Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Kia Soul EV

Startet av Gnilre, søndag 06. juli 2014, klokken 12:58

« forrige - neste »

Fei

#120
Ja. 25mm var på innsiden. Sjekket utsiden også og det var 35-40mm tykt. Kan ta bilde imorgen. Det ligger inntil et "vanlig" rør og virker digert iforhold til det.


Framleis håp? :)

jkirkebo

Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 01:02
Ja. 25mm var på innsiden. Sjekket utsiden også og det var 35-40mm tykt. Kan ta bilde imorgen. Det ligger inntil et "vanlig" rør og virker digert iforhold til det.


Framleis håp? :)

Tja, 5G6 burde ihvertfall gå da den er 18mm i diameter. 5G10 er 21mm og nok litt mer tvilsom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fei

Ok. Takk for hjelp.  Da har jeg fremdeles litt håp.

Ser på leverandøren sin hjemmeside at "tilkoblingsklemmene" på ladestasjonene på 22kw tar opptil 6kvadrat så får vi se hva elektrikkeren sier.

http://www.abl.de/inc/dl/en/ABL_eMobility_17-9.pdf

Griffel

#123
Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 01:02
Ja. 25mm var på innsiden. Sjekket utsiden også og det var 35-40mm tykt. Kan ta bilde imorgen. Det ligger inntil et "vanlig" rør og virker digert iforhold til det.
Nå skal vel kablen inn i røret, så utvendig diameter har liten interesse.
Så spørs det om dette røret ligger i en vegg eller om det ligger i bakken, om det er rett eller har noen sving/bøy/benn etc.

Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 08:06
Ok. Takk for hjelp.  Da har jeg fremdeles litt håp.

Ser på leverandøren sin hjemmeside at "tilkoblingsklemmene" på ladestasjonene på 22kwkW tar opptil 6kvadrat så får vi se hva elektrikkeren sier.

http://www.abl.de/inc/dl/en/ABL_eMobility_17-9.pdf
Det høres ut som "et nummer for lite". Men det er en del ting elektrikker må se og regne på før han sier at det ikke går. Det var enklere før da var det bare å slå opp i en tabell og si "det går ikke".

(16A burde jo også hatt 4mm2 klemmer forstår ikke dette valget)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fei

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. november 2014, klokken 11:46
Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 01:02
Ja. 25mm var på innsiden. Sjekket utsiden også og det var 35-40mm tykt. Kan ta bilde imorgen. Det ligger inntil et "vanlig" rør og virker digert iforhold til det.
Nå skal vel kablen inn i røret, så utvendig diameter har liten interesse.
Så spørs det om dette røret ligger i en vegg eller om det ligger i bakken, om det er rett eller har noen sving/bøy/benn etc.

Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 08:06
Ok. Takk for hjelp.  Da har jeg fremdeles litt håp.

Ser på leverandøren sin hjemmeside at "tilkoblingsklemmene" på ladestasjonene på 22kwkW tar opptil 6kvadrat så får vi se hva elektrikkeren sier.

http://www.abl.de/inc/dl/en/ABL_eMobility_17-9.pdf
Det høres ut som "et nummer for lite". Men det er en del ting elektrikker må se og regne på før han sier at det ikke går. Det var enklere før da var det bare å slå opp i en tabell og si "det går ikke".

(16A burde jo også hatt 4mm2 klemmer forstår ikke dette valget)

Jeg nevnte ytterdiameter siden Jkirkebo sa at et rør med innerdiameter på 24mm må være et 32mm rør. Har målt nå og det var 32mm på utsiden. Det ligger skjult i veggen så har nok noen svinger her og der. Har tatt kontakt med kia ang. befaring så får vi se. Håper det går. Er mest sugen på 32A 3fas, men om ikke overlever jeg vel det også.




jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. november 2014, klokken 11:46
Det høres ut som "et nummer for lite". Men det er en del ting elektrikker må se og regne på før han sier at det ikke går. Det var enklere før da var det bare å slå opp i en tabell og si "det går ikke".

(16A burde jo også hatt 4mm2 klemmer forstår ikke dette valget)

Enig, jeg stusset også på at 32A versjonen ikke har 10mm2-klemmer. Merkelig sted å spare inn penger ;) Jeg anbefaler alltid å legge 10mm2-kabel til 32A, selv om det innimellom holder med 62. Lavere spennings- og effekttap for en ganske så liten prisøkning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fei

Men vil det være noen fare med å legge inn 6kvadrat kabel i en 32A boks?.

Griffel

Sitat fra: Fei på lørdag 01. november 2014, klokken 14:50
Men vil det være noen fare med å legge inn 6kvadrat kabel i en 32A boks?.
Tja, noen ganger kan 6kvadrat være tilstrekklig, oftere må en nok benytte 10 kvadrat for å tilfredstille forskriftene, og da må en jo mikke til en overgang ved klemmene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

steiney

Tar opp denne tråen igjen da det var mye interessant angående lading hjemme.

Soul har jo som kjent 6,6kw lader hvis man kjøper type 1 til type 2 kabel. Men kan man installere en type 2 kontakt uten ladestasjon i garasjen? (som f.eks denne http://elbilhjelpen.no/images/evse/5P1090368L.JPG)

Skal lade en Nissan Leaf (uten 6.6kw) og Kia Soulen når jeg får den, og lader nå kun på en kurs/(stikkontakt som garasjen er tilkoblet på i kjelleren).

Har 50A hovedsikring. Tenkte da for at ting ikke skulle bli så alt for dyrt å på en måte få koblet opp en 32A kabel i garasjen, hvor jeg kunne lade begge med 10/16 ampere når begge bilene er hjemme, og Soulen med 32A når den står her alene. Blir litt forvirret i jungelen med forskjellige forklaringer :)

Ona IX

Sitat fra: steiney på mandag 17. november 2014, klokken 23:48
Tar opp denne tråen igjen da det var mye interessant angående lading hjemme.

Soul har jo som kjent 6,6kw lader hvis man kjøper type 1 til type 2 kabel. Men kan man installere en type 2 kontakt uten ladestasjon i garasjen? (som f.eks denne http://elbilhjelpen.no/images/evse/5P1090368L.JPG)

Skal lade en Nissan Leaf (uten 6.6kw) og Kia Soulen når jeg får den, og lader nå kun på en kurs/(stikkontakt som garasjen er tilkoblet på i kjelleren).

Har 50A hovedsikring. Tenkte da for at ting ikke skulle bli så alt for dyrt å på en måte få koblet opp en 32A kabel i garasjen, hvor jeg kunne lade begge med 10/16 ampere når begge bilene er hjemme, og Soulen med 32A når den står her alene. Blir litt forvirret i jungelen med forskjellige forklaringer :)
Man kan ikke bare sette inn en type 2 kontakt i veggen, er ikke så enkelt, du må ha en 32a ladestasjon (som dette: http://elbilshop.no/images/slimbox.JPG) det er pga. det er mye elektronikk som er inni, hvis du ser på den ledningen som følger med bilen, så er det en "klump" inni, det er samme man trenger hvis man bruker en type 2 kontakt. altså en ladestasjon.
billigste løsningen jeg har hørt er jkirkebo sin "hjemmelagde løsning" som koster rundt 3500 kroner om jeg ikke tar helt feil.

K S

Sitat fra: steiney på mandag 17. november 2014, klokken 23:48
Tar opp denne tråen igjen da det var mye interessant angående lading hjemme.

Soul har jo som kjent 6,6kw lader hvis man kjøper type 1 til type 2 kabel. Men kan man installere en type 2 kontakt uten ladestasjon i garasjen? (som f.eks denne http://elbilhjelpen.no/images/evse/5P1090368L.JPG)

Skal lade en Nissan Leaf (uten 6.6kw) og Kia Soulen når jeg får den, og lader nå kun på en kurs/(stikkontakt som garasjen er tilkoblet på i kjelleren).

Har 50A hovedsikring. Tenkte da for at ting ikke skulle bli så alt for dyrt å på en måte få koblet opp en 32A kabel i garasjen, hvor jeg kunne lade begge med 10/16 ampere når begge bilene er hjemme, og Soulen med 32A når den står her alene. Blir litt forvirret i jungelen med forskjellige forklaringer :)

Hvis du ønsker å lade med 32 A så er dette sansynligvis den aller beste løsningen mtp pris/kvalitet:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Ulempen er at det må monteres, men det er i aller høyeste grad overkomlig, men har du ikke peiling, MÅ du søke hjelp hos noene som har peiling! Men stasjonen anbefales absolutt.

Skal du ha ladestasjon for Type 2 så er den mer anvendelig, men dyrere.

Griffel

Nå var jo steiney's ønske et system for to biler:
Sitat fra: steiney på mandag 17. november 2014, klokken 23:48
Skal lade en Nissan Leaf (uten 6.6kw) og Kia Soulen når jeg får den, og lader nå kun på en kurs/(stikkontakt som garasjen er tilkoblet på i kjelleren).

Har 50A hovedsikring. Tenkte da for at ting ikke skulle bli så alt for dyrt å på en måte få koblet opp en 32A kabel i garasjen, hvor jeg kunne lade begge med 10/16 ampere når begge bilene er hjemme, og Soulen med 32A når den står her alene. Blir litt forvirret i jungelen med forskjellige forklaringer :)
Og da er det desverre slik at det kreves 2 komplette ladestasjoner, siden de uavhengig må kommunisere med hver sin bil. Fordelen er jo at deling av tilgjenglig strøm kan automatiseres. Om byggesettet tilbyr slik automatikk vet jeg ikke, men Nofuel og elbilhjelpen har (bør ha) slike løsninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

steiney

Ok!

Strengt tatt så trenger jeg vel ikke 2 ladestasjoner om jeg kan bruke de medølgende kabelene når begge lader hjemme.
Ser for meg at jeg kan legge ut en 32 amperes kurs ut i garasjen med 2 CEE stikk også bruke overgang til schuko som jeg allerede har (lurer på om overgangen kun er 16A).

Også har jeg da mulighet for å kjøpe en 32A ladesstasjon senere. Kan det fungere?

K S

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:49
Nå var jo steiney's ønske et system for to biler:
Sitat fra: steiney på mandag 17. november 2014, klokken 23:48
Skal lade en Nissan Leaf (uten 6.6kw) og Kia Soulen når jeg får den, og lader nå kun på en kurs/(stikkontakt som garasjen er tilkoblet på i kjelleren).

Har 50A hovedsikring. Tenkte da for at ting ikke skulle bli så alt for dyrt å på en måte få koblet opp en 32A kabel i garasjen, hvor jeg kunne lade begge med 10/16 ampere når begge bilene er hjemme, og Soulen med 32A når den står her alene. Blir litt forvirret i jungelen med forskjellige forklaringer :)
Og da er det desverre slik at det kreves 2 komplette ladestasjoner, siden de uavhengig må kommunisere med hver sin bil. Fordelen er jo at deling av tilgjenglig strøm kan automatiseres. Om byggesettet tilbyr slik automatikk vet jeg ikke, men Nofuel og elbilhjelpen har (bør ha) slike løsninger.

Med prisene som jkirkeboe opererer med, så kan en kjøpe en ladestasjon til hver bil, bytter en til bil med type 2 kan en muligens bytte kabel på ladestasjon, det kan nok jkirkeboe svare på :-)

Men i så fall må en ha to kurser på 32 A. Og det sliter de fleste av oss med å få til. Med en slik ladestasjon, og en 10 eller 16 A kurs i tillegg, så kan en lade begge bilene.

Jeg gleder meg ihvertfall stort til å få 32 A kurs ut til garasjen. Kommer aldri til å lade på 16 A igjen, med mindre jeg må lade 24/12 og må redusere strømtrekket hjemme :-)

Griffel

Sitat fra: K S på onsdag 19. november 2014, klokken 18:10
Med prisene som jkirkeboe opererer med, så kan en kjøpe en ladestasjon til hver bil, bytter en til bil med type 2 kan en muligens bytte kabel på ladestasjon, det kan nok jkirkeboe svare på :-)

Men i så fall må en ha to kurser på 32 A. Og det sliter de fleste av oss med å få til. Med en slik ladestasjon, og en 10 eller 16 A kurs i tillegg, så kan en lade begge bilene.
Det er riktig at det går å bytte kabel ved behov. Standarden for disse to tilkoblingene (Type1 og Type2) er harmonisert, slik at et slikt bytte er "rett fram".
To kurser 32A er strengt tatt ikke nødvendig. Dersom en ikke kan få det til automatisk kan en passe på manuelt ved å stille ned ladestrømmen når begge bilene er tilkoblet (hver sin ladestasjon på samme kurs). En simpel automatikk er kanskje også mulig dersom kontrollerkortet styrer strømsignalet til lader basert på verdien av en ekstern motstand (vanlig for mange slike kontrollere).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA