Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klikkelyd - drivaksel? Forhandler vil ikke reparere på garanti

Startet av Kaspar Strømme, onsdag 25. juni 2014, klokken 14:51

« forrige - neste »

Kaspar Strømme

Hei, min første post her, har en 2013 Tekna (fransk import)

Har i siste tid registrert en klikkelyd. Denne kommer når bilen er i fart, når man svinger til venstre spesielt. Og oppoverbakke så er litt trøkk på pedalen. Lyden høres ut som en kule som svinger frem/tilbake og treffer noe (ikke helt ulik blinklys lyden, men litt annerledes klang)

Bilen er kjøpt via importør, de henviser til Nissan for all garantiarbeid. Som forventet. Men svaret på Nissan verksted er dette er kjent problem som de "løser" ved etterstrekke drivakselen under klargjøring. Vil derfor ha betalt for dette siden bilen ikke er kjøpt hos Nissan. Dette var kun "telefon" diagnose og mulig de finner annen feil om jeg leverer inn men regner med de sikkert vil prøve snike seg unna evt garantirep uansett. Er noe ødelagt blir det vel importøren som får skylden for ikke ha "klargjort" bilen skikkelig??

Litt spesielt tenker jeg.. noen lignende erfaringer? Jeg ser det er en diskusjon om klikkelyd ved start/stopp men dette er ikke tilfelle her.

mvh
KS


TorC

Har ikke importør gitt deg noen som helst garanti?

Hvis imortøren kun henviser til Nissan bør du opplyse  om hvem dette er slik at andre kan bli advart.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Snøkvit

Du har vel uansett reklamasjonsrett i 5 år mot importøren. Han (eller hu) er din kontrakstpart. Det er derfor importøren som må ta seg av dette. Eg ville nesten påstå at det er dermed importøren som må levera bilen (eller fiksa ein time hos ein Nissan forhandlar) til reparasjon / utbetring.
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Thomas Parsli

Hvis bilen er fransk, er den solgt med tre års europeisk garanti!

Kontakt Nissan Nordic og spør om det er slik at de ikke respekterer europeisk garanti.
Hvis de ikke legger seg flate videresender du svaret til Nissan Europa, f.eks på twitter: https://twitter.com/NissanEurope og kontakter forbrukerrådet (ev. NAF hvis du er medlem).

Dette er en soleklar garantisak, hva man gjør under klargjøring i Norge påvirker ikke er europeisk garanti.
Jeg synes ikke du skal ty til forbrukerkjøpsloven bare fordi Nissan prøver å lure seg unna garantiansvaret.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tor med Leifen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:40
Hvis bilen er fransk, er den solgt med tre års europeisk garanti!

Kontakt Nissan Nordic og spør om det er slik at de ikke respekterer europeisk garanti.
Hvis de ikke legger seg flate videresender du svaret til Nissan Europa, f.eks på twitter: https://twitter.com/NissanEurope og kontakter forbrukerrådet (ev. NAF hvis du er medlem).

Dette er en soleklar garantisak, hva man gjør under klargjøring i Norge påvirker ikke er europeisk garanti.
Jeg synes ikke du skal ty til forbrukerkjøpsloven bare fordi Nissan prøver å lure seg unna garantiansvaret.

Thomas

Jeg har en fransk bil som er solgt med 5 års garanti, fra importør. Importøren kan selvfølgelig strø om seg med garantier, de er lite verdt dersom importøren velger å legge ned virksomheten etter ett år eller to. Da sitter vi igjen med Nissans "europeiske garanti". Importøren har garantert presset på trådstarter for at han skal kontakte Nissan selv, mens hele ansvaret egentlig ligger på importøren.

Kaspar Strømme

Jeg venter på svar fra Nissan Nordic ang dette, i mellomtiden har leverandøren også sagt at de også vil hjelpe med en løsning.

Men jeg tok også en telefon til den "andre" Nissan forhandleren i Bergen (AutoCenteret i Åsane). Har samme eiere men tror de opererer litt uavhengig. Uansett var tonen en annen der. Jeg beskrev problemet (klikkelyder ved svinging) og fikk da svar at de hadde sett dette på mange importbiler, og feilen var..... gulvmattene!! Ja, de mente at importbilene hadde feile gulvmatter og dette resulterte da i klikkelyder. Helt seriøst...

Hadde litt problemer holde meg alvorlig etter det, men om problemet ikke forsvant når jeg fjernet gulvmattene så skulle de selvfølgelig se på bilen så lenge jeg fremviste garantikortet osv.

Skulle gjerne hørt fra andre i Bergen med import Leaf og erfaringer med AutoCenteret & AutoVest.. er de seriøse?

-ks

Kjell Leaf

Sitat fra: Kaspar Strømme på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:15
Jeg venter på svar fra Nissan Nordic ang dette, i mellomtiden har leverandøren også sagt at de også vil hjelpe med en løsning.

Men jeg tok også en telefon til den "andre" Nissan forhandleren i Bergen (AutoCenteret i Åsane). Har samme eiere men tror de opererer litt uavhengig. Uansett var tonen en annen der. Jeg beskrev problemet (klikkelyder ved svinging) og fikk da svar at de hadde sett dette på mange importbiler, og feilen var..... gulvmattene!! Ja, de mente at importbilene hadde feile gulvmatter og dette resulterte da i klikkelyder. Helt seriøst...

Hadde litt problemer holde meg alvorlig etter det, men om problemet ikke forsvant når jeg fjernet gulvmattene så skulle de selvfølgelig se på bilen så lenge jeg fremviste garantikortet osv.

Skulle gjerne hørt fra andre i Bergen med import Leaf og erfaringer med AutoCenteret & AutoVest.. er de seriøse?

-ks
Haha, gulvmattene ja..... Kunne nesten tro du hadde spurt i pølsedisken på bensinstasjonen. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

moherre

Hei
Fikk du noe svar fra Nissan vedrørende klikklyd i drivakslingen?
Har en 13 Tekna som kommer fra Belgia og har samme problem. Har ikke kontaktet Nissan ennå.
13`Tekna

Persn

Jeg har tilsvarende lyd jeg også. Kommer både under pådra og brems. Norsk Tekna kjøpt ny i oktober hos Gravdahl i Tønsberg. De påstår det er klakkelyder ifra bremseklosser. De har hatt av bremser for å smøre opp, men lyden er der fortsatt. Nå har Vestfold Auto tatt over Gravdahl, så får håpe de finner en løsning. Har forøvrig ikke mye godt å si om gamle Gravdahl.

TeslaRonny

Persn: Smøre bremseklossene høres ut som en strålende ide  ;)

Kaspar Strømme

Jeg fikk følgende svar fra Nissan Nordic:

Det gjelder din klage angående din Nissan LeafTekna. Bilen er opprinelig fra Frankrike og ble solgt til deg av EcoCar i Bergen. Vi er enige med vår forhandle SandeAuto at etterstrekking av drivakselen er en del av klargjørings prosedyrer og må være utført av selgende forhandler. Som importør av Nissanbiler med ansvarsområde Finland, Sverige, Norge og Baltikum kan Nissan Nordic Europe ikke ta ansvar for en forhandler utenfor vår geografiske virksomhetsområde.

Det er forhandler som bestemmer hvis en sak kan vurderes som garantisak. Våre forhandlere har mange års erfaring med Nissan kjøretøy og reparasjoner, de har nødvendige utstyr og de kan kontakte vår garantiavdeling for å få mer informasjon hvis det skulle være behov for det.

Som du sikkert forstår kan vi ikke gi deg et korrekt svar uten å ha sett bilen. Dermed er vi avhengig av våre forhandlere til å ta vurderinger på slike saker. I dette tilfelle vurderte forhandler at klikkelyder ved svinger er ikke en garanti sak, men en del av klargjørings prosedyrer. Mangelen på dem omfattes ikke av garanti.


Når det gjelder eventuelle garantisaker som omfattes av Nissan Pan-Europeiske garantivilkårer kan dere naturligvis henvende deg til noen av vår autoriserte verksteder i Norge.

Takk for at du kontaktet Nissan Nordic Europe OY ! 


Jeg har en time hos Sande Auto for feilretting neste uke, og EcoCar har tilbudt dekke evt kostnader.

Persn

Sitat fra: TeslaRonny på torsdag 31. juli 2014, klokken 12:56
Persn: Smøre bremseklossene høres ut som en strålende ide  ;)
Vel, jeg mener selvfølgelig klossenes anleggsflater i bremsecalipperne ikke mot skive. De mener lyden kommer fra klossene klikker på bremsecalipperne når man bremser og slipper bremse.

Jan-Børre Olsen

Er det ikke bare å etterstramme drivakselen(er vel strengt tatt hjullager man strammer) til korrekt moment?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

HoeggenEL

Sitat fra: Persn på torsdag 31. juli 2014, klokken 09:53
Jeg har tilsvarende lyd jeg også. Kommer både under pådra og brems. Norsk Tekna kjøpt ny i oktober hos Gravdahl i Tønsberg. De påstår det er klakkelyder ifra bremseklosser. De har hatt av bremser for å smøre opp, men lyden er der fortsatt. Nå har Vestfold Auto tatt over Gravdahl, så får håpe de finner en løsning. Har forøvrig ikke mye godt å si om gamle Gravdahl.

Var klikkelyd på min Leaf også.
Relativ lav klikkelyd ved pådrag/brems, både høyre og venstre side forran.

Avtalte time på Witro Bil i Fossegrenda,
og fikk med meg en hyggelig mekaniker på en liten kjøretur.
Han kjente igjen lyden, og sa de hadde vært borti tilsvarende tidligere på Leaf.

Fikk ikke med meg nøyaktig hvor feilen lå, men både drivaksel og drivledd-/knute ble nevnt.
Var visst en helt harmløs feil, ikke farlig å kjøre med, men skulle selvfølgelig ikke være sånn.
Jobben ble fikset mens jeg ventet (ca 40 min), og var selvfølgelig en garantisak.
Etterstramming og smøring med noen spesialgreier.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Kaspar Strømme

Historien fikk en lykkelig slutt for meg også, meget fornøyd med Autocenteret i Åsane idag. De strammet drivakselen og klikkelyden er vekk. Kostnad = 0kr.

Tar nok bilen inn der til årlig service når tiden kommer, prisen var ikke til klage på (2900kr)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA