Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av EV - Driver, fredag 04. juli 2014, klokken 08:16

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: hans.ks på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:04
Hadde vært fint om moderator kunne skilt ut de som diskuterer nytten/effekt av varmepumpe i egen tråd

+1

Råde

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:28
VG:
Sitat...nå innrømmer Volkswagen at varmepumpen er satt på vent, og at det har vært usikkerhet rundt leveringen av biler med varmepumpe helt fra starten.

- Vi har hele veien vært tydelige på dette i kommunikasjonen til våre forhandlere og kundene har fått beskjed om dette via forhandler, opplyser informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes.
Tror kanskje ikke forhandlerne hvar vært like tydelige....

Bilselgere er en egen rase...

Lars
Satt akkurat å tenkte på samme frasen. Min forhandler har vært tydelig på det, men ut ifra "dekke sin egen rygg" tanken. Mange har sikkert ikke vært like tydelige.

Men, å gå ut med:
Sitat- Vi har hele veien vært tydelige på dette i kommunikasjonen til våre forhandlere og kundene har fått beskjed om dette via forhandler
Synes jeg vitner om en smålig holdning. Mener Svanes kanskje at det er kundenes skyld at varmepumpen er forsinket? Og dermed at VW driter seg ut i forhold til konkurrentene på en så viktig lansering (i Norge).
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: eivhelle på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:47
Det er mange fine teorier om effektiviteten til varmepumpen i el-golfen. Men så lenge det ikke finnes en eneste bruker som kan gi konkret tilbakemelding om hva varmepumpen i praksis kan gi, må vi forholde oss til det VW sier. Og det er at man kan få inntil 20% økt rekkevidde på en kald dag.

Så får hver enkelt kjøper vurdere ut fra sitt eget kjørebehov, hva som lønner seg å gjøre.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta med VP i bestillingen fordi den bare kostet 6500 ekstra. Men hadde ingen problemer med å ta den bort, da selger ikke anbefalte å bestille denne med, av den enkle grunn at jeg ikke har behov for rekkevidde over 100 km i daglig bruk. De gangene jeg trenger mer kjørelengde trenger jeg 400-500 km, og da er jeg bedre tjent med å bruke fossil bilen jeg uansett beholder som backup.
Jeg har spurt meg selv om hvorfor selgerne prøver å overbevise alle om at de ikke trenger varmepumpen. Jeg får samme svar hver gang...
e-Golf | X75D

e-Golfer

#453
Med fare for å "banne i kjerka"..

Registrerer (med rette) stor frustrasjon over forsinket levering av e-Golf med VP. Jeg blir likevel litt forundret over "hysteriet".

Kjører e-Golf uten VP i dag, med 225 dekk og 18" felger, som jo gir mer rullemotsand enn vanlige "sparedekk/felger".

Fra sommerens 20-23 grader (når jeg mottok bilen) til forrige ukes 3-4 grader, så opplever jeg en reduksjon i rekkevidde fra ca 15 mil til ca 13.3 mil. Fortsatt med lavprofil/høy rullemotstandsdekk.

Da stiller jeg meg sprøsmålet til de som har bestilt med VP: Baserer dere kjøp av VP til at dere skal oppnå 190km + 30% om vinteren? Eller håper dere på 190 km også om vinteren? Ufra "langtidsforbuk-tråden" er det åpenbart at de fleste (std dekk/felg) oppnår ca 15 mil rekkevidde gjennom ettersommeren (litt regn/ litt kaldere/ ikke alltid uten varme, etc). I min verden betyr dette ca 10 mil vinterstid, som også Møller har opplyst. Med 20% forlenget rekkevidde med VP, så betyr dette 12 mil på vinterstid.

Igjen blir mitt spm: er det virkelig slik at dere har 6 mil hver vei til jobb hver dag? I så fall, så ser jeg at jeg har lagt inn ekstremt mye sikkerhetsmargin... Eller er dette mer et ønske? Uansett, å kjøpe bil til 300k som man ikke er sikker på om man rekler fram er spesielt i min verden.

Altså er dere avhengig av de siste km eller er dette teoretisk "nice to have" på samme linje som hurtiglader hjemme?

Jeg har full forståelse for at når man har bestilt en vare så skal man ha den. Likefullt, skjønner jeg argumentet om annenhåndsverdi. Likefullt våger jeg spm.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ohm

Sitat fra: hans.ks på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:04
Hadde vært fint om moderator kunne skilt ut de som diskuterer nytten/effekt av varmepumpe i egen tråd at vi andre kan fortsatt diskutere hvor kjekt det er med ventepumpe og evt. bortforklaringer? ✌

Jeg er av de som synes det er hårreisende at folk som har bestilt varmepumpe ender opp uten og med beskjed som "take it or leave it". Kommer til å sende mail med krav om bekreftelse på at min faktisk er blitt produsert med varmepumpe så jeg ikke sitter igjen med en bil på nyåret uten.
Det er på en måte litt off topic, men kan likevel være nyttig for dem som nå får tilbud om eGolf uten VP og levering om kort tid. Som mange har vurdert både her å andre steder på forumet: Er varmepumpe viktig og du ikke vil vente, da bør man kikke på andre elbiler.
Jeg valgte å ikke vente, da jeg føler at min eGolf har omtrent samme vinterrekkevidde som Leaf med VP. Mulig jeg tar feil. Men eGolfen er i såfall mindre engergiøkonomisk. Er fornøyd med bilen, men synes selvsagt det er litt kjipt at rekkevidden blir avspist med 5 mil ved oppstart og 2-3 mil etter hvert utover i kjøreturen. Normal modus og 22 grader.

En viktig ting som aldri noen, som ikke en gang bilselgere kan påstå at er feil: En varmepumpe vil være en fordel på en elbil, uansett. Hvor stor fordel, det er en annen sak. Men fordel, JA! Jeg er ikke i tvil om en ting: hadde det vært mulig å få VP da jeg kjøpte eGolf, hadde jeg selvsagt bestilt det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

mihkku

Vår plan er å kjøre til Gudbrandsdalen titt og ofte og vel - dama liker ikke kulde, jeg liker å ha musikk og ungen bør helst være varm. Alt som gjør at bilen bruker "litt" mindre strøm, er å foretrekke da :)

eivhelle

Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:53
Sitat fra: eivhelle på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:47
Det er mange fine teorier om effektiviteten til varmepumpen i el-golfen. Men så lenge det ikke finnes en eneste bruker som kan gi konkret tilbakemelding om hva varmepumpen i praksis kan gi, må vi forholde oss til det VW sier. Og det er at man kan få inntil 20% økt rekkevidde på en kald dag.

Så får hver enkelt kjøper vurdere ut fra sitt eget kjørebehov, hva som lønner seg å gjøre.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta med VP i bestillingen fordi den bare kostet 6500 ekstra. Men hadde ingen problemer med å ta den bort, da selger ikke anbefalte å bestille denne med, av den enkle grunn at jeg ikke har behov for rekkevidde over 100 km i daglig bruk. De gangene jeg trenger mer kjørelengde trenger jeg 400-500 km, og da er jeg bedre tjent med å bruke fossil bilen jeg uansett beholder som backup.
Jeg har spurt meg selv om hvorfor selgerne prøver å overbevise alle om at de ikke trenger varmepumpen. Jeg får samme svar hver gang...
I mitt tilfelle kan jeg vel ærlig si at VP ikke vil gjøre stort fra eller til. Det viktigste argumentet for VP er egentlig annenhåndsverdi i tilfelle en skulle bestemme seg for å selge bilen i løpet av de første 5 årene.

Det er selvsagt noe helt annet for de som har planlagt å ha el-golf som eneste bil og ikke har mulighet for å ha en annen bil  i backup.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Sitat fra: nime01 på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:24
Synd å si det, men e-Golf kanselleres i morgen.  :'(
Har ikke sååå høy faktor på tålmodighetskremen....
Skulle ønske jeg (og flere av oss) gjorde. Noen ville våknet opp da...
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Veldig bra at VG skriver om utsettelsene, siden det vil øke presset på Møller og VW om å komme på banen med oppdateringer.

Importøren har etter min vurdering sine ord i behold når de sier at det har vært usikkerhet om leveringen av varmepumpe hele veien. Det ser også ut til at en del forhandlere har lovet kundene mer enn de egentlig hadde grunnlag for.  Jeg siterer meg selv fra juni i år, i tråden Vente på varmepumpe?

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 23. juni 2014, klokken 00:05
Jeg ser at flere forhandlere antyder levering av e-Golf med varmepumpe i uke 45.

Dette virker som en litt optimistisk tolkning av eposten fra importøren til forhandlerne, sendt 17. juni, og som jeg siterte litt fra noen innlegg opp på denne siden.

I denne statusoppdateringen meldes det at introbiler sendes ut i uke 26-40, fra uke 40 følger nye bestillinger. Produksjonskapasiteten for e-Golf i år skal også være "betydelig øket."

Varmepumpen er det verre med:

SitatFabrikken informerer også om utsettelse av produksjonen av e-Golf med varmepumpe. Basert på den nye informasjonen som vi nå har fått er det satt opp en foreløpig dato for kvalitetssjekk av biler med varmepumpe i uke 36, men det er stor usikkerhet knyttet til denne informasjonen. Vi vil derfor råde dere til å ta utgangspunkt i produksjonsstart fra uke 45 for biler med varmepumpe med risiko for ytterligere utsettelse.

Kunder som ønsker å fjerne varmepumpen kan gjøre dette uten å miste plassen sin i køen...

Avslutningsvis heter det bl.a. "Basert på denne informasjonen ber vi dere være realistisk overfor eksisterende og nye kunder."

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Ohm på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 14:01
Sitat fra: Laverda på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:00
@e-Kvaase

Det bildet du linker til ser ut som et standard AC anlegg?
VP er nok mere enn dette.
Det er ikke AC-anlegget. Det du ser på bildet er varme og kjølevannsanlegget til henholdsvis motor (kjøl) og kupe (varme) Det ser helt likt ut som på eGolf uten vp. Jeg har studert anlegget på min bil nøye, da jeg har isolert alle slangene som sirkulerer varmt vann. AC-anlegget er de blanke rørene på venstre side, og det er egen fordamper inne i bilen i tillegg til varmeregisteret. Dette er et separat system med kjølemedie, fordamper/kondensator og pumpe.  Varmeapparet og ac-anlegget på eGolf er temmelig likt som på en vanlig golf, men det som avgir varme er en vannvarmer i steden for motoren.

Den delen som det står pil "heatpump" på, ser helt lik ut som PTC-varmeren fra Eberspächer som sitter i eGolf uten VP.

Ohm!

Dette høres ut som en mod som trengs å deles. Lyst til å ta noen bilder og poste med piler og en liten oppskrift. Nå når du har brukt en anseelig andel tankekraft på forberedelser, mener jeg. :)
Her er bilde av isoleringen og varmesystemet slik det er på egolf intro. Jeg skal isolere beholderen også, den blir varm og her taper man også litt energi vil jeg tro. Ikke veldig avansert fiks dette, er gjort på 20 minutter og litt armaflex. Om det hjelper? ingen formening. Men det skader i alle fall ikke. Litt trangt, pass fingerene og ikke riv av de orange ledningene som er høyspenningsdeler. Står at det anbefale å ikke røre/ta på noe som helst nedi motorromet og ikke ta motorvask heller.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

rolfans

Jeg har fjerna varmepumpa jeg nå :-( Orker ikke å vente i det uvisse i ukevis til. Så hvis de klarer å få retta det og starter produksjonen igjen om noen uker så vil jeg vel angre på at jeg ikke venta. Men utifra det jeg har lest og hørt så tror jeg det vil ta lang tid. Blir spennende å se hvordan den virker når den blir levert.

brenna

Jeg ringte min selger i går for å spørre om jeg kunne bruke "kompensasjonen" på mere utstyr på bilen, og fikk da svar at bilen var under produksjon så det gikk ikke.
Han sier at bilen blir laget nå, og han antydet også at det var en mulighet for at bilen blir sendt til Norge og blir holdt igjen her til uke 51.

Hvis dette stemmer så er det jo litt positivt...

elfosilen

Sitat fra: brenna på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:11
Jeg ringte min selger i går for å spørre om jeg kunne bruke "kompensasjonen" på mere utstyr på bilen, og fikk da svar at bilen var under produksjon så det gikk ikke.
Han sier at bilen blir laget nå, og han antydet også at det var en mulighet for at bilen blir sendt til Norge og blir holdt igjen her til uke 51.

Hvis dette stemmer så er det jo litt positivt...

Hvis da ikke bilen din er produsert uten varmepumpe...

brenna


lightningii

Var hos min forhandler i dag, fikk tilbud om 10 lapper eller fri leiebil frem til bilen blir levert. Usikker hva jeg skal gå for..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA