Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Makseffekt fra Supercharger

Startet av cairnz, torsdag 10. juli 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

cairnz

Som tittelen tilsier, hva er maks effekt dere har fått av en Supercharger (i Norge)?

Etter 103kW på Lillehammer og Dombås, ga Solli 116-117kW i går kveld.

Noen bedre?


LokasjonMakseffekt (kW) - ikke km/t
...
Aurland ...
Cinderella97
Dombås102
Gol 100
Lier Nordgående 116
Lier Sørgående ...
Lillehammer104
Lyngdal100
Sandane 116
Solli 116
Vinje ...
Elbilist

KaiRK

#1
Den skal i utgangspunktet ha en maks effekt på 135kW hvis alt ligger tilrette.

ps. Grå performance med barnesete bak?

Edit: Jeg leste litt fort (slurvete), så ikke "dere". Se bortifra min noe klønete komentar  :-[
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

arnkl

Eg var oppe i 116 kW på Sandane like etter at eg starta ladinga. Den stabiliserte seg ganske raskt til 112 kW.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

cairnz

Sitat fra: KaiRK på torsdag 10. juli 2014, klokken 12:53
Den skal i utgangspunktet ha en maks. effekt på 135kW hvis alt ligger tilrette.

ps. Grå performance med barnesete bak?

Edit: Jeg leste litt fort (slurvete), så ikke "dere". Se bortifra min noe klønete kommentar  :-[

Sort, umerket, men med barneseter :)
Elbilist

sn0le

Er dette ved sammenlignbare SOC'er Cairnz?
Man får vel kun maks gauda opptil en viss SOC?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cairnz

Sitat fra: sn0le på torsdag 10. juli 2014, klokken 20:20
Er dette ved sammenlignbare SOC'er Cairnz?
Man får vel kun maks gauda opptil en viss SOC?

Helt korrekt, maks effekt får man kun med lav SOC, men poenget med posten er å se om det er stor forskjell på superladerne rundt om i Norge. Jeg har nå bare testet tre av de, og det skiller "en lader og litt" - altså ~15kW mellom den raskeste (Solli) og de nest raskeste (Lillehammer).

Elbilist

sigurdi

Cinderella i går: 97kW ved 166 typical på tanken, var 3biler på lading, en på hver SC. P85
Lyngdal i går: 100kW ved 116 typical på tanken - alene.

Fikk ganske like tall i dag:
Lyngdal 98kW - 116 typ alene.
Cinderella 95kW - 170 typ (tror jeg det var på batteriet ved start) 3 biler hver sin SC.
Horten
Model X90D (18.03.17)

cairnz

Kan se ut til at hvis man får "alt" en SC kan gi, så er det fortsatt litt tap i prosessen, ca 15% kan det se ut som. Er det noen som har prøvd å lade "parvis" og se hvor mange kW totalt man får? Om man da er nærmere "spesifikasjonen" til SC?
Elbilist

sturle

Sitat fra: cairnz på fredag 11. juli 2014, klokken 10:14
Kan se ut til at hvis man får "alt" en SC kan gi, så er det fortsatt litt tap i prosessen, ca 15% kan det se ut som. Er det noen som har prøvd å lade "parvis" og se hvor mange kW totalt man får? Om man da er nærmere "spesifikasjonen" til SC?
116 av 120 tilsvarer eit tap på under 3,5%.  Eg lese i andre trådar her at enkelte av superladarane berre er på 90kW, men det ser ikkje ut til å stemme.  I so fall leverer dei meir enn dei skal.

Sjølv fekk eg 116 kW i Randers med 8km typical att på batteriet.  Tippar det er ca maks for den ladaren.

ed1son

116kW på en 135kW SC

og

104kW på en 120kW SC


De nye stasjonene i Norge er utstyr merket med 135kW , mens de 6 første var av 120kW typen.


Derav ca 15% tap.......
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

sturle

Sitat fra: ed1son på fredag 11. juli 2014, klokken 12:44
De nye stasjonene i Norge er utstyr merket med 135kW , mens de 6 første var av 120kW typen.

Derav ca 15% tap.......
Trudde Karlstad var den første i Norden med 135kW.  Fekk som sagt 116 kW sjølv i Randers, og den opna lenge før Karlstad.  Såg ingen merking av kapasitet i kW.

Kanskje bilen ikkje vil ha meir enn 116 kW, so dei siste 19 kjem evt berre bil nummer 2 på same ladar til gode?

cairnz

Nå er det vel også slik at batteriene vi har (B-serie?) ikke kan ta mot mer enn 120kW uansett - de aller tidligste i USA (A-serie) kunne bare ta 90kW. Utfyllende her : http://teslaowner.wordpress.com/2014/05/07/charge-off-90kw-vs-120kw/

Så en 135kW-stasjon kommer godt med, og når første bil har ca 150-160km rekkevidde er ladefarten nede i 90kW - da har en eventuell bil #2 på samme stolpe 45kW på en 135kW-stolpe.
Elbilist

olesb

#12
Fikk 118 kW på laderene i Danmark. De er vel også 135kW
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Bjørn

Jeg fikk 122kw :) men var rimelig tomt da jeg starta.

sn0le

Kanskje det er input-effekt til laderacket som oppgis.
Dvs at en 135kW lader kan trekke inntil 135kW fra strømnettet, og levere ut DC til bilen med et tap på ~10% i AC/DC-konverteringen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA