Bergen-Oslo: Galskap eller ...?

Startet av Sirka, tirsdag 08. juli 2014, klokken 02:07

« forrige - neste »

Sirka

Så ... Jeg leker litt med tanken på å legge ut på eventyr - også kjent som å kjøre en i3 fra Bergen til Oslo. Ser på hurtigladekartet at det er nervepirrende langt mellom noe som ligner på hurtig lading på lange strekk der, så har jeg egentlig en snøballs sjanse ...? ???

Ser at det er mulighet for semihurtig lading på Rødberg i Numedal, det passer egentlig fint, for jeg har familie litt lenger ned i dalen som jeg sikkert kan overnatte hos og låne litt strøm samtidig. Deretter blir det vel enklere, kanskje? (Bortsett fra alle laderne som er nede i tide og utide, da ...) Har 6-7 mil til Drammen og 11-12 mil til Oslo derfra.

Men hvordan er egentlig mulighetene for å lade i selve Oslo(/Oslo nord)? Har sett at det er noen punkter på gateplan rett ved Storo, og ett eller to på Grefsenplatået (skal bo på Kjelsås). Fins det flere på de kanter av byen, tro? Eller må jeg belage meg på hurtigladere, kanskje? Hva slags RFID-kort og sånne lure ting er det smart å skaffe seg på forhånd?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

i3_X5_116dA

Er Combo hurtigladere i Eidfjord og på Geilo ...  ::)

Herwitz

Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 17:24

På Geilo også? Den står ikke på hurtigladerkartet.
MG ZS EV 2020
BMW i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014! Solgt 2021√
Elektrisk gressklipper
Elektrisk tannbørste

i3_X5_116dA

Sitat fra: Herwitz på tirsdag 08. juli 2014, klokken 21:04
Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 17:24

På Geilo også? Den står ikke på hurtigladerkartet.

Ladekartet er ikke oppdatert ... litt engang.
Det er kun ved søk og les i elbilforumet som gir resultater.
Fra ABB: " ...  I dag kan du hurtiglade i fjellnære områder som Elverum, Lillehammer, Flå, Geilo, Kongsberg, Dale, Voss, Meråker ... "  8)

Sirka

Klarer ikke å finne det innlegget du siterer fra der, jeg - men jeg trodde uansett at det kun var Chademo-lader på Geilo? Vet om den i Eidfjord, og derfra til Rødberg er det ca. 16 mil. Hvis vi stopper et sted på fjellet og spiser og saktelader en time eller to, har vi kanskje en mulighet ...?

Ingen lokalkjente i Oslo her ...?
- i3 fra 05.03.14

Thomas81

BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Pit

Ser at strekningen Bergen-Eidfjord er ca 15 mil, så det spørs om du klarer det uten klattlading på f.eks Voss.
Er det 16A eller 32A på Voss?

Er veldig interessert i "prosjektet" da jeg ser at strekningen Eidfjord-Geilo bør være fullt oppnåelig (90 km) til tross for mye stigning.
Men så var det dette med ladetid til 100% da. Hvor lang tid går det fra 80% - 100% på hurtiglader?

Hadde vært artig å se hva man må regne med av total ladetid på strekningen Bergen - Geilo sommerstid.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Sirka

Regner med en pit-stop på Voss, ja.

Er langt fra sikker på om "prosjektet" blir realisert, altså - spørs litt på entusiasmen til arvingen også. Men det hadde vært artig - og hva er det verste som kan skje? Blir jeg stående strømfast et sted har jeg en knapp i taket, og må jeg bruke den er det vel stoltheten som skades verst ... ;)
- i3 fra 05.03.14

bromm

Sirka

Åja, Pit; glemte å svare deg: det er 16A ladepunkt på Voss (+ ubrukelig Chademo ...). ::)

Gleder meg veldig til den dagen alle Chademo-punkter er doblet med Combo.

Edit: Kom på en ting til; bør jeg ha med en industrikontaktvariant i tillegg til den vanlige Schukokladden og Type 2-kabelen ...?
- i3 fra 05.03.14

TorS

Det er vel best å legge turen om Norheimsund. Her er det vel en combo hurtiglader.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Pit

Sjekket litt avstander og beregnet kjøretid (Gule sider) mellom ladepunkter på strekningen Bergen - Ustaoset, der vi har hytte, for å se hvor lang tid man må beregne med vanlig fart inkl hurtigladetid:
Har sett på ladetabellen for i3 (takk LMOR og Bromm) for å beregne kortest mulig tid på lading.
(Dette vil jo også være en relevant beregning for deg Sirka)

Start Bergen 100%.
Bergen (Åsane) - Norheimsund: ca 70km  1t 05 min. Estimert rest 30%.
Hurtiglading i Norheimsund fra ca 30% - 70% 10 min
Norheimsund - Eidfjord: ca 75km  1t 10min. Estimert rest 20%.
Hurtiglading i Eidfjord fra ca 20% til 93% 40 min.  (Mye oppstigning på neste strekk gjør at man bør toppe mest mulig)
Eidfjord - Ustaoset: ca 80 km  1t 10 min
Total tid: 4t 15 min inkl 50min ladetid.
Synes det er akseptabelt. :) Kanskje jeg er for optimistisk?

Returtid blir enda bedre:
Da klarer man seg med 10min lading (30-70%) i Eidfjord og 12 min (20-70%) i Norheimsund.
Altså totalt 22min ekstra ladetid på strekningen.

Noen som ser store glipp i disse beregningene?

Tar selvsagt utgangspunkt i å holde normal god fart hele veien. Usikkerhetsmomentet er vel hvor mye ekstra passasjerer og last vil ha å si for rekkevidden...

Uansett vil det være svært nyttig å få info om forbruk i % mellom Norheimsund og Eidfjord, da man her kan utnytte den bratte delen av ladekurven og dermed bare ha kort ladetid.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Sirka

Norheimsund, ja - selvfølgelig! Takk! Sitter fast i gamle (fossil)kjøremønstre, jeg ...

Ustaoset hadde for øvrig vært et genialt sted å sette opp en hurtiglader for oss som kommer vestfra. Aner du om det er mulig å låne en 16A-kurs et sted der, Pit? På hotellet, kanskje?
- i3 fra 05.03.14

Pit

Sitat fra: Sirka på fredag 11. juli 2014, klokken 01:05
Norheimsund, ja - selvfølgelig! Takk! Sitter fast i gamle (fossil)kjøremønstre, jeg ...

Ustaoset hadde for øvrig vært et genialt sted å sette opp en hurtiglader for oss som kommer vestfra. Aner du om det er mulig å låne en 16A-kurs et sted der, Pit? På hotellet, kanskje?
Tror nok du kan låne strøm på kiosken/bensinstasjonen.  De er veldig hyggelige og serviceinnstilt :) Men kommer du deg til Ustaoset, går det vel greit til Geilo også, du får jo endel regen ned dit!
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA