Åpner for insentiver til Hybridbiler

Startet av Mippen, tirsdag 22. juli 2014, klokken 06:24

« forrige - neste »

Mippen

Misforstå meg rett... Jeg er helt for hybridbiler og syns de er fantastiske flotte biler til sitt bruk. Ikke like imponert over teknologien til alle produsentene ennå i forhold til rekkevidde på batteri mm, men det kommer vel. Jeg er også imot bompenger og mener at ting bør finansieres på andre måter, men det er en helt annen diskusjon...

Det jeg mener er at en hybridbil er en fossilbil med en hjelpemotor og et lite batteri. Hovedkilden til bilen er fortsatt fossilmotoren. I følge SSB er ca. gjennomsnittlig kjørelengde 15000km i året - delt på 230 arbeidsdager blir det ca. 65km om dagen i snitt. Da er naturligvis all småkjøring inkludert. En Leaf for eksempel kan fint kjøre 160-170km på en ladding, og rundt 100 på kaldeste vinteren. En ampera klarer bare 40-80km under ideelle forhold på strøm. Det er også grunn til å tro at denne rekkevidden også blir godt redusert om vinteren. Leste også at forbruket etter den var tom for strøm ikke var så imponerende.

Poenget er hvis man i snitt kjører 15000km i året og man bruker bilen mest når man ikke har ferie så klarer man seg fint med en vanlig elbil. Det som er litt spesielt med ladbare hybridbiler er at de slipper ut minst co2 når de blir brukt lite. En elbil på sin side er mest miljøvennlig dersom den blir brukt mye. For at en hybrid skal være mest mulig miljøvennlig må den kjøres mesteparten av tiden som en elbil og lade. Tviler på at mange som kjører langt med hybrider legger inn ladestopp etter noen få mil. Hvor mange ladestopp måtte man ikke hatt for å kjøre Bergen - Oslo da. For de som ikke kjører så langt og skal på en og annen langtur er den grei.

For min del er ikke en hybridbil aktuelt før rekkevidden blir lenger. Jeg kjører ca. 25000km med leafen min i året. Jeg kjører også bil på jobb, tohjuling og sykler store deler av året. Hadde jeg kjørt en ladbar hybrid hadde jeg måtte lade meg i hel for å kjøre like miljøvennlig som leafen. De få dagene i året jeg ikke kan bruke elbilen tar jeg enten fly, tog eller leier meg en bil. Utgiften med å leie bil, ta tog eller fly er langt under det jeg hadde betalt på et år i bensinutgifter. Derfor ser jeg rett og slett ikke behovet for en hybrid før de får bedre rekkevidde.

Etter som batteriteknologien handler mye om kjemi, vet man også at man trenger så og så mye av en ting for å kunne få den effekten man trenger. Størrelse er derfor et problem enn så lenge. Jeg tror at for eksempel hybridbiler som går på strøm og hydrogen kanskje kan bli noe om noen år. Eller de kanskje klarer å bygge elbiler som får konstant tilført energi når de er i bevegelse slik at man slipper store batteripakker. Teknologien er fortsatt ung og det er mye som vil skje.

Men uansett... Hybridbiler, sikkert bra for noen. De slipper ut minst co2 når de blir brukt lite. Må lades ofte med mye bruk for å konkurrere med elbiler, noe som er lite hensiktsmessig. Man kan egentlig klare seg med en elbil og låne/leie de få dagene man ikke kan bruke elbilen.

Så til den dagen en hybrid faktisk får en brukbar rekkevidde og fossilmotoren faktisk ikke er mer enn en hjelpemotor så syns jeg ikke en hybridbil skal behandles mer enn en miljøvennlig fossilbil. Hadde den hatt mer eller mindre ren eldrift og en liten fossilmotor som hjelpemotor hadde det vært noe annet. Som nevnt før hadde noen elbiler i starten en generator som skulle gi litt ekstra rekkevidde. Dette ble ikke godtatt og det ble derfor slutt på dette. Hvorfor skal en hybridbil som i stedet har en vanlig fossilmotor som hovedkilde og en liten elmotor som hjelpemotor slippe dette, mens en elbil med en liten "strikkmotor" som gir noen få mil ekstra rekkevidde skal betale? Det var ikke en motor en gang, bare et slags agregat som lagde litt ekstra strøm.

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:08
Sitat fra: Amoss på tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:07
Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 07:55
Vår neste bil nummer en kunne gjerne være en stv Plugin hybrid med firehjulstrekk, men elbil som nummer en går ikke. Selv ikke tesla, selv ikke hvis den kom med lasteplan.
(min uthevning)

Bare av ren nysgjerrighet: Hvorfor?

Den klarer ikke det kjøremønsteret vi legger for dagen ca 4 ganger i året. Familie i hele Danmark og sydtyskland. Det er sikkert spennende å hurtiglade, men så hurtig er det ikke. Og det blir noen stopp med 5 mennesker og full oppakning med 120 i snittfart.

Mener du alvor? Mener du virkelig at elbilpolitikken i Norge bør justeres fordi du kjører til utlandet 4 ganger i året?

Vi gjør akkurat det samme, og har en bil stående for formålet. Gleden av å kunne bytte til denne bilen som er betydelig større enn de vi freser ned til butikk, og sportsaktiviteter med er med på å forsterke feriefølelsen. Den står der nyvasket og klar til neste tur, men kan også steppe inn ved ekstraordinære behov ellers i året.

Vi kunne teoretisk klart oss med kun denne bilen, men det ville vært mekanisk forkastelig, og miljømessig forkastelig. Hvorfor starte opp 6 sylinder, 24 ventiler, trykke opp diesel til 1600 bar, og varme opp hele motorrommet med 70% spillenergi de andre 48 ukene i året? Det er jo nettopp dette Norges Elbilpolitikk gir incentiver til. En kan kjøpe en Elbil fra 25 000 kr og oppover og den koster omtrent ingenting å ha i tillegg til bilen "alle" må ha for hytte eller europaturene sine. Faktisk kommer en gunstigere ut av det med en elbil i bilparken, og slik skal det da også være. Elbilen er nemlig med på å redusere dine totale utslipp. Når folk så oppdager at Elbilen ikke bare kan erstatte småturene, men også kan overta omtrent alle familens transportbehov fungerer insentivene etter hensikten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Råde

Ja, jeg mener alvor. Jeg har også en dieselbil til formålet, men jeg ville heller hatt en PHEV til formålet. Da kunne både jeg og kona kjørt elektrisk i hverdagen!

Tror fremdeles det ville bli kjørt flest el-kilometer hvis vi fikk byttet ut rene fossile med en kombinasjon rene elbiler og PHEV.
e-Golf | X75D

Espen Hugaas Andersen

Tror det blir feil å si at du ikke kan klare deg med elbil. Det er riktigere å si at du ikke føler for å ta deg bryet med å ha elbil. I hele Danmark klarer man seg uten hurtiglading uansett hvor man skal. Hvis man skal fra sør-danmark til sør-tyskland klarer man seg med ca tre stopp på 30 minutter. På en tur på 7-8 timer er ikke det ekstremt mye.

På sikt vil også situasjonen bedre seg. Det vil komme større batterier, og jeg tror Tesla vil komme med batteribytting i tyskland. Da får man fullt batteri på 90 sekunder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hma

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:57
... og jeg tror Tesla vil komme med batteribytting i tyskland. Da får man fullt batteri på 90 sekunder.
Beklager OT, men opsjon for batteribytte hadde jeg ikke fått med meg - fant den offisielle presentasjonen nå :)
http://www.teslamotors.com/batteryswap
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Mippen

Sitat fra: Råde på onsdag 23. juli 2014, klokken 05:51
Tror fremdeles det ville bli kjørt flest el-kilometer hvis vi fikk byttet ut rene fossile med en kombinasjon rene elbiler og PHEV.

Det er ikke mulig pr i dag da rekkevidden på hybridbiler er svært begrenset i forhold til elbiler.
Men en hybrid er renere enn en ren bensin/diesel da. Men det reneste er ren elkraft. Hvis en ampera med 4-8 mil rekkevidde skal kjøre på like mye strøm som en elbil betyr det at man hele tiden må stoppe for å lade. Man må også som oftest både lade før man skal på jobb og på vei hjem igjen. Hvis du skal noe etter jobb må du lade da også. I stedet kan du ha en vanlig elbil og lade den opp om natten og ha nok strøm til å klare deg hele dagen hvis du ikke kjører over 150km i døgnet.  På vinteren faller rekkevidden lett til halvparten, så du kan få helt ned i 2 mil rekkevidde om vinteren på en hybrid. En leaf for eksempel har rundt 10 på en kaldt vinterdag.

Spørsmålet er også hva man skal med en hybrid dersom man ikke kjører mer enn noen få mil for dagen. Det er svært uøkonomisk og ikke minst er det mer miljøskadlig da det kreves mer co2 for å lage en hybrid enn en vanlig elbil. For å spare inn co2 utslippet under produksjon må du kjøre mer enn en elbil og det på ren strøm for at det skal lønne seg. Det blir mye lading  med den korte batteri rekkevidden på en hybrid. Såfall er det både billigere og mer miljøvennlig med en elbil. Ikke minst slipper man alt stresset med enda flere ladinger siden man likevel planlegger å kjøre mest på strøm. De få dagene i året man ikke kan bruke elbilen er det bare å leie bil eller byttelåne med noen. Eventuelt sette av litt ekstra tid til lading. Utrolig hvor mye man får med seg på veien med små ladepauser. =)
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Jamen det er jo absolutt mulig i dag. Mange PHEV har oppgitt rekkevidde på 50km. Da kan de fleste pendle til jobb, trening og butikk elektrisk, hvilket gjør at man definitivt vil kunne få flere kjørte kilometer elektrisk en. Om man kun satser på elbil som mange ikke kommer til å kjøpe (med den teknikken vi har i dag)
e-Golf | X75D

Mippen

Sitat fra: Råde på onsdag 23. juli 2014, klokken 14:32
Jamen det er jo absolutt mulig i dag. Mange PHEV har oppgitt rekkevidde på 50km. Da kan de fleste pendle til jobb, trening og butikk elektrisk, hvilket gjør at man definitivt vil kunne få flere kjørte kilometer elektrisk en. Om man kun satser på elbil som mange ikke kommer til å kjøpe (med den teknikken vi har i dag)

Maks rekkevidde er basert på helt flat vei uten stigning. Å kjøre i jevn hastighet hele veien (Ikke kø, opp og ned i fart mm). Ikke vind, eventuelt medvind kan være en fordel. Ikke kaldt og ikke regn. Min leaf har en maks rekkevidde på 199km. I det daglige har jeg aldri klart mer enn 170+ km. Er det litt bakker, du må kjøre med ac på, det er motvind, regner, snør osv. Alt er med på å redusere rekkevidden. Selv om jeg har 3,5 mil tur retur jobb hadde jeg aldri klart å kjøre tur retur uten å bruke fossil motoren med litt kø på toppen hadde jeg kjørt hybrid. Når jeg så kommer hjem måtte jeg ha ladet den i noen timer før jeg kunne kjørt videre til neste avtale på strøm. Med elbilen der i mot har jeg fortsatt nok strøm til å dra ut å handle, besøke venner og familie som bor noen mil unna. Når jeg parkerer bilen for kvelden har jeg som oftest 5-6 mil igjen på batteriet.

Skal jeg på langtur så sjekker jeg hvor ladestasjonene er og lager meg en rute. Mens jeg lader benytter jeg tiden til å strekke litt på bena og se meg rundt. Etter 20-30 minutter er jeg klar for neste etappe. Kjørte nesten til Geilo med elbilen i vår. Hadde jeg kjørt helt til Geilo hadde jeg bare brukt ca 45min mer tid enn jeg hadde gjort med fossilbilen jeg hadde før på 27mil. Om vinteren er det litt verre, men for en 1000lapp kan jeg leie en bil en helg hvis jeg skal stå på ski, eller byttelåne med noen. De fleste jeg kjenner sier ikke nei takk til å låne en elbil noen dager. De fleste syns det er spennende men har ikke tatt steget med å kjøpe en ennå. Har klart å "frelse" noen på jobben da. :)
Fremtiden er elektrisk.

Birger

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:27
Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:01
Helt avgiftsfritak for elbilen er ikke samfunnsmessig bærekraftig, og en utjevning, med noe avgift på elbil med tilsvarende avgiftslette for Plugin hybrid er etter min mening mye mer riktig en null avgift til elbilen.

Siden Plug-in Prius og Opel Ampera begge har engangasvgift på under 8000,- i dag er det vanskelig å gjøre så mye mer med avgiftene om man ikke skal endre momssatsen. Et alternativ er selvsagt å avgiftsbelegge CO2 hardere slin at ikke-hybridebe blir dyrere.
eller beskatte NOx hardere
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

sigurdi

Ser et stort problem med ladbare Hybrider, med lite batteri som skal brukes som ren elbil i det daglige.
Ladesykluser og tid bilen står på over 80% SOC.
(Ser Toyota ha satt 85% til Max lading på prius plugginhybriden, så 4.4 blir 3.7kWh)
Er ikke samme temperatur styring og kontroll som rene elbiler dette kan gi mer stress på batteriene på varme dager. (Ikke stort problem på en normal sommer i Norge)
Lav SOC er jo styrt av at bensinmotorer starter, så den er i boks. :-)

De to og at det er litt diverse batteriteknologi som brukes, vil gi avkorting på batterikapasitet lenge før ønskelig.
Teoretisk 50km kan fort bli både 40 og 30.........

Fordelen med en ren elbil er at en klarer seg fint i det daglige med å holde seg mellom 20-80%SOC og mange lader kanskje bare en eller to ganger i uka.
Dermed holder en batteriet der det liker seg best og maximerer levetiden.

Så når garantien på plugginhybridene går ut etter noen år blir plugginhybrid ren bensinbil eller til nøds hybrid, siden det er lite sansynlig eier tar selvkost på batteribytte. :-(
(Håper jeg tar feil og at samme kapasitet finnes etter 8-10 år)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Sitat fra: sigurdi på søndag 27. juli 2014, klokken 23:10
Ser et stort problem med ladbare Hybrider, med lite batteri som skal brukes som ren elbil i det daglige.
Ladesykluser og tid bilen står på over 80% SOC.
(Ser Toyota ha satt 85% til Max lading på prius plugginhybriden, så 4.4 blir 3.7kWh)
Er ikke samme temperatur styring og kontroll som rene elbiler dette kan gi mer stress på batteriene på varme dager. (Ikke stort problem på en normal sommer i Norge)
Lav SOC er jo styrt av at bensinmotorer starter, så den er i boks. :-)

De to og at det er litt diverse batteriteknologi som brukes, vil gi avkorting på batterikapasitet lenge før ønskelig.
Teoretisk 50km kan fort bli både 40 og 30.........

Fordelen med en ren elbil er at en klarer seg fint i det daglige med å holde seg mellom 20-80%SOC og mange lader kanskje bare en eller to ganger i uka.
Dermed holder en batteriet der det liker seg best og maximerer levetiden.

Så når garantien på plugginhybridene går ut etter noen år blir plugginhybrid ren bensinbil eller til nøds hybrid, siden det er lite sansynlig eier tar selvkost på batteribytte. :-(
(Håper jeg tar feil og at samme kapasitet finnes etter 8-10 år)

sigurdi

Tror du er inne på noe der. Ladbare hybrider er forholdsvis nytt. Vanlige hybrider har vært en stund og i følge toyota selv er det få pakker som har blitt byttet. De vanlige hybridene kobler elmotoren inn og ut hele tiden så det er egentlig lite de kjører på ren strøm. Derfor er det vel få som bryr seg eller legger merke til om batteriet er dårligere på en 10år gammel bil. På de ladbare hybridene blir historien en annen. Blir spennenden å se om noen år resultatet.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

Hadde vært artig med en sammenligning av hvordan feks Toyota testet ut sin Prius plugin (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_Plug-in_Hybrid) og Tesla sin model S. Et testprogram med 600 biler over tre år på ulike kontinenter og klima som gir detaljert tilbakemelding på hvordan folk kjører med kort  vs. langkjøring.
Hadde Tesla S vært utviklet på samme måte hadde nok jeg kjørt Tesla om to år - da først hadde den vært klar for salg.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

Mippen

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:28
Hadde vært artig med en sammenligning av hvordan feks Toyota testet ut sin Prius plugin (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_Plug-in_Hybrid) og Tesla sin model S. Et testprogram med 600 biler over tre år på ulike kontinenter og klima som gir detaljert tilbakemelding på hvordan folk kjører med kort  vs. langkjøring.
Hadde Tesla S vært utviklet på samme måte hadde nok jeg kjørt Tesla om to år - da først hadde den vært klar for salg.

Jeg ser poenget ditt. Toyota er meget forsiktig med å innføre noe nytt uten å teste det. Tesla er en liten bilprodusent og hadde et begrenset budsjett i forhold til toyota konsernet når de begynte å bygge sine biler. De har derfor ikke hatt samme mulighet til å teste ut de første modellene sine like grundig og lenge. Man har derfor ikke noen garanti for at de er like driftsikre som en toyota. De har imidlertid brukt en del deler fra andre bilprodusenter og teknologifirma som er testet og virker, så det er ikke grunn til å tro at de skal bryte sammen med det første.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 12:08
Den klarer ikke det kjøremønsteret vi legger for dagen ca 4 ganger i året.

Takk for svar :)

Er ikke ubetinget enig med deg i din vurdering her, men det er altså din vurdering :)
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Råde på onsdag 23. juli 2014, klokken 14:32

Det jeg er litt redd for når det gjelder hybrider er at det lett kan bli en "sovepute" for folk. At de mener de har gått over til elektrisk og at "det ikke gjør noe" at de da bruker fossile drivstoffer de gangene rekkevidden ikke er nok. Dette vil igjen redusere etterspørselen for rene elbiler. Initiativene er der for å fremme utvikling og produksjon av elektriske biler. Det vil derfor egentlig være lite formålstjenlig å åpne for mer initiativer for hybrider.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA