Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avgifter PHEV

Startet av elektrolux, torsdag 12. juni 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

eivhelle

Det som er hovedproblemet med dagens system er at man legger mye avgifter på få brukere. Man tar ikke hensyn til bruk av bilen og fokuserer kun på innkjøp av bil. Med en gjennomsnittsalder på bilparken på 10 år innebærer det at det er over 1 million kjøretøy som er mer enn 10 år gamle. Disse bilene slipper unna med årsavgift på rundt 3000 som er en bagatell i sammenligning med engangsavgiften. Samtidig er det disse kjøretøyene som forurenser mest.

Jeg ville ha fjernet dagens system for registreringsavgift og erstattet denne med et beløp som dekker reell kostnad. I stedet ville jeg ha lagt en viss økning på diesel og bensin avgiftene og lagt resten på årsavgiften. Årsavgiften bør endres slik at den har forskjellige satser på ulike kjøretøy og kjørelengder, koblet mot registrert kjørelengde i forsikringen. Elbiler bør ha en sats som først og fremst kompenserer for reell vei slitasje. Plug in hybrider skal igjen komme bedre ut enn rene bensin og dieselbiler.

Avgiftene bør være høye nok til at det blir enkelt for bileierne å velge det alternativet som er best for miljøet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Man kunne jo tenke seg et regime der de betalte ned engangsavgift (over X år), osv., som en prosentandel av det de har kjørt fossilt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Noe av suksessen med å styre miljøpåvirkningen fra bilparken i Norge er nettopp bruk av engangsavgiften. Det viser seg at drivstoffpriser i liten grad blir vurdert i kjøpsøyeblikket og har heller ikke mye innvirkning på kjøremønster.
Dagens system hvor forventet miljøbelastning gir direkte utslag i engangsavgiften er nok smart og tilpasset menneskelige svakheter i beslutningstaking.

Høyere bruksavgifter har jeg derfor lite tro på med mindre vi snakker om køprising eller lignende store avgifter. Faktisk er det sannsynlig at reduksjon av bensinprisene og økning av engangsavgiftens CO2-komponent ville hatt positiv miljøeffekt på sikt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kos

Hei
Så i byene skal vi ha elektrisk og så skal vi kjøre fosil på landet. Har tesla, dette er en bil som er bygget for landet. Småbilene er ideelle for byene. Tesla x vil være en bil for landet. Nå tror jeg at innen 5 år vil det ikke bli omsett nye biler uten at de enten er elektrisk og den eneste fosil motoren som går vil være i en Hybrid.

For de som har rene fosil motorer vil disse stupe i pris og svært vanskelig å omsette.

For meg er det kun et alternativ, begge bilene på elektrisk og motorsykkelen parkert eller helst solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA