Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trollstigen Camping til Bjorli med min "gamle" I-MIEV?

Startet av goggo, fredag 20. juni 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

goggo

Sitter nå og saktelader på Dovreskogen Gjestegård, på vei til ElBIl happening i Trollstigen.

Planlegger hjemturen på Søndag.
Vedlegger Jurassictest skjermdump for strekningen fra Trollstigen Camping til Bjorli.
Ville dere tatt sjansen på denne?

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

svingen

Var nok høydemeter der ;-) burde gå fint det, men pass på og ha stabil lav hastighet. Stop/start krever mere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

#3
Det gikk over all forventning. Når det er lite eller ingen trafikk og man kan kjøre rolig uten å hindre andre biler så er det tydelig at man kan strekke rekkevidden en god del.
Jeg kjørte faktisk fra Åndalsnes og helt til Dombås uten å lade underveis. Det er 104 km og over 600 høydemeter klatring. Da kom skillpadda fram akkurat når jeg nådde rundkjøringen på Dombås.
Hadde en snittfart på litt under 60 på denne strekningen, og det er jo ikke så langt under det som er normalt på norske fjellveier. Tror I-MIEV liker seg bedre i høyden enn i lavlandet - kan virkelig den lavere luft-tettheten på fjellet bety bedre rekkevidde, eller er det bare innbilning fra min side?

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gaja

Så bra at du kom deg vel fram. Hvordan ladet du på Dombås?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

goggo

#5
Vel, Dombås er et kjempeproblem mht lading.  Det er en "uoffisiell" ladestasjon der, men den vil jeg ikke reklamere for her... Jeg snakket med eieren (veldig hyggelig kar, og jeg har hans navn og nummer), og fikk lov å lade der og han nektet å ta betaling,  men han har sett seg lei på at alle elbilene bruker disse 16 Ampere motorvarmerkontaktene som er av god kvalitet og som attpåtil er montert i en standard elbil ladeboks. Se bildet :)

Jeg kontaktet servicetorget i Dovre Kommune og gjorde de oppmerksomme på problemet mht lading der, men fikk nærmest til svar at hvis jeg ikke hadde Tesla så var det mitt problem og ikke deres, og jeg fikk finne et annet sted å lade min elbil.

Jeg nevnte også dette problemet med Dovre til fylkesvaraordføreren i Sogn og Fjordane Fylkeskommune, og spurte henne om ikke de burde samarbeide med kommunene utenfor Sogn og fjordane for å gjøre det mulig for elbilturistene å faktisk nå fram til Sogn og Fjordane. Hun virket interessert i problemstillingen, uten at jeg vet om det kommer noe mer ut av det.

OHPS/EDIT: Jeg skulket visst for mange geografi timer på skolen. Det skal være MØRE OG ROMSDAL fylkeskommune selvfølgelig :)

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gordon Retriever

Interessant nok: I Dovre kommune, der Dombås ligger, er det registrert kun en elbil. Det er en Tesla.

Vikingo

So vidt mej bekjent so ligger Dovre og Dombås o Oppland fylke.......
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

goggo

Sitat fra: Vikingo på lørdag 28. juni 2014, klokken 03:50
So vidt mej bekjent so ligger Dovre og Dombås o Oppland fylke.......
Stemmer sikkert det  :)
Mitt poeng var at på seansen i Trollstigen - som var arrangert av Møre og Romsdal Fylkeskommune - så kom jeg i prat med fylkesvaraordføreren der og hun var veldig entusiastisk mht potensialet for elbilferierende turister der. Så jeg påpekte at turistene måtte jo komme et sted fra også, så det var viktig at de samarbeidet med "naboene" for å få nok ladestasjoner til at turistene kunne komme seg til sitt mål.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA