Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk eier av Saxo '00 - noen enkle spørsmål

Startet av Cornelius70, søndag 20. juli 2014, klokken 08:55

« forrige - neste »

elektrolux

En slik bil kan bli et pengesluk og aldri ordentlig kjørbar. Ta kontakt med selger og be om å heve kjøpet, da du trenger en kjørbar bil, ikke et reparasjonsobjekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#46
Dette var synd å høre :(
10.000 er grei/normal delebilpris så hvis du får igjen 11.000 er vel det OK, forutsatt at du har lyst til å forsøke å satse på bilen, eller selge den videre som delebil lokalt. Kanskje du også bør kreve noe av frakten tilbake. Såvidt jeg vet koster det dobbelt så mye hvis bilen ikke går for egen maskin.

Beskrivelsen din tilsier at mest sansynlig er 5 batterier "ute". Full-ladet ny-ladet ligger de på rundt 7 volt hver og ladelyset kommer på ved 100volt totalt.  15*7= 105,   14*7=98.
Ved eksplosjon går vanligvis alle batteriene i en vannfyllerekke. Fyllerekkene er hhv 5, 6, 6 og 3 batterier.

Skal du kjøpe brukte batterier som er testet og gode enkeltvis må du regne med å betale ca 2.500 pr stykk, så for å få økonomi i reparasjon må du nok kjøpe en (dele)bil til for ca 10.000  :-\
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Hei,
Eg testa spenning i dag på sikringene av kvar kasse:
37,2v på 6'kasse; 17v ved 3'kasse; 59,8v ved 11'.
Bilen står siden lørdag når eg kjørte til ladelampa kom. Eg har ikkje ladet bilen men likevel spenning er såpass høg (37,2+17+58,8=113v). Det er sikkert pga at bilen sto i ro og batteriene stabiliserte seg? Hva dere tipa, hvor mye batterier er ødelagde? Energimeter viser litt over 90% (kjørt 9km).
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Det er vanskelig å si. Problemet er at selv eksploderte batterier kan ha noe spenning. Men hvis det har kommet kjølevann i elektrolytten så er de 0 volt.
Renner det ut kjølevann fra 11'er kassen??  Det gjør det gjerne etter eksplosjonn.

Men min beste gjetning er:
3'er kassen:  2 OK batterier, og det siste med en død celle
6'er kassen:  alle OK
11'er kassen:  3-4, kanskje 5 dårlige batterier. Men kan også være ett helt dødt og ett svakt.

                - - - O - - -

PS: Jeg har faktisk opplevd eksplosjon som bra tok ut ett batteri. Det var det siste i ene fyllerekka i 11'er kassen. Da kom det kjølevann ut av vann-overløps tuten når vannpumpa gikk, men allikevel ble utolig nok kun det ene batteriet skadet.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Eg har åpna lokket til 3' kasse. Det ser slik ut: 1G 6,2v; 2D 4,9v; 3D 4,9v.
Trur dere at det er mulig å redde dei 2 svake batterier eller det er bare tid bortkasting og man må uansett byte dem?
Batteriene ser bra ut, er rene og fulle av grøn elektrolytt.
Nå står det å få tak i 11' kasse, håper at det blir ikkje mye vanskeligere en på 3' kasse
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

#50
Summen av de tre er bare 16volt, ikke 17 som du målte sist.
Tidligere trodde man at dårlige batterier kunne "recondisjoneres" men det har vel vist seg at det i beste fall er kortvarig "lykke". Så de to D'ene kan nok kasseres :-(

11'er kassen kan ikke åpnes på plass. Den må tas ut av bilen. Jekk opp bilen og sett bakhjulene på to leca-blokker. Så kan du senke ned kassen vha en "mc-løfter"
Du trenger en torx 30 skrutrekker til å løsne ledningene inni sikringsholderene.
Ikke ta av slangeklemmene på kjølevannsslangene! Vipp av de små binders-klipsene og dra røret ned. NB: vær klar til å samle opp kjølevæsken i et fat el.
Mutterene til de fremre boltene kommer du til under tre små plastlokk (de midterste av fem) i bagasjerummet - under matten.
PS: når du skal montere den igjen, så anbefaler jeg å snu boltene. Dvs. boltene ovenfra og mutterne under.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Når du måler ett og ett batteri så bør du ha på litt belastning. Feks en vanlig 12v hovedlyspære parallelt med måleinstumentet. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mateusz

Sitat fra: Elmo på mandag 18. august 2014, klokken 22:43
Summen av de tre er bare 16volt, ikke 17 som du målte sist.

Ikke ta av slangeklemmene på kjølevannsslangene! Vipp av de små binders-klipsene og dra røret ned.
Kan det være at spenning senket med 1v i en veke?
Eller pga batteriet var seriekoplet med dei andre? Eg bruer også bedre multimeter som viser mer nøyaktig.
Eg forstår ikkje heilt det med slangeklemmene og små binders-klipsene siden eg ikkje gjort dette før. Kan du forklare det på enklare måte :)
PS. Batterier er fra 2000, dei tu dårlige er av type D
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Cornelius70

Utrolig kjedelig å høre om batteriene dine, Mateusz... :(

De to svake cellene mine oppfører seg greit i 45-50Ah, sålenge jeg ikke gir de vedvarende (over 30 sek.) belastning på noe særlig over 100A etter de første 15Ah...

Jeg må innrømme at jeg fortsetter å kjøre bilen noen km etter at de to cellene har gått ned, men har holdt 11 banken - hvor de to cellene er, over 5,00V gj.snitt, så jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet for resten av blokkene.
Når de to cellene går ned, så holder jeg meg til max. 75A trekk - hvilket er litt kjedelig i oppoverbakker osv., men... ;) Jeg kommer meg rundt 70km på en lading med pen kjøring, men da går det tregt på slutten... :D
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 19. august 2014, klokken 06:50
Eg forstår ikkje heilt det med slangeklemmene og små binders-klipsene siden eg ikkje gjort dette før. Kan du forklare det på enklare måte :)
Tror du må ta en titt på 11'er pakken for å forstå.
Men her er et bilde jeg tok for lenge siden som viser "bindersen" (bøylen) og koblingen på enden av slangen. Bøylen sitter i de små sporene helt øverst på stussen. Og du skal altså ta bøylen ut av sporene (helt av) og så er det bare å dra stussen av batteripakken (rett ned).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ofte vil det være enklere å vippe klipset ut av sporet sitt. Da henger det igjen på stussen når an drar koblingen fra hverandre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mateusz

Takk for hjelpen. Eg kikka i dag på 11'kasa og forstår no poenget med slangene.
Men det er andre ting. Det er 3 stk bolter med mutterer som sitt i bagasjerommet. Treng man spesiell høg (lang) pipenøkkel til å skru den av? Det ser ut at man må holde bolten under bilen og skru mutter i bagasjerommet. Då må eg ha spesiell høg pipenøkkel og hjelp av noen som holder nøkkelen.
Eller er det enklere?
Det er en anen ting, eg har sett på lading en av dei to dårlig batteri på motorrommet. Det var overaskende at spenning reiste frå 4,9v til 6,44v etter 1 time 20min lading med Bosch C3 lader som gir 0,8A strøm ved lading av 6v batteri. Er dette positivt eller vanlig med lading av dårleg batteri.
Hvor høg spenning kan bli på en fullverdi batteri og hvor høg på en dårlig batteri med en kortsluttet celle?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

#57
Ja, du må har lang 18mm pipe og litt lang forlenger (Biltema selger begge "løst"). Da er det bare å føre stanga ned i hullet så treffer du uten problem. Håndtaket/skralla låser seg mot bakseteryggen så du kan skru ut bolten fra undersiden uten hjelp. Ta opp mutteren og skiven vha bøybar arm med magnet.
Som jeg sa syns jeg det er en fordel å snu så bolten kommer ovenfra når jeg monterer igjen. NP ikke glem skiva !

Ang batterier. Det er veldig sjelden at en celle er helt død. De pleier å "komme seg"  med litt lading og falle raskt ut igjen ved belastning så spenningen du opplever er ikke unormalt.
Spenning pr. batteri kommer opp i over 8v under topplading. Så et batteri med en død celle kan komme opp over 6,5v, men det er altså først etter det er fulladet.
 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. august 2014, klokken 20:31
Ofte vil det være enklere å vippe klipset ut av sporet sitt. Da henger det igjen på stussen når an drar koblingen fra hverandre.
Jeg har funnet ut det jeg og Elektrolux.
Tidl. fomlet jeg veldig med å få klipsen på igjen etter montering av pakken, men nå har jeg oppdaget at det bare er å sette på klipsen først og så tre stussen opp. Da åpner og lukker den seg automatisek (men det visste sikkert du  ;))
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Stemmer det. Gjerne etter en liten sprut med spray vaselin fra Biltema.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA