Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avgifter PHEV

Startet av elektrolux, torsdag 12. juni 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Leon på lørdag 02. august 2014, klokken 02:23
Er også tilhenger av en vesentlig økning av avgiften på bensin og diesel, og tror det også kan bidra til å få flere til å kjøre på strøm.
Er enig med deg. Dette vil virkelig gavne både hybrider og elbiler. Venstre har tenkt å gå inn for akkurat dét: http://frifagbevegelse.no/politikk/venstre_varsler_klimakamp_281135.html
Hvis venstre gjør dette til sin kampsak nr. 1 som de bare MÅ få igjennom i statsbudsjettet, skal vi jo huske at de er på vippen. Ikke usannsynlig med en hestehandel her altså.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 22. august 2014, klokken 05:38
Undersøkelsen tyder uansett på at mange skaffer seg en hybrid for å få seg en billigere bil pga lavere avgifter og det derfor ikke er så nøye med resten.

Her må man dog ikke glemme "vanens makt". Man er fra før vant til at biler fylles med bensin når den nærmer seg tom, men plugges ikke inn i tide og utide. Kommer man da fra en fossilbil og ikke har ett veldig bevisst forhold til at dette skal være en elbil med rekkevidde forlenger så kan jeg lett forstå at man bruker den slik man er vant med å bruke bil. Ser jo også rundt på dette forumet flere som sliter litt med å sikre god nok ladning i garasjen eller der bilen parkeres hjemme. Om man ikke løse da man jo også har fossilmotor, så ser jeg lett at man hopper over dette punktet. Om man så i tillegg, slik topic på en annen tråd her tyder på, opplever å bli "mobbet" bort fra offentlige ladepunkt da man ikke lade...  Vel, da er det jo heller ikke så rart i om resultatet blir som det blir.
Model S 85D

Mippen

Enig med deg Amoss. Det er synd hvis de som forsøker å lade opplever å bli fryst ut, for det skal ikke være slik. Hvis Elbilfolk og hybridbil folket kan parate litt sammen så er det rart hvordan slike ting kan løses. Uansett er det mange som kjører en plugg-in hybrid som aldri har satt sine hjul på en offentlig ladeplass. Det har ikke bare med utfrysing å gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Om det så skulle være at endel med PHEV ikke lader bilene sine så vil de allikevel bruke mindre drivstoff og forurense mindre, spesielt lokalt enn vanlige biler :) Jeg håper og tror at flest mulig med PHEV lader så ofte de kan, men gevinsten vil være der uansett.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

Sitat fra: tomrh på fredag 22. august 2014, klokken 08:55
Sitat fra: Leon på lørdag 02. august 2014, klokken 02:23
Er også tilhenger av en vesentlig økning av avgiften på bensin og diesel, og tror det også kan bidra til å få flere til å kjøre på strøm.
Er enig med deg. Dette vil virkelig gavne både hybrider og elbiler. Venstre har tenkt å gå inn for akkurat dét: http://frifagbevegelse.no/politikk/venstre_varsler_klimakamp_281135.html
Med dagens særfordeler for elbilen har vi i N passert 10% av nybilsalget.
Og det vil sannsynligvis relativt raskt øke til 20%.

Men et eller annet sted mellom 20 og 30% støter vi på minst 3 skranker:
- Tilbudsiden og ikke etterspørselen som begrensing. Jfr ventelistene.
- Manglende mangfold av bilstørrelser, karosserityper mv sml med fossilene.
- Gateparkerer og andre uten lademulighet med boligstrømmen.

De to første kan N ikke gjøre noe med.
RE den siste gruppen er det klokt å gå ut fra den nåværende tilstanden
med hurtiglading som  gratis service for noen få vil (for alle andre enn TM biler)
endres til kommersiell lading for de mange priset minst like høyt per kjørt km som
tanking med bensin/diesel.

Sett at vi øker prisen på pumpene over natta så mye (til 40-100 kroner literen)
at folk flest ikke lengre har råd til å kjøre fossilbil, hva da?

Fossilbiler vil straks bli uselgelige som bruktbil. De mest uheldige vil da:
- ha en bil de ikke har råd til å bruke
- og som de ikke får solgt
- samtidig som de sitter med en betydelig restgjeld på en lånefinansiert bil.

Denne gruppen vil i alle fall ikke ha råd til å kjøpe en elbil.

Andre med ingen/mindre gjeld på fossilbilen og med ingen/mindre uavskrevet restverdi,
vil lettere klare et engangstap på (noen) hundre tusen og kunne kjøpe seg en elbil.

En tredje gruppe med økonomi til å kontantkjøpe bilene sine vil evne å velge
mellom å tanke dyrt fossilt drivstoff eller skrote fossilen og kjøpe elbil.

Totalt sett vil vi nok få øket salg av elbiler. Men samtidig en reduksjon i kjøpekraften
til annet konsum og andre investeringer. Og det vil neppe være samfunnsøkonomisk OK.

DA ER DET BEDRE
å la pumpeprisene være som de er og heller 2-3 doble avgiften på nye fossilbiler.
Da oppnår du det samme økning av elbilsalget og samme punktering av bruktmarkedet for fossilbiler.
Men med den forskjellen at nåværende eiere av uselgelige fossilbiler har fortsatt råd til å bruke de
de gjenværende 10-15 årene de har av teknisk levetid eller til de klarer overgang til elbil økonomisk.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 22. august 2014, klokken 11:33
Men et eller annet sted mellom 20 og 30% støter vi på minst 3 skranker:
- Tilbudsiden og ikke etterspørselen som begrensing. Jfr ventelistene.
- Manglende mangfold av bilstørrelser, karosserityper mv sml med fossilene.
- Gateparkerer og andre uten lademulighet med boligstrømmen.

Så langt jeg kan se så er disse der alt nå. Ca 5 måneders ventetid på ny Tesla, og er det ikke også lange ventelister på e-golf og i3?  Mener å ha fått med meg noe slikt i alle fall.

Det manglende mangfoldet er der definitivt. Men etter som utviklingen går fremover så er det vel håp om at dette heller blir mindre enn større. Og jo flere elbiler det er, jo flere og bedre lademuligheter antar jeg nok at det vil komme også for de som må gateparkere, og har jo sett antydninger til at dette kan være ett problem/en skranke alt i dag. Vet om folk som ikke vil kjøpe elbil i dag nettopp pga denne skranken.

Så, når når man kommer opp i ett elbil volum på 20-30% av nybilsalget globalt så vil man se:
- Flere produsenter som produserer ett mye bredere modellutvalg av elbiler, og med en høyere produksjonstakt. Dette vil redusere ventelister og øke mangfoldet i modellutvalget.
- En mye sterkere utbygging av sakte-lading for gateparkerte biler, og at passende lade-infrastruktur blir standard i parkeringsanlegg tilknyttet borettslag/leieblokker/kjøpesentere etc.
- Ett rikeligere hurtiglade-nettverk som tilbyr langtur-bilister og andre som ikke får dekket behovet av sakte-ladningen en mulighet til kjapp batterifyll - ~50% på ~en halv time eller bedre.


Norge ligger i forkant av elbil-satsingen, og må nok regne med at det vil ta litt lengre tid relativt til elbil-dekningen før disse problemene er møtt. Men altså, begrensingene er der alt i større eller mindre grad. I hvilken grad problemene blir møtt kommer som du korrekt påpekte dels ann på hvor raskt bilprodusentene "våkner", og dels politiske besluttinger både globalt, på EU-nivå, stats-, fylkes- og kommune-nivå og helt ned til borettslags-nivå.
Model S 85D

tomrh

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 22. august 2014, klokken 11:33
Sitat fra: tomrh på fredag 22. august 2014, klokken 08:55
Sitat fra: Leon på lørdag 02. august 2014, klokken 02:23
Er også tilhenger av en vesentlig økning av avgiften på bensin og diesel, og tror det også kan bidra til å få flere til å kjøre på strøm.
Er enig med deg. Dette vil virkelig gavne både hybrider og elbiler. Venstre har tenkt å gå inn for akkurat dét: http://frifagbevegelse.no/politikk/venstre_varsler_klimakamp_281135.html
Med dagens særfordeler for elbilen har vi i N passert 10% av nybilsalget.
Og det vil sannsynligvis relativt raskt øke til 20%.

Men et eller annet sted mellom 20 og 30% støter vi på minst 3 skranker:
- Tilbudsiden og ikke etterspørselen som begrensing. Jfr ventelistene.
- Manglende mangfold av bilstørrelser, karosserityper mv sml med fossilene.
- Gateparkerer og andre uten lademulighet med boligstrømmen.
Det er jo her ladehybridene kommer inn i bildet, noe som er spesielt relevant i denne tråden. Europeiske bilprodusenter ser ut til å satse mest på ladehybrider framover for å nå CO2-mål, dvs. tilbudssiden vil øke både i modellutvalg og antall. Disse vil kunne parkere i gata og fungere uten tilstrekkelige lademuligheter, men vil få et sterkere incentiv til å lades fordi fossilt drivstoff gjennom avgiftsøkning blir mye dyrere. Med mulighet for 4-5 mil på strøm og hurtiglademulighet (som bare Outlander PHEV har pr. i dag), vil man kunne kjøre mye på strøm også på langturer. De som ikke kan kjøpe elbil av ulike grunner, vil gjennom avgiftsøkning på drivstoff få et sterke incentiv til å kjøpe ladehybrid.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 22. august 2014, klokken 11:33
Sett at vi øker prisen på pumpene over natta så mye (til 40-100 kroner literen)
at folk flest ikke lengre har råd til å kjøre fossilbil, hva da?

Fossilbiler vil straks bli uselgelige som bruktbil. De mest uheldige vil da:
- ha en bil de ikke har råd til å bruke
- og som de ikke får solgt
- samtidig som de sitter med en betydelig restgjeld på en lånefinansiert bil.
Dette er jeg helt enig i. Det er viktig å heve avgiftene bare gradvis slik at vi får en smidig overgang til en elektrifisert bilpark. Ellers blir det bråk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rio

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 22. august 2014, klokken 11:27
Om det så skulle være at endel med PHEV ikke lader bilene sine så vil de allikevel bruke mindre drivstoff og forurense mindre, spesielt lokalt enn vanlige biler :) Jeg håper og tror at flest mulig med PHEV lader så ofte de kan, men gevinsten vil være der uansett.

Nuvel:

SitatTOYOTA PRIUS OG OPEL AMPERA
EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

http://www.tu.no/industri/2014/01/17/eus-testsyklus-27-gram-co2km.-faktisk-test-110-gram

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:39
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 22. august 2014, klokken 11:27
Om det så skulle være at endel med PHEV ikke lader bilene sine så vil de allikevel bruke mindre drivstoff og forurense mindre, spesielt lokalt enn vanlige biler :) Jeg håper og tror at flest mulig med PHEV lader så ofte de kan, men gevinsten vil være der uansett.

Nuvel:

SitatTOYOTA PRIUS OG OPEL AMPERA
EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

http://www.tu.no/industri/2014/01/17/eus-testsyklus-27-gram-co2km.-faktisk-test-110-gram

Akkurat... Du får vanlige fossilbiler som slipper ut mindre.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

#54
Henvisninger til tulleundersøkelsen fra Nederland avslører at man ikke har lest tråden. Igjen, sjekk heller online rapporteringen til Chevrolet på http://www.voltstats.net/: Av samtlige Volt-miles er ca 72% elektriske.

For bynær kjøring er sannsynligvis tallet bedre.
Leaf 2014

Leon

Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:39
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 22. august 2014, klokken 11:27
Om det så skulle være at endel med PHEV ikke lader bilene sine så vil de allikevel bruke mindre drivstoff og forurense mindre, spesielt lokalt enn vanlige biler :) Jeg håper og tror at flest mulig med PHEV lader så ofte de kan, men gevinsten vil være der uansett.

Nuvel:

SitatTOYOTA PRIUS OG OPEL AMPERA
EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

http://www.tu.no/industri/2014/01/17/eus-testsyklus-27-gram-co2km.-faktisk-test-110-gram

Denne artikkelen i TU har vært vist og kommentert i denne tråden før: elbilforum.no/forum/index.php/topic,14892.msg242147.html#msg242147 ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Sitat fra: Leon på fredag 22. august 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:39
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 22. august 2014, klokken 11:27
Om det så skulle være at endel med PHEV ikke lader bilene sine så vil de allikevel bruke mindre drivstoff og forurense mindre, spesielt lokalt enn vanlige biler :) Jeg håper og tror at flest mulig med PHEV lader så ofte de kan, men gevinsten vil være der uansett.

Nuvel:

SitatTOYOTA PRIUS OG OPEL AMPERA
EUs testsyklus: 27 gram CO2/km. Faktisk test: 110 gram

http://www.tu.no/industri/2014/01/17/eus-testsyklus-27-gram-co2km.-faktisk-test-110-gram

Denne artikkelen i TU har vært vist og kommentert i denne tråden før: elbilforum.no/forum/index.php/topic,14892.msg242147.html#msg242147 ::)

Viser til mitt svar til deg, som står rett under innlegget du linket til! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 22. august 2014, klokken 21:16
Henvisninger til tulleundersøkelsen fra Nederland avslører at man ikke har lest tråden. Igjen, sjekk heller online rapporteringen til Chevrolet på http://www.voltstats.net/: Av samtlige Volt-miles er ca 72% elektriske.

For bynær kjøring er sannsynligvis tallet bedre.

Den er ikke representativ som et tilfeldig utvalgte biler i en vitenskapelig undesøkelse. Den siden baserer seg på bileiere som selv registrerer seg på siden slik at den kan hente data fra bilen deres. Den har hatt mellom 1200 og 1800 biler som medlem, og her er det om å gjøre å kjøre mest mulig økonomisk for å komme opp på listen.

Undersøkelsen som ble gjort i nederland baserte seg på målinger som ble gjort i etterkant av et utvalg biler for å se hvor miljøvennlig de hadde kjørt. Ikke som på den siden hvor man registrerer seg for å kjøre mest mulig miljøvennlig.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

De fleste undersøkelser har vel svakheter.

Sakset fra denne artikkelen: http://www.greencarreports.com/news/1093867_chevrolet-volts-in-fleet-use-might-as-well-not-have-a-plug

"The company (Chevrolet) said last week that 63 percent of all Volt miles driven have been covered on grid power, totaling more than half a billion miles altogether. But there's one set of Volts that appears to have driven almost exclusively on gasoline, only being plugged in rarely--if ever. Based on two separate accounts, those are Volts purchased and run by large fleet operators."

"The lesson here is that incentives are important: If you only reimburse owners of range-extended electric cars in fleet use for the gasoline they buy--but not for the electricity they use--then those cars won't get recharged very often, if at all."

Leaf 2014

Mippen

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 22. august 2014, klokken 22:56
De fleste undersøkelser har vel svakheter.

Sakset fra denne artikkelen: http://www.greencarreports.com/news/1093867_chevrolet-volts-in-fleet-use-might-as-well-not-have-a-plug

"The company (Chevrolet) said last week that 63 percent of all Volt miles driven have been covered on grid power, totaling more than half a billion miles altogether. But there's one set of Volts that appears to have driven almost exclusively on gasoline, only being plugged in rarely--if ever. Based on two separate accounts, those are Volts purchased and run by large fleet operators."

"The lesson here is that incentives are important: If you only reimburse owners of range-extended electric cars in fleet use for the gasoline they buy--but not for the electricity they use--then those cars won't get recharged very often, if at all."



Sitat fra: Skjervesbu på fredag 22. august 2014, klokken 22:56
De fleste undersøkelser har vel svakheter.

Sakset fra denne artikkelen: http://www.greencarreports.com/news/1093867_chevrolet-volts-in-fleet-use-might-as-well-not-have-a-plug

"The company (Chevrolet) said last week that 63 percent of all Volt miles driven have been covered on grid power, totaling more than half a billion miles altogether. But there's one set of Volts that appears to have driven almost exclusively on gasoline, only being plugged in rarely--if ever. Based on two separate accounts, those are Volts purchased and run by large fleet operators."

"The lesson here is that incentives are important: If you only reimburse owners of range-extended electric cars in fleet use for the gasoline they buy--but not for the electricity they use--then those cars won't get recharged very often, if at all."


Ja, det er viktig å være kildekritisk. Det er noe av det første man lærer på universitetet.

I saken du sakset snakkes det om "reimbruse" som er en form for tilbakebetaling. Kjenner ikke skatte og betalingssystemet i landet det er hentet fra, men i Norge kan man også skrive av km på skatten. Da trenger man ikke en gang å kjøre bil da satsen er den samme uansett om man sykler, tar buss, går eller kjører, så lenge det er over en gitt lengde. Mange firma har også reisegodtgjørelse uavhengig av transportmetode.

Anyways, utdraget av den nederlandske undersøkelsen sier lite om det er privatbiler eller om det er firmabiler, eller en god miks. Det er imidlertid lite som tyder på at ladbare hybrider blir kjørt på strøm hele tiden. Mange velger seg en hybrid for å slippe lading på langtur og fordi de mener rekkevidden på en vanlig elbil er for kort, og kjører du mye og langt blir utslippet der etter. Som sagt er ikke ladbare hybrider så vanlig på ladestasjonene ennå og det kan også tyde på at de fleste ikke lader så mye.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA