Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Makseffekt fra Supercharger

Startet av cairnz, torsdag 10. juli 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

Muffinman

Ladet på Lier i kveld. Startet med 119kW fra 121tkm.

Bjørn

Sitat fra: cairnz på mandag 14. juli 2014, klokken 08:20
Sitat fra: Bjørn på fredag 11. juli 2014, klokken 17:47
Jeg fikk 122kw :) men var rimelig tomt da jeg starta.
Hvilken SC er dette?

Dette var på Middelfart. Alene 3 dager før åpning på natten, tomt batteri og ca 15' i lufta.. :)

christian1986

Maks på Gol er 100kw. Testet helt alene for noen dager siden, med 25km rated igjen.

sigurdi

Max effekt er et produkt av strøm x spenning.
Ved nesten tomt batteri har batteriene lav spenning, mens laderene ofte er begrenset av Max strøm både ut og inn.
Dermed får du høyest effekt i krysningspunktet (tiden) før laderen begynner å trappe ned strømmen.

Eks 353v x 330A gir 116kW
370v x 330A gir 122 kW

Så om du har nesten tomt batteri, er det godt mulig du får høyere effekt når du kommer opp i 100-140 rated, siden spenningen da er høyere og effekten har ikke begynt å bli begrenset.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

sn0le

#34
@sigrudi:
Sondell (bruker her på forumet) hadde vel en liten test av dette.
http://tesla.sondell.biz/?p=1222

Ser ut som peak effekt er ved rundt 80-100km(typical).
Etter det så stiger spenningen, men strømmen går ned, og effekten avtar litt etter litt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sondell

#35
Sitat fra: sigurdi på søndag 20. juli 2014, klokken 22:42
Max effekt er et produkt av strøm x spenning.
Ved nesten tomt batteri har batteriene lav spenning, mens laderene ofte er begrenset av Max strøm både ut og inn.
Dermed får du høyest effekt i krysningspunktet (tiden) før laderen begynner å trappe ned strømmen.

Eks 353v x 330A gir 116kW
370v x 330A gir 122 kW

Så om du har nesten tomt batteri, er det godt mulig du får høyere effekt når du kommer opp i 100-140 rated, siden spenningen da er høyere og effekten har ikke begynt å bli begrenset.

sigurdi

Tyckte enligt min egen lilla studie :) som jag länkade till tidigare http://tesla.sondell.biz/?p=1222 att strömmen droppar ganska fort efter 100 km. Så lite under men ganska nära 100 km tror jag max effekt ligger, och den bör då vara 370V*330A = 122 kW som du skriver. Vad är det som gör att Björn fick 341A på Middelfart? Om nu max ligger på 330A annars, det verkade det vara i Karlstad iaf. Jag hade strax under 330A hela tiden i Karlstad upp till ca 100 km typical.

EDIT: Det var ju 28 grader och stekande sol när jag testade. Det är kanske möjligt att denna punkt med max spänning och fortfarande hög ström kan dras uppå till en högre typical range vid lägre utetemperaturer. Får ta en ny test i höst och vinter :).

OddB

102 kW på Dombås med 45 Typical km igjen
104 kW på Lillehammer med 134 Typical km igjen
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Så på laderackene i Lillehammer og på Dombås.
Max output current på de var 210A, vesentlig lavere enn de nye som kan gi ut 330A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Maks ampere er beviselig ikke 330 slik mange har hevdet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på fredag 01. august 2014, klokken 12:15
Så på laderackene i Lillehammer og på Dombås.
Max output current på de var 210A, vesentlig lavere enn de nye som kan gi ut 330A.

Nå gir dog Lillehammer ut ca. 285A på maks, så den påskriften ville jeg ikke gitt mye for. 210A hadde betydd maks effekt på rundt 80kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Har ladet to ganger på Brokelandsheia. Begge gangene makset det på nøyaktig 90KW. Er laderene her begrenset til den effekten? Batteriet var i samme tilstand som ville gitt gode 100KW på andre "gamle" ladere, og rundt 120 på nye.

sn0le

Men det står 210A Continous. Så den klarer nok mere i peak.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sigurdi

@janmb
Har bare sett screen shot fra Middelfart og de andre laderene i danmark med høyere strømstyrke en 330A.

Er ikke sikkert det er samme ladere i Danmark, som de nye i Norge, er det step up transformatorer på SC i midlefart?

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

El-boy

Sitat fra: sigurdi på fredag 01. august 2014, klokken 16:17
@janmb
Har bare sett screen shot fra Middelfart og de andre laderene i danmark med høyere strømstyrke en 330A.

Er ikke sikkert det er samme ladere i Danmark, som de nye i Norge, er det step up transformatorer på SC i midlefart?

sigurdi
Har ladet et par ganger på Middelfart på min 60kWh, har ikke bilde, men ladingen låg i området 330A x 350V. Det høyeste ladehastighet jeg såg var vel 592 km/t, kan hende den kom høyere når jeg ikke fulgte med. Ladingen gikk uansett veldig fort...
"Sløveste" superladeren jeg har testet er den på Lillehammer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA