Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Speedometeret streiker i perioder

Startet av Elmo, mandag 29. desember 2008, klokken 20:06

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Elmo på mandag 24. januar 2011, klokken 12:50
Balanseringslading er vel bedre enn initiallading (?)

Ja, men og spesielt dersom du kjører bilen tom før lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmo på søndag 23. januar 2011, klokken 17:59
Men, jeg tok computeren (ikke hele elektronikkboksen) fra en annen bil og da forsvant problemet.
Må bare si at det var helt feil. Verifikasjonen på at det var OK gjorde jeg ved å kjøre bare 10meter på gårdsplassen. En viss mann må vite hvorfor det fungerte da, fordi da jeg skulle tømme batteriene idag så var feilen tilbake, mere konstant enn noen gang.

Sitat fra: Boogie på søndag 23. januar 2011, klokken 18:53
Angående problemet ditt: Har du sjekket fartssensoren (som sitter på høyre side av motoren, i bakkant). Selve sensoren blir sjelden dårlig/ødelagt, men kontakten kan være dårlig.
Du har så rett så rett Boogie.
Den ene ledningen inn i kontakten hadde skadet isolasjon og var irret (nesten) av. Noen hadde klint hele der ledningene går inn i kontakten full med silikon i håp om å isolere problemet, men uten å lykkes helt. Se bilde - irret er på rød ledning det lyset gjenskinner mest.
Forferdelig trangt inni der. Jeg var nødt til å klippe alle tre ledningene og ta ut kontakten.
Å få renset kontakten for silikon og loddet på nye ledninger der er en ting, men å få skjøtet det sammen igjen under bilen tror jeg kan bil en utfordring.  Men iallefall deilig å ha funnet årsaken.

Lurer på om det var Enviro som klinte på silikonen sist jeg hadde feilen, eller om dette har ligget latent mye lenger, og at Enviro bare hadde flaks med at ledningen la seg mere gunstig da de drev med andre ting.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 24. januar 2011, klokken 23:09
Å få renset kontakten for silikon og loddet på nye ledninger der er en ting, men å få skjøtet det sammen igjen under bilen tror jeg kan bil en utfordring.
Du kan kanskje prøve å legge skjøten et sted det er lettere å komme til?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på tirsdag 25. januar 2011, klokken 17:46
Du kan kanskje prøve å legge skjøten et sted det er lettere å komme til?

Har allerede vært inne på tanken, men ledningene går kjapt inn i en større bunt så de er ikke lange nok til få dem opp i motorrommet. Elektrolux ville vel sagt at det tar bare en halvtime å ta ut motoren ;) men jeg har et par idéer om hvordan jeg kan få til skjøtingen nedenfra.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. januar 2011, klokken 20:33
Elektrolux ville vel sagt at det tar bare en halvtime å ta ut motoren ;) men jeg har et par idéer om hvordan jeg kan få til skjøtingen nedenfra.

Det går nok nærmere en time. :D  Ellers kommer jeg sansynligvis til å hugge en P106 for deler i løpet av våren. Da kan jeg ta vare på denne kontakten.

Kan også undersøke om jeg har en fra Partneren jeg hugget for deler for et par år siden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Angående kontakter: kontakten til min vandpumpe var også næsten irret væk.

Vannpumpen gik uregelmæssigt,  med skiftende hastighed. Det viste sig at der var opstået modstand mellem kabel og kontakt. Jeg skar kontakten over - der var kun lidt metal tilbage i den, og det var helt irret. Samme kontakttype sidder flere steder i Saxoen, f.eks. på køleren.

Har nu erstattet den med en ok kontakt fra ophuggeren. Pumpen fejler intet.  

Moral: PSA-kontakter er absolut mistænkelige, især når bilen er 10 år gammel!
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

JCBX


Moral: PSA-kontakter er absolut mistænkelige, især når bilen er 10 år gammel!


HØRT !

men holdt stop ......

inden I slagter en masse gode dele så kig lige dette igennem

man kan jo købe nye sager til billige penge og få det som nyt igen














jornheim

Helt enig - men det nytter ikke hvis kontakten er komplet tilsvejset og ikke kan åbnes og repareres. Heldigvis kan man få en del kontakter fra gamle fossilbiler - og måle modstanden!
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

JCBX

Sitat fra: jornheim på onsdag 26. januar 2011, klokken 15:12
Helt enig - men det nytter ikke hvis kontakten er komplet tilsvejset og ikke kan åbnes og repareres. Heldigvis kan man få en del kontakter fra gamle fossilbiler - og måle modstanden!

du kan da få både hus og pins !

så er det 100% frisk

Elmo

Ja da er kontakten renset for silikon, nye ledninger loddet på kontaktene, og det hele skjøtt sammen med de gamle ledningene. Sistnevnte var er drittjobb fordi det er så trangt for mine store hender. Skjøtingen ble med å tvinne (noen jeg bare klarte såvidt litt), så lodde og isolere med krympefleks. Bedre enn ny. Og nå ER problemet borte ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JCBX


El rayo

Sitat fra: jornheim på onsdag 26. januar 2011, klokken 13:23
Angående kontakter: kontakten til min vandpumpe var også næsten irret væk.

Moral: PSA-kontakter er absolut mistænkelige, især når bilen er 10 år gammel!
Irrede kontakter oppstår på alle bilmerker. Det er nok fordi alle bruker det billigste de kan få kjøpt som varer ut garantitiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#42
Sitat fra: Elmo på onsdag 26. januar 2011, klokken 18:16
Og nå ER problemet borte ;D
8) 8) 8) 8)
Applaus!!!!
Med nok tid og vilje klarar vi amatører å fikse det som proffe ikke klarer til tross for at de bruker deler for titusenvis av kroner.

Et tankekors: hva om vedkommende (proff?) som "fikset" kontakten første gangen hadde gjort det ordentlig!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Ken

Hadde et lignende problem med en vaskemaskin jeg var glad i :-[

Rpm måler hadde en liten trimpot med dårlig kontakt og etter mye slit fant jeg ut at det å skrue den fram og tilbake litt var nok til å få maskinen i stand igjen stand igjen. Snakk om David og Goliat.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA