelse... jeg vil kjøre dit jeg vil når jeg vil ;)
Uansett blir det spennende å se hva som dukker opp på markedet de neste 10 årene :)

Jeg legger mer enn gjerne stempelmotoren bak meg sålenge jeg ikke må gå på kompromiss med friheten jeg har i dag.

(Bannet jeg for mye i kirken nå?) ;)



Nei, men det er ikke slik at folk kjører 800 km hver dag (bortsett fra i ekstreme tilfeller).

Faktisk kjører folk i gjennomsnitt 35 km per dag, og det vil si at selv en Leaf/i3/e-Golf holder i flere dager.
Å ha en bil basert på 800 km rekkevidde er nesten som å kjøre en flyttebil i tilfelle man skal flytte. Kjekt å ha.

Det du skriver om forurensning er åpenbart feil. 5 millioner mennesker i Norge forurenser mer enn de fleste andre gruppene på 5 millioner du finner. Å "frita" Norge fordi det er få av oss er et argument som gjelder for hver eneste by i Kina og India også.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ofn

@Bowers

Det er vanlig å bekymre seg for lading før man får elbil når man er vant til å kjøre mye fossilbil. Jeg også gjorde det, kjører 35-40 000 km i året. Det man oppdager er at i det daglige så så dekker en vanlig stikkontakt ladebehovet for de fleste. For en billig penge kan man oppgradere så man har plenty ladekapasitet.

På tur er det SC som gjelder om man vil kjøre langt, da prøver man å lade når man uansett ville hatt en spisepause etc. Tiden dette tar vil for de aller aller fleste ikke føles som noe som helst problem.

De fleste oppdager når de får bilen at lading i praksis ikke er noe problem, og med utbyggingen av SC og andre lademuligheter blir det enda mindre i fremtiden.

Selv lader jeg mer eller mindre bare andre steder en hjemme, stort sett jobb og SC. Sparer 70 000 på Teslaen årlig kontra gamlebilen (dyr i drift) i fergeutgifter, bompenger, drivstoff og årsavgift.

Må innrømme at jeg aldri har hatt mer frihetsfølelse for å dra på tur enn med Teslaen, og tror ikke jeg er alene. Turene er jo gratis! Bare å hive skiene eller klatreutstyret i bilen og komme seg på tur! 10-15 min ekstra stopp for lading en sjelden gang betyr ingen ting for min del. Har det ikke så brenntravelt  :)

Man kan oppkonstruere mye problemer med elbiler og lading, men i praksis så opplever de fleste at det overhodet ikke er et problem, selv i dag i elbilens spede barndom.

Hva er forresten poenget med å ha et så stort batteri bare fordi man på død og liv skal måtte kjøre veldig langt på en dag uten lading? Man har jo uansett noen pauser i løpet av en dag. Da kan man jo likegodt lade litt. Og dette store batteriet blir jo dyrt og gir jo bare ulemper alle andre dager i form av økt vekt å kjøre rundt med. Bedre å stoppe noen ekstra minutter de dagene man kjører ekstra langt og heller ha et batteri mer tilpasset vanlige dagsturer.

Til slutt: Man kan ikke stoppe forurensning på et globalt nivå som du beskriver det. Forurensning og utslipp går ned hvis mange nok enkeltindivid bidrar, uansett hvor stort landet de bor i tilfeldigvis er. Det gir jo ingen mening at vi i Norge ikke skal kutte utslipp bare fordi det bor mange flere folk i Kina og de derfor totalt sett har mye større utslipp. En elbil i Norge bidrar vel som mye for å kutte utslipp som en elbil i Kina!

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

timingbeltkiller

Sitat fra: Ronny på tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:33
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 00:04
Prius er alikevel den bensinbilen med lavest reelt forbruk på spritmonitor.de. Den ligger der på 5.2L/100km.

En nabo sin ligger på 0,7 på langkjøring....
Nå har muligens denne naboen en ladbar Prius???
Snittet 5,2 gjelder den vanlige Priusen uten ladbart batteri.
Den ladbare bruker mer på bensindrift siden den drar på mer vekt.

Nå er Prius sin fordel ikke først og fremst bensinforbruket.
Men pålitelig driftsikkerhet med få feil og stor slitestyrke.
Se eksempelvis
http://www.motor-talk.de/forum/prius-300-000-km-taxibetrieb-trennt-spreu-vom-weizen-t3718661.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Chlangum

@Bowers

Hvis du har et brukdmønster hvor du kjører 800 km en dag, sove i 8 timer for så å kjøre 800 km neste dag, så er ikke el-bil noe for deg. Jeg ser at mange sammenligner el-bil alt for mye med ICE-bilene. Å eie en el-bil er en helt anne bil-hverdag.

Man starter hver morgen med "full tank". Og kjører man gjennomsnittlig rundt 10 mil hver dag har man rikelig med kapasitet i husveggen til å dekke det.

Jeg har aldri tilbakelagt så mange km etter at jeg fikk meg TMS. Førtse månedene hadde jeg gjennomsnitlig nesten 17 mil hver dag. Likevell dekket jeg ladebehovet med en 13 amp ladehastighet fra husveggen.

I dag har jeg kjørt 16500 km. Siden jeg jobber offshore blir den effektive tidperioden ca 3,5 måneder. Det er noen km i måneden det c",)

Så, nei jeg føler ikke noe innkorting i friheten etter elbil.

Ellers må jeg si at jeg var stor motstander til el-bil. Som tidligere konservativ bensinhode så lå det litt i kortene. Men så begynte jeg å sette meg litt inn i det å være elbil eier og fant ut at den dekket 99% av behovet mitt. Så får det heller være at den ikke lager noe motorlyd. Men for min del var det kun TMS som var et alternativ for meg og den er nå min eneste bil (bortsett fra en veteran som kjører max 2000km i året.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Amoss

Sitat fra: Bowers på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:37
Forurensning osv må stoppes på et mye mer globalt nivå enn en og annen el-bil i bittelille norge sånn jeg ser det.

Om noe skal endres globalt, så må noen lede.

SitatGandhi reputedly replied: "I have never asked anybody to do anything I have not tried and tested in my own life. We have to practise what we preach. In other words, we have to be the change we wish to see in the world."

One living example is more effective than a million words; congruence between preaching and practice is a prerequisite for purposeful leadership.

We are all potential leaders, because we can all lead our own lives in the right direction.
Model S 85D

timingbeltkiller

#38
Sitat fra: Rio på onsdag 23. juli 2014, klokken 01:04
Sitat fra: ofn på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:26
Tja, ifølge diverse statistikker i ulike land for feil på bilmodeller, så kommer Toyota Prius ekstremt godt ut, så det at drivlinjen er kompleks trenger ikke bety flere feil.

Men det er flere feil enn om man fjerner bensinmotoren, girkassen, generatoren og alt det andre unødvendige rælet. :)

Det er bare masse unødig komplikasjon.
I teorien JA.
Men samtlige elbilprodusenter har enda til gode å overføre elbilens enkle teoretiske konstruksjon
til overlegen pålitelig driftsikkerhet i praksis.

På den andre siden har Toyota lykkes å endre hybridbilens kompleksitet med teoretisk mindre driftsikkerhet
enn de mindre komplekse  elbilene og fossilbilene til i praksis å slå knockout på begge disse.

SE eksempelvis:
http://www.motor-talk.de/forum/prius-300-000-km-taxibetrieb-trennt-spreu-vom-weizen-t3718661.html

http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

MULIGENS
fordi det i praksis  er viktigere med bilprodusenter med evne og vilje til
å produsere produkter med driftssikkerhet og slitestyrke enn med teoretiske forskjeller i teknikk???

Minner her om at fordums Citroen DS hadde en teknikk lysår forut for konkurrentene
samtidig som denne bilen elsket hyppige verkstedsbesøk i tide og utide..
Tesla S85 er ikke uten åndelig slektskap til denne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. juli 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Rio på onsdag 23. juli 2014, klokken 01:04
Sitat fra: ofn på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:26
Tja, ifølge diverse statistikker i ulike land for feil på bilmodeller, så kommer Toyota Prius ekstremt godt ut, så det at drivlinjen er kompleks trenger ikke bety flere feil.

Men det er flere feil enn om man fjerner bensinmotoren, girkassen, generatoren og alt det andre unødvendige rælet. :)

Det er bare masse unødig komplikasjon.
I teorien JA.
Men samtlige elbilprodusenter har enda til gode å overføre elbilens enkle teoretiske konstruksjon
til overlegen pålitelig driftsikkerhet i praksis.

På den andre siden har Toyota lykkes å endre hybridbilens kompleksitet med teoretisk mindre driftsikkerhet
enn de mindre komplekse  elbilene og fossilbilene til i praksis å slå knockout på begge disse.

SE eksempelvis:
http://www.motor-talk.de/forum/prius-300-000-km-taxibetrieb-trennt-spreu-vom-weizen-t3718661.html

http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

MULIGENS
fordi det i praksis  er viktigere med bilprodusenter med evne og vilje til
å produsere produkter med driftssikkerhet og slitestyrke enn med teoretiske forskjeller i teknikk???

Minner her om at fordums Citroen DS hadde en teknikk lysår forut for konkurrentene
samtidig som denne bilen elsket hyppige verkstedsbesøk i tide og utide..
Tesla S85 er ikke uten åndelig slektskap til denne.

En hybrid er "alt" man har i en elbil, OG fossilbil, med fossilmotor, generator, girkasse, osv I TILLEGG.

Jeg er helt enig i at Prius er pålitelig, men en elbil bygget på samme måte (eller en Prius uten fossilmotor, osv.) ville da gått "2 millioner km" før service.

Rett og slett fordi det er langt færre ting som kan gå galt der.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:23

En hybrid er "alt" man har i en elbil, OG fossilbil, med fossilmotor, generator, girkasse, osv I TILLEGG.

Jeg er helt enig i at Prius er pålitelig, men en elbil bygget på samme måte (eller en Prius uten fossilmotor, osv.) ville da gått "2 millioner km" før service.

Rett og slett fordi det er langt færre ting som kan gå galt der.
Kanskje påliteligheten ligger i den beskjedne størrelsen på batteripakka til Prius/Auris og den relativt beskjedne
bruken av den slik at disse bilene uten fossil drivlinje ville ha vært  like ille som flertallet rene elbiler?

Kan jo være Toyota skygger unna rene elbiler av frykt for å ødelegge merkets renomme for
driftsikkerhet og slitestyrke? Med andre ord bedre med mange deler som svikter sjeldent
enn få som svikter ofte.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cowboystrekk

Hybrid vil for mange være bedre enn fossile biler ift utslipp. For mange av oss her inne, nei, for relativt mange som kjører som idioter, cruiser på 3000-4000 i turtall, kjører gjennom byen i førstegir, bråbremser før hvert kryss osv. Muligheten for enormt forbruk reduseres ved hybridbil pga gode automatkasser og regen. Om du skal på langtur og er en mer økonomisk sjåfør så vil ikke hybrid være noe godt valg, men for mange der ute som ikke "kan" kjøre bil så burde de hatt hybrid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:16
Sitat fra: Rio på torsdag 24. juli 2014, klokken 00:23

En hybrid er "alt" man har i en elbil, OG fossilbil, med fossilmotor, generator, girkasse, osv I TILLEGG.

Jeg er helt enig i at Prius er pålitelig, men en elbil bygget på samme måte (eller en Prius uten fossilmotor, osv.) ville da gått "2 millioner km" før service.

Rett og slett fordi det er langt færre ting som kan gå galt der.
Kanskje påliteligheten ligger i den beskjedne størrelsen på batteripakka til Prius/Auris og den relativt beskjedne
bruken av den slik at disse bilene uten fossil drivlinje ville ha vært  like ille som flertallet rene elbiler?

Kan jo være Toyota skygger unna rene elbiler av frykt for å ødelegge merkets renomme for
driftsikkerhet og slitestyrke? Med andre ord bedre med mange deler som svikter sjeldent
enn få som svikter ofte.

Åpenbart ikke. En elmotor er langt mer pålitelig. For nullserien av elbiler fra 90-tallet som VW produserte har ikke en eneste motor hatt behov for utskiftning.

Utover det, hvor har du det fra at påliteligheten for elbiler er ille?

Kompleksitet (og hybridbiler er de mest komplekse) gir langt flere ting som kan gå galt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:29
Hybrid vil for mange være bedre enn fossile biler ift utslipp. For mange av oss her inne, nei, for relativt mange som kjører som idioter, cruiser på 3000-4000 i turtall, kjører gjennom byen i førstegir, bråbremser før hvert kryss osv. Muligheten for enormt forbruk reduseres ved hybridbil pga gode automatkasser og regen. Om du skal på langtur og er en mer økonomisk sjåfør så vil ikke hybrid være noe godt valg, men for mange der ute som ikke "kan" kjøre bil så burde de hatt hybrid.

Da burde de jo kjørt elbil! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cowboystrekk

Sitat fra: Rio på torsdag 24. juli 2014, klokken 16:46
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 24. juli 2014, klokken 12:29
Hybrid vil for mange være bedre enn fossile biler ift utslipp. For mange av oss her inne, nei, for relativt mange som kjører som idioter, cruiser på 3000-4000 i turtall, kjører gjennom byen i førstegir, bråbremser før hvert kryss osv. Muligheten for enormt forbruk reduseres ved hybridbil pga gode automatkasser og regen. Om du skal på langtur og er en mer økonomisk sjåfør så vil ikke hybrid være noe godt valg, men for mange der ute som ikke "kan" kjøre bil så burde de hatt hybrid.
Ideelt sett ja, pga at få modeller fyller mange folks behov, nei ;)

Da burde de jo kjørt elbil! :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA