Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilt en Soul EV? Post her!

Startet av kringon, tirsdag 08. juli 2014, klokken 17:37

« forrige - neste »

Øyvindjo

Har hatt bilen i 2 uker nå.
min første kia
Blå/hvit.exclusive.
Kan ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.
Har kjørt over 1000 km allerede.
Kjører en lett blanding av motorvei i 100 kmt, bykjøring og kø hjem fra jobb.
Har nullstillt tripteller når bilen er fulladet for å sjekke om rangemåler viser riktig, og det gjør den. Kjører jeg 5 mil med lik kjørestil, så går rangemåleren ned ganske nøyaktig 5 mil.
Har brukt varmepumpen og litt varme i rattet på vei til jobb,men slått av klima på dagtid.
Jeg har ikke kjørt batteriet helt ned, men har notert faktisk kjørte kilometer samt gjenværende range før lading.
Og konklusjonen er at jeg havner rundt 17 mil reell kjørelengde hver gang med mitt kjøremønster.
Når varmepumpen brukes ved 8-9 gr celcius, faller rekkevidden med ca 10 km. Regner med at dette fallet blir større ved kaldere vær.
Når det er sagt, bruker varmepumpen veldig lite energi når innstilt temperatur i bilen oppnås. Forbruket ligger da på rundt 0,45 kW i snitt. Er også nede på 0.0 i perioder. Dette har nok noe med at klimaanlegget styrer uteluft/resirkulering automatisk for å slippe å varme opp kald uteluft hele tiden. Slipper på uteluft etter behov (luftkvalitet/duggproblemer)
Ellers er bilen veldig behagelig å kjøre .
Ligger godt på veien og har god akselerasjon .
Testet selv 0-100 kmt ,klarte det på 10,4 sek. (Er oppgitt til 11,2 sek?)
Oppdaget etterpå at jeg hadde glemt å skru av eco mode når jeg testet,
Men tror kanskje ikke at dette spiller noen rolle når du gir full gass.
Har ikke fått testet med eco slått av ennå.
Har forøvrig testet bagasjeplassen med kofferter, jeg tok ut hattehyllen men lot gulvet være som det var.
Fikk utrolig nok plass til alle 4 koffertene vi bruker når vi reiser til syden.
Tok bilde av det, fordi jeg tenkte at dette vil ingen tro på.
Legger gjerne ut bildet hvis noen kan fortelle meg hvordan/om det lar seg gjøre fra ipad.(har ikke fått det til, da jeg ikke har alt-knappen på tastaturet)




230V

Gratulerer med ny bil! :)
Har du forsøkt hurtiglading/CHAdeMO?

K S

Henger meg på og gratulerer, om to uker er det vår tur  8)
Ser frem til å suse lydløst avgårde, mye mer støysvak en suven som vi har solgt, den betalte vi 430k for og kostet 200k i verdifall på nesten fem år.... Tipper Soulen holder seg bedre i pris, regnet i kroner, altså lavere verdifall..

Øyvindjo

Har ikke fått forsøkt hurtiglading ennå. Da begge laderne i Sarpsborg er ute av drift. Har ennå ikke vært på lengre tur enn at det har holdt med strøm begge veier. Ps! De har startet monteringen av ny hurtiglader på mc donalds ved E6 Sarpsborg den forrige har de hatt mye problemer med.
Jeg har testet type 2 til type 1 kabelen min (32A)ved fler anledninger, og det fungerer veldig bra.
Har stort sett ladet hjemme over natten med 10A orginalkabel.
La opp to 16A kurser ut på veggen, en til samboerens soul hvit m/ blått tak,
Og en til min blå m/hvitt tak. Vi er begge veldig fornøyde med bilene.

Jeg har også testet forvarmingen av bilen et par ganger. Den kan programmeres på skjermen i dashbordet , og kan forhåndsprogrammeres dag for dag hele uken. Hvis du har fast arbeidstid hver uke kan du bare la timeren stå på så gjør den det samme uke etter uke.bare husk å plugge inn kabelen om kvelden. Tror ikke jeg kommer til å savne å ha en app på telefonen for å gjøre dette, da jeg har fast arbeidstid hver dag.

telecaster

Takk for fine oppdateringer. Får min Soul EV til uka, lurer fælt på det med lading. Jeg har en 15A kurs ledig, holder det eller må jeg opp på en ny 32A kurs? Kjører ca 45 km hver vei (Drøbak - Oslo) men kan som oftes også lade på jobben. Har en disel også så Soul'n skal stport sett brukes til og fra jobb, da holder det kanskje med 15A overnatta lading?
Gleder meg veldig til å få den :)
____________
Kia Soul EV

Kianus

15A er helt ålreit det. Men den originale ladekabelen støtter bare 10A. Da må du i så fall kjøpe en ny "kladd" eller få deg en veggmontert ladestasjon for å utnytte det til det fulle.

Om du har 32A så kan du jo i teorien lade dobbelt så fort som 16A. Med 16A får du rundt 3,7kW, så i teorien bør jo bilen være fulladet fra 0-100% på mellom 6-7 timer. Du kjører den vel aldri tom uansett, så det kan godt hende at for din del at det holder massevis med den medfølgende 10A kabelen.

terjebc

Enig med Kianus. 10 A holder for hjemmelading. Eneste gang man kan kanskje savne 16a er kanskje på dagtid.

@telecaster Siden du bor i Drøbak.. Kunne du sjekket om hvor langt de har kommet med hurtig-laderen på den nye KIWI Drøbak ?
KIA Soul EV  feb.2015 - sept 2018/  Nissan Leaf 40kWh Sept 2018 - Feb 19 /  KIA E-Niro 64kWh FE - Feb 2019 - nov 2021 / KIA EV6 2WD EX Nov 21 -

Gnilre

Sitat fra: telecaster på fredag 19. september 2014, klokken 10:42Kjører ca 45 km hver vei (Drøbak - Oslo)
Jeg kjørte Åssiden - Drammen - Oslofjordtunnelen - sørover til Vestby - nordover til Oslo - Drammen - Åssiden, totalt 143 km og 26km igjen på batteriet. Drøbak - Oslo burde være helt greit selv med kun 80 % oppladet batteri mesteparten av året etter det jeg kan skjønne.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

telecaster

Sitat fra: terjebc på fredag 19. september 2014, klokken 11:02
@telecaster Siden du bor i Drøbak.. Kunne du sjekket om hvor langt de har kommet med hurtig-laderen på den nye KIWI Drøbak ?

Var på KIWI i går og kunne ikke se noe tegn til ladestasjon, skal sjekke litt bedre i ettermiddag  :)
____________
Kia Soul EV

hELgenen

Er det noen mulighet for å oppdatere kartet løpende med nye ladestasjoner (POI), Tenkte en kunne
dele filer på dette og laste opp via SD slot...er det mulig?

mortenegeland

Har bestilt min første Elbil, etter mye frem og tilbake. Skulle egentlig kjøpe brukt fossil til 100 000, men så gikk vi opp en brukt leaf 180 000, men etter noen øl så hadde vi plutselig kjøpt Soul Exclusive til nesten full pris. Jeg ville ha svart med rød, kona ville ha hvit med blått tak, så da ble det lik qashqaien vi har idag og valgte full hvit.

Levering i december:) Gleder oss:)

Sumpkongen

Bestilte hvit med blått tak tidligere i dag fra Bertel O. Steen på Minde(Bergen), blir 5-6 ulidelige måneder å vente!

Valget sto mellom å kjøpe Leaf nå-ish eller vente alt for lenge på Soul, prøvekjøringen i går avgjorde  :D
Kia Soul bestilt 30. september 2014, levert 11. mai 2015

elbilentusiast

Fikk i dag en gladnyhet! Bilen jeg skal ha kommer til norge på søndag, så får den utlevert torsdag/fredag!!
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

Alfano

Skal prøvekjøre en Soul imorgen, gleder meg sykt mye og forventningene er store etter alt skrytet her... :)
Om det blir Soul, så blir det sort/rød.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

arnejorg1

Denne bilen ser virkelig bra ut. :) Mye for pengene. Hvordan kjørte du Øyvindjo, for og få 17 mil? Høres utrolig bra ut mot Leaf 2012 modell som man maks kunne få 13 mil av på flat vei og snill høyrefot. Får man kjøpt 16 amp kabel for annet enn hjemmelading? Det må jeg ha
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA